2016-09-01, 19:17
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Jag kan se det framför mig... Ture Vilhelsson på Wedholms får frågan vad som gör att hans ställe år efter år anser vara stans bästa fiskrestaurang. "Ja, min personliga åsikt är att vi inte ens är tvåa eller trea i stan, vikingen på Hornsgatan gör fantastiska fiskpinnar på en överjävligt fin pangasius. Jag brukar själv äta där, så bra får de till det med sina dagsfärska pangasius från
dypölarna i Vietnam."
Citera
2016-09-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
NK är bra och klassisk mark, även om det har blivit lite av "skolmatsal" där. Bra lunchmat är det där i alla fall. En tur med spårvagnen till Djurgården, och så promenad där, innan återresan in till stan kan vara trevligt. Fast ni kanske tar en promenad på Djurgården i samband med besöket på Ulla Winbladh?

Sjöpaviljongen ligger lite off tycker jag.

Vad sägs om lunch på klassikern Rolfs Kök? Soppa som förrätt, och därefter en väl tillagad huvudmåltid. Tycker din mormor om arkitektur och design, så kommer hon att trivas i lokalen som är skapad av Jonas Bohlin. Gillar hon skvaller så finns det mycket om den nuvarande ägaren i det ämnet. =D

Jag tycker att du ska fundera på att byta ut Ulla Winbladh mot Grodan som middagsrestaurang. En måltid i Grodans gamla matsal är att föredra enligt mig. =)

Rolfs kök hade jag funderingar på, men det är ganska högt sorl där, och hon hör lite dåligt. Nu ångrar jag att det inte blev Grodan, när du skriver så, men man kanske kan äta lunch där?
Citera
2016-09-02, 17:23
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Tror iofs UW passar din mormor bättre om jag ska vara ärlig. Helt ärligt är det stället jag skulle välja först för att bjuda en äldre släkting på vällagad husman. Grodan har en aningen högre svansföring runt sig.
Citera
2016-09-03, 16:05
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Rolfs kök hade jag funderingar på, men det är ganska högt sorl där, och hon hör lite dåligt. Nu ångrar jag att det inte blev Grodan, när du skriver så, men man kanske kan äta lunch där?
Jo, lokalens utformning i sig gör att det blir ett ganska högt sorl, så det kanske inte är optimalt. Jag vet inte om det går att boka bord för lunch, men om det går så är bordet snett in till vänster om entrén lite mer avskilt. Men det är ju en del spring där ändå.
Med tanke på sorl-nivå, så kanske även NK går bort?

Jag tror att ni kommer att få det bra på UW. =)

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Tror iofs UW passar din mormor bättre om jag ska vara ärlig. Helt ärligt är det stället jag skulle välja först för att bjuda en äldre släkting på vällagad husman. Grodan har en aningen högre svansföring runt sig.
Jag tycker nog att Grodans gamla matsal skulle passa bra även om Grodan har "en aningen högre svansföring". Miljön där är väldigt trivsam, och maten är vällagad. Men, med det sagt, så är UW en trevlig restaurang.
Citera
2016-09-04, 09:47
Medlem
Ja, middagarna är spikade nu i alla fall. Det kan bli lunch i trakterna kring Stureplan. Det ska bara vara nåt lättare, kaféaktigt, men med matigare alternativ. Rekommenderar ni nåt där? Sturebaren? Bianchis cykelkafé? Snickarbacken 7 har jag hört mycket gott om, men vet inte om de har lunchalternativ, och det ligger dessutom en bit bort för mormor, som har svårt för att gå. Det blir nog en del taxi runt i stan.
Citera
2016-09-04, 13:00
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Vad sägs om Mormors kök på Sibyllegatan? Polsk husmanskost i hemtrevlig miljö.

www.mormorskok.se
Citera
2016-09-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Vad sägs om Mormors kök på Sibyllegatan? Polsk husmanskost i hemtrevlig miljö.

www.mormorskok.se

Bra förslag, det står på listan över ställen att besöka för mig, men kanske inte vid detta tillfälle. Lite för tung lunchmat och ligger en bit bort.
Citera
2016-09-04, 15:25
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ja, polsk mat är rejäl.

Jag ger dig ett sista förslag med lite lättare tilltugg; Ost och vinbaren på NK.
Citera
2016-09-06, 14:35
Medlem
Tack för alla förslag!

Det blev Gondolen och Ulla Winbladh, som sagt, och jag tror att alla blev tillfreds. Höjdpunkten var nog att Jan Malmsjö med familj satt vid bordet bredvid på UW.
Citera
2016-09-06, 16:38
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Tack för alla förslag!

Det blev Gondolen och Ulla Winbladh, som sagt, och jag tror att alla blev tillfreds. Höjdpunkten var nog att Jan Malmsjö med familj satt vid bordet bredvid på UW.

Man får hoppas att maten smakade också? Vad åt ni på de respektive ställena?
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2016-09-06 kl. 16:42.
Citera
2016-09-06, 18:18
Medlem
manodepressivs avatar
Hur ser Slussen/Södermalms torg ut från ovan nu när det grävs? Ser man ner i groparna eller är de täckta?

Apropå Gondolen alltså.
Citera
2016-09-06, 20:15
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Hur ser Slussen/Södermalms torg ut från ovan nu när det grävs? Ser man ner i groparna eller är de täckta?

Apropå Gondolen alltså.
Finns jättefina webbkameror på Gondolen där man kan se det mesta i detalj, kolla till exempel http://www.webbkameror.se/webbkamero...ssen_2_640.php när solen har gått upp i morgon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in