2016-09-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKeizer
Vad ska jag betala för en 2:a i Vasastan nära tekniska?
Ingen mäklare är med i bilden.

Runt 450 k är min gissning men det beror ju självklart mkt på hur stor den är och hur den ser ut.
Senast redigerad av NormaTorn 2016-09-05 kl. 13:11.
Citera
2016-09-05, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av semiproffs
som säljare eller köpare? I Sverige är det inte olagligt att köpa svartkontrakt men det är olagligt att sälja kontraktet. Som säljare kan du få böter eller fängelse
Köpare av hyreskontrakt svart.
Citera
2016-09-06, 17:01
Medlem
VanDeKeizers avatar
Citat:
Svårt att säga eftersom priset oftast sätts per kvm och inte per rum... Blir ju ganska stor skillnad på en liten 2:a på 25 kvm och en på 65 kvm....

Säg runt 50kvm.
Citera
2016-09-06, 21:52
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Köpare av hyreskontrakt svart.

Som köpare är väl den största risken att du kan bli blåst på pengarna.
Citera
2016-09-06, 21:58
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Säg runt 50kvm.
Nu är jag inte helt uppdaterad på aktuella priser men det är ju samma faktorer som när man köper bostadsrätt som avgör priset. Jag skulle tro utan att veta mer om lägenheten att 50 kvm i vasastan kostar mellan 300 000 - 500 000.

någon som är mer uppdaterad på priser får gärna rätta mig
Citera
2016-09-07, 12:08
Bannlyst
Citat:
Som köpare är väl den största risken att du kan bli blåst på pengarna.
Om hyresvärden kommer på en kommer dom inte kasta ut en då?
Citera
2016-09-08, 17:33
Medlem
VanDeKeizers avatar
Citat:
Nu är jag inte helt uppdaterad på aktuella priser men det är ju samma faktorer som när man köper bostadsrätt som avgör priset. Jag skulle tro utan att veta mer om lägenheten att 50 kvm i vasastan kostar mellan 300 000 - 500 000.

någon som är mer uppdaterad på priser får gärna rätta mig

Kan det vara möjligt utan svartmäklare som mellanhand?
Så med svartmäklare så får man betala 600.000 - 1.000.000 för ett förstahandskontrakt?
Låter alldeles för högt.
Citera
2016-09-10, 09:16
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Kan det vara möjligt utan svartmäklare som mellanhand?
Så med svartmäklare så får man betala 600.000 - 1.000.000 för ett förstahandskontrakt?
Låter alldeles för högt.

Vet inte vad du fick 600.000 - 1.000.000 ifrån i den här diskussionen men det finns absolut folk som betalat nästan 1.000.000 för hyreskontrakt men kanske inte för 2 rok.
Citera
2016-09-10, 09:22
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Om hyresvärden kommer på en kommer dom inte kasta ut en då?

Om bytet går igenom och du redan flyttat in så är det ingen som kommer undersöka om du betalat svarta pengar eller inte så risken för att bli utkastat finns inte skulle jag säga.
Det är i själva bytesprocessen som du kan bli upptäckt och då kan du som köper kontraktet t.o.m. få kontraktet och pengarna tillbaks. Men då kanske man ska oroa sig för att den som bodde där innan kan vara lite sur eftersom hen blivit av med några hundratusen och sitt kontrakt . http://lawline.se/answers/kopa-och-s...till-hyresratt
Citera
2016-09-11, 13:29
Bannlyst
Citat:
Om bytet går igenom och du redan flyttat in så är det ingen som kommer undersöka om du betalat svarta pengar eller inte så risken för att bli utkastat finns inte skulle jag säga.
Det är i själva bytesprocessen som du kan bli upptäckt och då kan du som köper kontraktet t.o.m. få kontraktet och pengarna tillbaks. Men då kanske man ska oroa sig för att den som bodde där innan kan vara lite sur eftersom hen blivit av med några hundratusen och sitt kontrakt . http://lawline.se/answers/kopa-och-s...till-hyresratt
Bra då är de lugnt för mig som är ´´hyresgäst´´. Har flyttat in nu så får se vad som händer.
Citera
2017-02-05, 11:46
Medlem
Hej. Sitter på en lgh. i populärt område i Hägersten. 4rok, 135-140m2, högst upp på v5, superutsikt över stan, 3st vinds/källarförråd på 50-60m2 totalt.

2st balkonger, 2st ingångar, 2st toaletter, Möjlighet till smidig uthyrningsdel.

Frågor: Hur mycket är kontraktet värt svart? Månadshyra till andrahandshyresgäst?

MVH
Citera
2017-02-06, 13:22
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Hej. Sitter på en lgh. i populärt område i Hägersten. 4rok, 135-140m2, högst upp på v5, superutsikt över stan, 3st vinds/källarförråd på 50-60m2 totalt.

2st balkonger, 2st ingångar, 2st toaletter, Möjlighet till smidig uthyrningsdel.

Frågor: Hur mycket är kontraktet värt svart? Månadshyra till andrahandshyresgäst?

MVH

Det är väl värt vad någon är villig att betala
Om du vill ha någon form av marknadsvärde så får du väl kontakta en svartmäklare å fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in