2017-02-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semiproffs
Det är väl värt vad någon är villig att betala
Om du vill ha någon form av marknadsvärde så får du väl kontakta en svartmäklare å fråga

Har haft svartmäklare här o tittat, vill bara höra fler åsikter om nån sitter på kunskap (blev förövrigt värderad till 200-250k som jag tycker låter lite)
Citera
2017-02-06, 18:05
Medlem
semiproffss avatar
låter lite men jag har inte full koll på priserna så långt från tullarna. Annars är det är ju exakt samma parametrar som bestämmer värde på hyresrätt och bostadsrätt. Utan att veta var i hägersten du bor så kan vi ju varken säga bu eller bä liksom...
Citera
2017-02-12, 14:41
Medlem
Jazzqats avatar
Min vän har en 1a, 35kvm med balkong och en hyra på 3.500:- i Järfälla, kan hon rimligtvis få ut 50k för det förstahandskontraktet om det sköts på ett smidigt sätt? Någon som har koll mellan tummen och pekfingret? Eller är det ens värt något?
Citera
2017-11-03, 06:13
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Idag står det i tidningen att det är lättare att sälja ett svartkontrakt än knark. Jag vet inget om knarkförsäljning, men har en lägenhet som jag har försökt byta flera gånger: ett rent helvete. Ett svartkontrakt är ju i princip bara ett byte med pengar under bordet. Vad är det jag har missat som gör detta lätt?
Citera
2017-11-07, 18:32
Medlem
Redors avatar
Varför är det sånt ståhej kring svartkontrakt nu plötsligt?
Regeringen vill se höjda straff, och den som köper ska straffas ordentligt osv osv.

Helt ärligt så ser jag inte problemt med att köpa/sälja ett hyreskontrakt svart. Man gör ingen illa, och man lurar inte staten på något sätt. Så vad är det som är problemet egentligen?. Att det kanske är moraliskt fel (gentemot de som stått i kö i 10-tals år och inte har råd att köpa ett kontrakt) är väl knappast grund för ett höjt straff.

Bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna. Är det så konstigt om folk blir desperata då.

Men en undran bara. Låt säga att du köper ett kontrakt av lägenhetsinnehavaren.
Det betyder ju då att du inte kan få hjälp av hyresvärden ifall något går sönder eller om du på annat sätt behöver hjälp eftersom du inte kan avslöja att du bor där svart. Så det blir väl klart en nackdel att hela tiden vara orolig för att bli avslöjad..av t.ex grannarna etc..?
Citera
2017-11-07, 23:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Varför är det sånt ståhej kring svartkontrakt nu plötsligt?
Regeringen vill se höjda straff, och den som köper ska straffas ordentligt osv osv.

Helt ärligt så ser jag inte problemt med att köpa/sälja ett hyreskontrakt svart. Man gör ingen illa, och man lurar inte staten på något sätt. Så vad är det som är problemet egentligen?. Att det kanske är moraliskt fel (gentemot de som stått i kö i 10-tals år och inte har råd att köpa ett kontrakt) är väl knappast grund för ett höjt straff.

Bostadssituationen ser ut som den gör i storstäderna. Är det så konstigt om folk blir desperata då.

Men en undran bara. Låt säga att du köper ett kontrakt av lägenhetsinnehavaren.
Det betyder ju då att du inte kan få hjälp av hyresvärden ifall något går sönder eller om du på annat sätt behöver hjälp eftersom du inte kan avslöja att du bor där svart. Så det blir väl klart en nackdel att hela tiden vara orolig för att bli avslöjad..av t.ex grannarna etc..?
Har du köpt ett kontrakt så har du - tada! - ett kontrakt. Dvs samma rättigheter/skyldigheter som om du fått kontraktet via någon bostadsförmedling/värd.

Blanda inte ihop detta med olovlig andrahandsuthyrning då du riskerar de saker du nämner.

(Om det är moraliskt rätt eller fel är inget jag tänker kommentera.)
Citera
2017-11-08, 17:14
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Har du köpt ett kontrakt så har du - tada! - ett kontrakt. Dvs samma rättigheter/skyldigheter som om du fått kontraktet via någon bostadsförmedling/värd.

Blanda inte ihop detta med olovlig andrahandsuthyrning då du riskerar de saker du nämner.

(Om det är moraliskt rätt eller fel är inget jag tänker kommentera.)

Så du menar att en hyresvärd inte har något emot svartkontrakt? De har väl all rätt att häva ett kontrakt som de anser inte har införskaffats på korrekt sätt?
Citera
2017-11-08, 22:19
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Så du menar att en hyresvärd inte har något emot svartkontrakt? De har väl all rätt att häva ett kontrakt som de anser inte har införskaffats på korrekt sätt?
Det som diskuteras här i tråden är förstahandskontrakt som köpts svart. Dessa får du antingen via ett s.k. skenbyte som bör vara trovärdigt annars går värden inte med på bytet eller så ordnas köpet via en svartmäklare t.ex. I det andra fallet är hyresvärden med största säkerhet involverad i affären och får en bit av kakan du betalar.
Ett tredje alternativ är att hyresvärden själv säljer kontraktet och stoppar alla av dina surt förvärvade pengar i egen ficka.

Oavsett har du då ett förstahandskontrakt. Du har (som lagstiftningen ser ut i dag) inte gjort dig skyldig till något brott. Det har däremot den som tjänat pengar på affären gjort.

Se dock inte detta som någon investering (till skillnad mot köp av BR). Du har ingen aning om du i framtiden kommer att lyckas göra en liknande affär och få igen dina pengar. I de fall du köpt kontraktet av hyresvärden kan jag nog garantera att denne inte kommer tillåta att du tjänar några pengar utan kommer tvinga dig att släppa kontraktet för att sedan göra en ny "shady" affär.

Upp till dig om du tycker det är värt att betala en massa pengar utan någon som helst garanti att få tillbaka några pengar senare.

*Lyser nog igenom att jag inte gillar handel med hyresrätter.*
Citera
2017-11-11, 11:07
Medlem
Griskissens avatar
Det nya lagförslaget tar inte fasta på att det framför allt är hyresvärdar som köper/säljer svartkontrakt och att det även är den gruppen som skor sig på skenbyten mm. Den andra gruppen som skor sig är ju svartmäklarna. Att Fastighetsägarna tydligen applåderar lagförslaget är ju ett tecken på att det är i deras intresse att deras medlemmar går fria medan vanliga människor skuldbeläggs enbart för att de vill ha tak över huvudet.
Citera
2017-12-02, 22:01
Medlem
Sayyeds avatar
Vad ligger priset på för en 1a i Stockholms innerstad i dagens läge?
Citera
2017-12-06, 18:42
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayyed
Vad ligger priset på för en 1a i Stockholms innerstad i dagens läge?

10 - 15 procent av vad samma lägenhet skulle ha kostat som bostadsrätt. + lite extra för sånt som balkong, fin utsikt mm.
Citera
2017-12-10, 13:54
Medlem
Neellss avatar
Lagförslaget från SOU ska kriminalisera köp av svartkontrakt och införa strängare regler för lägenhetsbyten, samt enligt deras mening öka utbudet av hyresrätter genom att sätta ett tak på andrahandshyra, hur kommer det att påverka marknaden för svartkontrakt tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in