2016-09-04, 09:24
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
I moderna s.k. västsamhällen är antalet som skiljer sig upp emot 50% och trenden ser inte heller ut att minska. Vad som dock inte förtäljs i denna statistik är antal förbrukade relationer fram till den första juridiska skilsmässan, d.v.s. misslyckade förhållanden. Nu har jag förvisso inget underlag för detta men om jag skjuter från höften så gissar jag på att varje person förbrukar i snitt tre seriösa förhållanden innan man ens komma till sitt första giftermål. D.v.s. den mer korrekta statistiken av skilsmässor skulle kunna anses vara upp emot 80%.

Inte förrän man tar klivet in i yrkeslivet får man chansen att skymta verkligheten och den hierarki som råder där. Människan är en människa och därmed till synes väldigt primitiv. Ju större ansamlingar människor desto primitivare ter hon sig. För att hantera större grupper människor behövs mer och mer regler och system men framförallt hierarkier.

Nu säger jag inte att detta är särskilt vackert. Visst vore det väl utopiskt om alla fick bestämma lika mycket och vi hade direktdemokrati. Lika vackert vore det om det inte fanns krig och svält, men ja, som sagt. Så länge det finns människor så behöver vi anpassa verkligheten därefter och inte efter några fluffiga drömideal.

Hierarki kan skapas på två sett; artificiellt eller naturligt. Den artificiella hierarkin kan vi se inom t.ex. arbetslivet där en person utan några logiska argument bestämmer över personer som kanske är bättre lämpade att leda än chefen i fråga - d.v.s. en tillsatt ledare efter parametrar eller faktorer som är aktuella för just den tiden och platsen på jorden. Den naturliga hierarkin kan jämföras rakt över med den naturliga dito som råder i just naturen bland djuren. Det är parametrar som för en människa som är sig själv och sitt naturliga väsen frånvända. Parametrar som för människor som växt upp i stadsmiljö och inhämtat alla sina intryck från tunnelbanor och universitet är helt främmande.

Den naturliga hierarkin är som benämningen förtäljer den naturliga och kommer därmed även vara den som består i vått och torrt medan den artificiella kommer att skifta i takt med att ett samhälle utvecklas (till det bättre eller sämre). Hierarki är som bindemedel mellan människor (där det naturliga givetvis är att föredra mot det konstgjorda) och är lika oundvikligt som köttet i en hamburgare. Testa att fösa samma två, tre eller fler människor och säg åt dem att bete sig som om de alla hade samma tolkningsföreträde och beakta därefter det oundvikliga kaoset.

Precis som behovet av hierarki är som störst i stora grupper av människor är det även som minst viktigast ju färre och i en parrelation är hierarkin långt ifrån den viktigaste faktorn för en långvarig och hälsosam relation - but never the less är det en faktor som krävs för att kugghjulet ska gå runt.
I takt med att samhället har gått ifrån häst och vagn till el-uppladdade hybridbilar har även hushållets hierarkier utvecklats från en överdominant karl till en anarkiskt maktfördelad parrelation - pest eller kolera. För den som enbart inhämtad sin världsuppfattning från högskolan är sanningen den att antalet skilsmässor ökat på grund av att kvinnor nu inte är ekonomiskt beroende av sina män samt att det nu går att skilja sig utan att anses som en varböld i samhället. Visst spelar dessa faktorer in men det är långt ifrån hela sanningen.

I en modern "västrelation" förväntas inte bara kvinnor ta mer plats, det har även gått så långt att män förväntas backa från att ta beslut och vara dominanta. OBS! Det finns gott om relationer där det är kvinnan som är dominant (står överst i hierarkin) och relationen funkar utmärkt - detta för att båda parter är i sina naturliga hierarkiroller varpå samspelet funkar som det ska. Detta är en struktur som accepteras och uppmuntras av samhället ska tilläggas. Men, men. I de allra flesta relationer där det statiskt sett är mannen som den mer dominanta och står överst i hierarkin blir relationen i större utsträckning pannkaka då det moderna samhället har lärt oss att detta inte är korrekt. Mannen tillåts av normerna helt enkelt inte att föra och leda i dansen så som han naturligt sett skulle göra. I detta skede kan det även vara värt att påpeka att andra normer än rådande även dessa skulle exkludera andra strukturer; ett samhälle som förtrycker kvinnor skulle därmed försvåra en relation där det är kvinnan som skulle vara överst i hierarkin och samtidigt sätta stressande press på män som förväntas leva upp till en roll de inte alltid är bekväma i.

Som alltid - mitt i mellan, lagom är bäst. Det är ingen ide att gråta och beklaga sig om att det var bättre förr - för det var det inte. Min inte heller kan man med sunt förnuft påstå att 80% brustna relationer och normer som förnekar män att iklä sig sin naturliga roll vara framtidsmålet heller. Feminismen må ha haft ett bra syfte, att jämna ut de största olikheterna, men modern feminism är en extremism som med fria händer hade fört oss tillbaka till 1800-talet på två sekunder.

Här finns mycket kvar att diskutera, ett väldigt intressant ämne, jag väljer dock att avrunda och hålla mig till just detta. Feminismen för utvecklingen bakåt då den påtvingar en artificiella hierarki som inte synkar med den naturliga dito.

I Norge har man gjort en studie som visar att risken är mycket större för skilsmässa i så kallade "jämställda" förhållande och i förhållande där man inte lever på ett tradionellt sett.

Risken är ännu större för skilsmässa om mannen är den som utför huvudsakligen sysslorna i hemmet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/norsk-studie-jamstalldhet-ger-fler-skilsmassor/
Citera
2016-09-04, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
I Norge har man gjort en studie som visar att risken är mycket större för skilsmässa i så kallade "jämställda" förhållande och i förhållande där man inte lever på ett tradionellt sett.

Risken är ännu större för skilsmässa om mannen är den som utför huvudsakligen sysslorna i hemmet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/norsk-studie-jamstalldhet-ger-fler-skilsmassor/
Det ironiska är att kvinnor inte vill ha jämställdhet trots att de är de mest högljudda jämställdhetsivrarna. Kvinnor verkar tycka att det är viktigare att tycka enligt den rådande uppfattningen (för att de är så osäkra) än att faktiskt stå för vad man tycker och känner. Men att stå för vad man tycker och känner är ju att ta ansvar för sig själv och det vill de slippa.
Citera
2016-09-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man behöver givetvis inte hålla med, men generaliseringar är förvisso ett måste när man pratar politik, demografi och sociala institutioner - liksom i betydande utsträckning mänskligt beteende i allmänhet. Sedan är jag förstås medveten om att det kan verka provocerande att skuldbelägga kvinnor - det är inte populärt.
Det har inget med populärt att göra. Jag har inget emot generaliseringar men det var nivån jag vände mig emot eller att den var subtypisk.
Citat:
Lätt vill jag inte påstå att det är i sin tillämpning, kanske ett i moralisk mening närmast omöjligt beslut, men analytiskt är det tydligare, särskilt på generell nivå. Du kan vara övertygad om att många just slits mellan skuld och plikt, och att detta sannolikt är ofrånkomligt. Just därför behöver vi diskutera problemen i de termerna.
Med tanke på människans beskaffenhet så ser jag ingen anledning att lägga en filt av moral och plikt när det kommer till att vara lycklig, det är ett naturligt incitement. Om plikt ska råda så blir det lika konstruerat som en vänsterideologi eller ett ok för människan såsom tidigare religiösa föreställningar. Samtidigt så förändras opinion over tid och påverkar vår etik, moral och lagstiftning, men för att äktenskapet ska få den status igen som du förespråkar krävs nog en återgång där religionen driver detta. Islam kanske fixar biffen...
Citat:
Jag är gift sedan länge och vet att det finns inga rakt igenom lyckliga äktenskap. Men bortsett från mina egna erfarenheter så behöver man inte ha bidragit till ett havererat äktenskap för att kunna se generella mönster, och det är verkligen ett problem att 70% av skilsmässorna initieras av kvinnor. Mycket tyder på, som också framhållits i tråden, att feminismen har ett ansvar härvid.
Varför är det ett problem att det är gruppen kvinnor som initierar? då hamnar vi ju I samma discussion som att gruppen män intierar våldtäkter till största del.

Problemet borde väl vara ur ditt perspektiv att det är en så stor grupp som initierar separationer inte att det är gruppen kvinnor som gör det, för annars resonerar du ju på samma sätt som feminismen genom att endast peka finger på det andra könet. Vad har du för lösning på detta I såna fall? konstruera kvinnorna I unga år så de blir mer fogliga och lättare undertrycker sitt behov av att vara lyckliga?

Visst jag tycker det är ett problem och förflackning att vi lättvindigt släpper något om det blir lite motigt men samtidigt så är ju hela vår kultur sådan med kvartalsekonomier, högerswishande och snabba belöningar. Det är inte ett kvinnligt problem och I någon mening så är allt I slutet av dagen ditt eget ansvar, ingen lämnar ett lyckligt förhållande.
Citera
2016-09-04, 14:13
Medlem
Citat:
Vad vi har siffror på är i första hand hur upplevelsen ser ut hos män och kvinnor. Det är inte riktigt samma sak. Saken är den att det är påfallande svårt att mäta och värdera denna sorts uppgifter. Sedan är det säkert så, givet att könsroller och könsmässigt betingade beteenden är svårt att förändra, att kvinnor gör mest av vissa uppgifter i hemmet. Men! En inte obetydlig del av dessa uppgifter är sådana som kvinnor själva tar initiativet till, utan att männen egentligen önskar dem. Så det är klart, att om kvinnorna anser att de gör 65% av 100%, medan männen anser att det överhuvudtaget räcker att göra 70%, så har kvinnorna litet sig själva att skylla för den överskjutande delen.

Det finns faktiskt en hel del aspekter som Du bortser från när Du gör det alldeles för enkelt och bara tar siffror rakt upp och ner, och dessa som intäkt för ett visst sakförhållande.

nej vi har konkretare siffror på detta än "upplevelser". och för övrigt varför skulle plötsligt mäns "upplevelser" vara mer riktiga och räknas med men inte kvinnliga dito?

Och varför ska mäns upplevelse av att det bara behövs…"70%" för att hålla ett hushåll i funktionellt skick vara gällande?

Fakta i dessa saker är att när man överlämnar ett hem helt och hållet till en man som lagt detta påstående innan, så tenderar han upptäcka att jävlar vad mycket saker han plötsligt måste fixa med som han inte hade en aning om behövdes innan. Samma tvärtom för övrigt. Mycket av kvinnors s.k. hemarbete ( som går över dina 70%) är osynligt för vissa män, eftersom ja, någon annan har alltid fixat detta innan, först mamma sen frugan, inget han någonsin behövt.

Och könsroller är rätt enkla att ändra på, det tar tid visst, men vad fasen är 50-100 år om man ser det relativt? Hade könsroller varit biologiskt fastslagna så hade inte män kunnat diska, trösta barn, tvätta fönster, jaga dammråttor eller fixa käk vilket ni alltså klarar utmärkt, vad än din dyrkade 50-tals man än påstod om den saken.
Senast redigerad av Merapi 2016-09-04 kl. 14:34.
Citera
2016-09-04, 14:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Det har inget med populärt att göra. Jag har inget emot generaliseringar men det var nivån jag vände mig emot eller att den var subtypisk.

Det får man så klart tycks.

Citat:
Med tanke på människans beskaffenhet så ser jag ingen anledning att lägga en filt av moral och plikt när det kommer till att vara lycklig, det är ett naturligt incitement. Om plikt ska råda så blir det lika konstruerat som en vänsterideologi eller ett ok för människan såsom tidigare religiösa föreställningar. Samtidigt så förändras opinion over tid och påverkar vår etik, moral och lagstiftning, men för att äktenskapet ska få den status igen som du förespråkar krävs nog en återgång där religionen driver detta. Islam kanske fixar biffen...

Islam skapar bara mer problem var helst den drar fram, ungefär som kommunismen. Samhälsnormer handlar ofta om att balansera lycka och plikt, ty om obalans uppstår så går samhället under. Idag är lycka, i regel kortsiktig sådan, det närmast allenarådande i Sverige, med följd att vi nu är i kollapsliknande läge. Härvid är familjebandens upplösning en delmängd i förklaringen. Vi behöver på många områden betydligt mer plikt, tyvärr på bekostnad av lyckan till dels.

Citat:
Varför är det ett problem att det är gruppen kvinnor som initierar? då hamnar vi ju I samma discussion som att gruppen män intierar våldtäkter till största del.

Digniteten är nog annorlunda, men min uppfattning är att vi verkligen skall diskutera män och våldtäkter, men vi skall inte stanna vid diskussionen utan också vidta adekvata åtgärder för att dramatiskt minska våldtäkterna. Otäcka åtgärder.

Citat:
Problemet borde väl vara ur ditt perspektiv att det är en så stor grupp som initierar separationer inte att det är gruppen kvinnor som gör det, för annars resonerar du ju på samma sätt som feminismen genom att endast peka finger på det andra könet. Vad har du för lösning på detta I såna fall? konstruera kvinnorna I unga år så de blir mer fogliga och lättare undertrycker sitt behov av att vara lyckliga?

Visst jag tycker det är ett problem och förflackning att vi lättvindigt släpper något om det blir lite motigt men samtidigt så är ju hela vår kultur sådan med kvartalsekonomier, högerswishande och snabba belöningar. Det är inte ett kvinnligt problem och I någon mening så är allt I slutet av dagen ditt eget ansvar, ingen lämnar ett lyckligt förhållande.

Trådens utgångspunkt är de kvinnligt initierade separationerna. Förvisso är skilsmässotalen i sig det värsta, men det hindrar inte att vi diskuterar kvinnors ansvar härvid.
Citera
2016-09-04, 20:33
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Äktenskap kan ha annan definition än den juridiska. Exempelvis erkänner svensk lag samkönade äktenskap vilket många samfund inte gör. Ett samfund kan också erkänna äktenskap som staten inte erkänner.

Jo, fast som kvinna lönar det sig att först vara gift enligt konstens regler. Sedan vill man givetvis komma över den äka mannens förmögenhet, och då vill man kunna skiljas snabbt och lönsamt till oss kvinnors fördel. Svenskt rättsväsende är också skrivet så att inga nackdelar ska tillfalla den kvinnliga parten i en skilsmässa.

Alla mina väninnor har själva tagit initiativet till sina skilsmässor. Några har dessutom blivit ordentligt förmögna genom att bryta äktenskspet et par år efter brölloppet.
Citera
2016-09-04, 23:51
Medlem
Citat:
Det får man så klart tycks.
Danke mein Herr
Citat:
Islam skapar bara mer problem var helst den drar fram, ungefär som kommunismen. Samhälsnormer handlar ofta om att balansera lycka och plikt, ty om obalans uppstår så går samhället under. Idag är lycka, i regel kortsiktig sådan, det närmast allenarådande i Sverige, med följd att vi nu är i kollapsliknande läge. Härvid är familjebandens upplösning en delmängd i förklaringen. Vi behöver på många områden betydligt mer plikt, tyvärr på bekostnad av lyckan till dels.
Jag var ironisk avseende islam. Vi behöver förvisso plikter men kanske inte I kärlekslivet eller snarare när problemet är brist på kärlek.
Citat:
Digniteten är nog annorlunda, men min uppfattning är att vi verkligen skall diskutera män och våldtäkter, men vi skall inte stanna vid diskussionen utan också vidta adekvata åtgärder för att dramatiskt minska våldtäkterna. Otäcka åtgärder.
Absolut helt med dig där men samma åtgärder kan kanske inte appliceras när kärleken är slut eller någon väljer att bryta upp. Pendeln slår fram och tillbaka och inom ett visst antal år kommer vi säkerligen en annan livsstil infinna sig som även påverkar hur vi ser på äktenskap. Men oavsett så har jag svårt att förstå varför vi behöver peka på kvinnorna som grupp som ett problem för att de som först inser att ett förhållande inte är lyckligt. Männen får väl I såna fall bli mer vakna. Dilemmat är ju inte att kvinnorna bryter upp från lyckliga förhållande snarare att de kanske inte är lika rädda för konsekvenserna om de lever ett dåligt förhållande.
Citat:
Trådens utgångspunkt är de kvinnligt initierade separationerna. Förvisso är skilsmässotalen i sig det värsta, men det hindrar inte att vi diskuterar kvinnors ansvar härvid.
Och vilket ansvar är det? Är vi inte alla individuellt ansvariga för vår egen lycka? tycker du att kvinnor som grupp ska ta ett större ansvar för att skilsmässorna ska minska? jag tycker hela det här synsättet later en smula räddhågset d v s att försöka skuldbelägga kvinnorna och kontrollera dem.
Citera
2016-09-05, 00:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel

Jag var ironisk avseende islam. Vi behöver förvisso plikter men kanske inte I kärlekslivet eller snarare när problemet är brist på kärlek.

Det tror jag förvisso vi behöver. Det är ingen slump att äktenskapsordningen föreskriver att vi i äktenskapet skall älska varandra "i nöd och lust" och i den ordningen. Det kommer i så gott som alla äktenskap nöd, men vi skall försöka älska varandra då också. Då kommer plikten in.

Citat:
Absolut helt med dig där men samma åtgärder kan kanske inte appliceras när kärleken är slut eller någon väljer att bryta upp. Pendeln slår fram och tillbaka och inom ett visst antal år kommer vi säkerligen en annan livsstil infinna sig som även påverkar hur vi ser på äktenskap. Men oavsett så har jag svårt att förstå varför vi behöver peka på kvinnorna som grupp som ett problem för att de som först inser att ett förhållande inte är lyckligt. Männen får väl I såna fall bli mer vakna. Dilemmat är ju inte att kvinnorna bryter upp från lyckliga förhållande snarare att de kanske inte är lika rädda för konsekvenserna om de lever ett dåligt förhållande.

70-30. Hade det varit 70% män som smitit så hade aldrig feministerna accepterat att man hade skyllt på att kvinnorna drev männen från äktenskapet.

Citat:
Och vilket ansvar är det? Är vi inte alla individuellt ansvariga för vår egen lycka? tycker du att kvinnor som grupp ska ta ett större ansvar för att skilsmässorna ska minska? jag tycker hela det här synsättet later en smula räddhågset d v s att försöka skuldbelägga kvinnorna och kontrollera dem.

Ja, givet att 70% av skilsmässorna så tycker jag att kvinnorna bör ta ett ökat ansvar för detta.
Citera
2016-09-05, 07:06
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Låter som vatten på kvarnen för mig, tackar vi för.
Citera
2016-09-05, 07:09
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jo, fast som kvinna lönar det sig att först vara gift enligt konstens regler. Sedan vill man givetvis komma över den äka mannens förmögenhet, och då vill man kunna skiljas snabbt och lönsamt till oss kvinnors fördel. Svenskt rättsväsende är också skrivet så att inga nackdelar ska tillfalla den kvinnliga parten i en skilsmässa.

Alla mina väninnor har själva tagit initiativet till sina skilsmässor. Några har dessutom blivit ordentligt förmögna genom att bryta äktenskspet et par år efter brölloppet.

Fiska duga, vi får väl se om någon nappar Jag antar att du är lika stor i truten bortanför datorskärmen - Eller??? hahahaha
Citera
2016-09-05, 07:31
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta

Njaa, bland mina manliga kompisar är det snarare så att ingen har gift sig och de har alla delad ekonomi där kvinnan alltid tjänar mindre, det har som varit en förutsättning för ett bra och givande förhållande för oss män som sådana.
Hettar det till så har det skrivits äktenskapsförord, de är dock få som lyckats snärja någon till den grad de blivit kär på riktigt.

En del av de manliga kompisar jag har kör också älskarinna vid sidan om. En har ett sugardaddyförhållande med en ung bimbo på 19år som han knullar ett par dar i veckan.

Vi åker alla killkompisar på "Golf"-resor emellanåt där vi knullar lyxeskorttjejer från världens alla hörn. Lite äckligt kan feminister ofta tycka, men i delad ekonomi där partnern inte har råd följa med så får hon vackert stanna hemma, ungarna skall skötas, tvättmaskinen rulla på och jobbet runt matlagning och så där. Det ger ett läge som kan liknas i en Win/Win situation.

Har ibland dåligt samvete för detta, även om detta samvete bara är en tanke lika konstig som man tror en dröm man vaknat från är sann, liksom "hallå", vi lever i verkligheten !.

Dina trådsvar har avsevärt hjälpt mig bli en mer "rättvis" människa och liksom släppa dessa tankar om samvete som inte är annat än svammel påtvunget ur den hispiga feminismen, man ser trots allt att vi alla är av samma skrot och korn där vi givet tar de fördelar vi kan i en värld där pengarna styr.

Ser fram emot ålderdomen, Cash is king !.
Senast redigerad av Mes 2016-09-05 kl. 07:46.
Citera
2016-09-05, 10:30
Medlem
Citat:
Det tror jag förvisso vi behöver. Det är ingen slump att äktenskapsordningen föreskriver att vi i äktenskapet skall älska varandra "i nöd och lust" och i den ordningen. Det kommer i så gott som alla äktenskap nöd, men vi skall försöka älska varandra då också. Då kommer plikten in.

70-30. Hade det varit 70% män som smitit så hade aldrig feministerna accepterat att man hade skyllt på att kvinnorna drev männen från äktenskapet.

Ja, givet att 70% av skilsmässorna så tycker jag att kvinnorna bör ta ett ökat ansvar för detta.

Hade det varit 70% män ( nu är det mera 60% kvinnor, gapet verkar ha gått ner) med samma förhållanden som kvinnor har idag gällande föräldraledighet, pensioner, livsinkomst, hemarbete etc.
Så hade inte feminister sagt något alls, de hade inte ens existerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in