Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Är väl i huvudsak jag som gör det.
Är det något jag behöver förklara en gång till?
Men herregud, det är ju jag som tagit upp M3 kontra KPI och "ni" som valt att inte lägga någon vikt vid det, eftersom det inte går att trolla bort med väggar av text.
Så nej, din förklaring behöver jag inte en gång till, jag förstår vad M3 är, vad KPI är, och hur vansinnigt stor obalansen är dom emellan, och hur den växer sig större för varje år som "lånefesten" får fortgå.
Den dolda inflationen som
borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt, i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...
När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram, men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.
Men, den som lever får se, innan vi kan se en ljusning måste ju först de allra flesta bli galna, och jag inväntar att jag själv börjar tänka tanken "man kanske borde köpa" för det är signalen om att det snart är dags för systemhaveri.