Citat:
Ursprungligen postat av
Thirl
OK, tack fr ditt utfrliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna frhller sig till mina antidepressiva.
Enligt vad jag kunnat lsa mig till s ska den vara mindre beroende framkallande n Metylfenidat, men det r klart att den fortfarande r beroendeframkallande.
Angende doseringsfrgan s fr vi se hur det ter sig. De jag kommer f r p 200 mg/kapsel.
ter du den i terapeutiskt syfte?
Mvh
Den beroendeframkallande effekten r faktiskt nra p noll - Bupropion, som inte r narkotikaklassat, har faktiskt strre missbrukspotential - i mnga andra lnder har Modafinil antingen lgst kontrollerad klassning, eller s r den inte alls narkotikaklassad. Mer ett exempel p verfrsiktigheten i Sverige, n ngot annat, dess narkotikaklassning allts.
Det jag beskriver r inte tillvnjning, utan det r tolerans - du fr mindre ut ur Modafinilen n du annars hade kunnat. M ao, nr den slutar funka, s brukar dom flesta INTE vilja mata p med mer och mer dos, mer bara att man slutar anvnda Modafinil, i besvikelse ver den frnvarande effekten.
Det kan synas vara frvillande likt, men det finns en definitiv skillnad i fenomenet dr - nrmaste liknelsen r hur vissa antidepressiva tycks kunna tappa effekten fr en del mnniskor, vilket gr att patienterna slutar ta pillrena, medans ett annat preparat aldrig tycks tappa effekt.
Jag ter ven definitivt Modafinil i terapeutiskt syfte - har ADHD-PI och utbrnningssyndrom, och Modafinil r den enda stimulanten som kan f min snderkokta deg till hjrna att alls fungera, utan att lsa ut vrre utmattningssymptom.
(fr den som undrar s r ADHD-PI inte ADHD, utan det r egentligen en sjukdom som kallas CDD - concentration deficit disorder, drav varfr dom med den varianten ofta inte svarar bra p traditionell CS)