2016-09-06, 01:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Aldrig slagit dig att det alltid är en karl involverad i andra änden av dessa "oansvariga" reproduktioner?
Varför är det mer OK betala för dess mäns misstag?
Därför att det är kvinnorna som "insett" sitt misstag och vill byta karl.
Citera
2016-09-06, 01:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
var inte detta jag frågade efter bevis om utan påståendet:

"Hur förklarar du att fler kvinnor än män vill gifta sig?"
Ni diskuterade bl a arbete och arbetslöshet som orsak till skilsmässa. Du citerar "Hammarkungen" i ditt inlägg som har nr 10, och ber om en källa. Det svarade jag på.
Citera
2016-09-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ursäkta att svar dröjt en stund, jag har lagat mat till familjen och diskat efteråt. Nu leker hustru och barn utanför, medan jag pustar ut en stund.

Feminism är en politisk ideologi, och därtill utopisk samt tämligen marxistiskt inspirerad. Feminismen är en problematisk ideologi emedan den bygger på att slita sönder de band som istället bör stärkas mellan man och kvinna. Könskampen betraktas som en grundläggande samhällsdrivkraft. Detta kan jag som värdekonservativ givetvis inte acceptera. Det finns således goda skäl att i huvudsak svara jakande på TS:s fråga.

I övrigt tror jag vi får hålla den allmänideologiska diskussionen i därför lämpad tråd.

Uven! Du borde faktiskt vara en lite för klok uv för att sitta och strössla tramsbegrepp från FB runt dig.

Vilken politisk ideologi har inte utopiska drag? Din egen inte minst! Den går ju verkligen inte att förverkliga för fem öre.

Sen hela vänstern, stora delar av liberalerna, förmodligen även delar av högern, ekonomisk forskning, historia, sociologi etc etc är inspirerad (om inte skapad) av Marx…BIG Surprice! Han är en av våra stora tänkare genom tiderna. Live with it.

De hade som feminismen försöker slita isär var i järn och hade halsringen och bojjan på kivnnornas sida ok? Fullt vettigt försöka slita sönder dessa, då de var direkt skadliga för gruppen kvinnor och barn och män! att tillägga.
Att du dreglar efter att återinföra dessa järnband just för kvinnor, får du stå för själv. Ingen annan som är speciellt intresserad av din "utopi" därvidlag.

Men ja! återigen..ökade skilsmässor är självklart en konsekvens av att halva befolknignen getts samma möjligheter som män….vill du halvera antalet skilsmässor så kan vi ju införa järnbojjor för män i framtiden? Ge män som grupp förbud att tjäna, ärva och äga egna pengar, medborgliga rättigheter, sätt dem att göra allt icke avlönat arbete och be hold! uven skilmässorna kommer sjunka drastiskt.

Så nu har vi löst ditt problem. Let's move on.
Senast redigerad av Merapi 2016-09-06 kl. 11:49.
Citera
2016-09-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Därför att det är kvinnorna som "insett" sitt misstag och vill byta karl.

så just kvinnor ska straffas för att de har insikter?

Citat:
Ni diskuterade bl a arbete och arbetslöshet som orsak till skilsmässa. Du citerar "Hammarkungen" i ditt inlägg som har nr 10, och ber om en källa. Det svarade jag på.
Citera
2016-09-06, 12:48
Medlem
Citat:
"Att försöka" är förstås vackert, men ersätter på intet sätt "att lyckas".
Vad är incitamentet för att lyckas och är defintionen av det att man håller ihop familjen. På bekostnad av vad och varför?

Citat:
Nej, det är den feministiska uppfattningen, dvs att vad som än händer så är det på ett eller annat sätt alltid männens fel.
Ok, men vi ska kanske helt enkelt ställa oss over den uppfattningen. Den är nog inte förhärskande och används för att provocera. Se det för vad det är.

Citat:
Är det inte bättre att män I såna fall får upp huvudet ur sanden istället för att sakna kon när båset är tomt. Varför ska vi likt feminismen hålla på att peka finger och ha kvinnorna som någon form måttstock. Sluta lipa och kom in I matchen istället. Tar man ansvar för sin egen lycka så loser det sig per automatik på ena eller andra sättet. Och det är väl det som kvinnorna är bättre på än männen helt enkelt, de separerar ju inte för att jävlas med män som grupp.

"Varför" är enkelt att svara på - därför att Sverige behöver bättre familjer och det tycks vara den genaste vägen att minska svenska kvinnors skilsmässointresse. "Hur" är en betydligt svårare fråga. Feministerna har här inga svar som duger utan vi måste hitta andra modeller. Ekonomiska incitament har jag nämnt tidigare liksom en förändrad officiell syn från det offentliga Sverige. Familjeutbildning borde ingå i grundskolan, emedan så pass många barn numera växer upp i splittrade familjer att de inte själva längre har erfarenhet av hur en familj bör fungera.

Jag brottas lite med dina åsikter eftersom jag är emot inlåsning I alla former och tror inte det gör människor lyckliga. I Frankrike så premieras gifta genom lägre skatt, kanske något dylikt du är ute efter.
Citera
2016-09-06, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Uven! Du borde faktiskt vara en lite för klok uv för att sitta och strössla tramsbegrepp från FB runt dig.

Vilken politisk ideologi har inte utopiska drag? Din egen inte minst! Den går ju verkligen inte att förverkliga för fem öre.

Konservatismen är uttalat anti-utopisk, just för att förverkligandet av utopier alltid leder till elände och katastrof.

Citat:
Sen hela vänstern, stora delar av liberalerna, förmodligen även delar av högern, ekonomisk forskning, historia, sociologi etc etc är inspirerad (om inte skapad) av Marx…BIG Surprice! Han är en av våra stora tänkare genom tiderna. Live with it.

Stor tänkare, utan tvivel - men en tänkare som haft fel om det mesta. När jag skall vara spydig brukar jag säga att Marx hade fel i allt, utom i sin teori om kapitalkoncentration. En viss överdrift, men också rätt nära sanningen. Den konservativa synen på ekonomi är helt annan än Marx, där finns så gott som inga beröringspunkter.

Apropå Marx: http://fieldmarchal.blogspot.se/2016/09/hatet-fortalet-och-forfoljelsen-av.html

Citat:
De hade som feminismen försöker slita isär var i järn och hade halsringen och bojjan på kivnnornas sida ok? Fullt vettigt försöka slita sönder dessa, då de var direkt skadliga för gruppen kvinnor och barn och män! att tillägga.
Att du dreglar efter att återinföra dessa järnband just för kvinnor, får du stå för själv. Ingen annan som är speciellt intresserad av din "utopi" därvidlag.

Men ja! återigen..ökade skilsmässor är självklart en konsekvens av att halva befolknignen getts samma möjligheter som män….vill du halvera antalet skilsmässor så kan vi ju införa järnbojjor för män i framtiden? Ge män som grupp förbud att tjäna, ärva och äga egna pengar, medborgliga rättigheter, sätt dem att göra allt icke avlönat arbete och be hold! uven skilmässorna kommer sjunka drastiskt.

Så nu har vi löst ditt problem. Let's move on.

Järnband? Men lilla söta Du!?

Vän av ordning skulle möjligen våga andas att det då hade varit rimligt att initiativen till skilsmässor hade varit fördelat ungefär 50-50 mellan könen, men vi ser inte detta, vilket just är problemställningen för tråden. Hade vi haft 50-50, och med en avsevärt lägre skilsmässofrekvens, då hade läget varit betydligt bättre - både förklaringsmässigt och socio-politiskt.
Citera
2016-09-06, 22:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Vad är incitamentet för att lyckas och är defintionen av det att man håller ihop familjen. På bekostnad av vad och varför?

Incitamentet bör främst vara den respekt man får som par av att ha lyckats hålla ihop länge. Alla gifta vet att det inte sker av sig självt. Det sker givetvis på bekostnad av den personliga friheten och genom bördan av ansvar, men motiven är enkla: "Till samhällets fortbestånd och makarnas ömsesidighet". Tidlöst, vackert och bra för alla inblandade.

Citat:
Ok, men vi ska kanske helt enkelt ställa oss over den uppfattningen. Den är nog inte förhärskande och används för att provocera. Se det för vad det är.

Nåja.

Citat:
Jag brottas lite med dina åsikter eftersom jag är emot inlåsning I alla former och tror inte det gör människor lyckliga. I Frankrike så premieras gifta genom lägre skatt, kanske något dylikt du är ute efter.

Jag vill så klart inte på juridisk väg tvinga människor kvar i osunda äktenskap, ty sådan finns och har alltid funnits. Men det får inte vara för enkelt, och det bör medföra negativa effekter, emedan det i grunden är oönskat. Mitt förslag om familjeavdrag skall ses i det ljuset.
Citera
2016-09-07, 12:11
Medlem
Citat:
Konservatismen är uttalat anti-utopisk, just för att förverkligandet av utopier alltid leder till elände och katastrof.

Din konservatism är klart utopiskt, du när en dröm av lydande kvinnor som snällt ska acceptera sitt öde som slavarbetare vid div. diskbänkar eftersom du tycker dessa uppgifter är för tråkiga för män att utföra.
Du vill återgå till ett samhälle där sex endast ska has för reproduktion, en klar utopi i sig eftersom detta aldrig har funkat. Det som inte funkar vill du skjuta över på kvinnors lott att ansvara för utan minsta vettig plan för hur det ska gå till rent praktiskt.

Utopiskt! min vän. Dessutom helt helt åt fanders genomvidrigt.

Citat:
Stor tänkare, utan tvivel - men en tänkare som haft fel om det mesta. När jag skall vara spydig brukar jag säga att Marx hade fel i allt, utom i sin teori om kapitalkoncentration. En viss överdrift, men också rätt nära sanningen. Den konservativa synen på ekonomi är helt annan än Marx, där finns så gott som inga beröringspunkter.

Apropå Marx: http://fieldmarchal.blogspot.se/2016/09/hatet-fortalet-och-forfoljelsen-av.html

Om han hade haft så fel, varför återgår man ständigt till hans teorier?

Citat:
Järnband? Men lilla söta Du!?

Vän av ordning skulle möjligen våga andas att det då hade varit rimligt att initiativen till skilsmässor hade varit fördelat ungefär 50-50 mellan könen, men vi ser inte detta, vilket just är problemställningen för tråden. Hade vi haft 50-50, och med en avsevärt lägre skilsmässofrekvens, då hade läget varit betydligt bättre - både förklaringsmässigt och socio-politiskt.

Det är ett omöjligt slavkontrakt uven att både förbjuda fri abort/ för att sen göra det omöjligt för ensamstående förälder att försörja ett barn.
Direkt vedervärdigt cyniskt.
Det är slavkontrakt att binda upp 1 vuxen förälder gentemot den andre via ekonomiskt nödtvång.

Detta tillhör din kära utopiska idealvärld. Kvinnor låsta i omöjliga och ohållbara livssituationer i beroende av män, som därmed kan hantera kvinnor lite som de behagar.

No thank you.

Gällande skilsmässor så har du redan blivit serverad svaret av mig och andra i tråden..men du vägrar lyssna.

Så ingen större vits köra det ett varv till.
Citera
2016-09-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
I moderna s.k. västsamhällen är antalet som skiljer sig upp emot 50% och trenden ser inte heller ut att minska. Vad som dock inte förtäljs i denna statistik är antal förbrukade relationer fram till den första juridiska skilsmässan, d.v.s. misslyckade förhållanden. Nu har jag förvisso inget underlag för detta men om jag skjuter från höften så gissar jag på att varje person förbrukar i snitt tre seriösa förhållanden innan man ens komma till sitt första giftermål. D.v.s. den mer korrekta statistiken av skilsmässor skulle kunna anses vara upp emot 80%.

Inte förrän man tar klivet in i yrkeslivet får man chansen att skymta verkligheten och den hierarki som råder där. Människan är en människa och därmed till synes väldigt primitiv. Ju större ansamlingar människor desto primitivare ter hon sig. För att hantera större grupper människor behövs mer och mer regler och system men framförallt hierarkier.

Nu säger jag inte att detta är särskilt vackert. Visst vore det väl utopiskt om alla fick bestämma lika mycket och vi hade direktdemokrati. Lika vackert vore det om det inte fanns krig och svält, men ja, som sagt. Så länge det finns människor så behöver vi anpassa verkligheten därefter och inte efter några fluffiga drömideal.

Hierarki kan skapas på två sett; artificiellt eller naturligt. Den artificiella hierarkin kan vi se inom t.ex. arbetslivet där en person utan några logiska argument bestämmer över personer som kanske är bättre lämpade att leda än chefen i fråga - d.v.s. en tillsatt ledare efter parametrar eller faktorer som är aktuella för just den tiden och platsen på jorden. Den naturliga hierarkin kan jämföras rakt över med den naturliga dito som råder i just naturen bland djuren. Det är parametrar som för en människa som är sig själv och sitt naturliga väsen frånvända. Parametrar som för människor som växt upp i stadsmiljö och inhämtat alla sina intryck från tunnelbanor och universitet är helt främmande.

Den naturliga hierarkin är som benämningen förtäljer den naturliga och kommer därmed även vara den som består i vått och torrt medan den artificiella kommer att skifta i takt med att ett samhälle utvecklas (till det bättre eller sämre). Hierarki är som bindemedel mellan människor (där det naturliga givetvis är att föredra mot det konstgjorda) och är lika oundvikligt som köttet i en hamburgare. Testa att fösa samma två, tre eller fler människor och säg åt dem att bete sig som om de alla hade samma tolkningsföreträde och beakta därefter det oundvikliga kaoset.

Precis som behovet av hierarki är som störst i stora grupper av människor är det även som minst viktigast ju färre och i en parrelation är hierarkin långt ifrån den viktigaste faktorn för en långvarig och hälsosam relation - but never the less är det en faktor som krävs för att kugghjulet ska gå runt.
I takt med att samhället har gått ifrån häst och vagn till el-uppladdade hybridbilar har även hushållets hierarkier utvecklats från en överdominant karl till en anarkiskt maktfördelad parrelation - pest eller kolera. För den som enbart inhämtad sin världsuppfattning från högskolan är sanningen den att antalet skilsmässor ökat på grund av att kvinnor nu inte är ekonomiskt beroende av sina män samt att det nu går att skilja sig utan att anses som en varböld i samhället. Visst spelar dessa faktorer in men det är långt ifrån hela sanningen.

I en modern "västrelation" förväntas inte bara kvinnor ta mer plats, det har även gått så långt att män förväntas backa från att ta beslut och vara dominanta. OBS! Det finns gott om relationer där det är kvinnan som är dominant (står överst i hierarkin) och relationen funkar utmärkt - detta för att båda parter är i sina naturliga hierarkiroller varpå samspelet funkar som det ska. Detta är en struktur som accepteras och uppmuntras av samhället ska tilläggas. Men, men. I de allra flesta relationer där det statiskt sett är mannen som den mer dominanta och står överst i hierarkin blir relationen i större utsträckning pannkaka då det moderna samhället har lärt oss att detta inte är korrekt. Mannen tillåts av normerna helt enkelt inte att föra och leda i dansen så som han naturligt sett skulle göra. I detta skede kan det även vara värt att påpeka att andra normer än rådande även dessa skulle exkludera andra strukturer; ett samhälle som förtrycker kvinnor skulle därmed försvåra en relation där det är kvinnan som skulle vara överst i hierarkin och samtidigt sätta stressande press på män som förväntas leva upp till en roll de inte alltid är bekväma i.

Som alltid - mitt i mellan, lagom är bäst. Det är ingen ide att gråta och beklaga sig om att det var bättre förr - för det var det inte. Min inte heller kan man med sunt förnuft påstå att 80% brustna relationer och normer som förnekar män att iklä sig sin naturliga roll vara framtidsmålet heller. Feminismen må ha haft ett bra syfte, att jämna ut de största olikheterna, men modern feminism är en extremism som med fria händer hade fört oss tillbaka till 1800-talet på två sekunder.

Här finns mycket kvar att diskutera, ett väldigt intressant ämne, jag väljer dock att avrunda och hålla mig till just detta. Feminismen för utvecklingen bakåt då den påtvingar en artificiella hierarki som inte synkar med den naturliga dito.

Det är oerhört länge sedan vi i väst ens begrep det minsta av naturlighet. På den punkten är snarare 99% totalt oförstående inför vad det är och kan vara. Så det kan du glömma bort. Vi valde mammon och struktur och kall effektivitet samtidigt som vi lät politik influera konstnärligt skapande.

Ni ville ju ha kvinnorna som era kompisar, var nöjda då. Ni kan ju spela dataspel och skämta och sova över hos varandra och allt möjligt. Sedan att ni är som småbarn så fort det kommer till känslor är baksidan av det hela.
Citera
2016-09-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Det är oerhört länge sedan vi i väst ens begrep det minsta av naturlighet. På den punkten är snarare 99% totalt oförstående inför vad det är och kan vara. Så det kan du glömma bort. Vi valde mammon och struktur och kall effektivitet samtidigt som vi lät politik influera konstnärligt skapande.

Ni ville ju ha kvinnorna som era kompisar, var nöjda då. Ni kan ju spela dataspel och skämta och sova över hos varandra och allt möjligt. Sedan att ni är som småbarn så fort det kommer till känslor är baksidan av det hela.

Du finner det inte intressant att 99% av alla "naturliga" människor där ute inte delar dina åsikter kring vad DU tycker ska vara naturligt?

Vem är du? någons lags Gud över mänsklig "naturlighet"?
Citera
2016-09-07, 13:37
Medlem
Citat:
Du finner det inte intressant att 99% av alla "naturliga" människor där ute inte delar dina åsikter kring vad DU tycker ska vara naturligt?

Vem är du? någons lags Gud över mänsklig "naturlighet"?

Att en majoritet är slavliknande och simplifierade är en väldigt gammal sanning. De står självklart inte för sanning och liknande. Hela mänsklighetens historia handlar om att enskilda starka människor gått emot massan och då utvecklat mänskligheten. Det ligger i sakens natur, feminist.
Citera
2016-09-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Att en majoritet är slavliknande och simplifierade är en väldigt gammal sanning. De står självklart inte för sanning och liknande. Hela mänsklighetens historia handlar om att enskilda starka människor gått emot massan och då utvecklat mänskligheten. Det ligger i sakens natur, feminist.

Visst! människor som de Beauvoir, Wollstonecraft, Butler, dvs suffragetter etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in