2016-09-07, 05:49
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Durmaz. Lär bli sågad och hängd för detta förslaget, men vem annars kan vi slänga ut på kanten i match där vi ska gå framåt? Även han har rutin, och har kombinerat fint med Lustig många gånger.
Behövs lite tekniker i landslaget då vi inte bara kan bestå av träfötter.

Finns typ inga. Quaison? Lirar väl dock till vänster? Vettefan. Annars får man typ vända blicken mot Allsvenskan, och där finns det inte mycket att hämta. Det är typ Bärkroth som är det bästa alternativet, och det säger väl det mesta.
Citera
2016-09-07, 06:50
Medlem
eternussermos avatar
Konstaterar att det är extremt lite kritik mot den totalt värdelöse Rohden, men det är klart, han har ju ett svenskt efternamn så han kan vara ljusår sämre än sina företrädare och undgå kritik från flashbackexpertisen.
Citera
2016-09-07, 07:43
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Konstaterar att det är extremt lite kritik mot den totalt värdelöse Rohden, men det är klart, han har ju ett svenskt efternamn så han kan vara ljusår sämre än sina företrädare och undgå kritik från flashbackexpertisen.
Detta är lite av problemet hos folk när man ska genomföra en generationsväxling. Innan man har spelat matcher brukar gängse uppfattning vara att unga spelare ska få chansen. Efter första matchen, om de inte har sett ut som en rutinerad spelare och gjort en klockren landskamp vill man gärna gå tillbaka till det gamla.

Inse att en generationsväxling kommer att ta tid och fortsätt att ge förtroende åt de unga spelarna. Även om det kommer ta ett tag att sätta spelidén och utveckla ett bättre offensivt spel kommer det att vara värt det i det långa loppet.

Jag anser att ingen var direkt dålig igår med tanke på förutsättningarna. Hade önskat att mittfältet hade haft mer boll och Janne har helt rätt i sitt mantra att vi måste våga mer i framtiden.
Citera
2016-09-07, 07:55
Medlem
4522s avatar
Mina betyg på startelvan:

Olsen 4 - Otvivelaktigt matchens lirare som höll oss kvar i matchen vid flertalet sekvenser. En poängräddare sänd från ovan.

Lustig 2 - Lustig gnetar på men skapar inte särskilt mycket framåt, slår helt värdelösa inlägg, även om han stängde sin kant rätt bra.

Granen 3 - En helt klart godkänd insats, jag förväntar mig dock lite mer ledaregenskaper på plan när han har bindeln. Borde kunna skapa en bättre enhet av backlinjen.

Lindelöf 3 - Även här ett godkänt betyg, stabil och mycket pondus för sin ålder. Jag gillar att han fullföljer bollstöt lite längre upp på plan, bollvinster som skjuter till energi i laget.

Wendt 1 - Det känns som att många håller hans rygg för grollet med Hamrén. Usel i positionsspelet, dålig med boll och många gånger en riskfaktor, det mesta hände på hans kant. Parkera honom på bänken.

Rohdén 2 - Började ganska bra med några offensiva räder men föll sedan bort mer och mer. Bidrog mycket i defensiven och vid 50-50-situationer. Tröttnade lite för fort, andra halvlek får en etta.

Fransson 2 - Han var väldigt anonym i stora delar av matchen, borde ha sökt boll lite oftare i början för att komma in i matchen. Men, han gick aldrig bort sig och täckte av mycket ytor.

Hiljemark 3 - Kom ner och hämtade mycket boll, inte helt oäven i den rollen, om än dock inte perfekt på något sätt. Hiljemark har högre frekvens än bollsnille och borde inte riktigt ta på sig registarollen.

Forsberg 3.5 - Mycket energi och boll, skapade några lägen på egen hand, hotade samt fixade några hörnor. Jag gillar när han fyller på i andravågen, föll bort lite för mycket för att få fyra.

Berg 4 - Var inte särskilt delaktig i spelet men när han väl fick sin chans så tog han den med råge. Löpte i övrigt ganska mycket och bidrog på det sättet. Det är ett supermål.

Guidetti 1.5 - Makabert lite boll och delaktighet i spelet, länkade på inget sätt med Berg eller övriga laget. En halv poäng för smart duellspel när han agerade target.
Citera
2016-09-07, 08:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Detta är lite av problemet hos folk när man ska genomföra en generationsväxling. Innan man har spelat matcher brukar gängse uppfattning vara att unga spelare ska få chansen. Efter första matchen, om de inte har sett ut som en rutinerad spelare och gjort en klockren landskamp vill man gärna gå tillbaka till det gamla.

Inse att en generationsväxling kommer att ta tid och fortsätt att ge förtroende åt de unga spelarna. Även om det kommer ta ett tag att sätta spelidén och utveckla ett bättre offensivt spel kommer det att vara värt det i det långa loppet.

Jag anser att ingen var direkt dålig igår med tanke på förutsättningarna. Hade önskat att mittfältet hade haft mer boll och Janne har helt rätt i sitt mantra att vi måste våga mer i framtiden.

Trams, Rohden är ingen spelare för landslaget och har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Kan inte påminna mig en lika usel insats sen Gary Sundgren irrade runt mot Luxemburg.

Sen är ett VM-KVAL inget vi ska använda som träningsmatch, det är det vi har träningsmatcher för!
Citera
2016-09-07, 08:10
Medlem
Cambijaos avatar
Kul att jag kastade så mycket skit på Olsen. Så räddar han oss, alltid trevligt att landslagsmän läser mina inlägg och blir triggade.

Jag tänker inte döma ut någon, mycket saker som är dåligt. Guidetti exempelvis, löper alldeles för konstigt. Med den spelstilen kommer han bli trött snabbt(vilket han blir) och dessutom hjälper han inte Berg något. Det blir som en huvudlös kyckling. Sen i andra halvlek visar han sin stryka, hans kompakta, fysiska skyrka. Något han visade när U21 mötte Frankrike, när Laporte var helt chanslöst mot honom. Så ska han spela, en kort target.

Sämst var dock hela mittfältet, ytorna de släppte bakom sig gjorde att backarna oftast blev blottade. Wendt fick en otacksam roll.

Dessutom behövs någon joker, Sam Larsson hade kunnat vara spelare som hoppar in. En spelare med bra kreativitet och bra grundläggande teknik. Såna har vi inte att slänga in.

Ekdal var extremt saknad, hans driv med bollen är något som kommer viktigt för Jannes lag.
Citera
2016-09-07, 08:11
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Trams, Rohden är ingen spelare för landslaget och har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Kan inte påminna mig en lika usel insats sen Gary Sundgren irrade runt mot Luxemburg.

Sen är ett VM-KVAL inget vi ska använda som träningsmatch, det är det vi har träningsmatcher för!
Exakt vad gjorde Rohdén som var så katastrofalt igår? Slog bort någon passning i andra halvlek men annars en fullt godkänd insats defensivt vilket var syftet att starta med honom.

Det var för lite tid för att ha en träningsmatch. Med facit i hand var det ett mycket bättre upplägg att gå igenom och nöta taktiken ordentligt än att få storstryk av Tyskland i en träningsmatch.
Citera
2016-09-07, 08:15
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Exakt vad gjorde Rohdén som var så katastrofalt igår? Slog bort någon passning i andra halvlek men annars en fullt godkänd insats defensivt vilket var syftet att starta med honom.

Det var för lite tid för att ha en träningsmatch. Med facit i hand var det ett mycket bättre upplägg att gå igenom och nöta taktiken ordentligt än att få storstryk av Tyskland i en träningsmatch.
Han blev uppsnurrad gång, efter annan, låg fel i position och hade kondition som en kedjerökande 55-åring,undrar vad han har på Janne?
Citera
2016-09-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Finns typ inga. Quaison? Lirar väl dock till vänster? Vettefan. Annars får man typ vända blicken mot Allsvenskan, och där finns det inte mycket att hämta. Det är typ Bärkroth som är det bästa alternativet, och det säger väl det mesta.

Sam Larsson.
Citera
2016-09-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Där får han mer utrymme för sina lungor och sin löpkapacitet. Dessutom har han i Palermo visat sig vara ganska vass runt straffområdet. Han bör komma närmare straffområdet som ytter.

Rasmus Elm är intressant. Men jag undrar om han inte behöver en försäsong i benen innan han kan vara ett namn för diskussionen.

.................................................. ..........

Angående att vara nöjd över en poäng: man bör ta i beaktning att det är ett väldigt nytt svenskt lag. Rimligtvis kommer det se bättre ut redan till nästa samling och förhoppningsvis till bortamötet med Frankrike i november. Man borde dock vara sparsam med kraven. Lyckas Sverige slåss med Holland och Frankrike hela vägen in, så är jag nöjd. Jag vill gärna att det finns en praktisk och teoretisk chans att nå andraplatsen inför den tionde omgången och där mötet med Holland. Varje kryss mot de två toppnationerna är således helt okej.

Kan Sverige svepa de enkla matcherna så har man ett bra läge. Frankrike har redan ett poängtapp mot ett svagare lag, exempelvis.

Troligen behöver Elm en försäsong & helst skulle man vilja se honom i en bättre klubb igen. Att såga någon efter en tävlingsmatch är inget jag vill ägna mig åt, men jag undrar verkligen om Fransson har den "shining" som krävs för att spela på högre nivå. Medspelare beskriver honom som bolltrygg medan det enda jag sett är en bollrädd individ med undermåligt närkampsspel. Det finns faktiskt en annan spelare än Elm som jag propagerat för tidigare; en spelare som är orädd, bolltrygg & kreativ med ett hårt närkampsspel (haft sina röda kort i allsvenskan) och det är Simon Gustavsson från Feyenoord. Vet inte hur hans status är om han spelar eller är bänkad. Men en riktig talang är det i vart fall.

Rohden har jag sett i en landskamp under Hamren och han var lika osynlig då. Han såg verkligen inte ut som en tvåvägsspelare i vart fall. Godkänd bakåt. Osynlig framåt: ungefär som käre Sebastian Larsson då

Hade inte skadat med lite mer "shining" framåt. Jag hade gärna haft Carlos Strandberg på bänken. En modig spelare. Hur är det med honom egentligen, spelar han med u21 eller är han petad?
En spelartyp man velat ha med mot lag som parkerar bussen är den 16-årige Aik: aren, Isak

Nåväl: spelare in:
Ekdahl
Rasmus Elm
Simon Gustavsson
Sam Larsson

spelare ut:
Rohden
Fransson
Jimmy
Thelin
Senast redigerad av Bowlaren77 2016-09-07 kl. 09:11.
Citera
2016-09-07, 09:15
Medlem
mishimas avatar
Rasmus Elm är aktuell tidigast vid juni-matcherna nästa år. Han behöver en längre period där han är frisk och spelar. Det har han inte fått någon gång under den här säsongen. Det har varit spridda matcher, sjuk, skadad osv.

Jag förespråkar fortfarande annars en renodlad defensiv central mittfältare.
Citera
2016-09-07, 09:56
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Han blev uppsnurrad gång, efter annan, låg fel i position och hade kondition som en kedjerökande 55-åring,undrar vad han har på Janne?
Tyckte han var helt ok fram till 55 då hans energi tog slut, att han inte blev utbytt tidigare är för mig ett mysterium.

Roligt med många olika åsikter av folk som faktiskt är fotbollskunniga i omdömena av spelarna.

Otroligt frustrerande att se matchen på en oskarp tv, svårt att urskilja vem som är vem på plan, bedrövligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in