Citat:
Ursprungligen postat av
Thirl
OK, tack för ditt utförliga svar! Det ska bli intressant att testa hur denna förhåller sig till mina antidepressiva.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till så ska den vara mindre beroende framkallande än Metylfenidat, men det är klart att den fortfarande är beroendeframkallande.
Angående doseringsfrågan så får vi se hur det ter sig. De jag kommer få är på 200 mg/kapsel.
Äter du den i terapeutiskt syfte?
Mvh
Den beroendeframkallande effekten är faktiskt nära på noll - Bupropion, som inte är narkotikaklassat, har faktiskt större missbrukspotential - i många andra länder har Modafinil antingen lägst kontrollerad klassning, eller så är den inte alls narkotikaklassad. Mer ett exempel på överförsiktigheten i Sverige, än något annat, dess narkotikaklassning alltså.
Det jag beskriver är inte tillvänjning, utan det är tolerans - du får mindre ut ur Modafinilen än du annars hade kunnat. M ao, när den slutar funka, så brukar dom flesta INTE vilja mata på med mer och mer dos, mer bara att man slutar använda Modafinil, i besvikelse över den frånvarande effekten.
Det kan synas vara förvillande likt, men det finns en definitiv skillnad i fenomenet där - närmaste liknelsen är hur vissa antidepressiva tycks kunna tappa effekten för en del människor, vilket gör att patienterna slutar ta pillrena, medans ett annat preparat aldrig tycks tappa effekt.
Jag äter även definitivt Modafinil i terapeutiskt syfte - har ADHD-PI och utbränningssyndrom, och Modafinil är den enda stimulanten som kan få min sönderkokta deg till hjärna att alls fungera, utan att lösa ut värre utmattningssymptom.
(för den som undrar så är ADHD-PI inte ADHD, utan det är egentligen en sjukdom som kallas CDD - concentration deficit disorder, därav varför dom med den varianten ofta inte svarar bra på traditionell CS)