2016-09-05, 16:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hade det varit 70% män ( nu är det mera 60% kvinnor, gapet verkar ha gått ner) med samma förhållanden som kvinnor har idag gällande föräldraledighet, pensioner, livsinkomst, hemarbete etc.
Så hade inte feminister sagt något alls, de hade inte ens existerat.

He he! Det tror Du väl verkligen inte på? Feminism är en maktideologi, så den kommer så klart att finnas i alla lägen. Märk väl att vi fått mer feminism ju bättre kvinnor har fått det.
Citera
2016-09-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
He he! Det tror Du väl verkligen inte på? Feminism är en maktideologi, så den kommer så klart att finnas i alla lägen. Märk väl att vi fått mer feminism ju bättre kvinnor har fått det.
nej vi har fått "mer" feminism för att fler acceptera detta och våra normer ändrats.
Fler av mig och mindre av dig alltså. Deal with it.

Hade män som grupp haft kvinnors sits genom historien hade feminism existerat med exakt samma innehåll men med ett annat ord.
Citera
2016-09-05, 16:39
Medlem
Citat:
Det tror jag förvisso vi behöver. Det är ingen slump att äktenskapsordningen föreskriver att vi i äktenskapet skall älska varandra "i nöd och lust" och i den ordningen. Det kommer i så gott som alla äktenskap nöd, men vi skall försöka älska varandra då också. Då kommer plikten in.
Jag sager inte att man inte har plikter I nöd och jag försöker inte rationalisera bort detta men att om kärleken är slut så har det säkert föregåtts av att man försökt.
Citat:
70-30. Hade det varit 70% män som smitit så hade aldrig feministerna accepterat att man hade skyllt på att kvinnorna drev männen från äktenskapet.
Ok, så du tolkar det som att männen driver kvinnorna från äktenskapet nu då och vi ska inte acceptera detta synsätt?
Jag ser det snarare som att kvinnor funderar mer på förhållandet och har säkert försökt ge uttryck för detta men män har lättare för att bortse från detta och köra huvudet I sanden. När blir detta problem så stort att vi måste gnälla, är 6/10 ok eller måste det vara 50/50. Tycker jag känner igen denna diskussionen från annat hall.

Är det inte bättre att män I såna fall får upp huvudet ur sanden istället för att sakna kon när båset är tomt. Varför ska vi likt feminismen hålla på att peka finger och ha kvinnorna som någon form måttstock. Sluta lipa och kom in I matchen istället. Tar man ansvar för sin egen lycka så loser det sig per automatik på ena eller andra sättet. Och det är väl det som kvinnorna är bättre på än männen helt enkelt, de separerar ju inte för att jävlas med män som grupp.
Citat:
Ja, givet att 70% av skilsmässorna så tycker jag att kvinnorna bör ta ett ökat ansvar för detta.
Hur då och varför?
Citera
2016-09-05, 16:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
nej vi har fått "mer" feminism för att fler acceptera detta och våra normer ändrats.
Fler av mig och mindre av dig alltså. Deal with it.

Hade män som grupp haft kvinnors sits genom historien hade feminism existerat med exakt samma innehåll men med ett annat ord.

Det kan vi inte veta, men vad vi vet är att vi får mer feminism ju bättre kvinnor för det. Emellertid är nog det en mer principiell diskussion bättre lämpad för annan tråd.
Citera
2016-09-05, 16:45
Medlem
Citat:

Ja, fast du har ingen aning om kvinnorna hade velat släppa ifrån säg makten till män under rådande omständigheter och verkat för en ökad jämställdhet.
Citera
2016-09-05, 16:54
Medlem
Citat:
Det kan vi inte veta, men vad vi vet är att vi får mer feminism ju bättre kvinnor för det. Emellertid är nog det en mer principiell diskussion bättre lämpad för annan tråd.

fast du är ju rolig…
feminism = kvinnor och mäns lika möjligheter och rättigheter --> jämställdhet.
Så ja! ju närmare kvinnor kommer män i dessa saker, desto mer feminism/ jämställdhet självklart.

Om du med ditt användande av "feminism" tänker på aktivt politiskt arbete/ kamp, så är jag inte så säker. Tror ex. suffragetterna och grupp 8 arbetade fan mycket hårdare/ brutalare kamp än vad jag som feminist gör idag.

Om du tänker feminism = allmänt visat intresse för frågorna/ medial bevakning/ journalistik etc.
så samma som första…jepp, ju mer man även inberäknar kvinnor som tillhörande gruppen människor man bör intressera sig för, deras liv, deras frågor etc, och desto mer samhället fattar att aha? kvinnor kan också tänka, resonera, arbeta med annat än barnskit i blöja, desto fler bönor kommer du se sitta i div. TV-soffor.

Förstår att det känns svettigt i fjäderkalsongen uven, men även du får leva med detta.
Senast redigerad av Merapi 2016-09-05 kl. 17:03.
Citera
2016-09-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Ja, fast du har ingen aning om kvinnorna hade velat släppa ifrån säg makten till män under rådande omständigheter och verkat för en ökad jämställdhet.

nej väldigt svårt säga…men om du vill höra min tro, så tror jag inte matriarkat som fenomen utvecklas åt det håll som patriarkat som fenomen bevisligen gör.

Renodlat matriarkat tror jag får helt andra konsekvenser, där 1 viktig aspekt förmodligen är att de är mycket mindre driv/ behov från kvinnligt håll att hålla män i hårda ledband än vad det är tvärtom.
matriarkat tror jag därför per automatik blir mer jämställt, det förtar sig självt med andra ord. Kvinnor har inget praktiskt att vinna på att låsa in män, behandla er som slavar, vägra er ditt eller datt, kräva oskuld, slå er eller våldta er. Liksom mycket få poäng för donnor, bara jobbigt, och därmed inget incitament för existensen av matriarkat, vilekt i sig säger att det är satans så viktigt sätta jsut donnor vid makt, eftersom de håller er på tårna och räddar er från er själva.

Citera
2016-09-05, 17:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Jag sager inte att man inte har plikter I nöd och jag försöker inte rationalisera bort detta men att om kärleken är slut så har det säkert föregåtts av att man försökt.

"Att försöka" är förstås vackert, men ersätter på intet sätt "att lyckas".

Citat:
Ok, så du tolkar det som att männen driver kvinnorna från äktenskapet nu då och vi ska inte acceptera detta synsätt?
Jag ser det snarare som att kvinnor funderar mer på förhållandet och har säkert försökt ge uttryck för detta men män har lättare för att bortse från detta och köra huvudet I sanden. När blir detta problem så stort att vi måste gnälla, är 6/10 ok eller måste det vara 50/50. Tycker jag känner igen denna diskussionen från annat hall.

Nej, det är den feministiska uppfattningen, dvs att vad som än händer så är det på ett eller annat sätt alltid männens fel.

[quote]Är det inte bättre att män I såna fall får upp huvudet ur sanden istället för att sakna kon när båset är tomt. Varför ska vi likt feminismen hålla på att peka finger och ha kvinnorna som någon form måttstock. Sluta lipa och kom in I matchen istället. Tar man ansvar för sin egen lycka så loser det sig per automatik på ena eller andra sättet. Och det är väl det som kvinnorna är bättre på än männen helt enkelt, de separerar ju inte för att jävlas med män som grupp.

Citat:
Hur då och varför?

"Varför" är enkelt att svara på - därför att Sverige behöver bättre familjer och det tycks vara den genaste vägen att minska svenska kvinnors skilsmässointresse. "Hur" är en betydligt svårare fråga. Feministerna har här inga svar som duger utan vi måste hitta andra modeller. Ekonomiska incitament har jag nämnt tidigare liksom en förändrad officiell syn från det offentliga Sverige. Familjeutbildning borde ingå i grundskolan, emedan så pass många barn numera växer upp i splittrade familjer att de inte själva längre har erfarenhet av hur en familj bör fungera.
Citera
2016-09-05, 17:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
fast du är ju rolig…
Så ja! ju närmare kvinnor kommer män i dessa saker, desto mer feminism/ jämställdhet självklart.

Om du med ditt användande av "feminism" tänker på aktivt politiskt arbete/ kamp, så är jag inte så säker. Tror ex. suffragetterna och grupp 8 arbetade fan mycket hårdare/ brutalare kamp än vad jag som feminist gör idag.

Om du tänker feminism = allmänt visat intresse för frågorna/ medial bevakning/ journalistik etc.
så samma som första…jepp, ju mer man även inberäknar kvinnor som tillhörande gruppen människor man bör intressera sig för, deras liv, deras frågor etc, och desto mer samhället fattar att aha? kvinnor kan också tänka, resonera, arbeta med annat än barnskit i blöja, desto fler bönor kommer du se sitta i div. TV-soffor.

Förstår att det känns svettigt i fjäderkalsongen uven, men även du får leva med detta.

Ursäkta att svar dröjt en stund, jag har lagat mat till familjen och diskat efteråt. Nu leker hustru och barn utanför, medan jag pustar ut en stund.

Feminism är en politisk ideologi, och därtill utopisk samt tämligen marxistiskt inspirerad. Feminismen är en problematisk ideologi emedan den bygger på att slita sönder de band som istället bör stärkas mellan man och kvinna. Könskampen betraktas som en grundläggande samhällsdrivkraft. Detta kan jag som värdekonservativ givetvis inte acceptera. Det finns således goda skäl att i huvudsak svara jakande på TS:s fråga.

I övrigt tror jag vi får hålla den allmänideologiska diskussionen i därför lämpad tråd.
Citera
2016-09-05, 19:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
fast du är ju rolig…

Vad lustigt att du ville lista upp det såhär och glömma de viktiga delarna i din sammanfattning.
feminism = kvinnor och mäns lika möjligheter och rättigheter --> jämställdhet. uppnåddes på tidigt sjuttiotal och skrevs ned i svensk lag. Så prova igen: Vad exakt är det feminismen kämpar för idag?
Detta?
Magda Gad
Citera
2016-09-05, 21:55
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Har ibland dåligt samvete för detta, även om detta samvete bara är en tanke lika konstig som man tror en dröm man vaknat från är sann, liksom "hallå", vi lever i verkligheten !

Antar att du också är kvinna precis som jag, och givetvis kan alla våra priviligier och förmåner ge oss en tankeställare ibland. Men sedan inser man ju bara typ: "äsch, det är ju bara karlar som drabbas". Samvetet stillas snabbt när man ser de nya löneförföhöjningarna för oss kvinnor.

Tips till övriga tjejer: Dumpa karljäveln och låt han stå för kostnaderna. Kan han inte betala så får han skaka galler.
Citera
2016-09-05, 23:20
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vad lustigt att du ville lista upp det såhär och glömma de viktiga delarna i din sammanfattning.
feminism = kvinnor och mäns lika möjligheter och rättigheter --> jämställdhet. uppnåddes på tidigt sjuttiotal och skrevs ned i svensk lag. Så prova igen: Vad exakt är det feminismen kämpar för idag?
Detta?
Magda Gad

Detta är ett problem som bara vuxna kan lösa. Inte tror du att barn kan lösa detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in