2016-09-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ränteavdraget det är som en cancersvulst som måste avlägsnas från samhällskroppen så snart det bara är möjligt.
Hur tänker du då?
* Är varje avsaknad av dubbelbeskattning en cancersvulst på samhällskroppen?

* Eller kanske menar du att det är kapitalbeskattningen som är en cancersvulst? Avdrag för underskott av kapital skulle försvinna omedelbart vid borttagande av kapitalbeskattningen.

* Är det endast avdrag för underskottsränta du har mentala issues med, och inte avdrag för underskott av kapital? Eller förstår du inte kommentaren? Att bara ge sig på ränteavdrag är ett systembrott i paritet med att ha vänstertrafik bara på vissa gator under vissa tider. Eller om man så vill högertrafik för alla utom södergående trafik om har vänstertrafik.
2016-09-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Självklart tycker du det, du skulle ju förlora pengar om det togs bort.
Kan du bara tänka i själviska termer?

Helt oförmögen att se systemlösningar och systemegenskaper?
2016-09-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan du bara tänka i själviska termer?

Helt oförmögen att se systemlösningar och systemegenskaper?

Kul att systemtermer tas upp av dig, hur var det nu igen med M3 kontra KPI.
2016-09-07, 22:14
Medlem
Citat:
Om "man" bygger mycket bostäder och måste då sänka priset för att få de sålda, så lär inte pkt ett uppfyllas. Varför skulle folk inte vilja köpa nytt eller uppgradera om det blir billigare. Skaffade inte folk större nyare platt-TV när de föll i pris?.

Nu kan man tänka sig att "man" bygger mycket bostäder utan att sänka priset och låter de stå osålda. Men då uppfylls inte pkt 1 heller. Inget har ändrats så att folk inte vill skaffa nytt eller inte uppgradera.

Det kan inte vara X.
det gör mening
2016-09-07, 22:24
Medlem
Citat:
Kul att systemtermer tas upp av dig,
Är väl i huvudsak jag som gör det.

Citat:
hur var det nu igen med M3 kontra KPI.
Är det något jag behöver förklara en gång till?
2016-09-08, 06:23
Medlem
Citat:

Tror tyvärr ingen orkar läsa dina extremt tråkiga samt långa inlägg..
Senast redigerad av Pompripossan 2016-09-08 kl. 06:24. Anledning: Gt
2016-09-08, 06:45
Medlem
Citat:

Men herregud, det är ju jag som tagit upp M3 kontra KPI och "ni" som valt att inte lägga någon vikt vid det, eftersom det inte går att trolla bort med väggar av text.

Så nej, din förklaring behöver jag inte en gång till, jag förstår vad M3 är, vad KPI är, och hur vansinnigt stor obalansen är dom emellan, och hur den växer sig större för varje år som "lånefesten" får fortgå.

Den dolda inflationen som borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt, i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...

När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram, men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.

Men, den som lever får se, innan vi kan se en ljusning måste ju först de allra flesta bli galna, och jag inväntar att jag själv börjar tänka tanken "man kanske borde köpa" för det är signalen om att det snart är dags för systemhaveri.
2016-09-08, 08:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Självklart tycker du det, du skulle ju förlora pengar om det togs bort.
Eftersom det påverkar alla personligen så blir all jäviga. En skattehöjning för någon annan brukar de flesta tycka är bra.

Just denna skattehöjning slår dock enligt mig mot en olämplig demografi. Det är bättre att höja den vanliga skatten om staten behöver få in pengar.

Sedan tycker jag generellt att man kan höja inkomst på kapital istället. En sådan höjning träffar demografiskt bättre. Det drabbar förstås någon annan så man kan ta den åsikten med en nypa salt.
2016-09-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eftersom det påverkar alla personligen så blir all jäviga. En skattehöjning för någon annan brukar de flesta tycka är bra.

Just denna skattehöjning slår dock enligt mig mot en olämplig demografi. Det är bättre att höja den vanliga skatten om staten behöver få in pengar.

Sedan tycker jag generellt att man kan höja inkomst på kapital istället. En sådan höjning träffar demografiskt bättre. Det drabbar förstås någon annan så man kan ta den åsikten med en nypa salt.

Fast om målet inte är att få in mer skatt utan att dämpa skuldökningen kanske man tvingas träffa just den demografi som står för skuldökningen?
2016-09-08, 12:47
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/villapriserna-fortsatter-att-stiga-2/

Småhus priser stiger med 4 procent senast kvartal.
2016-09-08, 13:13
Medlem
Ja, priserna sjunker ej. Helt galet nu..

https://nyproduktion.notar.se/projekt/4GKIBQCGJCBOHB8P/mono
Såldes förra veckan på söder. Kolla igenom priserna så ser ni. Mellan 100-200k/kvm.

Bergmans Bageri började säljas igår på söder. Också liknande priser. Lägenheter som är klara om 12-24 månader.

Stiger och stiger.
2016-09-08, 13:16
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
http://www.dn.se/ekonomi/villapriserna-fortsatter-att-stiga-2/

Småhus priser stiger med 4 procent senast kvartal.

SCB använder dock sämsta tänkbara mätmetod genom att bara titta på slutpriset på lagfarter. De tar inte hänsyn till andra variabler som tex. Valuegard gör. Om marknaden börjar bromsa blir det färre affärer & slår mot "normalbeståndet" först, vilket kan göra att det ser ut som att priserna ökar när folk inte själva verket inte får husen sålda (till det pris de önskar).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in