2016-09-05, 22:24
Medlem
Thirls avatar
Hej Flashback!

Jag har läst en del studier som visar att patienter med depression kan uppleva en stor kognitiv förbättring av att kombinera t.ex. SSRI (eller, i studien - Brintellix) med Modafinil.

Dessutom ska den, ryktesvägen, fungera som en "pluggdrog" (jfr. Adderall/Concerta/Ritalin)

Erfarenheter och tankar?

Mvh
Citera
2016-09-05, 22:36
Medlem
Hegamons avatar
Modafinil tror jag ska upplevas mera som en kopp kaffe på friska. Det ska inte vara någon "superdrog". Funkar säkert bra på dom som är sjuka.
Citera
2016-09-05, 23:16
Medlem
GÖR DIG SKIT PIGG: energi etc
testa gerimax performance från apoteket ingen recept kostar typ 100 kr = 30 tabletter

modafinil är typ 2-3 gånger starkare och funkar på flera receptorer i hjärnan
Citera
2016-09-05, 23:24
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
GÖR DIG SKIT PIGG: energi etc
testa gerimax performance från apoteket ingen recept kostar typ 100 kr = 30 tabletter

modafinil är typ 2-3 gånger starkare och funkar på flera receptorer i hjärnan

OK, tack! Precis det svar jag hoppades på.

EDIT: Vad kan vara en bra dos? 200 mg?
Citera
2016-09-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
OK, tack! Precis det svar jag hoppades på.

EDIT: Vad kan vara en bra dos? 200 mg?
ehh beror på dig. starta med 200mg . om det ej räcker gå up till 400mg. jag gick up till 600mg MAX.
är dyrt oxå
Citera
2016-09-05, 23:51
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
ehh beror på dig. starta med 200mg . om det ej räcker gå up till 400mg. jag gick up till 600mg MAX.
är dyrt oxå

OK, tack för tipset.
Jo, dessvärre är det ju det. Jag har fått erbjudande om en bra deal dock.
Citera
2016-09-06, 14:04
Medlem
Ninjor1987s avatar
Modafinil är, effektmässigt, lite som kaffe, fast flera gånger starkare. (jag sitter faktiskt och insuper den just i skrivande stund - Modafinil Bluefish)

Hela verkansprofilen är inte känd, men den skiljer sig från både koffein och traditionella CS.

Den är enbart en svag DRI - dopaminåterupptagshämmare, och snarare verkar den vara en potent Histamin-agonist, dock så finns det även tecken på att den påverkar glutamat i hjärnan också - där är det dock lite otydligt exakt hur, om det är agonism eller antagonism - förefaller vara både och.

M ao, en medicin med många järn i elden, så att säga.

Bieffektsmässigt så kan jag intyga att det är den allra utmärktaste av stimulerande substanser - MINDRE sådana än koffein till och med! (även fast den i mitt tycke är starkare)

Ett utmärkt preparat som borde skrivas ut oftare.

Det där med 200 mg som startdos, det skulle jag dock ifrågasätta... Det skiljer sig väldigt mycket, och en del börjar faktiskt få hyfsad effekt redan på *50* mg.

Så det är den dos jag rekar att du börjar med - du märker efter en dag eller två om det räcker, bara att höja till 100 om så inte är fallet.

En annan anledning att börja lågt, är att toleransbildningen mot en del av effekterna har noterats starta väldigt fort om du börjar på för hög dos - då kan det vara kört med att verkligen få rätt effekt även om du går ner i dos... då kommer det aldrig att bli som dom första doserna igen.

Det är m ao INTE farligt att börja på 200 mg, men det är väldigt praktiskt att INTE göra så.

Något att tänka på.
Citera
2016-09-06, 15:36
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Modafinil är, effektmässigt, lite som kaffe, fast flera gånger starkare. (jag sitter faktiskt och insuper den just i skrivande stund - Modafinil Bluefish)

Hela verkansprofilen är inte känd, men den skiljer sig från både koffein och traditionella CS.

Den är enbart en svag DRI - dopaminåterupptagshämmare, och snarare verkar den vara en potent Histamin-agonist, dock så finns det även tecken på att den påverkar glutamat i hjärnan också - där är det dock lite otydligt exakt hur, om det är agonism eller antagonism - förefaller vara både och.

M ao, en medicin med många järn i elden, så att säga.

Bieffektsmässigt så kan jag intyga att det är den allra utmärktaste av stimulerande substanser - MINDRE sådana än koffein till och med! (även fast den i mitt tycke är starkare)

Ett utmärkt preparat som borde skrivas ut oftare.

Det där med 200 mg som startdos, det skulle jag dock ifrågasätta... Det skiljer sig väldigt mycket, och en del börjar faktiskt få hyfsad effekt redan på *50* mg.

Så det är den dos jag rekar att du börjar med - du märker efter en dag eller två om det räcker, bara att höja till 100 om så inte är fallet.

En annan anledning att börja lågt, är att toleransbildningen mot en del av effekterna har noterats starta väldigt fort om du börjar på för hög dos - då kan det vara kört med att verkligen få rätt effekt även om du går ner i dos... då kommer det aldrig att bli som dom första doserna igen.

Det är m ao INTE farligt att börja på 200 mg, men det är väldigt praktiskt att INTE göra så.

Något att tänka på.

OK, tack för ditt utförliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna förhåller sig till mina antidepressiva.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så ska den vara mindre beroende framkallande än Metylfenidat, men det är klart att den fortfarande är beroendeframkallande.
Angående doseringsfrågan så får vi se hur det ter sig. De jag kommer få är på 200 mg/kapsel.

Äter du den i terapeutiskt syfte?

Mvh
Citera
2016-09-06, 15:52
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
OK, tack för ditt utförliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna förhåller sig till mina antidepressiva.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till så ska den vara mindre beroende framkallande än Metylfenidat, men det är klart att den fortfarande är beroendeframkallande.
Angående doseringsfrågan så får vi se hur det ter sig. De jag kommer få är på 200 mg/kapsel.

Mvh

Den beroendeframkallande effekten är faktiskt nära på noll - Bupropion, som inte är narkotikaklassat, har faktiskt större missbrukspotential - i många andra länder har Modafinil antingen lägst kontrollerad klassning, eller så är den inte alls narkotikaklassad. Mer ett exempel på överförsiktigheten i Sverige, än något annat, dess narkotikaklassning alltså.

Det jag beskriver är inte tillvänjning, utan det är tolerans - du får mindre ut ur Modafinilen än du annars hade kunnat. M ao, när den slutar funka, så brukar dom flesta INTE vilja mata på med mer och mer dos, mer bara att man slutar använda Modafinil, i besvikelse över den frånvarande effekten.

Det kan synas vara förvillande likt, men det finns en definitiv skillnad i fenomenet där - närmaste liknelsen är hur vissa antidepressiva tycks kunna tappa effekten för en del människor, vilket gör att patienterna slutar ta pillrena, medans ett annat preparat aldrig tycks tappa effekt.

Jag äter även definitivt Modafinil i terapeutiskt syfte - har ADHD-PI och utbränningssyndrom, och Modafinil är den enda stimulanten som kan få min sönderkokta deg till hjärna att alls fungera, utan att lösa ut värre utmattningssymptom.

(för den som undrar så är ADHD-PI inte ADHD, utan det är egentligen en sjukdom som kallas CDD - concentration deficit disorder, därav varför dom med den varianten ofta inte svarar bra på traditionell CS)
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-09-06 kl. 15:58.
Citera
2016-09-06, 21:57
Medlem
Citat:

Mvh
Den är inte beroendeframkallande, iaf inte så det skulle vara något man avstår den för.
Citera
2016-09-08, 03:44
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Den är inte beroendeframkallande, iaf inte så det skulle vara något man avstår den för.

Precis. Dess beroendeframkallande effekt är så pass liten att den framstår som försumbar i jämförelse med andra centralstimulerande preparat.

Jag har i dag för övrigt påbörjat mitt experiment med Modafinil som komplement till min övriga medicin. Jag kan inte annat säga än att jag blir så oerhört energifylld; inte hyper, utan bara full av energi. Jag har sorterat, organiserat, putsat skor, städat och fått gjort en massa andra saker under dagen efter intaget av 200 mg x 4 nu sammanlagt - dock inte sådant som jag egentligen borde ha prioriterat då det finns en examensuppsats som inte skriver sig själv och därtill 150% andra kurser... Den första tabletten gav ingen kännbar effekt, men efter att ha tagit en till ett par timmar senare så började det att hända grejer.

Tidigare i tråden rekommenderades jag en startdos om 50 mg av Ninjor1987, men jag chansade på 200 mg och ångrar det inte direkt. Jag tackar dock för alla tips jag fått.

Någon som har någon annan erfarenhet av Modafinil?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in