2016-09-07, 00:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51ragaj
man bygger för mycket bostäder

Vem är "man"? Och var ska "man" få pengar till det ifrån?
2016-09-07, 08:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1) X inträffar och leder till att viljan att köpa bostad ellr uppgradera bostad faller.
2) 1 leder till att nyproduktion av bostäder upphör eller minskar kraftigt.
3) 2 leder till att mängder av människor blir arbetslösa. Byggjobbare, hantverkare, de som gör/säljer/transporterar byggmaterial.
4) 3 leder till att de nu arbetslösa konsumerar mindre, varvid butiker, tjänsteleverantörer går i kk eller minskar ned personal.
5) 4 leder till mer arbetslöshet och och lägre konsumtion och ytterligare fler arbetslösa.
6) 5 leder till fallande bostadspriser.

Var är händelsen orsaken X som skall leda till händelseutvecklingen?
Ditt scenario förutsätter förstås att ingen beslutsfattare agerar. När 2 börjar hända kommer RB antagligen trycka på gasen.

Sedan påverkas även växelkursen av ett fall på bostadsmarknaden. Vilket ger andra effekter på Sveriges ekonomi.
2016-09-07, 08:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem är "man"? Och var ska "man" få pengar till det ifrån?
Det har hänt att man förbyggt sig på massor med ställen i världen.

Pengarna för att bygga förmycket brukar komma från förmögna personer som köper på spekulation utan någon avsikt att bo där.

Pengarna kan även komma från staten som i all välmening försöker skapa billiga bostäder till fattiga samt förhindra att en massa byggjobbare blir arbetslösa. Så de subventionerar en massa bostäder liknande vad som händer i Kina.

Ett annat scenario är att det blir fred på jorden och en massa människor för för sig att det är bättre att bo i varma länder.
2016-09-07, 09:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doldbrukare
Händelsen X skulle kunna vara många saker. Såklart politiska åtgärder som sänkt ränteavdrag, höjd ränta, skuldkvotstak, högre krav på bankernas riskkapital, allihopa åtgärder som diskuteras i dagsläget. Eller så skulle det kunna vara så enkelt att vi når en tipping point där vanligt hederligt arbetande människor inte längre tror att bostadspriserna kommer öka längre.

Jag är själv en första-gångsköpare och därmed troligen den grupp som tidigast drar öronen åt sig av naturliga skäl. Går jag in på en topp och köper en bostad så kostar ett 10% prisfall oss ganska många årslöner (efter skatt). Och är karusellen igång, enligt ditt scenario ovan så är 10% kanske inte botten, samt att räntan lär stiga vilket gör att jag får lägga mer pengar på ränta och mindre på amortering, således förlorar jag inte bara några årslöner i reda pengar, utan jag binder även upp mig på ett betydligt dyrare boende.
Du menar att du drar öronen åt dig pga fabricerade hjärnspöken. Det finns inget som är naturligt i systemet. Allt är en konstruktion.

Bostaden kan lätt flexa 10% under budgivningen. Det är ingen som kan gissa slutpris med en sådan precision. Hur vet du ens om din bostad gått ner 10% när du bott där ett år? Varför skulle du ens bry dig såvida du inte skall flytta? Dessutom har det gått ner när du ska flytta så har nästa bostad antagligen gått ner också. Eftersom den antagligen är dyrare så har den sjunkit mer i reda pengar.
2016-09-07, 09:57
Medlem
Så roligt att se Aftonbladets intervju av nån ekonom efter Riksbankens besked om oförändrad ränta.

"Den stora kostnaden för hushållen är ju bolånen"

Hallå? Det är i princip gratis att låna pengar idag.
2016-09-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så roligt att se Aftonbladets intervju av nån ekonom efter Riksbankens besked om oförändrad ränta.

Hallå, volymen har lite med saken att göra också.

Sen är det ju lite tragikomiskt hur de styrande gör allt dom kan för att få geografin att se ut som kartan med alla absurda medel. Räntor kan inte längre diskuteras utan att helikopterpengar nämns.

Men oavsett så kommer fårket bara använda pengarna till att dra på sig ytterligare mera skulder och den där inflationen kommer vi nog knappast se. Man kan inte mer än äta sig mätt och folket har ju generellt sett redan de mesta prylar de behöver, så de kommer bara använda sin köpkraft till mera kapitalvaror för att putsa fasaden för att måla upp en falsk bild av välgång till vänner och grannar.
2016-09-07, 13:24
Medlem
Finansminister precis förtydligad hon rör inte ränteavdrag innan riksdagsval 2018, trots V MP och några borgliga partiers önskemål. Och lycka till med riksdagsval för den som gå till val med löfte ta bort avdraget.
Senast redigerad av lejonhead 2016-09-07 kl. 13:46.
2016-09-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Finansminister precis förtydligad hon rör inte rotavdrag innan riksdagsval 2018, trots V MP och några borgliga partiers önskemål. Och lycka till med riksdagsval för den som gå till val med löfte ta bort avdraget.

Vad har rotavdraget med saken att göra?
2016-09-07, 13:45
Medlem
Citat:
Vad har rotavdraget med saken att göra?

äh, det var felskriven av mitt hastigt inlägg, borde var ränteavdrget.
2016-09-07, 14:12
Medlem
Tror mer och mer att priserna på bostäder kommer fortsätta öka fram till att räntorna går upp markant eller att arbetslösheten skenar. I alla fall i de tre stora länen.

Ränteavdraget vågar ingen röra, och jag tror det hade varit en likadan "gamestop" som amorteringskravet. Dvs, en liten sättning.

Skuldkvotstak hade kunnat röra till bostadsmarknaden, men ingenting av detta kommer hända inom flera år så jag anser att vi kommer fortsätta se en bra uppgång på bostadsmarknaden.
Senast redigerad av Hillarybill 2016-09-07 kl. 14:15.
2016-09-07, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Kanske någon som misstog amortering för kostnad?
2016-09-07, 14:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24
Grattis till Nationalekonomis mest seglivade tråd. Ändrar vi årtalen så skulle inlägget kunna varit skrivet igår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in