2016-08-29, 20:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Går ej längre. Det har dom satt stopp för. Går inte ens att komplettera upp ett enda betyg utan att bli avanmäld som arbetssökande.
Kanske inte helt korrekt...
https://www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera
Citera
2016-08-29, 21:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla jobb jag har haft har jag fått på det sättet. Det är ju det naturliga: ett företag som behöver personal annonserar efter folk. Förr var det dagspress, nu är det olika Internetsajter eller tidningar. De som är intresserade av jobb, eller att byta jobb, läser annonserna, ringer företaget och får komma på en intervju. Om kemin stämmer blir det en provanställning som efter några månader övergå i en fast anställning.

Hur menar du att det fungerar? Chefen på bilverkstan som behöver fler mekaniker sitter och hoppas på att nån duktig mek ska komma och knacka på dörren och fråga om jobb? En så handlingsförlamad person ska nog inte vara chef...

Ett vanligt sätt att få jobb, både förr och nu, är genom kontakter. Företagsledare vill gärna anställa folk som de känner till, det minimerar riskerna att anställa fel. Men de flesta arbetssökande har inte dessa kontakter, utan måste förlita sig på att företag som behöver folk annonserar.
Jobb genom kontakter går oftast till chefens granne, grannes barn, kompisar i golfklubben eller släktingar till någon anställd. Har själv sett många exempel på detta.
1. Vad menar du med att det är det "naturliga" att annonsera om man söker personal? Det innebär per definition att det skulle vara "onaturligt" att inte annonsera. Hur kan något som är ett mänskligt påfund vara naturligt eller onaturligt?

2. Varför skulle ett företag som söker personal till en relativt okvalificerad position, exempelvis om Statoil eller ICA söker personal till butiken, välja att annonsera om det redan varit dit personer och sökt arbete och lämnat ansökningshandlingar? Det är personer som är uppenbart intresserade av att jobba där. Vad gör man som butikschef då - sätter ut en annons och får 300 mail att gå igenom, eller gå igenom de 5-10 CV: n man fått från dom som varit in i butiken, som man vet är intresserade, som man träffat och fått en första uppfattning om?

3. Att få jobb via kontakter är givetvis en variant av att ta kontakt med företag som inte annonserat. Många chefer gör ju så, frågar sin personal om dom känner nån som dom tror skulle passa för jobbet och som dom tro är intresserad av jobbet och skulle göra det bra..
Citera
2016-08-30, 15:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Vad menar du med att det är det "naturliga" att annonsera om man söker personal? Det innebär per definition att det skulle vara "onaturligt" att inte annonsera. Hur kan något som är ett mänskligt påfund vara naturligt eller onaturligt?
Inte naturligt i den bemärkelsen. Byt ut naturligt mot order "logiskt" istället. Vill man ha något måste man ju tala om det. Vill man få personal till sitt företag måste man ju se till att de intresserade får veta att det finns lediga jobb.
Samma sak om man vill träffa en livskamrat, då går man med i en dejtingsajt. Man kan inte sitta hemma och hoppas på att nån trevlig blivande partner kommer och ringer på dörren. Man måste annonsera.
Citat:
2. Varför skulle ett företag som söker personal till en relativt okvalificerad position, exempelvis om Statoil eller ICA söker personal till butiken, välja att annonsera om det redan varit dit personer och sökt arbete och lämnat ansökningshandlingar? Det är personer som är uppenbart intresserade av att jobba där. Vad gör man som butikschef då - sätter ut en annons och får 300 mail att gå igenom, eller gå igenom de 5-10 CV: n man fått från dom som varit in i butiken, som man vet är intresserade, som man träffat och fått en första uppfattning om?
Man kan missa den mest kompetenta personen om man bara väljer bland de som besöker butiken. Teorin att det bara är de genuint intresserade som personligen lämnar sina cv:n håller inte längre, nu för tiden tvingar arbetsförmedlingen de arbetslösa till jobbsök även den vägen. Det är nog mindre tidskrävande att gå igenom mejl än att personligen intervjua alla arbetssökande.
Citat:
3. Att få jobb via kontakter är givetvis en variant av att ta kontakt med företag som inte annonserat. Många chefer gör ju så, frågar sin personal om dom känner nån som dom tror skulle passa för jobbet och som dom tro är intresserad av jobbet och skulle göra det bra..
Så är det. Och det gör ju att det främst är de som redan har dessa kontakter med företag som får jobben.
Citera
2016-09-04, 22:09
Medlem
pastregretss avatar
Kosten att kunna lyckas glida på A-kassa ett tag?

Hejsan, jag har nu jobbat tillräckliga månader i sträck motsvarande heltid för att ha rät till A-kassa. Jag har nyss skickat in alla papper och intyg på att jag studerar på 20%, men jag vill ju inte ha ett jobb om jag kan gotta mig på bra pengar från A-kassan ett tag, eller hur? Så hur gör jag egentligen för att lyckas undvika jobben? Hört att man kan skriva dåliga CV & personliga brev så att arbetsgivaren inte ens vill kalla en. Allting handlar ju bara om att jag ska redovisa vilka jobb jag sökt.
Senast redigerad av pastregrets 2016-09-04 kl. 22:12.
Citera
2016-09-04, 22:52
Medlem
timewasters avatar
Och du har betalat a-kassa hur länge då?
Citera
2016-09-04, 23:03
Medlem
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timewaster
Och du har betalat a-kassa hur länge då?

9 månader ca
Citera
2016-09-05, 00:00
Medlem
ja det är bara att va lite oseriös och om du råkar bli kallad på en intervju så verka allmänt socialt trög, typ ge ett slappt handslag och mumla lite när du pratar och undvik ögonkontakt.
Citera
2016-09-05, 00:44
Medlem
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
ja det är bara att va lite oseriös och om du råkar bli kallad på en intervju så verka allmänt socialt trög, typ ge ett slappt handslag och mumla lite när du pratar och undvik ögonkontakt.

Fan vad jobbigt att göra när man är allt annat än det du nämnde, men men, man får väl skådespela då
Citera
2016-09-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen

Med tanke på frågeställningen så behöver han nog inte "låtsas" så mycket.
Citera
2016-09-05, 08:49
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastregrets
Hejsan, jag har nu jobbat tillräckliga månader i sträck motsvarande heltid för att ha rät till A-kassa. Jag har nyss skickat in alla papper och intyg på att jag studerar på 20%, men jag vill ju inte ha ett jobb om jag kan gotta mig på bra pengar från A-kassan ett tag, eller hur? Så hur gör jag egentligen för att lyckas undvika jobben? Hört att man kan skriva dåliga CV & personliga brev så att arbetsgivaren inte ens vill kalla en. Allting handlar ju bara om att jag ska redovisa vilka jobb jag sökt.
Du kan ha ett bra CV utan att bli kallad eftersom de inte hittar dig i den enorma skörd av ansökningar. Så det är nog lugnt för din del.
Men, går man inte på a-kassa på sommaren, när jag tänker efter?
Citera
2016-09-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Med tanke på frågeställningen så behöver han nog inte "låtsas" så mycket.

Hur menar kuksugaren nu?
Citera
2016-09-05, 20:38
Medlem
julepumlans avatar
Om jag äger en fastighet med två lägenheter varav jag hyr ut bägge som privat person för ca 10000kr månad. Kan jag ändå ta ut A-kassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in