Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-31, 15:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengke
Beror på hur mycket du tar ut åt gången.

Jag använder både ICA Banken och Handelbanken utanför Europa och tar ut cirka 2500 åt gången. ICA Banken är max 10-20kr billigare när jag jämfört vad som faktiskt blivit draget med hänsyn till växlingskurs. Med större summor borde ICA Banken naturligtvis bli dyrare.

Planerar du att endast ta ut ett par hundralappar åt gången, då borde du hålla dig till ICA Banken.

Tack men det där är felaktig information.

Har läst på hur det fungerar.
  • MasterCard och VISA är de som sätter växelkurserna vid köp i utländsk valuta via deras kort. Bankerna har noll att säga till om. Allt routas genom MasterCards och VISAs system; de tar in köpet, konverterar det till valutan som finns på kontot, och de debiterar alltså din bank i din banks nationella valuta, via MasterCards/VISAs egna växelkurs.
  • Så ett MasterCard från Handelsbanken och ett MasterCard från ICA Banken och ett MasterCard från Swedbank har alltid exakt samma växelkurs.
  • Varning: Det man ser på bankernas egna sidor om man går in på "valutakonvertering/valutakurser" är INTE MasterCard-köp; det är bankens interna kurser för HANDEL med valutor (dvs när man investerar i olika valutor och köper och säljer dem direkt, exakt som när man köper/säljer aktier, alltså INGET KREDITKORT INVOLVERAT).
  • Varning: Det man ser på t.ex. "xe.com" är INTE samma kurs som MasterCard och VISA använder. Xe är ett snitt av massa olika valutamarknader.
  • Varning: Så vill du veta vilken kurs som används vid ditt köp måste du använda MasterCards EGNA kurs, och den kan du se här: https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/
  • Växelkursen hos MasterCard skiftar flera gånger per dag (3 gånger tror jag).
  • Pengarna vid köp i annan valuta reserveras alltid i flera dagar, och det är kursen vid slutgiltiga dragningstillfället som gäller, inte kursen vid köptillfället. Alltså, först skickar MasterCard/VISA en preliminär dragning till din bank för att reservera summan, sen tar det systemet ett par dagar att faktiskt utföra transaktionen och valutakonverteringen (eftersom transaktionerna mellan banken och MasterCard sker i bulk, ej i realtid, och kursen som gäller är för den slutliga dagen som överföringen mellan dem äntligen sker), och eftersom kursen ändras flera gånger per dag så kommer summan du är skyldig MasterCard att skilja sig åt lite vid det slutgiltiga dragningstillfället. Därför kan till och med två olika köp på 100 SEK på exakt samma ICA-Kort, med bara några minuters mellanrum, ändå skilja sig åt i slutgiltig summa, om ena köpet t.ex. fördröjdes ett par timmar eller en dag extra.
  • MasterCard själva tar typ 0.15% av banken för varje växling de utför. Därför gick ICA med förlust när de förr i tiden tog 0% växlingsavgift av kunden. Nu har de gått upp till 1.25% vilket fortfarande är billigast av alla som tar avgifter. Och de har inga uttagsavgifter via bankomater.
  • Bankerna får lov att anmäla sina egna extra-avgifter till MasterCard via ett formulär när de (BANKEN!) blir kunder hos MasterCard. Där kan de skriva t.ex. "+3% växelavgift ovanpå valutakursen" och "+2% / 35 SEK avgift i uttag i automater". Det är det enda som skiljer sig åt mellan bankerna! Handelsbanken är dåliga; de tar 1.5% i växlingsavgift, plus 2% (minst 35 SEK) uttagsavgift. ICA banken tar enbart 1.25% i växlingsavgift och har ingen uttagsavgift.
  • Sist, ett tips för billigaste möjliga uttag i utlandet: För att undvika att bankomaten i utlandet tar en egen avgift (t.ex. 3-5% eller en fast summa är vanligt), så ska man ladda hem iOS/Android/WindowsPhone-appen "MasterCard Nearby" (https://www.mastercard.us/en-us/cons...rd-nearby.html). Den låter dig välja stad och filtrera på "No Access Fee" vilket betyder att bankomaten ej tar ut nån avgift. I större städer brukar det finnas gratisbankomater från stora banker. När man sen står vid den bra bankomaten ska man dessutom välja alternativet på skärmen som säger att MasterCard ska sköta valutakonverteringen (alltså att kortet ska debiteras i utlandets valuta istället för i kronor, så att MasterCard sköter valutakonverteringen), för annars råkar man ofta ut för dåliga valutakurser.
  • Och så ett annat litet tips: Appen Smart Coin kostar 10kr och är riktigt, riktigt bra (har t.ex. kalkylator inbyggt i tangentbordet), och för ett in-app purchase på 10kr till så kan man köpa rättighet att använda MasterCards kurser för konverteringen. Då ser man direkt vad det utländska köpet i utländsk valuta kommer att reservera i SEK via MasterCard: https://itunes.apple.com/se/app/smar...502182129?mt=8. Och den har till och med indirekt stöd för att även räkna ut konverteringen efter bankernas avgifter. Om jag vill veta hur många dollar jag får för 1000 kronor, med ICA Bankens 1.25% växlingspåslag, så skriver jag bara så här i appens kalkylator: "SEK: 1000-1.25%" (notera minussymbolen), så ser jag direkt: 115.39 USD. (Hade banken inte haft en avgift så hade det stått 116.86 USD). Och om jag vill veta hur mycket ett utländskt köp på 100 dollar kostar i kronor, så skriver jag: "USD: 100+1.25%" (notera plussymbolen), så ser jag kronor direkt. Alltså; om du vill konvertera kronor till utländsk valuta skriver du summan i kronor och "-1.25%" i fältet för SEK, och om du vill konvertera utländsk valuta till kronor skriver du summan i utländsk valuta och "+1.25%" i fältet för den utländska valutan, och tittar sen vad det blev i SEK. Appen fungerar bra som fan!

Så... TL;DR: MasterCard och VISA sätter valutakurserna. Bankerna kan enbart lägga extra påslag/avgifter ovanpå det. Så välj en bank med minsta möjliga extraavgifter.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-08-31 kl. 16:35.
Citera
2016-09-01, 05:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Tack men det där är felaktig information.

Har läst på hur det fungerar.
  • MasterCard och VISA är de som sätter växelkurserna vid köp i utländsk valuta via deras kort. Bankerna har noll att säga till om. Allt routas genom MasterCards och VISAs system; de tar in köpet, konverterar det till valutan som finns på kontot, och de debiterar alltså din bank i din banks nationella valuta, via MasterCards/VISAs egna växelkurs.
  • Så ett MasterCard från Handelsbanken och ett MasterCard från ICA Banken och ett MasterCard från Swedbank har alltid exakt samma växelkurs.
  • Varning: Det man ser på bankernas egna sidor om man går in på "valutakonvertering/valutakurser" är INTE MasterCard-köp; det är bankens interna kurser för HANDEL med valutor (dvs när man investerar i olika valutor och köper och säljer dem direkt, exakt som när man köper/säljer aktier, alltså INGET KREDITKORT INVOLVERAT).
  • Varning: Det man ser på t.ex. "xe.com" är INTE samma kurs som MasterCard och VISA använder. Xe är ett snitt av massa olika valutamarknader.
  • Varning: Så vill du veta vilken kurs som används vid ditt köp måste du använda MasterCards EGNA kurs, och den kan du se här: https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/
  • Växelkursen hos MasterCard skiftar flera gånger per dag (3 gånger tror jag).
  • Pengarna vid köp i annan valuta reserveras alltid i flera dagar, och det är kursen vid slutgiltiga dragningstillfället som gäller, inte kursen vid köptillfället. Alltså, först skickar MasterCard/VISA en preliminär dragning till din bank för att reservera summan, sen tar det systemet ett par dagar att faktiskt utföra transaktionen och valutakonverteringen (eftersom transaktionerna mellan banken och MasterCard sker i bulk, ej i realtid, och kursen som gäller är för den slutliga dagen som överföringen mellan dem äntligen sker), och eftersom kursen ändras flera gånger per dag så kommer summan du är skyldig MasterCard att skilja sig åt lite vid det slutgiltiga dragningstillfället. Därför kan till och med två olika köp på 100 SEK på exakt samma ICA-Kort, med bara några minuters mellanrum, ändå skilja sig åt i slutgiltig summa, om ena köpet t.ex. fördröjdes ett par timmar eller en dag extra.
  • MasterCard själva tar typ 0.15% av banken för varje växling de utför. Därför gick ICA med förlust när de förr i tiden tog 0% växlingsavgift av kunden. Nu har de gått upp till 1.25% vilket fortfarande är billigast av alla som tar avgifter. Och de har inga uttagsavgifter via bankomater.
  • Bankerna får lov att anmäla sina egna extra-avgifter till MasterCard via ett formulär när de (BANKEN!) blir kunder hos MasterCard. Där kan de skriva t.ex. "+3% växelavgift ovanpå valutakursen" och "+2% / 35 SEK avgift i uttag i automater". Det är det enda som skiljer sig åt mellan bankerna! Handelsbanken är dåliga; de tar 1.5% i växlingsavgift, plus 2% (minst 35 SEK) uttagsavgift. ICA banken tar enbart 1.25% i växlingsavgift och har ingen uttagsavgift.
  • Sist, ett tips för billigaste möjliga uttag i utlandet: För att undvika att bankomaten i utlandet tar en egen avgift (t.ex. 3-5% eller en fast summa är vanligt), så ska man ladda hem iOS/Android/WindowsPhone-appen "MasterCard Nearby" (https://www.mastercard.us/en-us/cons...rd-nearby.html). Den låter dig välja stad och filtrera på "No Access Fee" vilket betyder att bankomaten ej tar ut nån avgift. I större städer brukar det finnas gratisbankomater från stora banker. När man sen står vid den bra bankomaten ska man dessutom välja alternativet på skärmen som säger att MasterCard ska sköta valutakonverteringen (alltså att kortet ska debiteras i utlandets valuta istället för i kronor, så att MasterCard sköter valutakonverteringen), för annars råkar man ofta ut för dåliga valutakurser.
  • Och så ett annat litet tips: Appen Smart Coin kostar 10kr och är riktigt, riktigt bra (har t.ex. kalkylator inbyggt i tangentbordet), och för ett in-app purchase på 10kr till så kan man köpa rättighet att använda MasterCards kurser för konverteringen. Då ser man direkt vad det utländska köpet i utländsk valuta kommer att reservera i SEK via MasterCard: https://itunes.apple.com/se/app/smar...502182129?mt=8. Och den har till och med indirekt stöd för att även räkna ut konverteringen efter bankernas avgifter. Om jag vill veta hur många dollar jag får för 1000 kronor, med ICA Bankens 1.25% växlingspåslag, så skriver jag bara så här i appens kalkylator: "SEK: 1000-1.25%" (notera minussymbolen), så ser jag direkt: 115.39 USD. (Hade banken inte haft en avgift så hade det stått 116.86 USD). Och om jag vill veta hur mycket ett utländskt köp på 100 dollar kostar i kronor, så skriver jag: "USD: 100+1.25%" (notera plussymbolen), så ser jag kronor direkt. Alltså; om du vill konvertera kronor till utländsk valuta skriver du summan i kronor och "-1.25%" i fältet för SEK, och om du vill konvertera utländsk valuta till kronor skriver du summan i utländsk valuta och "+1.25%" i fältet för den utländska valutan, och tittar sen vad det blev i SEK. Appen fungerar bra som fan!

Så... TL;DR: MasterCard och VISA sätter valutakurserna. Bankerna kan enbart lägga extra påslag/avgifter ovanpå det. Så välj en bank med minsta möjliga extraavgifter.



Med hänsyn till växelkurs menar jag att uttagen skett på olika datum, eftersom jämförelsen är vad som faktiskt blivit draget från mina konton.

Ica-banken har högt påslag medan Handelsbanken (endast?) har uttagningsavgift. Så det säger sig självt att Ica-banken är fördelaktigt vid uttag av små summor medan Handelsbanken är fördelaktigt vid större summor.

Så var är det jag säger felaktigt?
Citera
2016-09-01, 22:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengke
Med hänsyn till växelkurs menar jag att uttagen skett på olika datum, eftersom jämförelsen är vad som faktiskt blivit draget från mina konton.

Ica-banken har högt påslag medan Handelsbanken (endast?) har uttagningsavgift. Så det säger sig självt att Ica-banken är fördelaktigt vid uttag av små summor medan Handelsbanken är fördelaktigt vid större summor.

Så var är det jag säger felaktigt?

"Så var är det jag säger felaktigt?" - alltihopa tyvärr. Inklusive dina gissningar om Handelsbankens avgifter.


* Först och främst... att jämföra uttag som gjorts på olika datum: Så kan man inte göra. Valutakurserna varierar minst 3 gånger per dag hos MasterCard. Så för att jämföra på sättet du försöker så måste du på nåt sätt lyckas göra två identiska köp exakt samtidigt med de två olika korten, och sen måste de två olika bankerna slutföra båda betalningarna (vilket tar ett par dagar) vid exakt samma tillfälle så att båda köpen görs med exakt samma valutakurs. Men det finns noll anledning att jämföra valutakurser på detta sättet. Läs min post igen: Handelsbanken sätter inte kursen. ICA-Banken sätter inte kursen. MasterCard/VISA sätter kursen för ALLA köp som sker via deras kreditkort. Bankerna har inget med kursen att göra. När du gör ett köp via ett VISA eller MasterCard så görs köpet av kortföretaget, och MasterCard/VISA konverterar summan till ditt lands valuta och skickar ett betalningskrav till din bank. Återigen: Bankerna har inget att säga till om. Valutakursen sätts av kortföretagen. Det enda som skiljer sig åt mellan olika banker är vilka extra-avgifter de konfigurerat.


* Sedan en förklaring av vad avgifterna är för något, eftersom du och andra verkar förvirrade:

- Växlingspåslag/Valutaväxlingsavgift: Procentsats. Sker vid ALLA köp i utländsk valuta, vare sig man gör det på internet, i butik eller i bankomat.
- Uttagsavgift: Procentsats, fast avgift eller en hybrid av de båda. Sker när man tar ut pengar via bankomat. Detta läggs ovanpå växlingspåslaget!

Så om en bank har en uttagsavgift på 5% och ett växlingspåslag på 3%, så blir dina kostnader så här:
- Köp i annan valuta på internet/i butik: 3% växlingsavgift.
- Uttag av annan valuta i bankomat: 5% uttagsavgift + 3% växlingsavgift = 8% sammanlagd avgift.

Om en bank har en uttagsavgift på 2% och ett växlingspåslag på 0%, så blir dina kostnader så här:
- Köp i annan valuta på internet/i butik: 0% växlingsavgift.
- Uttag av annan valuta i bankomat: 2% uttagsavgift + 0% växlingsavgift = 2% sammanlagd avgift.


* Handelsbankens avgifter ser ut så här:

Lista på deras kort: https://www.handelsbanken.se/shb/INe...256C170027F71B

- Avgifter för Allkort: https://www.handelsbanken.se/shb/INe...256C170029F35F
  • Årsavgift: 360 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): 35 SEK
  • Växlingspåslag: 1.50%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1.50% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 35 SEK uttagsavgift + 1.50% växlingsavgift.
- Avgifter för Platinumkort: https://www.handelsbanken.se/shb/INe...25738000239951
  • Årsavgift: 2400 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): 2% av summan, minst 20 SEK
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): 2% av summan, minst 35 SEK
  • Växlingspåslag: 1.50%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1.50% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 2% uttagsavgift (minst 35 SEK) + 1.50% växlingsavgift = 3.50% sammanlagd avgift (minst 35 SEK).
- Avgifter för Bankkort MasterCard: https://www.handelsbanken.se/shb/INe...25696D002C7172
  • Årsavgift: 300 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): 35 SEK
  • Växlingspåslag: 1.50%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1.50% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 35 SEK uttagsavgift + 1.50% växlingsavgift.
- Avgifter för Bankkort Maestro: https://www.handelsbanken.se/shb/INe...25696D00337740
  • Årsavgift: 300 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): 35 SEK
  • Växlingspåslag: 1.50%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1.50% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 35 SEK uttagsavgift + 1.50% växlingsavgift.


* ICA-Bankens avgifter ser ut så här:

- Avgifter för ICA Bankkort: https://www.icabanken.se/kort-och-ko...kort/bankkort/
  • Årsavgift: 300 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): Gratis
  • Växlingspåslag: 1.25%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1.25% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 1.25% växlingsavgift.


* ICA-Banken är den ENDA stora, seriösa Svenska bank med låga uttagsavgifter. Det finns ingen annan. Tyvärr har de inte längre helt gratis uttag, men de är fortfarande långt billigast. Vill man dock ha helt gratis uttag måste man titta på min tidigare post i denna tråd, där man hittar de tre helt avgiftsfria alternativen: Antingen FOREX Bank, eller två olika kreditkort där allt man köper blir på kredit. Kan ju vara värt det för de som vill spara 1.25%.


* PS: Jag blev fundersam på om www.handelsbanken.se verkligen var en officiell webbsida... Den ser ut som den var designad 1999 och har stannat kvar i det årtalet. Fan vad skum site för att vara en stor Svensk bank.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-01 kl. 22:30.
Citera
2016-09-03, 07:15
  #16
Medlem
Jag har Santander mitt kort +.
Just nu ligger jag 700kr + på detta. Man får ingen räntta eller dylikt men det går utmärkt att betala in mer än krediten. Nu ska jag hyra bil. Självrikeleminering ingår. Servicen är mkt bra. Jag får mer lån om jag vill. Som de sa: Vi ser ju hur du sköter dig. Jag har också förhandlat ner räntan på lånet med argumentet att jag ju sköter mig perfekt. Jag har även sparkonto med kort där. 12 fria uttag per år.
Jag har inget kort från swedbank längre, jag batalar bara räkningar och har bank.id och swish-därifrån.
Men jag tror man kan skippa rakningsbetalningarna också, betalo används av Santander.
OchSantander är en NORSK bank.
__________________
Senast redigerad av Syntocinon 2016-09-03 kl. 07:20.
Citera
2016-09-03, 23:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag har Santander mitt kort +.
Just nu ligger jag 700kr + på detta. Man får ingen räntta eller dylikt men det går utmärkt att betala in mer än krediten. Nu ska jag hyra bil. Självrikeleminering ingår. Servicen är mkt bra. Jag får mer lån om jag vill.

Tack för att du delar med dig! Dock är "Mitt kort+" det sämsta av deras 2 kort. Plustecknet har att göra med att de ger ett par "förmåner" med det kortet (som billiga hotell på vissa hotellkedjor, vissa rabatter på skumma varor, betala räkningar gratis via Betalo, etc). Men avgifterna för kontantuttag är skyhöga; "Mitt kort+" har nästan 3x högre avgifter för uttag än från ICA-Bankens kort.

* För att följa samma format som ovan, så ser Santander-kortens avgifter ut så här:

- Avgifter för Mitt kort+/plus: https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-plus/
  • Årsavgift: 195 SEK (Obs, skitsnack, se ** nedan)
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): 3% av summan, minst 35 SEK
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): 3% av summan, minst 35 SEK
  • Växlingspåslag: 0%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 0% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av svensk och annan valuta i bankomat: 3% uttagsavgift (minst 35 SEK) + 0% växlingsavgift = 3% sammanlagd avgift (minst 35 SEK).
  • Alla köp sker på kredit med 13.34% i effektiv ränta. Köp på internet/i butik har räntefri kredit 30 (upp till 60) dagar. Uttag i bankomat som belastar krediten (alltså att du inte har pengar för-laddat på kortet) börjar ticka ränta direkt från dag 1. Det du spenderat hamnar på faktura vid månadsslutet.
  • Det går att föra över mer pengar till kortet än vad din senaste faktura kräver, och då hamnar du på "plus" på kortet och kan använda det för att göra räntefria kontantuttag i bankomater. Men så fort du hamnar ett öre inne i krediten så börjar ränta ticka på kreditbeloppet du tog ut. Dessutom ska man veta att pengarna man sätter in som "plus" ej omfattas av bankinsättningsgarantin, så kortpengarna försvinner ifall banken går i konkurs. Och kom ihåg: "Mitt kort+ PLUS" har ALLTID 3% uttagsavgift (minst 35 SEK) vid kontantuttag i bankomat, så detta kortet är oerhört dåligt för kontantuttag!
- Avgifter för Mitt kort (utan plus), detta är det enda av deras kort som är bra: https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
  • Årsavgift: Gratis (Obs, skitsnack, se ** nedan)
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): Gratis
  • Växlingspåslag: 0%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 0% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 0% uttagsavgift + 0% växlingsavgift = 0% sammanlagd avgift.
  • Alla köp sker på kredit med 13.34% i effektiv ränta. Köp på internet/i butik har räntefri kredit 30 (upp till 60) dagar. Uttag i bankomat som belastar krediten (alltså att du inte har pengar för-laddat på kortet) börjar ticka ränta direkt från dag 1. Det du spenderat hamnar på faktura vid månadsslutet.
  • Det går att föra över mer pengar till kortet än vad din senaste faktura kräver, och då hamnar du på "plus" på kortet och kan använda det för att göra räntefria kontantuttag i bankomater. Men så fort du hamnar ett öre inne i krediten så börjar ränta ticka på kreditbeloppet du tog ut. Dessutom ska man veta att pengarna man sätter in som "plus" ej omfattas av bankinsättningsgarantin, så kortpengarna försvinner ifall banken går i konkurs.

** Som du ser är Santanders "Mitt kort" (utan plus) det bästa av deras kort för köp och uttag utomlands. Men det är inte så billigt som de vill få allt att verka.

- Först och främst: Alla köp sammanställs på PAPPERS-faktura varje månad, som skickas hem till folkbokföringsadressen med snigelpost.
- Aviavgiften för PAPPERS-fakturan är 30 SEK, vilket betyder att "Mitt kort+ plus" sanna årsavgift är 195 + (12*30) = 555 SEK, och "Mitt kort" årsavgift är (12*30) = 360 SEK. Alltså har deras "gratis" kort en "slutgiltig årsavgift" som är i princip samma som årsavgiften hos alla andra banker jag listat.
- Man kan betala alla kreditfakturorna via autogiro, men om man gräver i deras support-sidor ser man att de trots autogiro vägrar sluta skicka ut pappers-fakturor för 30 SEK per månad. Läs själva, "Varför betalar jag aviavgift när jag har autogiro?" där de förklarar att de alltid tar ut avgiften och att man ej kan avbeställa pappersfakturorna: https://www.santanderconsumer.se/kun...svar/autogiro/

Så det ger en slutgiltig bild av Santander:

- Det bästa Santander-kortet för utlandsresa är "Mitt kort" (utan plus), för att slippa 3% i kontantuttagsavgift på "plus"-kortet.
- Gör ALDRIG NÅNSIN kontantuttag med Santanders kort, om du inte lagt in överskott på kortet innan uttaget. För om krediten belastas så tickar 13.34% ränta DIREKT från dag 1 och det blir då LÅÅÅÅÅNGT dyrare kontantuttag än via t.ex. ICA-Bankens kort.
- "Mitt kort" (icke plus) kostar dig 360 SEK per år (i pappersfakturor) även när du aktiverat autogiro.
- Betala alltid dina fakturor/autogiro direkt. Då är kreditköpen faktiskt gratis (inga köpavgifter och ingen kreditränta, dvs).

För att räkna på när det är värt att skaffa "Santander mitt kort" som komplement till ICA-Bankens kort, så gör vi så här:

- Kom alltid ihåg att Santander är svindyra på bankomatuttag med båda sina kort, och det ska undvikas helt om du inte har laddat in överskott på kontot och håller noga koll på att inte belasta krediten. Deras kort är ENBART rekommenderade för köp i butik/på internet om du inte har laddat med överskott!
- ICA-Banken däremot har gratis uttag i bankomater men tar som bekant 1.25% på alla köp i utländsk valuta.
- Om du handlar i butik/på internet i utländsk valuta för över 28800 SEK per år så har Santanders "Mitt kort"-årsavgift betalat sig själv. Detta beräknades genom 28800 SEK * 0.0125 (ICAs valutapåslag) = man har kommit upp i 360 SEK i ICA-avgifter efter att du har handlat för 28800 SEK, vilket matchar årsavgiften för "Santander Mitt kort".
- Så den slutgiltiga rekommendationen är så här: Om du vill handla i butik/på internet i utländsk valuta för över 28800 SEK per år, och sätter upp ett autogiro för Santander för smidighetens skull, så kan man spara pengar gentemot ICA. Alla som handlar för mindre än det i butik/på internet per år, skulle förlora pengar på att skaffa Santanders kort (eftersom du alltid behöver ett kort som är billigt i bankomater, och Santanders tickande kreditränta är svindyr via bankomater som sagt, såvida du inte laddar in ett överskott på kortet och ser till att noga bevaka det så du aldrig belastar krediten).

Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
OchSantander är en NORSK bank.

Grupo Santander är en Spansk bankgrupp, som jag nämnde. Bildades i staden Santander i Spanien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Banco_Santander

And guys... notera en sak: "Coop MedMera Mer" är lika dåligt som Santander på kontantuttag: Vid uttag av kontanter som belastar krediten betalar du ränta på kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget aviserats och betalats in. (https://www.coop.se/betalkort-och-ba...t/medmera-mer/)

För att göra samma sak upplägg med Coop, så ser deras kort ut så här:

- Avgifter för Coop MedMera Mer: https://www.coop.se/betalkort-och-ba...t/medmera-mer/
  • Årsavgift: 348 SEK (Skitsnack: Precis som med Santander så tillkommer fakturaavgift varje månad; i Coops fall är den också 30 SEK, så (30*12) = 360 SEK, plus kortavgiften på 348 SEK, alltså total årsavgift: 708 SEK, dock så är Coops fakturautskick gratis de månader som man ej har någon räntebärande skuld, alltså ej har köp som hamnat inne på krediten!)
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet): Gratis
  • Växlingspåslag: 0%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 0% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat: 0% uttagsavgift + 0% växlingsavgift = 0% sammanlagd avgift.
  • Alla köp sker på kredit med 19.99% i effektiv ränta. Köp på internet/i butik har räntefri kredit i upp till 54 dagar. Uttag i bankomat som belastar krediten (alltså att du inte har pengar för-laddat på kortet) börjar ticka ränta direkt från dag 1. Det du spenderat hamnar på faktura vid månadsslutet.
  • Det går att föra över mer pengar till kortet än vad din senaste faktura kräver, och då hamnar du på "plus" på kortet och kan använda det för att göra räntefria kontantuttag i bankomater. Men så fort du hamnar ett öre inne i krediten så börjar ränta ticka på kreditbeloppet du tog ut. Dessutom ska man veta att pengarna man sätter in som "plus" ej omfattas av bankinsättningsgarantin, så kortpengarna försvinner ifall banken går i konkurs.
  • En stor fördel hos Coop är att du kan automatiskt ladda kortet i förväg med överskott av pengar varje månad, och därmed alltid göra kontantuttag utan att aktivera krediten: https://www.coop.se/globala-sidor/ko...-och-autogiro/, men jag gissar att det är rätt lätt att göra nån automatisk överföring hos Santander också!
  • Precis som hos Santander "Mitt kort (ej plus)" så kan man med Coop-kortet betala sina räkningar via Betalo för 1% av räkningsbeloppet (exakt samma kostnad som "Santander Mitt kort").
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-04 kl. 00:04.
Citera
2016-09-04, 00:24
  #18
Medlem
Så, här är slutgiltiga listan, rangordnad från bäst till sämst:
  • ICA Banken: Billigaste av de pålitliga och tekniskt avancerade Svenska bankerna. Har 0% i uttagsavgift och endast 1.25% i valutaväxlingspåslag. Använder MasterCards valutakurser.
  • FOREX Bank: Den enda andra "riktiga" banken som faktiskt är helt gratis på alla uttag och alla valutaväxlingar, och de använder VISAs valutakurser. De har dock vissa krav på den ansökande, och de är inte särskilt tekniskt avancerade och saknar massvis av de funktioner man behöver av en bank här i Sverige, och rent generellt litar jag inte på deras judefasoner som bank för att spara mina pengar hos. Deras namn äcklar mig bara jag ser det.
  • Santander: Deras bra kort, "Mitt kort", har som sagt 360 SEK per år i fakturaavgifter och är därför 12 SEK dyrare än Coops kort (men bara om man aldrig nånsin råkar belasta krediten hos Coop och därmed får någon av Coops 30krs-fakturor). Men i gengäld har Santander billigare kreditränta. Gratis uttag i bankomater och gratis valutaväxling. Men precis som hos Coop så är detta ett renodlat kreditkort och du måste därför ladda kontot med överskott i förväg (och noga se till att aldrig hamna i krediten) för att kunna göra räntefria kontantuttag i bankomater. Vad gäller prisvärdheten på kortet, så är faktumet att om du tar ut/handlar för mer än 28800 per år så har årsavgiften för kortet betalat sig själv (1.25% av 28800 SEK med ICAs kort = hade varit 360 SEK i avgifter hos ICA). I övrigt är villkoren och pappersfakturakrånglet lika illa hos Santander som hos Coop. Båda rekommenderas enbart för storspenderare, och att man dessutom är okej med att eran brevlåda hemma i Sverige översvämmar med 12 pappersfakturor per år.
  • Coop MedMera Mer: Så länge du har fyllt på kortet i förväg och alltid ser till att undvika att krediten belastas så slipper du att kontantuttag blir kreditlån som tickar direkt, och du slipper 30 SEK extra per månad i fakturaavgift (sker bara när krediten varit belastad den månaden). Om du håller noga koll på pengarna och aldrig handlar på kredit så kostar kortet dig 348 SEK per år, alla fakturor är gratis, och alla uttag i bankomat och alla köp med valutaväxling är helt gratis. Men risken är stor att man någon månad råkar hamna inom krediten och det räcker med en enda av 30krs-fakturorna så har kortet kostat mer i årsavgift än Santander. Dessutom är krediträntan dyrare än hos Santander. Om du enbart ligger på minimikortavgiften på 348 SEK/år, så gäller följande: Om du tar ut/handlar för mer än 27840 SEK per år så har årsavgiften för kortet betalat sig själv (1.25% av 27840 SEK med ICAs kort = hade varit 348 SEK i avgifter hos ICA). Precis som Santander tvingas du dock krångla med pappersfakturor och ytterligare ett kort som ska förnyas.

Korten skiljer sig även åt i hur mycket man kan ta ut i cash i bankomater; tyvärr har alla tighta gränser pga penningtvättslagar och för att undvika total tömning av kontot ifall någon stjäler kortet:
  • ICA-Banken: 5000 SEK i taget i bankomat (3000 SEK i taget i ICA-butik), men du kan göra flera uttag direkt i rad i bankomat. Max 15000 SEK per 4-dagarsperiod. Alltså ca 112500 SEK per månad.
  • FOREX Bank: Max 10000 SEK per dag. Max 20000 SEK per 7-dagarsperiod. Alltså ca 85714 SEK per månad. Men du kan ta ut större belopp om du fysiskt besöker ett av deras växlingskontor.
  • Santander: De skriver ej något om det online. Men någon på nätet hade ringt dem och frågat gällande "Mitt kort med sparränta" (vilket är ett bankkort, EJ att förväxla med kreditkortet "Mitt kort/Mitt kort+") som har en gräns på 8000 SEK per dag, och max 15000 SEK per 7-dagarsperiod. Alltså ca 64286 SEK per månad. Dessa gränser gäller nog alla deras kort.
  • Coop: Max 5000 SEK per uttag och max 3 uttag per dag, alltså 15000 SEK per dag. De har självklart också en gräns per månad, för att skydda mot bedrägeri och pengatvätt, men jag kan inte hitta vilken gräns de har tyvärr och jag orkar inte ringa dem för att fråga.

Den riktigt korta versionen av allting:
  • FOREX Bank: Billigaste banken av alla, helt gratis uttag, VISAs växlingskurs, och inget växlingspåslag. Rekommenderas om man uppfyller ansökningskraven och litar på det äckliga judeföretaget Forex, och är "ok" med att denna banken inte är särskilt tekniskt modern.
  • ICA-Banken: Bäst av alla seriösa, heltäckande Svenska banker och är en ordentlig bank som erbjuder alla tjänster som Svenskar behöver (BankID, Mobilt BankID, superbt modern webbsida och appar, Swish, snabb support, etc). Enbart 1.25% växlingspåslag. Ingen bankomatuttagningsavgift.
  • För riktiga storspenderare som handlar för mer än 28800 SEK per år i utländska valutor, så är det råodlade kredit-kortet Santander "Mitt kort" (EJ "Mitt kort+ plus") och förskottspåfyllning (och noga koll på saldot så du aldrig belastar krediten och råkar ut för den superhöga räntan) det självklara valet, såvida ni inte skaffar FOREX Bank istället förstås, vilket ni enkelt bör kunna göra om ni är såna storspenderare! Med andra ord rekommenderar jag enbart Santander/Coops kreditkort för dem som inte uppfyller kraven för det helt avgiftsfria bankkontot hos FOREX.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-04 kl. 00:42.
Citera
2016-09-04, 14:55
  #19
Medlem
* Ser att jag missade att göra upplägget på FOREX också, och detta uppdagade nya uppgifter som ändrar rekommendationerna lite. FOREX Banks avgifter ser ut så här:

Lista på deras kort: https://www.forex.se/Kort/
Prislistor: https://www.forex.se/Kort/Prislista/

- Avgifter för FOREX BANKKORT VISA: https://www.forex.se/Kort/FOREX-Bankkort/
  • Årsavgift: 0 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet - Inom EU): Gratis
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet - Utanför EU): 2% av summan, minst 30 SEK
  • Växlingspåslag: 1%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 1% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat - inom EU (även Sverige): 0% uttagsavgift + 1% växlingsavgift = 1% sammanlagd avgift.
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat - utanför EU: 2% uttagsavgift (minst 30 SEK) + 1% växlingsavgift = 3% sammanlagd avgift (minst 30 SEK).
  • Eftersom detta kort ej har kredit, så är ansökningskraven enbart "minst 18 år, boende i Sverige, inga betalningsanmärkningar, ej vikarie". Men det är ett svindåligt kort för uttag utanför EU!
- Avgifter för FOREX BETAL- OCH KREDITKORT VISA: https://www.forex.se/Kort/FOREX-Visa-kort/
  • Årsavgift: 225 SEK
  • Uttagsavgift (Svensk bankomat): 2% av summan, minst 40 SEK
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet - Inom EU): 2% av summan, minst 40 SEK
  • Uttagsavgift (Bankomat i utlandet - Utanför EU): Gratis
  • Växlingspåslag: 0%
  • Alltså: Köp i annan valuta på internet/i butik: 0% växlingsavgift.
  • Alltså: Uttag av Svensk valuta i bankomat - inom EU (även Sverige): 2% uttagsavgift (minst 40 SEK) = 2% sammanlagd avgift (minst 40 SEK).
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat - inom EU (även Sverige): 2% uttagsavgift (minst 40 SEK) + 0% växlingsavgift = 2% sammanlagd avgift (minst 40 SEK).
  • Alltså: Uttag av annan valuta i bankomat - utanför EU: 0% uttagsavgift + 0% växlingsavgift = 0% sammanlagd avgift.
  • Eftersom detta är ett kreditkort så kräver de fasta löneinsättningar varje månad; kraven är "minst 20 år, minsta årsinkomst 125000 kr, inga betalningsanmärkningar, ej student, ej arbetslös".
  • Gör alla köp/uttag med "Savings" istället för "Credit" så kommer ni aldrig råka ut för den 16.49% krediträntan.
  • Om ni någon månad utnyttjar krediten så tillkommer en administrationsavgift på 25 SEK för den månaden.

Här är grejen: Jag hade läst om deras kort på en annan site som hade felaktiga uppgifter tidigare. De är inte lika förmånliga som jag först trodde.

Deras vanliga "Bankkort VISA" har 1% växlingsavgift, vilket så jävla nära ICAs 1.25% växlingsavgift att det är meningslöst att bry sig om. Men "FOREX Bankkort VISA" har dessutom 2% uttagsavgift utanför EU vilket betyder att den slutliga avgiften är 3% för uttag utanför EU. Så deras "Bankkort VISA" rekommenderas varken inom EU (för med 1% avgift vs 1.25% på ICA så väljer man den mycket mer seriösa banken ICA så klart!), och verkligen inte utanför EU (där FOREX har 3% sammanlagd avgift).

Deras kreditkort "Betal- och Kreditkort VISA" har 0% växlingspåslag vilket gör det FANTASTISKT för er som ska handla på nätet och i butiker. Det är verkligen ett skitbra kort om ni uppfyller kraven och litar på FOREX som bank. Men ska ni resa inom Sverige/EU så är kortet svindyrt; 2% uttagsavgift (minst 40 SEK) inom EU är fan så mycket mer än ICAs enbart 1.25% växlingspåslag (och ICA har ingen annan uttagsavgift). Inom EU rekommenderas FOREX Kreditkort därför inte överhuvudtaget, såvida ni inte är OK med att aldrig kunna ta ut kontanter billigt.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-04 kl. 15:33.
Citera
2016-09-04, 15:08
  #20
Medlem
Det är jävligt synd att jag inte kan redigera gamla poster på Flashback, så jag får helt enkelt posta nya rekommendationer här. Jag hoppas informationen hjälper framtida sökande!

Eftersom kortavgifterna ofta skiljer sig åt per region, så behöver rekommendationerna delas upp till inom EU och utanför EU, så får folk välja baserat på vart de vistas mest.

Från bäst högst upp till sämst längst ner, är kvalitetsranken som följande:

Resor inom EU/Sverige:
  1. ICA Bankens Bankkort MasterCard (1.25% sammanlagd avgift för köp/uttag i annan valuta inom EU, gratis för användande i kronor), superpålitlig bank med alla moderna heltäckande funktioner Svenskar behöver, så därför ligger den etta på listan trots att den är "0.25% dyrare" än FOREX Bankkort VISA.
  2. FOREX Bankkort VISA (1% sammanlagd avgift för köp/uttag i annan valuta inom EU, gratis för användande i kronor), omodern och sunkig bank därför ej etta på listan
  3. Santander Mitt Kort (0% sammanlagd avgift om ni aldrig nånsin råkar belasta krediten med dess 13.34% effektiv ränta, men detta kort rekommenderas bara till storspenderare som handlar för mer än 28800 SEK i utländsk valuta per år för att göra årsavgiften värd det jämfört med ICA, och att du är okej med att behöva krångla med 12st kreditfakturor på pappersavi varje månad)
  4. Coop MedMera Mer (0% sammanlagd avgift om ni aldrig nånsin råkar belasta krediten med dess 19.99% effektiv ränta, men detta kort rekommenderas bara till storspenderare som handlar för mer än 27840 SEK i utländsk valuta per år för att göra årsavgiften värd det jämfört med ICA, och att du är okej med att behöva krångla med 12st kreditfakturor på pappersavi varje månad, och risken att betala 30kr extra för fakturautskicket alla de månader som du belastat krediten)
  5. FOREX Betal- och Kreditkort VISA (rekommenderas EJ pga 2% sammanlagd avgift (minst 40 SEK) för kontantuttag i Europa inkl Sverige)
  6. Santander Mitt Kort+ Plus (rekommenderas EJ pga 3% sammanlagd avgift (minst 35 SEK) för kontantuttag i hela världen inkl Sverige; i övrigt exakt samma villkor som "Mitt kort")

Resor utanför EU:
  1. FOREX Betal- och Kreditkort VISA (rekommenderas starkt för er som enbart vistas utanför EU (eller bara gör ett par små nöd-uttag inom EU på vägen till destinationen), eftersom de har 0% i växlingspåslag, och dessutom 0% i kontantuttagsavgift utanför EU; men ni måste uppfylla ansökningskraven för kortet), ganska sunkig och väldigt omodern bank, men iaf mer pålitlig än Coop och Santander
  2. ICA Bankens Bankkort MasterCard (1.25% sammanlagd avgift för köp/uttag i annan valuta utanför EU, gratis för användande i kronor), superpålitlig bank
  3. Santander Mitt Kort (0% sammanlagd avgift om ni aldrig nånsin råkar belasta krediten med dess 13.34% effektiv ränta, men detta kort rekommenderas bara till storspenderare som handlar för mer än 28800 SEK i utländsk valuta per år för att göra årsavgiften värd det jämfört med ICA, och att du är okej med att behöva krångla med 12st kreditfakturor på pappersavi varje månad)
  4. Coop MedMera Mer (0% sammanlagd avgift om ni aldrig nånsin råkar belasta krediten med dess 19.99% effektiv ränta, men detta kort rekommenderas bara till storspenderare som handlar för mer än 27840 SEK i utländsk valuta per år för att göra årsavgiften värd det jämfört med ICA, och att du är okej med att behöva krångla med 12st kreditfakturor på pappersavi varje månad, och risken att betala 30kr extra för fakturautskicket alla de månader som du belastat krediten)
  5. FOREX Bankkort VISA (2% sammanlagd avgift (minst 30 SEK) utanför EU), rekommenderas därför inte överhuvudtaget utanför EU!
  6. Santander Mitt Kort+ Plus (rekommenderas EJ pga 3% sammanlagd avgift (minst 35 SEK) för kontantuttag i hela världen inkl Sverige; i övrigt exakt samma villkor som "Mitt kort")

En intressant tanke/ett tips om FOREX:
- Eftersom FOREX Bankkort VISA ej har årsavgift och har gratis bankomatuttag inom EU (och bara 1% växlingsavgift vid annan valuta än kronor)...
- ...och deras FOREX Betal- och Kreditkort VISA har gratis bankomatuttag utanför EU (och 0% växlingsavgift)...
- ...så kan man skaffa BÅDA korten!
- Använd FOREX Bankkort i alla bankomater inom Sverige/EU för gratis bankomatuttag av Svenska kronor och bara 1% avgift för uttag i annan valuta.
- Använd FOREX Kreditkort överallt utanför EU och på nätet/i alla butiker i hela världen (även EU/Sverige), för avgiftsfria köp i annan valuta och avgiftsfria bankomatuttag utanför EU!
- När ni behöver flytta pengar mellan kreditkortskontot och bankkortskontot så går det på 0 sekunder eftersom det är inom samma bank. Så ni slipper ladda på pengar i förväg hela tiden. Och de har en mobilbankapp som gör ärendet enkelt: https://www.forex.se/Om-FOREX/Intern...r/Mobilbanken/
- FOREX saknar dock en del moderna saker, som t.ex. utfärdande av BankID, men ni kan ju öppna ett gratis konto hos nån annan bank som ej tar årsavgift och som utfärdar BankID, och stoppa in typ 100kr på kontot som sen bara ligger där så att kontot förblir öppet. Se: https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare
- Låter som the best of all worlds, så länge man litar på FOREX för att hålla alla sina besparingar och vara ens huvudbank, vilket jag inte gör. De har mycket varningar från kunder som råkar ut för strul eftersom de Forex så oproffsiga och omoderna. De har iofs en mobilbankapp vilket känns tryggt på resan, men samtidigt skriver de klart och tydligt att de samarbetar med Nordea för alla utfärdande av kort och allt utfärdande av kredit, vilket ju inte direkt ger förtroende eftersom FOREX alltså inte ens kan trycka sina egna bankkort själva eller utfärda krediten själva. Skumt.



~~~~~~~~~~~~~~~ The End ~~~~~~~~~~~~~~~

- För storspenderaren: Kombinera båda FOREX-korten och använd deras mobilbanksapp för att kvickt flytta pengar mellan de två korten vid behov! Alternativt skaffa Santanders eller Coops kreditkort och strula runt med pappersfakturor och autogiro och grejer (men det är för bökigt i min mening, skaffa istället FOREX Bank om ni är såna storspenderare, för då uppfyller ni säkert ansökningskraven för FOREX)!

- För den som söker en finansiellt stabil, modern bank som täcker alla Svenska teknologiska behov (utfärdande av Swish, BankID, Mobilt BankID, har mobilanpassad modern webbsida, appar, etc), och har superbra mobilapp för att hantera kontona och kommunicera med banksupporten medan du är i utlandet, och har de lägsta valutaväxlingsavgifterna av alla stora, pålitliga Svenska banker: ICA-Banken.


- Och så en sista påminnelse till alla som inte hängt med i den kanske viktigaste informationen i hela tråden: Det är ALLTID MasterCard och VISA som sätter valutakurserna (växlingskurserna), och bankerna har FULLKOMLIGT NOLL att säga till om. Det ENDA som skiljer sig åt mellan olika banker är vilka EXTRA-avgifter som banken lägger ovanpå MCs/VISAs växlingskurs.

__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-04 kl. 15:48.
Citera
2016-09-05, 13:52
  #21
Medlem
I och med post #20 ovan så tackar och bugar jag och lämnar tråden. Jämförelsen är aktuell för 2016 och bankvillkor brukar ändras ytterst sällan (var 5e år eller så), så vi ses igen år 2021 om det behöver uppdateras! (just kidding) Hoppas detta hjälper andra som undrar! Ni slipper spendera dagar med att djupdyka i bankernas avtal.
Citera
2016-09-06, 01:40
  #22
Medlem
Jag måste kotyrollera om du har rätt. om aviaavgiften men jag tar aldrig ut kontanter därifrån, jag har mitt sparkonto som ger 12 fria uttag. Betalo och fri självriskeleminiering vid bilhyra har ett visst värde för mig om jag fortskrider som planerat. Jag kanske byter till "mitt kort" som är avgiftsfritt och så mkt som jag köper på kortet ska nog inte en förhandling om att slippa avgifter vara så svår.

De behadlar mig iaf med respekt även om de tar en femhundring för det. Swedbank låter mig knappt sätta in pengar. Vägrar kredit. Tar i stort lika mkt betalt. Jag är ingen jättekund men jag är trots allt kund. Får jag in lite mer så jag får en starkare position så kommer jag att förhadla vidare. Ingen annan ger mg så låg ränta på blancolån. Jag är ju låginkomsttagare men det åker in och ut mycket pengar ändå och de är riktigt trevliga och korrekta. Jag fick höra vid ränteförhadling att de aldrig gav lägre ränta om ingen annan gav ännu lägre. Men mit argument var att jag ju var en skötsam kund sen två år nu, ska jag inte få ngt? Jag fick 6%. Nu ligger jag i det lägre spannet av vad de erbjuder blancolåntagare, och lånet är inte så stort längre. Och jag vet inte men de verkar fatta att reala AAA-kunder, som sköter sig, är de bästa. Vi fattiga. Men visst måste man ha ögonen öppna.
Citera
2016-09-06, 13:52
  #23
Medlem
Hmm. Jag får väl ta ett svar till i tråden för att hjälpa dig lite!

Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag måste kotyrollera om du har rätt. om aviaavgiften

https://www.santanderconsumer.se/kun...svar/autogiro/

Se under "Varför betalar jag avivgift när jag har autogiro?", svar: "Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar. Aviavgiften/fakturaavgiften täcker våra kostnader för faktureringen."

Men de kanske inte skickar hem någon sammanställning de månader man har 0 kvar i kreditskuld? Kan du svara på hur de gör för dig? För isåfall slipper man ju aviavgift alla månaderna man inte handlat på kredit, vilket sänker den fasta kortkostnaden rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
men jag tar aldrig ut kontanter därifrån, jag har mitt sparkonto som ger 12 fria uttag

Ja, det där är ju en lösning om man inte behöver ta ut kontanter så ofta, och de verkar tillåta upp till 8000 SEK per uttag. Men om man ska spendera längre tid utomlands och behöver kontanter i samhällen som knappt tar kreditkort, så skulle jag föredra att göra flera småuttag istället för att ta ut allt i klumpsumma varje månad. Tänk om man blir rånad. Därför föredrar jag kort med obegränsat fria uttag.

Tänk dock på att Santander detta år har lagt ned bankkortet du syftar på (icke-kreditkortet med 12 fria uttag), men du får åtminstone behålla ditt tills det nuvarande kortet expirerar, eftersom du redan har det. Därefter kanske de nekar förnyelse? http://www.businessclass.se/forum/th...arränta.30378/

Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Gratis Betalo och fri självriskeleminiering vid bilhyra har ett visst värde för mig om jag fortskrider som planerat. Jag kanske byter till "mitt kort" som är avgiftsfritt och så mkt som jag köper på kortet ska nog inte en förhandling om att slippa avgifter vara så svår.

Ja, i ditt fall får du fundera på hur mycket du reser, hur mycket kontantuttag du behöver, etc. "Mitt kort+" har ju förutom nackdelarna (dess högre årsavgift och svindyra kontantuttag) även en del fördelar, som gratis användning av Betalo (istället för 1% av fakturasumman i avgift), och troligen lite bättre inbyggda försäkringar. Bara undvik att använda "Mitt kort+" i bankomater så slipper du det kortets svindyra kontantuttagsavgift. Om du sedan har ett annat kort för billigare kontantuttag så är ju saken löst.

Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
De behadlar mig iaf med respekt även om de tar en femhundring för det. Swedbank låter mig knappt sätta in pengar. Vägrar kredit. Tar i stort lika mkt betalt. [...] Och jag vet inte men [Santander] verkar fatta att reala AAA-kunder, som sköter sig, är de bästa. Vi fattiga.

Vad kul att Santander är så pass trevliga att ha att göra med! Jag avskydde också Swedbanks slapphet när jag var kund hos dem. Kändes som att alla medarbetare var lobotomerade robotar som var trötta på sina liv, och att jag aldrig riktigt kunde lita på att få korrekt support.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-06 kl. 13:54.
Citera
2016-09-06, 20:17
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hmm. Jag får väl ta ett svar till i tråden för att hjälpa dig lite!



https://www.santanderconsumer.se/kun...svar/autogiro/

Se under "Varför betalar jag avivgift när jag har autogiro?", svar: "Även när du har autogiro behöver vi skicka en faktura till dig. Det gör vi för att redovisa din betalplan, kapitalskuld och vad du betalar i amortering, samt informera om eventuella ränteändringar. Aviavgiften/fakturaavgiften täcker våra kostnader för faktureringen."

Men de kanske inte skickar hem någon sammanställning de månader man har 0 kvar i kreditskuld? Kan du svara på hur de gör för dig? För isåfall slipper man ju aviavgift alla månaderna man inte handlat på kredit, vilket sänker den fasta kortkostnaden rejält.
Nej, jag kollade mit blancolån nu, står inget om aviaavgift nånstans...
Däremot får jag ju betala på mitt kort + när jag agerar korkat. Eller jag, nån annan som ska betalas av mig.


Citat:
Ja, det där är ju en lösning om man inte behöver ta ut kontanter så ofta, och de verkar tillåta upp till 8000 SEK per uttag. Men om man ska spendera längre tid utomlands och behöver kontanter i samhällen som knappt tar kreditkort, så skulle jag föredra att göra flera småuttag istället för att ta ut allt i klumpsumma varje månad. Tänk om man blir rånad. Därför föredrar jag kort med obegränsat fria uttag.
Jo, men det är inte så aktuellt för mig. Men du har helt rätt om man är i den sitsen.

Citat:
Tänk dock på att Santander detta år har lagt ned bankkortet du syftar på (icke-kreditkortet med 12 fria uttag), men du får åtminstone behålla ditt tills det nuvarande kortet expirerar, eftersom du redan har det. Därefter kanske de nekar förnyelse? http://www.businessclass.se/forum/th...arränta.30378/
Konstigt, jag väntar på att få ett nytt. Annars får jag väl ge mig på Hadelbanken, men de ville , eller kärringen i kassan, ville inte dela med kontanter. Minusräntan skiter de tydligen i, istaället för att styra om alla flöden bums så RB satt med lång hals



Citat:
Ja, i ditt fall får du fundera på hur mycket du reser, hur mycket kontantuttag du behöver, etc. "Mitt kort+" har ju förutom nackdelarna (dess högre årsavgift och svindyra kontantuttag) även en del fördelar, som gratis användning av Betalo (istället för 1% av fakturasumman i avgift), och troligen lite bättre inbyggda försäkringar. Bara undvik att använda "Mitt kort+" i bankomater så slipper du det kortets svindyra kontantuttagsavgift. Om du sedan har ett annat kort för billigare kontantuttag så är ju saken löst.
Jo, men nästa år knske jag övergår till mitt kot utan plus igen. Vi får se när jag orkar ta tag i detta. Ska nästan försöka få jobb på santander då de har en jättemarknad av kunder som är missnöjda att skåpa in.


Citat:
Vad kul att Santander är så pass trevliga att ha att göra med! Jag avskydde också Swedbanks slapphet när jag var kund hos dem. Kändes som att alla medarbetare var lobotomerade robotar som var trötta på sina liv, och att jag aldrig riktigt kunde lita på att få korrekt support.
Precis.
Jag kan betala några 100 om jag bemöts som en kund man står till tjänst för och inte som en kattskit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback