2016-03-01, 00:50
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Schysst att du länkar in det du skrivit tidigare.
Vad gäller Olle Alsén så var han mest av allt en gammal gubbe som spred strunt i slutet av sin journalistkarriär. Bara så du vet, så vad han känd för det då.

Jag förvånas dock över hur folk som verkar ha sysslat med det här i flera år och skriver många inlägg, på allvar ser några starka misstankar i det här. Eller tror på kvinnornas historia. Hela historien är ju bluff, vilket är helt uppenbart om man värderar den jämfört med andra historier inom utredningen. Kanske om man är helt ovan med polisutredningar, och ser kvinnornas berättelse som kittlande, så kan jag köpa att man tror på det rent spontat. Men ju mer kunnig man är, desto mer tydlig är hela saken. T ex förhör med Inga Åhlenius.

"Anki" bad t ex Borgnäs eftersöka ett par som hon sa sig ha sett passera mordplatsen vid samma tidpunkt som hon skulle ha sett DK. Detta par kunde aldrig identifierats eftersom det var ett påhitt. Samma sak med det påstådda radioprogram som kvinnan påstod skulle ha sänts ett par dar efter mordet, som skulle innehållit bl a de finska kvinnornas möte med paret - det visade sig vid kontroller att något sådant program aldrig sänts.
En annan sak var att kvinnorna hela tiden ändrade sina berättelser i förhör. Och återigen, att de vägrade ställa upp på en seriös polisiär rekonstruktion talar mkt starkt emot deras trovärdighet.

Not: skrev förut fel att båda kvinnorna uppgett fel film, det var den ena. Ett år efter, har jag för mig att filmen hade premiär.

Hur vet du vad som sades i förhör med de finska kvinnorna? Var inte det hemligstämplat? Om inte var kan jag läsa det?
Citera
2016-03-01, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Kan Du utveckla detta - På vilket sätt Anér mentalsjuk?

Hans resonemang och sätt att dra slutsatser är i hans bok "Affären Anti Avsan" så pass långtdragna, ofta oklara och förvirrade, att man måste dra den slutsatsen. Tyvärr. För han har alltid varit vänlig och hjälpsam. Men man kanske inte ska syssla med detta i så många år och i hans ålder. I alla fall inte om man inte kommer någonstans.
Citera
2016-03-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Hur vet du vad som sades i förhör med de finska kvinnorna? Var inte det hemligstämplat? Om inte var kan jag läsa det?

"Anneli" kom att höras den 21, 26 och 29 januari, 3 februari samt 28 maj 1993.
"Anki" har hörts den 4 och 29 mars samt den 20 april 1993 (med därtill hörande fotokonfrontation).

Ett tips är att läsa på mycket mer, inget illa menat. Om du bara läser här får du endast ta del av beskurna, färdiga "idéer", och uppgifter tagna ur sina sammanhang, och många påståenden som inte ens stämmer.

Granskningskommissionens betänkande är t ex ett tips. Då får du lite överblick över det som gjordes inom utredningen fram till 1999.
Citera
2016-03-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
"Anneli" kom att höras den 21, 26 och 29 januari, 3 februari samt 28 maj 1993.
"Anki" har hörts den 4 och 29 mars samt den 20 april 1993 (med därtill hörande fotokonfrontation).

Ett tips är att läsa på mycket mer, inget illa menat. Om du bara läser här får du endast ta del av beskurna, färdiga "idéer", och uppgifter tagna ur sina sammanhang, och många påståenden som inte ens stämmer.

Granskningskommissionens betänkande är t ex ett tips. Då får du lite överblick över det som gjordes inom utredningen fram till 1999.
Hur har du fått tag på datumen för förhören?

/Daniel
Citera
2016-03-02, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Hur har du fått tag på datumen för förhören?

/Daniel

Står i Granskningskommissionens betänkande vill jag minnas.
Citera
2016-03-07, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Jag tänker inte måla ut AA som varken det ena eller det andra även om jag har personliga åsikter om honom. En sak är dock klar, mannen är kall som is. Han är smart, strukturerad, beräknande, iskall och lojal. Han kommer förmodligen aldrig ens bemöta anklagelserna kring honom.
Jag är nog en av få här som stått öga mot öga mot honom. Senast förra veckan mötte jag honom på Drottninggatan, den mannen är hardcore!
Jag tror att han är dekorimamannen men jag har tyvärr inga konkreta bevis för det, och kommer förmodligen inte att få det heller.

Hmm alltså när jag ser och hör honom i de intervjuer som finns uppe på nätet så får jag ett väldigt reko intryck. Han verkar trevlig, ödmjuk, schysst, ja ganska varm faktiskt. Stor och stark men väldigt snäll och sympatisk, det är det intryck jag får. En kille man gärna skulle ta en öl med efter jobbet.

Fler som håller med mig?
Citera
2016-03-24, 12:32
Medlem
konstapels avatar
Det här med finskornas vittnesmål om AA är väl lite samma problem som med många andra vittnesmål som kom 20-25 år efter mordet; de är inte trovärdiga.
Citera
2016-03-24, 15:25
Medlem
Paret överst på trappen är förhörda!
Citera
2016-06-21, 18:06
Medlem
brutalares avatar
Det här är enligt mig det mest intressanta av alla spår som finns. Kan man avfärda de finska flickornas berättelse eller inte? Saxat ifrån ett annat forum:

Varför peka ut just AA? Att man skulle hitta på en historia och säga att man såg en person javisst, men inte så specifikt. Och sedan har dom ju aldrig velat ha uppmärksamhet i media, utan tvärtom.
Citera
2016-06-22, 14:00
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det här är enligt mig det mest intressanta av alla spår som finns. Kan man avfärda de finska flickornas berättelse eller inte? Saxat ifrån ett annat forum:

Varför peka ut just AA? Att man skulle hitta på en historia och säga att man såg en person javisst, men inte så specifikt. Och sedan har dom ju aldrig velat ha uppmärksamhet i media, utan tvärtom.

Problemet är väl att det inte var kvinnorna som pekade ut Avsan utan Alsen som drog den slutsatsen
Citera
2016-06-22, 19:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Problemet är väl att det inte var kvinnorna som pekade ut Avsan utan Alsen som drog den slutsatsen
Just ja. Skulle det egentligen kunna vara någon annan polis? Inte så troligt. Har Alsen visat en bild på Avsan i efterhand eller kanske sagt att det var han? För dom visste ju att han hade ett finskklingande namn med två korta ord. Och om man sedan får höra namnet brukar ju klockorna ringa och man vet om det var det rätta namnet eller inte. Att deras vittnesmål fortfarande är hemlighetsstämplat är förjäkligt. Jag önskar jag kunde få höra intervjun Sven Anér haft med dessa kvinnor.
Citera
2016-09-06, 03:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Försöker sätta ihop historien utan att vara fullt påläst:

Anti Avsan var polis, med i den sk. baseballigan. Han sågs av två finska kvinnor (vittnen) varav minst en kände igen honom från ett gym, de stötte på honom bara ett par minuter innan Palme sköts. Ena finskan gick fram och frågade honom på finska vad klockan var. Han svarade inte ens? Men finskorna hörde hur han på sin walkie-talkie hade en konversation (med vem isf.?)på finska om att han blivit igenkänd. Finskorna gick därifrån av rädsla för den skumma situationen, ett par minuter senare hör dem skott..

Det sägs att han aldrig blev förhörd men sägs också att han blev förhörd och hade ett svagt alibi att han var hemma med sin fru. Vad stämmer?

Hela historien är ju helt sjuk. Att han inte svarar och vad är oddsen på att han blir igenkänd av två personer som kan finska när han får meddelande på walkie-talkie på just finska?

Men vittnesmålet är alltså inte från 1986? De finska kvinnorna (eller en av dem?) berättade att dem sett Anti 28/2 1986 fast det kom fram 7 år senare? Eller? De var livrädda för situationen och ville inte vittna men på nåt sätt kom det ut flera år senare.

Är detta korrekt sammanfattat? Har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in