Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-07, 22:27
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Reagan är hyllad, men eftersom jag inte var speciellt gammal när han var president så bör jag väl egentligen inte uttala mig alltför mycket om just den saken.

Trump har fått den bästa av utbildningar; genom sin fader och hur man sköter ett företag. Teori varvat med praktik och dessutom har han en kandidat i ekonomi. Tror att det är få människor som är mer kunniga inom ekonomi än Trump.
Men visst, som USAs president bör man vara kunnig inom fler områden än ekonomi. Icke desto mindre vill jag tro att Trump är något av det bästa vi kan få för att rädda västvärlden från situationen som de "högutbildade" försatt oss i.
Vi lever i en tid där humanister styr. Det borde vara naturvetarna som har den rollen.
Jag tackar för ditt svar. Frå min synvinkel låter den värld du beskriver ganska skrämmande. Det tenderar att bli en kallsinnig värld om den ska styras på enbart naturvetenskapliga och ekonomiska grunder. Det blir då dels de fysiskt och psykiskt starka och dels de med turen att födas med pengar som kommer att överleva. Vad beträffar den sistnämnda gruppen kan vi inte tala om någon slags rättvisa. Trump tillhör dessutom denna grupp. Han är född med pengar och har därmed fått en ekonomisk bildning som har gjort honom skicklig som affärsman. Därmed behöver han inte vara skicklig på att sköta en nations ekonomi.

Inte heller förstår jag hur Trump, som alltid har varit ekonomiskt privilegierad ska kunna tillvarata alla sina mindre bemedlade väljares intressen. Genom att bygga en mur mot Mexiko och förlora en viktig handelspartner samt bli osams med hela Central- och Sydamerika? Genom att göra sig osams med Kina?
Ett kallsinnigt samhälle där humanister är kvästa kommer definitivt inte gynna Trumps kärnväljare.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nog är Reagan "ganska så hyllad" ifrån demokrater som republikaner, likaså utomlands med tex Thatcher, fann en gemensam grund med Gorbatjov. Finns nog att läsa mycket... Personligen är jag "tveeggad" inför honom. Men han var absolut ingen "odugling", utan trodde på den enskilda människans kraft. (läs hans självbiografi !)

Nu vet vi ju inte men..., med Trump förefaller omringa sig med goda medarbetare. Det är ju "A och O" i vilken verksamhet man än är i..

Men givetvis, det sade man om Bush jr. även.., och det gick som det gick..

Tar ändo Trump 7 dagar i veckan, framför fru Clinton.
Vad gäller Reagan är jag inte kunnig nog, det medger jag. Jag kan säga att jag inte gillar hans politiska åskådning överlag, men han framstår för mig som mycket mer kompetent än Trump, av den anledningen att Trump bygger sin kampanj på mycket aggressiva personangrepp och orealistiska löften. Ingen har ännu kunnat förklara hur han ska kunna genomföra allt han utlovar, t ex bryta handelavtal med Kina och genomföra inreseförbud för alla muslimer. Det är också intressant att hans kärnväljare inte kommer att gynnas av hans ekonomiska politik, med nedskärningar i välfärdssektorn och sänkta skatter. Samt fackligt motstånd.

Även om Trump har riktigt goda medarbetare, vad sker när hans väljare inser att de inte fick vad de utlovades? Och även om Clinton inte är någon drömpresident så känns Trump enormt osäker.
Senast redigerad av SvartChili 2016-09-07 kl. 22:31.
2016-09-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Att en grupp vuxna människor, (i det här fallet dvs med hänsyn till Trumps kärnväljare dvs lågutbildade, arbetslösa vita amerikanska män), anser sig sitta inne med sanningen och att alla som har en avvikande åsikt (i detta fall då särskilt personer med högre utbildning samt icke-vita) antingen har ont uppsåt, är vilseledda, korrupta eller helt enkelt dumma i huvudet är sannerligen ingenting nytt.

Inte heller är det något nytt fenomen att ledare med tveksamma personliga motiv hänsynslöst utnyttjar dessa grupperingar genom att helt enkelt säga precis vad de vill höra.

81% av bidragstagarna i USA är demokrater, och Trumps supportrar har betydligt högre medelinkomst en Hillarys.

Sen kan du kasta runt vilken rasistsmörja du vill.
2016-09-08, 00:57
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Ifall inte "högljudda altcucks" (oj vad hipp du låter) var en majoritet kan du kanske förklara hur Trump tog hem nomineringen? De enda högljudda inom rep är antitrumparna, de försöker blåsa upp sig själva som om de vore många och hade inflytande men de tillhör det förflutna nu. De blir av med sin inkomstkälla och vi slipper uppköpta politiker som motarbetar folkets bästa, win-win.

Förstår att du gillar att sälja ut ditt egna land, ska bli gött att slippa sånna som dig.

Så mycket svammel, så lite substans.

Ja, för det är ju HRC som vill sälja USA till Ryssland. Passa dig för att sätta ut minor och sen själv trampa i dem
2016-09-08, 01:09
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Att en grupp vuxna människor, (i det här fallet dvs med hänsyn till Trumps kärnväljare dvs lågutbildade, arbetslösa vita amerikanska män), anser sig sitta inne med sanningen och att alla som har en avvikande åsikt (i detta fall då särskilt personer med högre utbildning samt icke-vita) antingen har ont uppsåt, är vilseledda, korrupta eller helt enkelt dumma i huvudet är sannerligen ingenting nytt.

Inte heller är det något nytt fenomen att ledare med tveksamma personliga motiv hänsynslöst utnyttjar dessa grupperingar genom att helt enkelt säga precis vad de vill höra.
haha. detta kan ha varit de mest missvisande 339 tecken som någonsin nedtecknats. Det är den diametrala motsatsen till verkligheten du nedtecknar. Hur är det fatt?
2016-09-08, 01:18
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Mexikos finansminister avgår efter Trumps besök

Mexikos finansminister Luis Videgaray har avgått, bekräftade hans departement i dag. Han gör det efter den amerikanska presidentkandidaten Donald Trumps möte med Mexikos president förra veckan.

Finansdepartementets talesperson gav, enligt nyhetsbyrån AP, ingen förklaring till avgången. Den kommer dock i kölvattnet av presidenten Ernesto Pena Nietos kontroversiella möte med Trump.

Vid mötet upprepade Trump löftet om att bygga en mur mot Mexiko för att stoppa illegal invandring – en mur som han avser att låta Mexiko betala för.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/mexikos-finansminister-avgar-efter-trumps-besok
2016-09-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Så mycket svammel, så lite substans.

Ja, för det är ju HRC som vill sälja USA till Ryssland. Passa dig för att sätta ut minor och sen själv trampa i dem

Det är ju du som svamlar och kommer med totalt missvisande information.

Förklara gärna på vilket vis Trump vill sälja USA till Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/mexikos-finansminister-avgar-efter-trumps-besok

Skulle tippa på att finansministern gjorde för mycket motstånd kring mötet och att Mexikos president, som är betydligt mer pragmatisk och ser hur läget ligger till, avskedade honom på grund av detta.
Senast redigerad av TheStriptease 2016-09-08 kl. 01:25.
2016-09-08, 01:27
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är ju du som svamlar och kommer med totalt missvisande information.

Förklara gärna på vilket vis Trump vill sälja USA till Ryssland.

Det är du som svamlar. Du kastar runt dig buzzwords som "uppköpta" och "folkets bästa" medan du förväntar dig att ingen ska ge dig mothugg.

Du kan ju börja med hur jag vill sälja "mitt land"? Jag använde precis din byfåneretorik mot dig och du blev triggad. Succé
2016-09-08, 01:37
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Ja, kapat är väl en hygglig beskrivning av när en person utanför det rep etablisemanget inte bara blir nominerad till partiets kandidat men dessutom får majoriteten av etablissemangshoror att endorsa honom.
Vem är negern du ber att vara snäll?

Som vi har sett innan är det svårt för folk att kritisera honom utan att jättebebisen drar igång en triggered Trump tantrum time! Ingen vill ha det så i och med professionaliteten och efterföljande mediadrev. Så alla hanterar honom som en mycket emotionellt instabil treåring. Nobody wants a tantrum thrown at them!
2016-09-08, 02:23
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
haha. detta kan ha varit de mest missvisande 339 tecken som någonsin nedtecknats. Det är den diametrala motsatsen till verkligheten du nedtecknar. Hur är det fatt?

Utan någon att ens komma med något av vett till diskussionen rusar pellejönsen "kristofferG" in i tråden och allsmäktigt proklamerar att allt som går emot hans åsikter är "diametrala motsatsen till verkligheten", där "verkligheten" egentligen är en dålig retorisk omskrivning för dennes skeva världsbild. Argumenten och svar på talet är så gott som frånvarande, bara ett lågkvalitativt inlägg innehållandes ett skitkonstaterande i paritet med Trumps tweets. "Sad!", som Trump hade avslutat inlägget med.
2016-09-08, 05:21
Medlem
BWV639s avatar
Trump är på många sätt en pajas, men jag skulle antagligen rösta på honom ändå pga invandringspolitiken. Det är inte 100% säkert att uppmätta skillnader i iq mellan populationer (100 för vita amerikanare, ca 90 för mexikanska amerikanare) beror på genetik, men då ingen hittills lyckats eliminera gapet vare sig i usa eller någon annanstans är den enda logiska inställningen att vänta med mer låg-iq invandring tills man lyckats höja iqn på de ca 50 miljoner mexikanamerikaner som redan finns i landet... Går det så fine, invandring är inget större problem. Går det inte, bara att bocka och tacka för muren...
Senast redigerad av BWV639 2016-09-08 kl. 05:45.
2016-09-08, 10:23
Medlem
När Trump hyllar personen Putin och svartmålar Obama måste väl väljarna dra öronen åt sig annars är ju något fel med tanke på hur Ryssland ser ut idag.
Likaså borde ju hans katastrofala Mexikobesök ligga honom i fatet liksom hans uttalade om att han vet mer än sina generaler( det gjorde ju Hitler också). Är faktiskt lite oroande att Trump tar in på Clinton men hans ego leder säkert fler pinsamma uttalanden då särskilt i utrikespolitiken ett område som han ju inte har en susning om. Hans psyke analyseras ju friskt i media och av expertis och att man ens gör det borde ju stämma till eftertanke, vill vi ha fler små korrupta Putinar i ledande positioner i väst ? Knappast. Vi får hålla tummarna och hoppas förnuftet segrar över plattitydernas okrönte konung Mr Trump.
2016-09-08, 11:13
Medlem
Inte Trumps starkaste ämne, men han höll sig lugn och blev inte arg under någon fråga vilket jag trodde på grund av NBC produktionen. Trumps starkaste del är veteraner där han känner sig säker och har dem på sin sida.

Clinton såg väldigt arg ut och på defensiven, kan ju namnen på alla grupper och länder runt om i världen som inte Trump kan vilket kan vara till hennes fördel. Men slutprodukten behöver inte vara bra för det.

Blir lite svårt att prata om militär och utrikesfrågor när mycket är hemligt, och pågående.

Trump måste samtidigt sluta gå med på sådana här sändningar, eftersom det är till för en sak och det är att få honom att se dålig ut.

Först ställer man en fråga skriven av NBC, Trump svarar och efter svarat tar programledaren fram en tweet som Trump skrivit med ett annat svar på frågan.

Han måste bli smartare med sånt här Trump antigen skita i det eller köra på sina villkor.
Senast redigerad av seeeg321 2016-09-08 kl. 12:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in