2016-09-04, 21:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nu kommer jag i vanlig ordning bli nedröstad, men jag anser att man kan dra vissa logiska slutsatser när man resonerar om terrorism och MOP. Det finns två verkliga terroristuppslag, det ena är Ustasja, det andra PKK.

Om PKK-uppslaget var tillkommet endast för att överskyla en sammansvärjning inom säkerhetspolisen, hade man ju inte låtit sätta in pansarglas i Palmerummet, eller beväpnat livvakter med kulspruteportföljer, eller övervakat fruns seglats i skärgården. Just såna saker betyder att man verkligen trott att terrorister legat bakom MOP, och vidare, att man inte själv ingår i en konspiration. Hans Holmér var sålunda kanske inte i Borlänge, men han mördade inte OP.
Om man nu vill leda in spaningarna på ett politiskt ofarligt spår som PKK, så är det väl en utmärkt idé att inhandla lite rekvisita som dramaturgisk effekt.

Citat:
Att det inte handlar om renodlad terrorism står klart trettio år efteråt. Varför sade då LP "Ustasja" till Rimborn? Varför tänkte HH "PKK" redan i taxin på lördagsmorgonen? Svaret blir mycket enkelt: därför att politiskt våld i närtid hade utförts just av terrorgrupper. Vi har den jugoslaviske ambassadören som mördas av Baresic, samt fritagningen av den senare, och vi har västtyskarna "Lägg ut!"

Om man alltså håller sig inom sansade ramar, kan man utesluta att mordutredarna hade en roll i mordet.
Om det nu berodde på att Holmér var osedvanligt korkad och verkligen trodde på PKK-spåret, varför fortsätter han så länge på det trots att det inte dyker upp ett enda indicie längs vägen på att de verkligen låg bakom?

PKK var precis som senare, Christer Pettersson, ett ofarligt och tacksamt avledande mål för spaningarna, med rikets säkerhet som övergripande motiv.
Citera
2016-09-04, 21:50
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om man nu vill leda in spaningarna på ett politiskt ofarligt spår som PKK, så är det väl en utmärkt idé att inhandla lite rekvisita som dramaturgisk effekt.

Om det nu berodde på att Holmér var osedvanligt korkad och verkligen trodde på PKK-spåret, varför fortsätter han så länge på det trots att det inte dyker upp ett enda indicie längs vägen på att de verkligen låg bakom?

PKK var precis som senare, Christer Pettersson, ett ofarligt och tacksamt avledande mål för spaningarna, med rikets säkerhet som övergripande motiv.

Jag förstod att det skulle gå att dra ut logiken, bra skrivet, "rekvisita som dramaturgisk effekt". Jag tror inte den behövdes, du tror på ett annat sätt.

Jag är benägen att tro att Hans Holmér var rätt korkad, ja. För precis som du kan dra min logiska slutsats längre än jag vill, kan jag hantera din: Om Holmér verkligen velat mörka något, så hade han väl inte ihärdigt gått på med PKK fast allmänhet och massmedia sedan länge genomskådat bluffen? Hade han varit smart hade han agerat lite mer som en kameleont.

Jag ser Holmér som en narcissist: Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, sitt stora behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

Jag tycker att vi genom tidningar TV och hans gamla arbetskamrater kan sluta oss till detta. Men det är klart att vi tycker olika.
Citera
2016-09-04, 22:29
Medlem
Citat:

Nja, nu påstod jag som sagt inte någonting, jag frågade dig om du kan visa på ett exempel där Gene Tatum har direkt fel avseende hans uttalanden om mordet på Olof Palme. Att han är en "tomte" räcker inte som svar på den frågan, oavsett om du har rätt eller fel i just det omdömet.

Har du något sådant exempel?

Frågan som skall ställas finns det något som styrker Tatums påståenden?

När det gäller Tatum kan en enkel googling snabbt avgöra var han hör hemma.
abovetopsecret... vaken... etc. Kopplingar Illuminati NWO etc.

T ex nu (åter från att ha varit torterad och mördad av CIA) uttalar han sig om allt mellan himmel och jord som MH 370 här http://noliesradio.org/archives/80940

Finns det inte någon gräns för vad som kan dras upp?

Är det inte dags att lägga detta till handlingarna istället för att köra reprisering?

Det har varit uppe i tråden flera gånger. Kom igen nu inte ännu en med världsbilden att man kan påstå vad man vill rakt ut i luften och det står tills någon bevisat motsatsen vilket de är skyldiga att göra men gör de det skall du inte tro på dem för de är en del av superkonspirationen.
Senast redigerad av boboslacke 2016-09-04 kl. 22:35.
Citera
2016-09-04, 22:31
Medlem
Citat:

Jag ser Holmér som en narcissist: Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, sitt stora behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

Jag tycker att vi genom tidningar TV och hans gamla arbetskamrater kan sluta oss till detta. Men det är klart att vi tycker olika.

Jo men en sådan som varit en nyckelspelare inom de hemliga tjänsterna under årtionden.
Citera
2016-09-04, 22:51
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Att han fortsätter kan ha att göra med att han satsat all sin kredibilitet på uppslaget? Han har sagt att han är säker till 95% att lösningen ligger i huvudspåret.

En intressant iakttagelse är att Ölvebro gör samma misstag. Mördaren kommer att gripas redan innevarande år, deklarerar han.

Då är det lockande att tro att dessa herrar är utsända av nästintill överjordiska makter att dupera folket. Men det är mer sannolikt att det är resultatet av den press allmänheten satt på utredarna, samt det gamla hederliga tunnelseendet. Hur många av skribenterna här inne är beredda att kullkasta sina teorier? En tanke som slagit mig är, att om någon på sin dödsbädd avslöjar motiv och detaljer, så kommer vi iaf träta vidare i denna tråd. "Vem placerade egentligen vapnet hos offerfåret?"

Jag är ute efter det mest rimliga scenariot, Basfakta tyckte ett tag att vi skulle måla upp ett gemensamt, det verkar bli svårt. Mitt lyder:

*Ingen terroristgrupp.
*Inga flyktbilar.
*Ingen större konspiration, där poliser, politiker och åklagare är delaktiga vare sig direkt eller indirekt. Maximalt 4 personer, men hellre en eller två.
*Av dom kända misstänkta GM, vill jag hålla en minimal dörrspringa öppen för CGÖ och SE.
*Jag vill sortera och botanisera bland WT-iakttagelserna innan jag drar slutsats om dessa.
*Samtliga brev och erkännanden till PU är trams.
*GM har troligen diskret övervakat OP tidigare.

Jag kan tänka mig att GM mer eller mindre legitimt har övervakat OP diskret ett flertal tillfällen, och att beslutet att mörda honom växer fram i och med att han gång på gång ser hur det skulle kunna utföras. Att LP blir beskjuten tror jag har att göra med detta. Såväl OP som LP har sett GM före dådet, på andra gator vid andra tillfällen.

En sak som jag inte vågat röra i, är hur Alf Lundin, denne veritable lögnhals, kan komma med en så precis signalementsuppgift som "intryckning i kinden" åtminstone ett år efter mordet. Det kommer ju att stämma alldeles för väl med CP senare.
Citera
2016-09-04, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Frågan som skall ställas finns det något som styrker Tatums påståenden?
Självklart får du ställa den frågan, men lämpligtvis inte som svar på min fråga till dig, nej.

Citat:
När det gäller Tatum kan en enkel googling snabbt avgöra var han hör hemma.
abovetopsecret... vaken... etc. Kopplingar Illuminati NWO etc.
Bra, om det nu är så enkelt att googla, gör då det och besvara därpå min fråga.

Citat:
T ex nu (åter från att ha varit torterad och mördad av CIA)
Har han ljugit om att CIA har mördat honom? Hur gick det till, menar du?

Citat:
uttalar han sig om allt mellan himmel och jord som MH 370 här http://noliesradio.org/archives/80940

Finns det inte någon gräns för vad som kan dras upp?
Har han påstått något avseende mordet på Olof Palme som du vet inte stämmer? Om så, vad?

Citat:
Är det inte dags att lägga detta till handlingarna istället för att köra reprisering?
Är det inte enklare att besvara en, även enligt dig, mycket enkel fråga?

Har han påstått något avseende mordet på Olof Palme som du vet inte stämmer? Om så, vad?

Citat:
Det har varit uppe i tråden flera gånger.
Bra, då har du säkert en länk till relevant inlägg (lång tråd)?

Citat:
Kom igen nu inte ännu en med världsbilden att man kan påstå vad man vill rakt ut i luften och det står tills någon bevisat motsatsen vilket de är skyldiga att göra men gör de det skall du inte tro på dem för
Fast det här är ju bara samma tramsiga halmgubbe du drog i ditt förra inlägg. Läser du inte mina inlägg? Jag ställer en enkel fråga:

Citat:
... de är en del av superkonspirationen.
En fråga till:

Håller du med om att CIA (& co) ligger bakom flertalet politiska mord på framstående statsmän och folkliga ledare sedan organisationens bildande 1947 och framåt till nutid (på tal om "superkonspiration")?

Om inte, varför?
Citera
2016-09-05, 00:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
En väsentlig skillnad dock, vilket var målet? Jag tycker att diskussionen om soft respektive hard targets är värd att nämna i sammanhanget. Det är statistiskt mindre troligt att MOP är utfört av terrorister.

Terrorist groups "overwhelmingly" choose to strike soft targets.[6] Of terrorist attacks worldwide from 1968 to 2005, 72% (8,111) struck soft targets and 27% (4,248) struck hard targets.[7] The intent of attacks on soft targets is not only "to kill or injure" but also "to generate terror, create chaos, and intimidate" the public.[8] (Sökord: "Soft target", Wikipedia)

Målet i sig är väl mindre viktigt, det handlar om hur ett samhälle och framförallt en statsapparat hanterar ett dåd med likartade "ingredienser". Ett mord som utförs av Statens "egna" eller "allierade" och hur samhället och statens företrädare agerar efter att de ställts inför fait accompli.
Citera
2016-09-05, 01:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Förvånar mig att en relevant pendang som bombningen av La Guardia väcker så lite intresse i tråden. Finns många beröringspunkter med vad som diskuteras runt MOP.

En Säkerhetstjänst som lägger locket på.
En polisstyrka som försöker enligt "givna rutiner" men aldrig riktigt når fram.
Autonoma rörelser som granskas men inte kan ses ha direkt koppling.
Nationellt sinnade som skridit över gränsen till ett aktivt verkställande av sina tankar.
Härva med informatörer och dubbelagenter.
Kopplingar till utlandet.
Kopplingar till större nätverk inom och utanför riket.
Öst-Väst spänningar i kalla krigets anda.
Utländska underrättelsetjänster som blandar sig i med egen agenda.

Som i fallet med fortfarande drygt 40 år senare är dådet inte inte löst och inget synbart intresse från Statens högre taburetter att lägga korten på bordet.

Samtliga ingredienser som utgör den grumliga MOP-soppan återfinns i bombningen av La Guardia .

I Sverige fanns ju mycket av det här även långt före Palmemordet. Som jag på senare år brukat bjäbba om: MOP var bara en bisats. Besvärande och förskräckligt uppmärsksammat och trist för dom närmast sörjande förståss. Men på intet sätt något unikum av skumrask. Men bilden av Sverige som jungfruligt och oskyldigt var genomstark, alltså. Många trodde på den, på fullt allvar. Speciellt inom media. Sedan hade vi inte Nätet, information spreds in på samma sätt. Och mycket av den information som kommit fram och som är mest intressant, ja den pös inte ut till en större skara förrän efter Sovjets underbara fall.
Citera
2016-09-05, 01:52
Avstängd
Citat:
Att han fortsätter kan ha att göra med att han satsat all sin kredibilitet på uppslaget? Han har sagt att han är säker till 95% att lösningen ligger i huvudspåret.
Hans utnämning till spaningsledare berodde helt och hållet på säkerhetspolitiska överväganden, inte hans kompetens som mordutredare vilken ju vid tiden var noll. PKK var ett säkerhetspolitiskt ofarligt spår helt oavsett om han trodde på det eller inte.

Citat:
En intressant iakttagelse är att Ölvebro gör samma misstag. Mördaren kommer att gripas redan innevarande år, deklarerar han.
Även han har säkert medvetet eller omedvetet snappat upp vilka spår som INTE är kosher att följa upp, tror du inte det?

Citat:
Då är det lockande att tro att dessa herrar är utsända av nästintill överjordiska makter att dupera folket. Men det är mer sannolikt att det är resultatet av den press allmänheten satt på utredarna, samt det gamla hederliga tunnelseendet. Hur många av skribenterna här inne är beredda att kullkasta sina teorier? En tanke som slagit mig är, att om någon på sin dödsbädd avslöjar motiv och detaljer, så kommer vi iaf träta vidare i denna tråd. "Vem placerade egentligen vapnet hos offerfåret?"
Nej, inte överjordiska makter, det räcker bra med rikets säkerhet.

Citat:
Jag är ute efter det mest rimliga scenariot, Basfakta tyckte ett tag att vi skulle måla upp ett gemensamt, det verkar bli svårt. Mitt lyder:

*Ingen terroristgrupp.
*Inga flyktbilar.
*Ingen större konspiration, där poliser, politiker och åklagare är delaktiga vare sig direkt eller indirekt. Maximalt 4 personer, men hellre en eller två.
*Av dom kända misstänkta GM, vill jag hålla en minimal dörrspringa öppen för CGÖ och SE.
*Jag vill sortera och botanisera bland WT-iakttagelserna innan jag drar slutsats om dessa.
*Samtliga brev och erkännanden till PU är trams.
*GM har troligen diskret övervakat OP tidigare.

Jag kan tänka mig att GM mer eller mindre legitimt har övervakat OP diskret ett flertal tillfällen, och att beslutet att mörda honom växer fram i och med att han gång på gång ser hur det skulle kunna utföras. Att LP blir beskjuten tror jag har att göra med detta. Såväl OP som LP har sett GM före dådet, på andra gator vid andra tillfällen.

En sak som jag inte vågat röra i, är hur Alf Lundin, denne veritable lögnhals, kan komma med en så precis signalementsuppgift som "intryckning i kinden" åtminstone ett år efter mordet. Det kommer ju att stämma alldeles för väl med CP senare.
Jag gör inga anspråk på att ha några mer djupgående eller detaljerade kunskaper om mordet på OP, men ser man statistiskt på vilka som brukar ligga bakom den här typen av lönnmord på höga politiker världen över sedan 2:a Världskriget till våra dagar, så är det specifikt EN organisation som gång på gång poppar upp som inblandad och/eller ytterst operativt ansvarig.

Namnet på den börjar på, C.
Citera
2016-09-05, 04:58
Avstängd
Citat:
Jag förstod att det skulle gå att dra ut logiken, bra skrivet, "rekvisita som dramaturgisk effekt". Jag tror inte den behövdes, du tror på ett annat sätt.

Jag är benägen att tro att Hans Holmér var rätt korkad, ja. För precis som du kan dra min logiska slutsats längre än jag vill, kan jag hantera din: Om Holmér verkligen velat mörka något, så hade han väl inte ihärdigt gått på med PKK fast allmänhet och massmedia sedan länge genomskådat bluffen? Hade han varit smart hade han agerat lite mer som en kameleont.

Holmer blev spaningsledare på grund av sina goda kontakter med Socialdemokratins toppar, polisväsendet och svenska- såväl som allierade säkerhetstjänster. Som sådan vet han vilka spår som är ofarliga ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv samt vilka som potentiellt kan hota rikets säkerhet.

Att börja nysta i extremhögern och vidare in i polisväsende, militären, säkerhetstjänsten och vidare ut i dess internationella kontaktnät kan få direkt förödande konsekvenser för Sveriges säkerhetspolitiska läge om det är där förövarna och deras uppdragsgivare lokaliseras.

Det var omöjligt då, under Kalla kriget, och antagligen omöjligt nu, givet det geopolitiska läget med USA som ensam kvarvarande supermakt utan motvikt i det storpolitiska spelet. Vi får nog vänta på en ny JFK eller Bernie Sanders och att USA blir en fungerande rättsstat och demokrati igen, innan ett sådant spår kan följas upp fullt ut.

Det lär dröja.
Citera
2016-09-05, 07:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Nu kommer jag i vanlig ordning bli nedröstad, men jag anser att man kan dra vissa logiska slutsatser när man resonerar om terrorism och MOP. Det finns två verkliga terroristuppslag, det ena är Ustasja, det andra PKK.

Om PKK-uppslaget var tillkommet endast för att överskyla en sammansvärjning inom säkerhetspolisen, hade man ju inte låtit sätta in pansarglas i Palmerummet, eller beväpnat livvakter med kulspruteportföljer, eller övervakat fruns seglats i skärgården. Just såna saker betyder att man verkligen trott att terrorister legat bakom MOP, och vidare, att man inte själv ingår i en konspiration. Hans Holmér var sålunda kanske inte i Borlänge, men han mördade inte OP.

Att det inte handlar om renodlad terrorism står klart trettio år efteråt. Varför sade då LP "Ustasja" till Rimborn? Varför tänkte HH "PKK" redan i taxin på lördagsmorgonen? Svaret blir mycket enkelt: därför att politiskt våld i närtid hade utförts just av terrorgrupper. Vi har den jugoslaviske ambassadören som mördas av Baresic, samt fritagningen av den senare, och vi har västtyskarna "Lägg ut!"

Om man alltså håller sig inom sansade ramar, kan man utesluta att mordutredarna hade en roll i mordet.

PKK-spåret startades av Alf Karlsson redan året före mordet.

Säpomannen Alf Karlsson hade redan i augusti 1985 gått ut i tidningen Expressen med uppgifter från en hemligstämplad SÄPO-utredning som gav vid handen att den 'kurdiska terroristgruppen PKK' hotade Olof Palme.

Mer kött på benen.

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

Enligt Tommy Lindströms bok så började utredningen av PKK redan på eftermiddagen förste mars.

Uppgiften om Ustasja emanerar enbart från Lisbets vittnesmål mordnatten.

Holmers upphandling av pansarglas och James Bondvapen var en direkt följd av CGÖs besök i polishuset när han kom för att ta farväl av sin gamle vän spaningsledaren. Efter att han sagt upp sig från polisen. För att satsa på sitt företag Strateg Protector. Ett företag som han drev tillsammans med major Grundborg. De som låtit sig fotograferas på olika platser lyftandes högerarmen i en känd vinkel.

Tilläggas skall att samma polismyndighet senare överlämnade över samma vapen till samma CGÖ till fritt förfogande.

Detta ska nog snarare bokföras på kontot vänskapskorruption än på en hotbild. Vad skulle de som avrättade Palme vinna på att avrätta Holmer. För att han var så skicklig på att utreda och leta sig fram till mördaren. Eller att det skulle vara ett hot så han inte utredde fel saker. Precis som att han efter alla år i hemliga tjänster inte var medveten om det ändå. Och efter alla utryckningar i SAPs affärer.

Jag tror inte heller att utredarna hade någon roll i mordet. Men samtidigt kan man inte blunda för att vissa av dessa hade kopplingar till de grupper som idag med fog kan misstänkas för detsamma. Där man hade alla möjligheter att påverka i en mörkläggning. Som Sonny Björks påståenden i vapenfrågan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-05 kl. 07:46.
Citera
2016-09-05, 09:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=SDGF]Jag är benägen att tro att Hans Holmér var rätt korkad, ja. För precis som du kan dra min logiska slutsats längre än jag vill, kan jag hantera din: Om Holmér verkligen velat mörka något, så hade han väl inte ihärdigt gått på med PKK fast allmänhet och massmedia sedan länge genomskådat bluffen? Hade han varit smart hade han agerat lite mer som en kameleont.

Att tro att Holmer var korkad är rätt korkat.

Han hade aldrig nått sin position genom den egenskapen.

Eller blivit inbjuden till Washington på ett personligt statsbesök via amerikanska ambassaden när han utsågs till narkotikaexpert i Wien. Hans specialitet låg på ett helt annat plan.

För mig är Holmer själva sinnebilden för de som visste vad det från början handlade om. Annars hade han aldrig blivit handplockad av Carl Persson. Eller blivit utsedd till Säpochef eller handlagt SAPs affärer under Palmes regeringar. Ändå mindre blivit utsedd till chef för sektion D.

Jallai har spekulerat om HHs eventuella psykopati.

http://www.jallai.se/2012/09/var-hans-holmer-psykopat/

Vilket ligger i häradet för ditt påstående om narcissism.

Samtidigt som allt detta vittnar om att han inte hade diagnoserna korkad eller förståndshandikappad.

För mig är Holmer den mest kände mörkläggaren i SAPs sold. Tillsammans med parhästen Ebbe. En person som HH ansåg sig behöva omgående i utredningen. Av gammal vana.

När det gällde sjukhusspionen så skyllde denna duo på terroristen Carlos. När det gällde mordet på Palme skyllde man på terroristerna PKK. Där allt annat utredningsarbete låg nere under sex månader. Som knappast kan anses vara korkat om man inte vill lösa mordet. Problemet denna gången var att det inte funkade. Men det funkade när Ölvebro hittade förortsterroristen CP i Solna.

Eftersom Lisbet styrdes till om att peka ut honom.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-05 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in