2016-09-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Försöker sätta ihop historien utan att vara fullt påläst:

Anti Avsan var polis, med i den sk. baseballigan. Han sågs av två finska kvinnor (vittnen) varav minst en kände igen honom från ett gym, de stötte på honom bara ett par minuter innan Palme sköts. Ena finskan gick fram och frågade honom på finska vad klockan var. Han svarade inte ens? Men finskorna hörde hur han på sin walkie-talkie hade en konversation (med vem isf.?)på finska om att han blivit igenkänd. Finskorna gick därifrån av rädsla för den skumma situationen, ett par minuter senare hör dem skott..

Det sägs att han aldrig blev förhörd men sägs också att han blev förhörd och hade ett svagt alibi att han var hemma med sin fru. Vad stämmer?

Hela historien är ju helt sjuk. Att han inte svarar och vad är oddsen på att han blir igenkänd av två personer som kan finska när han får meddelande på walkie-talkie på just finska?

Men vittnesmålet är alltså inte från 1986? De finska kvinnorna (eller en av dem?) berättade att dem sett Anti 28/2 1986 fast det kom fram 7 år senare? Eller? De var livrädda för situationen och ville inte vittna men på nåt sätt kom det ut flera år senare.

Är detta korrekt sammanfattat? Har jag missat något?

AA är ESTLÄNDARE, inte finländare.

Han blev inte utpekad någon gång.

Hans fru har gett honom alibi för mordkvällen. AA har blivit förhörd vid flera tillfällen.

Alla försök att bekräfta kvinnornas uppgifter har misslyckats. De har vägrat ställa upp på rekonstruktion. De kom med historien efter hundrafemtielva år på en finlandsbåt. Kom igen...
Citera
2016-09-06, 03:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
AA är ESTLÄNDARE, inte finländare.

Han blev inte utpekad någon gång.

Hans fru har gett honom alibi för mordkvällen. AA har blivit förhörd vid flera tillfällen.

Alla försök att bekräfta kvinnornas uppgifter har misslyckats. De har vägrat ställa upp på rekonstruktion. De kom med historien efter hundrafemtielva år på en finlandsbåt. Kom igen...
Jag vet att han är estländare, skrev aldrig att han var finsk. Men han talar flytande finska? Hur kom kvinnornas uppgifter fram? En av dem berättade det för en tredje kvinna som berättade det för polisen? Som jag skrev innan så är jag inte helt insatt, försöker bara pussla ihop alla bitar.
Citera
2016-09-06, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag vet att han är estländare, skrev aldrig att han var finsk. Men han talar flytande finska? Hur kom kvinnornas uppgifter fram? En av dem berättade det för en tredje kvinna som berättade det för polisen? Som jag skrev innan så är jag inte helt insatt, försöker bara pussla ihop alla bitar.

Menade inte att du påstått att han är finsk, min poäng var mer att inte ens en finne lyckades man få fram som skulle ha varit på platsen för kvinnornas iakttagelse. Det blev en estländare liksom.

Estländare kan ofta göra sig någotsånär införstådda med finländare. Men AA talar inte flytande finska enligt vad han uppgett själv.

Ena kvinnan berättade historien på en finlandsbåt till en tillfälligt bekant person som i sin tur var bekant med journalisten Olle Alsén om jag minns rätt. Alsén vidarebefordrade historien till polisen.

Det var länge sedan jag ägnade mig åt detta så jag ber om ursäkt om jag skriver något sakfel eller glömmer bort betydelsefulla saker etc.
Citera
2016-09-07, 21:41
Medlem
brutalares avatar
Om AA inte har något med saken att göra, vad kan vara motivet till att att förhören med honom är hemlighetsstämplade? Han kanske faktiskt var i stan den där kvällen med Bargrogruppen som man absolut inte får tala om?
Citera
2016-09-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om AA inte har något med saken att göra, vad kan vara motivet till att att förhören med honom är hemlighetsstämplade? Han kanske faktiskt var i stan den där kvällen med Bargrogruppen som man absolut inte får tala om?

Förhören ingår i sedvanlig förundersökningssekretess eftersom förundersökning fortfarande pågår. Sedan kan man diskutera vad för förundersökning det är fråga om, men det är en annan sak. Men rent formellt så finns inga konstigheter rörande AA:s förhör vad gäller det du kallar "hemligstämpel".

Du borde inte uttala dig om saker du inte har kunskap om ärligt talat.
Citera
2016-09-10, 11:52
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Förhören ingår i sedvanlig förundersökningssekretess eftersom förundersökning fortfarande pågår. Sedan kan man diskutera vad för förundersökning det är fråga om, men det är en annan sak. Men rent formellt så finns inga konstigheter rörande AA:s förhör vad gäller det du kallar "hemligstämpel".

Du borde inte uttala dig om saker du inte har kunskap om ärligt talat.
Menade förundersökningssekretess. Skrev lite fel, jag ber om ursäkt. Hur länge ska en förundersökning pågå är ju frågan. Den kanske pågår eftersom hans alibi är så svagt?
Citera
2016-09-11, 00:18
Medlem
Citat:
Menade förundersökningssekretess. Skrev lite fel, jag ber om ursäkt. Hur länge ska en förundersökning pågå är ju frågan. Den kanske pågår eftersom hans alibi är så svagt?

I praktiken pågår väl ingen förundersökning, är mer en formell sak. Även om det finns en minimal spaningsgrupp, någon åklagare etc.

Man tog ju bort preskriptionstid vid mord strax innan P-mordet skulle ha preskriberats. Så numera kan man lägga ned förundersökningen utan att riskera att allt material måste offentliggöras.
Citera
2017-01-05, 10:50
Medlem
Teleslingas avatar
Är det vanligt att estländare talar finska? Finska och estniska verkar ju inte vara speciellt lika varandra, även om båda är finsk-ugriska språk. Skulle inte en person med finländska som modersmål höra skillnad på finska och estniska alternativt en estländare som bryter? Talar verkligen Anti Avsan finska och var har han i så fall lärt sig det?
Citera
2017-01-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Är det vanligt att estländare talar finska? Finska och estniska verkar ju inte vara speciellt lika varandra, även om båda är finsk-ugriska språk. Skulle inte en person med finländska som modersmål höra skillnad på finska och estniska alternativt en estländare som bryter? Talar verkligen Anti Avsan finska och var har han i så fall lärt sig det?

Nej det är två vitt skilda språk även om dom till viss del är besläktade. En vanlig finländare förstår inte ren estniska även om han kanske kan uppfatta vissa ord och meningar.

Dom "finska flickorna" hade definitivt hört skillnaden på finska och estniska.
Citera
2017-01-08, 22:28
Medlem
dacks avatar
Citat:
Vad är Bargrogruppen för någonting?
Citera
2017-01-09, 09:07
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Nej det är två vitt skilda språk även om dom till viss del är besläktade. En vanlig finländare förstår inte ren estniska även om han kanske kan uppfatta vissa ord och meningar.

Dom "finska flickorna" hade definitivt hört skillnaden på finska och estniska.
Alltså kunde Avsan finska?
Citera
2017-01-09, 09:09
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vad är Bargrogruppen för någonting?

http://bfy.tw/9MMr

En slags stay behind-anknuten paramilitär verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in