Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-09-04, 18:52
Medlem
breakbabess avatar
Har vi ett namn på den avlidne?
Citera
2016-09-04, 19:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Då skulle det inte vara tal om vållande.

Nä men det kan väl hända att man inleder utrednung för att utesluta att det är avsiktligt någon fått dödligt fultjack. Annars är det ju inte så att ev. leverantör är ansvarig för substans som förvärvare frivilligt köpt och feldoserar.
Citera
2016-09-04, 19:18
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä men det kan väl hända att man inleder utrednung för att utesluta att det är avsiktligt någon fått dödligt fultjack. Annars är det ju inte så att ev. leverantör är ansvarig för substans som förvärvare frivilligt köpt och feldoserar.
Varför quotar du mig och berättar det?
Citera
2016-09-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeFnask
Finns en lägenhet i huset som är ett kollektiv för några av borås största pundare, bland annat de som har försett folk med fentanyl senaste åren, så det förvånar mig inte att något sånt här sker just där.

Ok, det kanske de vill kolla av att personen som dog verkligen ville ha just fentanyl och ingen annan opiat eller ipioid som inte är lika potent. Fentanyl används ju förutom i vården även som ett slags vapen. Det var det de körde in på teatern i Moskva när de svarta änkorna tog civil gisslan.
Citera
2016-09-04, 19:21
Medlem
Citat:
Varför quotar du mig och berättar det?

För att det såg ut som att du var undrande till ev utredning om vållande.
Citera
2016-09-04, 19:24
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
För att det såg ut som att du var undrande till ev utredning om vållande.
Personen jag quotade trodde att det var en misshandel som hade lett till personen dog men då hade knappast åklagaren anhållit för vållande. Jag tror inte att det är någon misshandel utan att det har med droger att göra och att personen som är anhållen snart kommer släppas.
Senast redigerad av ukrosso 2016-09-04 kl. 19:27.
Citera
2016-09-04, 19:27
Medlem
Citat:
Personen jag quotade trodde att det var en misshandel som hade lett till personen dog men då hade knappast åklagaren anhållit personen för vållande. Jag tror inte att det är någon misshandel utan att det har med droger att göra och att personen som är anhållen snart kommer släppas.

Jo, och jag menar att det kan vara att de öppnar utredning om vållande ifall de misstänker att personen fått i sig något den inte avsåg eller själv valt att ta. Eller att de vill utesluta det (oavsett om de misstänker det eller inte). Om det är drogrelaterat. Kan kanske vara att vållandefrågan kommer upp om man kollar ansvaret för att se till att kalla på ambulans ifall man märker att personen håller på att kola av, men det är ju inte säkert personer i lägenheten märkt det.
Men beträffande ev misshandel har du nog rätt, är det tecken på våld på den avlidne låter "vållande" som lite låg rubricering att inleda utredning på.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-04 kl. 19:32.
Citera
2016-09-04, 19:29
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Jo, och jag menar att det kan vara att de öppnar utredning om vållande ifall de misstänker att personen fått i sig något den inte avsåg eller själv valt att ta. Eller att de vill utesluta det (oavsett om de misstänker det eller inte).
Så är det förmodligen. Har du koll på hur det ligger till med frågeställningen i mitt första inlägg? Om en person sätter kanylen eller hjälper till med doseringen och det går åt helvete - kan det bli tal om vållande då?
Citera
2016-09-04, 19:36
Medlem
Citat:
Så är det förmodligen. Har du koll på hur det ligger till med frågeställningen i mitt första inlägg? Om en person sätter kanylen eller hjälper till med doseringen och det går åt helvete - kan det bli tal om vållande då?

Det kan det nog om denne exempelvis har levererat drogen (och det alltså är fultjack i så mån att det är något annat än det personen "beställt" men knappast bara för att fysiskt fixat i den, särskilt i fall den sedermera avlidne själv är den som haft substansen och kanske till och med laddat upp "pumpen" men bara vill ha hjälp att loda in det i venen).
Citera
2016-09-04, 19:50
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Efter förhör blir en person anhållen av åklagare och misstänks för narkotikabrott ( försäljning och innehav ) och vållande till annas död.
Övriga är frisläppta

https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2016-09-04-1012-Antraffad-dod-Boras/
Citera
2016-09-04, 20:21
Medlem
Men vem är den avlidne? Kanske någon man känner?
Citera
2016-09-04, 20:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23458478.ab

Citat:
– Obduktionen får visa vad han har dött av. Men det är vållande till annans död och narkotikabrott. Man får dra sina egna slutsatser, säger Patrik Ahlbom, gruppchef på polisens regionledningscentral i Väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in