2016-09-05, 22:24
Medlem
Thirls avatar
Hej Flashback!

Jag har lst en del studier som visar att patienter med depression kan uppleva en stor kognitiv frbttring av att kombinera t.ex. SSRI (eller, i studien - Brintellix) med Modafinil.

Dessutom ska den, ryktesvgen, fungera som en "pluggdrog" (jfr. Adderall/Concerta/Ritalin)

Erfarenheter och tankar?

Mvh
Citera
2016-09-05, 22:36
Medlem
Hegamons avatar
Modafinil tror jag ska upplevas mera som en kopp kaffe p friska. Det ska inte vara ngon "superdrog". Funkar skert bra p dom som r sjuka.
Citera
2016-09-05, 23:16
Medlem
GR DIG SKIT PIGG: energi etc
testa gerimax performance frn apoteket ingen recept kostar typ 100 kr = 30 tabletter

modafinil r typ 2-3 gnger starkare och funkar p flera receptorer i hjrnan
Citera
2016-09-05, 23:24
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
GR DIG SKIT PIGG: energi etc
testa gerimax performance frn apoteket ingen recept kostar typ 100 kr = 30 tabletter

modafinil r typ 2-3 gnger starkare och funkar p flera receptorer i hjrnan

OK, tack! Precis det svar jag hoppades p.

EDIT: Vad kan vara en bra dos? 200 mg?
Citera
2016-09-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
OK, tack! Precis det svar jag hoppades p.

EDIT: Vad kan vara en bra dos? 200 mg?
ehh beror p dig. starta med 200mg . om det ej rcker g up till 400mg. jag gick up till 600mg MAX.
r dyrt ox
Citera
2016-09-05, 23:51
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
ehh beror p dig. starta med 200mg . om det ej rcker g up till 400mg. jag gick up till 600mg MAX.
r dyrt ox

OK, tack fr tipset.
Jo, dessvrre r det ju det. Jag har ftt erbjudande om en bra deal dock.
Citera
2016-09-06, 14:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Modafinil r, effektmssigt, lite som kaffe, fast flera gnger starkare. (jag sitter faktiskt och insuper den just i skrivande stund - Modafinil Bluefish)

Hela verkansprofilen r inte knd, men den skiljer sig frn bde koffein och traditionella CS.

Den r enbart en svag DRI - dopaminterupptagshmmare, och snarare verkar den vara en potent Histamin-agonist, dock s finns det ven tecken p att den pverkar glutamat i hjrnan ocks - dr r det dock lite otydligt exakt hur, om det r agonism eller antagonism - frefaller vara bde och.

M ao, en medicin med mnga jrn i elden, s att sga.

Bieffektsmssigt s kan jag intyga att det r den allra utmrktaste av stimulerande substanser - MINDRE sdana n koffein till och med! (ven fast den i mitt tycke r starkare)

Ett utmrkt preparat som borde skrivas ut oftare.

Det dr med 200 mg som startdos, det skulle jag dock ifrgastta... Det skiljer sig vldigt mycket, och en del brjar faktiskt f hyfsad effekt redan p *50* mg.

S det r den dos jag rekar att du brjar med - du mrker efter en dag eller tv om det rcker, bara att hja till 100 om s inte r fallet.

En annan anledning att brja lgt, r att toleransbildningen mot en del av effekterna har noterats starta vldigt fort om du brjar p fr hg dos - d kan det vara krt med att verkligen f rtt effekt ven om du gr ner i dos... d kommer det aldrig att bli som dom frsta doserna igen.

Det r m ao INTE farligt att brja p 200 mg, men det r vldigt praktiskt att INTE gra s.

Ngot att tnka p.
Citera
2016-09-06, 15:36
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Modafinil r, effektmssigt, lite som kaffe, fast flera gnger starkare. (jag sitter faktiskt och insuper den just i skrivande stund - Modafinil Bluefish)

Hela verkansprofilen r inte knd, men den skiljer sig frn bde koffein och traditionella CS.

Den r enbart en svag DRI - dopaminterupptagshmmare, och snarare verkar den vara en potent Histamin-agonist, dock s finns det ven tecken p att den pverkar glutamat i hjrnan ocks - dr r det dock lite otydligt exakt hur, om det r agonism eller antagonism - frefaller vara bde och.

M ao, en medicin med mnga jrn i elden, s att sga.

Bieffektsmssigt s kan jag intyga att det r den allra utmrktaste av stimulerande substanser - MINDRE sdana n koffein till och med! (ven fast den i mitt tycke r starkare)

Ett utmrkt preparat som borde skrivas ut oftare.

Det dr med 200 mg som startdos, det skulle jag dock ifrgastta... Det skiljer sig vldigt mycket, och en del brjar faktiskt f hyfsad effekt redan p *50* mg.

S det r den dos jag rekar att du brjar med - du mrker efter en dag eller tv om det rcker, bara att hja till 100 om s inte r fallet.

En annan anledning att brja lgt, r att toleransbildningen mot en del av effekterna har noterats starta vldigt fort om du brjar p fr hg dos - d kan det vara krt med att verkligen f rtt effekt ven om du gr ner i dos... d kommer det aldrig att bli som dom frsta doserna igen.

Det r m ao INTE farligt att brja p 200 mg, men det r vldigt praktiskt att INTE gra s.

Ngot att tnka p.

OK, tack fr ditt utfrliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna frhller sig till mina antidepressiva.

Enligt vad jag kunnat lsa mig till s ska den vara mindre beroende framkallande n Metylfenidat, men det r klart att den fortfarande r beroendeframkallande.
Angende doseringsfrgan s fr vi se hur det ter sig. De jag kommer f r p 200 mg/kapsel.

ter du den i terapeutiskt syfte?

Mvh
Citera
2016-09-06, 15:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
OK, tack fr ditt utfrliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna frhller sig till mina antidepressiva.

Enligt vad jag kunnat lsa mig till s ska den vara mindre beroende framkallande n Metylfenidat, men det r klart att den fortfarande r beroendeframkallande.
Angende doseringsfrgan s fr vi se hur det ter sig. De jag kommer f r p 200 mg/kapsel.

Mvh

Den beroendeframkallande effekten r faktiskt nra p noll - Bupropion, som inte r narkotikaklassat, har faktiskt strre missbrukspotential - i mnga andra lnder har Modafinil antingen lgst kontrollerad klassning, eller s r den inte alls narkotikaklassad. Mer ett exempel p verfrsiktigheten i Sverige, n ngot annat, dess narkotikaklassning allts.

Det jag beskriver r inte tillvnjning, utan det r tolerans - du fr mindre ut ur Modafinilen n du annars hade kunnat. M ao, nr den slutar funka, s brukar dom flesta INTE vilja mata p med mer och mer dos, mer bara att man slutar anvnda Modafinil, i besvikelse ver den frnvarande effekten.

Det kan synas vara frvillande likt, men det finns en definitiv skillnad i fenomenet dr - nrmaste liknelsen r hur vissa antidepressiva tycks kunna tappa effekten fr en del mnniskor, vilket gr att patienterna slutar ta pillrena, medans ett annat preparat aldrig tycks tappa effekt.

Jag ter ven definitivt Modafinil i terapeutiskt syfte - har ADHD-PI och utbrnningssyndrom, och Modafinil r den enda stimulanten som kan f min snderkokta deg till hjrna att alls fungera, utan att lsa ut vrre utmattningssymptom.

(fr den som undrar s r ADHD-PI inte ADHD, utan det r egentligen en sjukdom som kallas CDD - concentration deficit disorder, drav varfr dom med den varianten ofta inte svarar bra p traditionell CS)
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-09-06 kl. 15:58.
Citera
2016-09-06, 21:57
Medlem
Citat:

Mvh
Den r inte beroendeframkallande, iaf inte s det skulle vara ngot man avstr den fr.
Citera
2016-09-08, 03:44
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Den r inte beroendeframkallande, iaf inte s det skulle vara ngot man avstr den fr.

Precis. Dess beroendeframkallande effekt r s pass liten att den framstr som frsumbar i jmfrelse med andra centralstimulerande preparat.

Jag har i dag fr vrigt pbrjat mitt experiment med Modafinil som komplement till min vriga medicin. Jag kan inte annat sga n att jag blir s oerhrt energifylld; inte hyper, utan bara full av energi. Jag har sorterat, organiserat, putsat skor, stdat och ftt gjort en massa andra saker under dagen efter intaget av 200 mg x 4 nu sammanlagt - dock inte sdant som jag egentligen borde ha prioriterat d det finns en examensuppsats som inte skriver sig sjlv och drtill 150% andra kurser... Den frsta tabletten gav ingen knnbar effekt, men efter att ha tagit en till ett par timmar senare s brjade det att hnda grejer.

Tidigare i trden rekommenderades jag en startdos om 50 mg av Ninjor1987, men jag chansade p 200 mg och ngrar det inte direkt. Jag tackar dock fr alla tips jag ftt.

Ngon som har ngon annan erfarenhet av Modafinil?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in