2016-09-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske någon som misstog amortering för kostnad?

Det var i en diskussion kring räntans inverkan på hushållens kostnader.....
2016-09-07, 16:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det var i en diskussion kring räntans inverkan på hushållens kostnader.....
Vet bara vad jag själv betalar och jag skulle säga att räntan är en av mina minsta utgifter varje månad.
2016-09-07, 16:27
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Finansminister precis förtydligad hon rör inte ränteavdrag innan riksdagsval 2018, trots V MP och några borgliga partiers önskemål. Och lycka till med riksdagsval för den som gå till val med löfte ta bort avdraget.

Jag tror inte att det behöver vara till någon nackdel att ha ett vallöfte att avskaffa ränteavdraget.

Till och med högermedia förespråkar ett borttagande av ränteavdraget.

http://www.svd.se/riv-av-plastret-nu-magdalena-andersson/om/naringsliv

Om finansministern inte utnyttjar detta gynnsamma läge för att försöka avskaffa ränteavdraget då är hon ett pucko.
2016-09-07, 16:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jag tror inte att det behöver vara till någon nackdel att ha ett vallöfte att avskaffa ränteavdraget.

Om finansministern inte utnyttjar detta gynnsamma läge för att försöka avskaffa ränteavdraget då är hon ett pucko.

Ja fast högermedia förespråkar kompensation till BR/villaägarna med bland annat sänkt flyttskatt etc

Detta medan vänstern i vanlig ordning ser en möjlighet till skattehöjning. 5 miljoner människor berörs av denna skattehöjning, så det är inte det lättaste att ta bort bara sådär.
2016-09-07, 16:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Högermedia då speciellt DI har varit en av de mest drivande för att avskaffa avdraget.

Vadå gynnsamt läge? Passar du på att hugga av dig benet när du fått en ny sjukförsäkring?
2016-09-07, 17:32
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Högermedia då speciellt DI har varit en av de mest drivande för att avskaffa avdraget.

Vadå gynnsamt läge? Passar du på att hugga av dig benet när du fått en ny sjukförsäkring?

Ja gynnsamt så till vida att även opinonsbildare på högerkanten förspråkar ett borttagande av ränteavdraget.

Din liknelse den förstår jag mig inte alls på.

Ränteavdraget det är som en cancersvulst som måste avlägsnas från samhällskroppen så snart det bara är möjligt.
2016-09-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vet bara vad jag själv betalar och jag skulle säga att räntan är en av mina minsta utgifter varje månad.

Ja och det var därför jag tyckte det var roligt när hon fick det att låta tvärtom...
2016-09-07, 19:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja gynnsamt så till vida att även opinonsbildare på högerkanten förspråkar ett borttagande av ränteavdraget.

Din liknelse den förstår jag mig inte alls på.

Ränteavdraget det är som en cancersvulst som måste avlägsnas från samhällskroppen så snart det bara är möjligt.
Ränteavdraget är något fantastiskt bra som vi absolut inte vill förlora.

Om bank lobbyister på högerkanten förespråkar något så bör man vanligtvis göra något annat.
2016-09-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ränteavdraget är något fantastiskt bra som vi absolut inte vill förlora.

Om bank lobbyister på högerkanten förespråkar något så bör man vanligtvis göra något annat.

Självklart tycker du det, du skulle ju förlora pengar om det togs bort.
2016-09-07, 20:49
Medlem
Lifewringers avatar
Nån som vet hur det gick för Eric och Nina?

http://www.dn.se/bostad/vindsvaningar-har-blivit-ett-satt-att-leva/

Mäklarna lever loppan i Uppsala kan jag säga, småstugor i stan kostar nu 6.5 MSEK...
2016-09-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51ragaj
man bygger för mycket bostäder
Om "man" bygger mycket bostäder och måste då sänka priset för att få de sålda, så lär inte pkt ett uppfyllas. Varför skulle folk inte vilja köpa nytt eller uppgradera om det blir billigare. Skaffade inte folk större nyare platt-TV när de föll i pris?.

Nu kan man tänka sig att "man" bygger mycket bostäder utan att sänka priset och låter de stå osålda. Men då uppfylls inte pkt 1 heller. Inget har ändrats så att folk inte vill skaffa nytt eller inte uppgradera.

Det kan inte vara X.
2016-09-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ditt scenario förutsätter förstås att ingen beslutsfattare agerar. När 2 börjar hända kommer RB antagligen trycka på gasen.
Nej, det förutsätter inte det.
Ovanstående har hänt och överheten har agerat, men det har inte varit tillräckligt att hejda förloppet. Iaf inte förrän det gått väldigt långt. Och recover tagit åratal.

Citat:
Sedan påverkas även växelkursen av ett fall på bostadsmarknaden. Vilket ger andra effekter på Sveriges ekonomi.
Vi importerar mindre byggvaror mm. Det är en påverkan. Så det kan leda till ett fall. Frågan är om det är så pass att det påverkar nämnvärt. Det är iaf knappast så det påverkar. Det skulle förutsätta att exportindustrin hade stor outnyttjad kapacitet till vilket man framgångsrikt kunde rekrytera de arbetslösa affärsbiträdena mm. Det ska man nog inte räkna med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in