2016-09-07, 00:29
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det får stå för dig. I min värld skall han inte ha den rollen, och jag antar att Ekdal får den när han kommer tillbaka. Men det var ju nån som skrev att Fransson var en bättre passningsspelare än Rasmus Elm så jag fattar inte riktigt grejen.

Läste förresten en artikel tidigare idag där Erik Niva gav uttryck för åsikten att Mikael Lustig är den här truppens bästa spelare. Jag vet inte, jag har oerhört svårt för att förlika mig med den tanken. Och då är jag ändå en "Lustig-kramare". Kanske menar han i ett bredare perspektiv sett till antal landskamper, rutin osv men isf får han skylla sig själv; oftare än man tror att han ger sådana där underliga svar som får en att tvivla på hans egentliga fotbollskunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Är Fransson sämre med boll än Hiljemark? Varför var det den senare som gick ner varje gång för att ta emot uppspel från backarna? Han är verkligen inte en man för den rollen.

Mycket konstigt. Hiljemark är usel på att orientera sig vilket gör att han sällan ser möjligheter att vända upp eller väl rättvänd trä in bollar på rätt spelare. Dessutom är han relativt sammanhanget en ganska dålig passningsspelare.

Ekdal är något av samma typ, men ändå klart klokare och klart bättre i passningsspelet.

.................................................. .....

Fransson har inte imponerat på mig i varken u-21 eller idag. Oavsett bolljagande kan man inte ha så lite boll, och vara så svag väl med den. Jag har alltid upplevt Kristoffer Olsson som en bättre spelare. Jag hoppas han får chansen i en trupp framöver.

Mittfältets formation är det intressanta framöver. Både backlinje och forwards känns gjutna för höstens tre återstående kvalkamper. Ekdal är ju given på mitten. Jag skulle tro att Forsberg får hösten på sig att återfinna sitt bättre spel. Hiljemark är lite för profilstark på ett profillöst mittfält för att petas. Då lämnas en plats fri. Jag hade själv testat Kristoffer Olsson, men så kommer såklart inte ske redan till hösten. Rohden på en kant kommer inte hända igen, och Durmaz passar inte in i det nya landslaget. Fransson - för svag. Vissa propagerar för Hult, andra för Sam Larsson. Men jag är inte riktigt nöjd med något alternativ. Lewicki har spelat bort sig i och med en urusel säsong.

Forsberg Ekdal Hiljemark/? ?/Hiljemark

Jag läser gärna förslag bara dessa är argumenterande nog. Det vore kul att höra starka argumentationer för ovanstående dissade spelare - då slipper jag vara lika bekymrad som jag är nu. I ärlighetens namn var dagens insats direkt svag.
Citera
2016-09-07, 00:32
Medlem
Postar samma text som i matchprat då den låses snart.

Såg matchen live från fjärde bänk. På Forsbergs "kant" hela andra halvlek. Han är helt hopplös. Går inte att spela lagspel med när motståndet blir tillräckligt kompetent. Väldigt positionsosäker utan boll och kompenserar det med att springa oavbrutet i spiraler och cirklar. En typisk sån där spelare sån slår i ett stenhårt glastak när nivån börjar komma upp i världsnivå (dvs precis under). Och när han slår i det taket så går han från nyttig/kreativ till komplett värdelös för laget precis som i EM. Jättesvårt att bedöma Wendt eftersom han ofta lämnades i sticket av just Forsberg. Vi måste ha spelare som kan kombinera tillsammans för att skapa ett större lugn och viss bolltrygghet. Annars får vi aldrig möjlighet att kreera överhuvudtaget. Av kanske tre farliga anfall idag (inkl målet) så skapas två av dem av rejäla individuella holländska misstag. Det kan vi inte bygga vårt spel på.

Oklart vad den negativa effekten av Ekdals frånvaro egentligen var. Samt vem han isf skall spela ihop med.

För mig är det helt oförklarligt att vi lämnar tekniska fötter som Augustinsson och Jansson på bänken. Vi förlorar 80% av 50/50 situationerna pga underlägsen teknik.
Citera
2016-09-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Okej, intressant, tänker inte motivera mig om varken Thelin eller Durmaz något djupgående för ni skriker TROLL som treåringar när någon tycker annorlunda än er, detta är ett diskussionsforum där folk kan ha massa olika och även udda åsikter, alla är inte troll för det, blir en väldigt tråkig debatt om man ska bemöta oliktänkande med Troll! Troll! Troll! Istället för att motivera, töntigt värre.

motiverade ju: träben. dålig avslutare. långsam. orsakar frisparkar varje närkamp. Motivera du istället för varför en div3 (? bordeauxs reservlag, osäker på nivå) anfallare med uselt målsnitt ska spela från start i landslaget
Citera
2016-09-07, 00:50
Medlem
Nog var det skönt att se ett riktigt ledarteam på Sveriges bänk istället för den gamle scarfen, men någon vidare insats var det väl knappast. Det enda som hindrade en holländsk seger ikväll var en storspelande Robin Olsen och ett förvisso snyggt men likväl lite märkligt mål från Marcus Berg. Holland var klart närmre seger vilket avspeglas i skottstatistiken.

Då snackar vi mot ett Holland som inte ens tog sig till EM i somras, trots att halva Europa fick plats, och som torskade mot Grekland för några dagar sedan. Med dubbla möten mot Frankrike, Holland borta, Vitryssland borta (sannolikt en tuff match sett till deras 0-0 ikväll) kvar att spela så var det här nog inte en av de allra svåraste matcherna i detta kval. Om man då är nöjd med en poäng i den här matchen, vilket lagkapten Granqvist påstod att man var efter matchen, är jag mycket tveksam om det kan bli något VM.

Ska likväl bli intressant att följa det här nya landslaget och man kan alltid hoppas att det blir bättre med tiden.
Citera
2016-09-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Mycket konstigt. Hiljemark är usel på att orientera sig vilket gör att han sällan ser möjligheter att vända upp eller väl rättvänd trä in bollar på rätt spelare. Dessutom är han relativt sammanhanget en ganska dålig passningsspelare.

Ekdal är något av samma typ, men ändå klart klokare och klart bättre i passningsspelet.

Fransson har inte imponerat på mig i varken u-21 eller idag. Oavsett bolljagande kan man inte ha så lite boll, och vara så svag väl med den. Jag har alltid upplevt Kristoffer Olsson som en bättre spelare. Jag hoppas han får chansen i en trupp framöver.

Mittfältets formation är det intressanta framöver. Både backlinje och forwards känns gjutna för höstens tre återstående kvalkamper. Ekdal är ju given på mitten. Jag skulle tro att Forsberg får hösten på sig att återfinna sitt bättre spel. Hiljemark är lite för profilstark på ett profillöst mittfält för att petas. Då lämnas en plats fri. Jag hade själv testat Kristoffer Olsson, men så kommer såklart inte ske redan till hösten. Rohden på en kant kommer inte hända igen, och Durmaz passar inte in i det nya landslaget. Fransson - för svag. Vissa propagerar för Hult, andra för Sam Larsson. Men jag är inte riktigt nöjd med något alternativ. Lewicki har spelat bort sig i och med en urusel säsong.

Forsberg Ekdal Hiljemark/? ?/Hiljemark

Jag läser gärna förslag bara dessa är argumenterande nog. Det vore kul att höra starka argumentationer för ovanstående dissade spelare - då slipper jag vara lika bekymrad som jag är nu. I ärlighetens namn var dagens insats direkt svag.

Hur är Hiljemark på kanten då? Jag vill ha in en Rasmus Elm i bra form i "det nya" landslaget. Tror han & Ekdahl skulle kunna bli ett sjukt bra internationellt innermittfält. Jag håller med om att Ekdahl är en vassare spelare än Hiljemark. Men tycker att Hiljemark är bra: han gör sällan en dålig match. Efter att ha sett Forsberg spela så förstår jag i vart fall varför Sam Larsson inte spelar. Det hade blivit Hawaifotboll. Möjligt att Sam kan vara inhoppare för Forsberg. Innermitt är den svaga faktorn - behövs kvalité där och jag tror tyvärr att det endast är Elm som besitter det. Så vi får hålla tummarna att han kommer tillbaka.
Citera
2016-09-07, 01:01
Medlem
snillet_1s avatar
Hiljemark är löpstark och taktiskt klok men inte så mycket mer än så. Tar alltid det säkra för det osäkra i bolldistributionen. En defensiv ytter i ett svenskt landslag, typ. En marginellt uppgraderad Sebastian Larsson månne.
Citera
2016-09-07, 01:30
Medlem
Durmaz gråter ut i media. Kan inte han göra som zengin och sluta nu när polaren zlatan är borta.
Citera
2016-09-07, 01:30
Medlem
Sodomizer-s avatar
Jag förstår inte kritiken mot det bortdömda målet. En solklar medveten knuff i ryggen: https://www.youtube.com/watch?v=qxHP2C_b9z0
Citera
2016-09-07, 01:32
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Hur är Hiljemark på kanten då? Jag vill ha in en Rasmus Elm i bra form i "det nya" landslaget. Tror han & Ekdahl skulle kunna bli ett sjukt bra internationellt innermittfält. Jag håller med om att Ekdahl är en vassare spelare än Hiljemark. Men tycker att Hiljemark är bra: han gör sällan en dålig match. Efter att ha sett Forsberg spela så förstår jag i vart fall varför Sam Larsson inte spelar. Det hade blivit Hawaifotboll. Möjligt att Sam kan vara inhoppare för Forsberg. Innermitt är den svaga faktorn - behövs kvalité där och jag tror tyvärr att det endast är Elm som besitter det. Så vi får hålla tummarna att han kommer tillbaka.

Där får han mer utrymme för sina lungor och sin löpkapacitet. Dessutom har han i Palermo visat sig vara ganska vass runt straffområdet. Han bör komma närmare straffområdet som ytter.

Rasmus Elm är intressant. Men jag undrar om han inte behöver en försäsong i benen innan han kan vara ett namn för diskussionen.

.................................................. ..........

Angående att vara nöjd över en poäng: man bör ta i beaktning att det är ett väldigt nytt svenskt lag. Rimligtvis kommer det se bättre ut redan till nästa samling och förhoppningsvis till bortamötet med Frankrike i november. Man borde dock vara sparsam med kraven. Lyckas Sverige slåss med Holland och Frankrike hela vägen in, så är jag nöjd. Jag vill gärna att det finns en praktisk och teoretisk chans att nå andraplatsen inför den tionde omgången och där mötet med Holland. Varje kryss mot de två toppnationerna är således helt okej.

Kan Sverige svepa de enkla matcherna så har man ett bra läge. Frankrike har redan ett poängtapp mot ett svagare lag, exempelvis.
Citera
2016-09-07, 01:37
Medlem
Signaturums avatar
Okej, nu har man fått ett par timmar att reflektera över matchen.

Några tankar/punkter.

1. Vi förtjänade inte poängen idag
2. Ingen förutom Robin/Berg/Granen stärkte sina aktier idag.
3. Tålamod kommer att krävas och EM 2020 känns mer realistiskt än VM 2018.

Matchbilden var väl rätt väntad, vi blev utrullade och det hade nog blivit en kross om Robin inte hade storspelat.
Vi MÅSTE våga rulla runt bollen inom laget, vi MÅSTE våga vårda den och vi MÅSTE försöka ha ett spel.
Visst, det är ett nytt landslag som aldrig spelat tillsammans. Att en taktik ska sitta till 100% är mycket att kräva sett till hur lite förberedelser Janne har haft.
Däremot var det stirrigt, det tjongades och slarvade direkt när Holländarna satte lite press på oss.
Spelarna agerar för endimisionellt, passa hellre bollen bakåt än att fortsätta driva med den tills du blir av med den.
Dom bästa chanserna uppkom när Sverige spelade lite kreativt med en touch och snabba djupledslöpningar. Detta ställde Holland helt och med lite mer skärpa hade vi kanske haft en boll till i nät.
Nu fick vi knappt låna bollen pga allt tjongande och slarv, då blir det mycket jagande och trötta ben mot slutet.
Låt hellre ett anfall ta 1-2 minuter än att tjonga iväg bollen mot en anfallare som har två försvarare på sig, det leder ingenvart.

I dagsläget känns mitten som den mest skakiga där INGEN riktigt imponerade.
Forsberg var stirrig och kändes stressad, för ungefär ett år sedan ansågs han i mina ögon vara den som skulle hjälpa till att bära laget efter Zlatan. Idag är han inte ens given i en startelva.
Störde mig enormt på ett tidigt läge i första där han vinner bollen på offensiv planhalva, en djupledsboll hade friställt Berg men Foppa drar på skott ifrån 30 meter då han blir för uppspelt av situationen.
Hiljemark gjorde sitt jobb, men absolut inget mer. Kan definitivt kräva mer av honom.
Vid 1-0 förlorar han helt sin gubbe vilket leder till skottet som resulterar i returen till 1-1.
Fortfarande bäst i mitten dock.
Fransson/Rhodén, var dessa ens på plan och vilket syfte hade dessa? Underkänt med stort U.

Får jag komponera mitten i nästa match hade den sett ut enligt följande:

Olsson-Hiljemark-Ekdal-Durmaz.

Olsson var en av dom bästa svenskarna under EM, vågar utmana och kan göra sin gubbe.
Kan skifta position med Wendt vid behov då han även kan spela VB.
Hiljemark, se ovan.
Ekdal, rutin och trygg med bollen.
Durmaz. Lär bli sågad och hängd för detta förslaget, men vem annars kan vi slänga ut på kanten i match där vi ska gå framåt? Även han har rutin, och har kombinerat fint med Lustig många gånger.
Behövs lite tekniker i landslaget då vi inte bara kan bestå av träfötter.
Senast redigerad av Signaturum 2016-09-07 kl. 01:41.
Citera
2016-09-07, 02:50
Medlem
NirvanAs avatar
Shit Rasmus Elm är fortfarande "bara" 28, trodde han var 30-31... Han hade några landskamper för..ja bra länge sen nu, där han var helt outstanding... Kan han nånsin nå den nivån igen?... Hans kropp verkar inte riktigt samarbeta med honom... sen har jag iofs alltid tyckt han var lite "skör" mentalt och kanske inte av "det rätta virket", bara jag?
Citera
2016-09-07, 03:39
Medlem
Det går inte att spela Forsberg mot hyfsade lag, hans defensiv är helt katastrof, bland annat pga att han lämnar sin vback, i detta fallet Wendt, ensam mot 2 allt för ofta, en jävla säkerhetsrisk, uruselt defensivt positionsspel och så säljer han sig billigare än en brud från Odessa(inget ont om de ukrainska tjejerna). Olsen var bäst, kändes stabilt med honom där bak.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-09-07 kl. 03:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in