2016-09-06, 11:28
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej. Släkten sa ifrån. Tydligen, men detta är ju obekräftade uppgifter som åtminstone jag aldrig läst förut.
Tror ni Tomas C kan vara delaktig i drukningstillbudet?
Citera
2016-09-06, 11:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Det ligger väl IF nära till hands att peka på förgiftningen utomlands till stöd för sådant påstående.
Om inga andra skador upptäckts och dödsorsaken är drunkning vid obduktionen så är tillvägagångssättet klart möjligt förgiftning/drogning.

Ser inte hur en vältränad och simkunnig kille skulle ge upp utan kamp vid försök att dränka honom.

Hur de fick ner honom under vatten utan motstånd är svårförklarat om han inte redan var medvetslös, och hur gör du någon medvetslös utan fysiskt våld som inte skulle upptäckas vid obduktion?

Förutom drogad då?

Det kan bli fråga om att öppna graven, men kan substanser spåras så långt efteråt?

Rimligtvis är frågan om hur obduktionen genomförts av största intresse. Besynnerligt sa den pensionerade polisen.

Han hittades "inom dumpningsavstånd" (VLTs ordval) från bryggan
på ca 1 meters djup.
Riktigt ovanligt för en frisk, simkunnig man att drunkna på det sättet...

Citera
2016-09-06, 11:35
Medlem
Citat:
Det låter betryggande.
Fast han bör ju avvisas för alltid?

Ack denna kvinna JM, vilket stoff, något som Hollywood säkert skulle kunna sätta tänderna i.

JM misstänks alltså för:
* orsakat sin makes död (drunkning i 1 meter vatten) ((framtida gravuppgrävning & obduktion lär förtälja hur han egentligen dog))
* förfalskat hans namnteckning på livförsäkringen (urkundsförfalskning, ekobrott)
* orsakat sin fars död (mord via bulvan)
* försök till mord på sin mor (mordförsök via bulvan)
* ihop med en snubbe på knappa arton medan hon är 41, inte olagligt men knappast tilltalande för hennes karaktär
* på Arlanda på väg till blixtsemester i Thailand (efter detta hemska hänt) när hon stoppas av polis (misstänkt, häktad)
* varpå mamman sökt kontaktförbud mot henne o pojkvännen
* varpå systern sökt kontaktförbud mot henne o pojkvännen

Tidigare misstänkt för:
* sexuellt tvång av minderåriga EKB på hennes HVB-hem

Karaktär:
* sex barn med fem olika pappor (ett par är tvillingar)
...

Men är det inte så att det är 6 barn men 3 pappor??
Citera
2016-09-06, 11:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Kremerades han?

Nej.

Hans släktingar lyckades efter en intensiv debatt med JM
genomdriva att hans egen önskan att inte kremeras skulle
respekteras.

Jag vet inte vad som kan hittas om man skulle göra en
toxikologisk analys nu, men jag gissar att det beror på
vilka substanser det är fråga om och hur lång tid det
tar för den/de aktuella substanen/substanserna att
brytas ner.

Citera
2016-09-06, 11:42
Medlem
Citat:
Oj, var kommer den här uppgiften från?
* gick ej på makens begravning
* krävde att han skulle kremeras

Nja, det verkar inte ha gått till riktigt så. Som maka till den drunknade kunde JM bestämma om han skulle kremeras och hon ville inledningsvis ha det så. Andra närstående protesterade mot detta (kanske beroende på att de tyckte drunkningen var skum) och menade att maken uttryckt att han ville ha jordbegravning. JM gick då med på detta. Vad jag förstår inträffade detta på begravningen (JM närvarande). Präst och begravningsentreprenör frågade JM om detta var hennes vilja, hon svarade ja och kremeringen ställdes in.

Nu fanns ingen grav grävd och jordfästningen skedde därför två veckor senare. JM deltog inte då. Förståeligt med tanke på konflikten med makens nya fästmö och andra närstående.

Detta enligt media. Ursprungligen spreds uppgifter som fick det hela att se skumt ut men det var nog gissningsvis ett led i försäkringsbolaget IFs baktaleri med anledning av civilmålet med JM.
Citera
2016-09-06, 11:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jösses vad stingsligt det där lät då. Är det angeläget att ev. utfall ska vara en GM som är förvirrad kvinna som knaprar psykofarmaka?
Nu resonerar du konstigare och konstigare. Varför skulle kritik mot spekulationer om att JM:s föräldrar på det ena eller andra, ganska olika sättet, skulle vara klandervärda innebära att man ville förminska JM:s roll eller typ av skuld?

Citat:
Det lär väl finnas någon anledning till att man initialt inte ansåg det finnas anledning att utreda JM vidare trots alla anklagelser i tidigare händelser.
Där har du en mycket intressant punkt, men den rimligaste förklaringen till detta är att någon eller några ur polisen åt ur handen på JM. Observera att inte heller Akis drunkningsdöd utreddes, trots att den objektivt sett var jäkligt misstänkt, och då var inte föräldrarna på något sätt inblandade. Den enda gemensamma faktorn bakom att polisen inte väljer att utreda JM i olika sammanhang då hon borde utredas verkar vara JM själv och hennes omvittnade manipulationsförmåga.

Citat:
Kasta misstankar är väl att spekulera. Det spekuleras allt möjligt kring JM, exempelvis vad hon medicinerar med, vem hon ligger med och varför. Sånt som är högst perifer info av intresse i en brottsutredning normalt sett i Sverige i vart fall.
Du har rätt i att trådar i ABoK kan intressera sig för vidare områden än en polisutredning. Men just det här att kasta skit i specifik riktning som det inte finns objektivt stöd för och sen säga Jag spekulerar, vaddårå, det gör du också är ett av Flashbacks krimtrådars mest betänkliga inslag. Den ena spekulationen är inte så god som den andra, utan allt beror på vad man kan andra för stöd för den.

Citat:
Nu visar det sig att något av hennes ex haft samröre med kriminell gruppering med internationella förgreningar. Men självklart kan det vara en slump att företagarpar från Arboga blir förmögna på något som ser lite ut som ett pump & dump bolag som huvudsakligen importerar bling bling krafs från Kina.
Nu är du där igen. Helt omotiverad negativ beskrivning av brottsoffrens verksamhet. Visst kan det vara så att också folk som ser ut att vara samhällets stöttepelare har saker att dölja, men de flesta ögonskenligen hederliga och framgångsrika människor har det faktiskt inte, och det faktum att en människa har en del pengar är en synnerligen dålig förutsägelsefaktor för att h*n skulle ägna sig åt ljusskygg verksamhet.

I själva verket ansluter du dig här till en skräparketyp i krimtrådarna som kan sammanfattas som Det är säkert rikingen! Och har han inte gjort det, så är det säkert på något sätt hans fel! I Lisa Holmfallet fick en bonde i Västergötland med ett typiskt bondnamn och en rätt medelstor gård utstå en oerhörd massa spekulationer om juridisk eller moralisk skuld, vad jag kan begripa till allra största delen eftersom benämningen godsägaren råkade fastna på honom tidigt i tråden.

Citat:
Så man kanske har fog och ställa sig frågan om där fanns andra intressenter som förväntar sig del av vinsten de gjorde när de cashade in. Utöver att presumtiva arvingar skulle ha ut sin del på stört?
Men det sista räcker ju så bra, så, när man har att göra med någon som JM verkar vara.
Citera
2016-09-06, 11:46
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoF12
Tror ni Tomas C kan vara delaktig i drukningstillbudet?

Jag har svårt att tänka mig att Thomas C, skall ha varit inblandad i själva drunkningen. Däremot verkar han vara helt skrupellös. Han måste ju veta om att Ak* som han har haft anställd, varit gift en kort tid med JM och sedan drunknat.

Att TC efter detta som bulvan till JM startar ett AB åt henne verkar ytterst märkligt. Om man vill utreda drunkningen så bör man nog ta med Thomas C i utredningen.

Det skulle vara intressant att veta om det var Ak* som kopplade ihop Thomas med JM, eller om det var Thomas som kopplade Ak* med JM.

För det kan väl inte vara så illa att Thomas matade Ak* som "kanonmat" till Svartaänkan.

Jag tyckte VLT var lite mesiga i sin intervju med TC. TC sitter inne med en hel del information, att inte VLT frågade honom om hans koppling till Ak* är lite förvånande, men de kände väl inte till kopplingen. Dags för en ny intervju kanske...
Citera
2016-09-06, 11:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
Men är det inte så att det är 6 barn men 3 pappor??

Svårt att veta helt säkert, men "huvudspåret" är att förste maken
***lund är far till de tre första,
#1 dotter, ca 23 år.
#2 son, ca 21 år.
#3 dotter 18 år.

"Rektorn" är far till
#4 son ca 13 år.

Aki, som drunknade/dränktes vid stugan för ungefär ett år sedan
är far till tvillingarna
#5 ca 3 år.
#6 ca 3 år.

Jag hoppas det blev ungefär rätt...

Citera
2016-09-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Han hittades "inom dumpningsavstånd" (VLTs ordval) från bryggan
på ca 1 meters djup.
Riktigt ovanligt för en frisk, simkunnig man att drunkna på det sättet...

Senare ändrat till 1,5 m djup. Men ändå underligt, särskilt så nära bryggan. Om han inte var våldsamt påverkad av tabletter och alkohol.
Citera
2016-09-06, 11:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Senare ändrat till 1,5 m djup. Men ändå underligt, särskilt så nära bryggan. Om han inte var våldsamt påverkad av tabletter och alkohol.

Även om han var våldsamt påverkad så kvarstår några frågor:

– Satt han redan på bryggan när han drogade sig minst nästan medvetslös?
Vem skulle välja en sådan plats för att supa skallen av sig eller på annat
sätt droga sig oredig?

– Om han blev drogad eller drogade sig själv på annan plats, hur kom
han till bryggan och i vattnet.

Båten, en eka, flöt strax utanför bryggan och hittades strax innan Aki,
på förmiddagen.
En uppgift gör gällande att om ekan följt med vinden och drivit sedan
kvällen så borde den varit långt borta.

Citera
2016-09-06, 12:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Kryddburken används flitigt av Expressen likaså "lokalmedia". Bättre att likaså
läsa in dom neutralare tidningarna som håller en lite mer saklig approach och
i just denna debatt om kontaktförbud påpekar DN att dessa fem är en familjär
gruppering. Jag väljer att tro på den jag.

Är inte allt för bekant med reglementet kontaktförbud men visst kan man begära förbud
åt andra, förslagsvis barn. Även socialförvaltningen har den möjligheten, att begära åt andra,
men det är inte aktuellt här det men det första exempelet, begära förbud åt underåriga kan
däremot vara aktuellt.

Varför AM begärt kontaktförbud är inte desto svårare att listat ut, damen har varit utsatt för brott,
ett mordförsök närmare bestämt och dom misstänkta försattes på fri fot tillika som Fahlander
basunerade ut att paret fortsättningsvis var intressant. Sedan påtalade du att personskydd och
kontaktförbud inte går hand i hand. Det känner jag absolut inte till men du får gärna länka
det antagandet i text som bestryker din teori. Uppriktigt intresserad.

Sist men inte minst gällande förbudet hade det också varit av intresse, förutom alla 5
personers namn förstås , att få veta vilken typ av kontaktförbud var och en av dessa fem begärt.
Möjligtvis att typen varierar från person till person men som sagt var. Mycket skrik i media
utan egentligen någon som helst information annat än den man desperat vill förmedla.

Nu basunerade ju Expressen ut att dom ringer sig svettiga till Fahlander i hopp om
närmare förklaring till sitt beslut utan resultat och jag tror media kammar hem noll här.
Fahlander är inte den skvallriga eller pratglada typen och frågan är väl också om AM är
vidare pratglad med just honom, jag tror att det finns en liten ovilja här jag ifrån änkan
att "prata ut" med åklagare nummer ett, alltså Fahlander. Han har nämligen varit
med sen start här han alltså ända sedan fru Möller var skäligen misstänkt för mordet på
maken och nu vet vi även att han gett avslag på kontaktförbud till vad jag gissar Anki med
familj. Kanske inte det beslutet heller slår så högt i tak för dom "drabbade"

Här kommer Wenna in, en i Ankis mindre juridiska öga en "neutral åklagare" som hon säkert
samarbetar lättare med likaså är det Massi som gäller för ytterligare debatt. Frågan är om inte
Carlstedt och Fahlander för just Ankis subjektiva tänkande är av samma "skrot och korn".

Börjar kännas lite infekterat här både det ena och det andra i och med alla turer.
Men sett från utsidan där jag befinner mig så förstå jag Fahlanders objektiva och
juridiska synsätt och förpliktelser men jag anar att Anki kanske inte står för
objektivitet här och därav ett samarbetar med Wenna hellre är att föredra om änkan
själv får välja .......

Det var inget större jag menade, men om jag fetar loss vad jag syftade på:
Citat:
Jag tror också personskyddet på AM består, men det är separat & har rättsligt ingen inverkan på handläggning av begärt kontaktförbud.
... och det enda jag menar är att det skulle bli brottsligt att närma sig en person som kontaktförbud är utfärdat för, samt att beslutande om kontaktförbud kan fattas helt oavsett satt personskydd.
Vad gäller att bryta in och förbi ett personskydd, vågar jag inte svara på hur det straffrättsligt ser ut, men det går att gissa lite.
Förmodligen kommer det att handla om våld mot tjänsteman, olaga intrång, vapenbrott mordförsök/mord, etc etc våldsrelaterade brott. Det är ju bara att föreställa sig vilka rubriceringar en person skulle dra på sig i ett försök att forcera ett personskydd där en person vaktas av en mindre grupp väktare/vakter/poliser som har till uppgift att beskydda. Det blir våld, i någon form.

Att avslå begäran kan ha varit Fahlander´s sätt att inte få bokfört att det fanns fortsatt misstanke på JM och 18-åringen. Beslut om kontaktförbud hade direkt resulterat i aktbilagor från Tingsrätten som indirekt skvallrat om misstanke på frisläppta.
Nu skvallrar det istället i efterhand om ickemisstanke på pappret.
Ett ospecat personskydd är ju diskretare, så allt det där kan nog handla om åklagartaktik likväl.
Rätt eller ej, men det är att tänja fantasifullt, hur än Fahlander har gjort här.

Wenna.
Frisk fläkt ja, och kanske åklagartaktik med henne också, om nu Fahlander gjort sig jobbig i AM´s ögon.
Citera
2016-09-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Även om han var våldsamt påverkad så kvarstår några frågor:

– Satt han redan på bryggan när han drogade sig minst nästan medvetslös?
Vem skulle välja en sådan plats för att supa skallen av sig eller på annat
sätt droga sig oredig?

– Om han blev drogad eller drogade sig själv på annan plats, hur kom
han till bryggan och i vattnet.

Båten, en eka, flöt strax utanför bryggan och hittades strax innan Aki,
på förmiddagen.
En uppgift gör gällande att om ekan följt med vinden och drivit sedan
kvällen så borde den varit långt borta.

Ja, onekligen obesvarade frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera