Citat:
Ursprungligen postat av
doldbrukare
Händelsen X skulle kunna vara många saker. Såklart politiska åtgärder som sänkt ränteavdrag, höjd ränta, skuldkvotstak, högre krav på bankernas riskkapital, allihopa åtgärder som diskuteras i dagsläget. Eller så skulle det kunna vara så enkelt att vi når en tipping point där vanligt hederligt arbetande människor inte längre tror att bostadspriserna kommer öka längre.
* Höjd skatt. (T ex dubbelbeskattning av ränta). Dock har vi haft skattehöjningar med SVaMp. Det har väl inte direkt stoppat nyproduktionen.
* Finansiella begränsningar (skuldkvotstak). Dock har vi det redan i praktiken. Det har väl inte direkt stoppat nyproduktionen.
* Ökad kapitaltäckning. (Borde kanske ingå i punkten ovan). Tja, vi har sett det redan i form att uppskruvat golv för riskvikter. Det har väl inte direkt stoppat nyproduktionen.
Notera att boendekostnaden för att bo i t ex BR är ganska låg. Det går nog att skruva upp den lite utan att vi drar ihop oss på mindre boyta. (Det är vad som krävs för att stoppa nyproduktion).
Sedan får man väl fundera om Riksdagen vill stoppa nyproduktion. Och är svaret nej, så är väl risken från deras sida tämligen låg.
Det är inte så lätt att stoppa nyproduktionen. Men det går, för det har hänt förr. En internationell lågkonjunktur förenat med svårt självskadebeteende från Riksdagen kan ordna saken. Så det kan vara ett exempel på X.
Citat:
Ursprungligen postat av
doldbrukare
Jag är själv en första-gångsköpare och därmed troligen den grupp som tidigast drar öronen åt sig av naturliga skäl. Går jag in på en topp och köper en bostad så kostar ett 10% prisfall oss ganska många årslöner (efter skatt). Och är karusellen igång, enligt ditt scenario ovan så är 10% kanske inte botten, samt att räntan lär stiga vilket gör att jag får lägga mer pengar på ränta och mindre på amortering, således förlorar jag inte bara några årslöner i reda pengar, utan jag binder även upp mig på ett betydligt dyrare boende.
Hm, då måste du köpa med ganska stor kontantinsats, eller helt kontant. Annars ser jag inte hur du ska komma upp i flera årslöner (netto) i förlust. Maxbelånad borde en årsinkomst (netto) bli ca 13% av köpeskillingen.
När jag köpte min första villa så räknade jag med att den skulle falla i pris. Men jag skulle bo i ägd bostad ganska länge tänkte jag mig. Och pris-variationer under innehavstiden är trots allt av mindre intresse. (Prisfall är annars utmärkta tillfällen att byta upp sig om man funderar på det).