2016-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta du skriver i ditt inlägg tycker jag är mycket intressant. Intressantare blir det eftersom du själv bor på denna ort och känner till staden.

Om det nu var på detta sätt så är det en verkligen intressant fråga om han kände igen denne flygplatshantverkare?

Den sista meningen i ditt inlägg är intressant för oss som inte känner till hur det är/fungerar i vare sig Varna eller Goldstrand.

Det roliga är att han inte alls har nån aning om vad han pratar om ang Varna.. 100 på att han inte bor där.
Citera
2016-09-04, 16:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skogsdunge.

Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Vilken skog?

Vad jag kan tolka på klippen springer han in på vägen mot vänster här:
https://www.google.bg/maps/@43.2371703,27.8244641,170a,20y,45.01t/data=!3m1!1e3?hl=en

De enda "skogarna", åtmistone på google maps, är små dungar.

Jag blev lite intresserad av fallet. Men svaret, om man ska följa Occam och den statistik jag har gissat mig till (riktiga försvunna personer är i 90% av fallet drunkningar), är ganska självklart.

Visst finns det ett och annat indicium åt olika håll, men inte en enda av de konstiga omständigheterna antyder ens att någon annan har varit inblandad fram till och med flygplatsen. Allt kan snarare förklaras av ett hårt knarkande som har gått över i paranoia. Jag kan ju nästan bli så paranoid på en tvådagars bakfylla...

Har inte sett intervjun med kompisarna, men hur jävla helylle de än kan se ut i ett program så kan de definitivt ta droger.

Nä - droger i fem dagar, lite slagsmål, ingen mat, paranoid, klättrar över taggtråden, börjar vandra, går vilse, kommit ner nära vattnet ("då vet jag att jag är på rätt håll"), utmattad, halkar snett, ner i vattnet, död 20 minuter senare.

Varför hittas han inte?
Baksida av någon industri bland gammal bråte i vattnet.
Överväxt område där verkligen ingen går.
Antingen flutit dit och fastnat eller ramlat i där och aldrig kommit någon annanstans.

Mark my words.

Vad bra att du har tagit fram en karta över berörda område.

Okey då var det inte en skog utan en skogsdunge som Lars sprang in i.

Den försvunne kan mycket väl ha hamnat i vattnet och sedan drunknat. Antingen genom olycka eller självmord. Därefter kan kroppen ha kommit upp till ytan i ett område som ingen besöker? A 2 (E 70) går också alldeles i närheten.

I själva skogsdungen kan han omöjligt finnas kvar. Denna antar jag kom att genomsökas efter att flygplatsens kameror hade gåtts igenom.

Frågan är om han någonsin kom att lämna detta område för egen maskin? Eller blev "han kvar" någonstans där?
Citera
2016-09-04, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den lukrativa turistnäringen.

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Varför skulle nagon skaffat undan Lars kropp? Kroppen kan mycket väl försvinna vid t. ex. drunkning.

Filmen är väl pa ganska manga minuter? Jag har sett filmen med detektiven, som letar. Jag far hänvisa dig till mina tidigare inlägg, som kan tjäna som sammanfattning.

Detta går inte helt att bortse ifrån även om jag tror mer på drunkning i första hand.

Varför någon ev. skulle ha skaffat undan kroppen kan i s f berott på att detta gällde en turist. De som gjorde detta förstod att det skulle bli ordentligt pådrag och uppmärksamhet. Inte bara från Bulgariens sida utan även från det land som Lars kom ifrån.

Bulgarien ser säkert inte heller med blida ögon på något som skulle kunna förstöra den lukrativa turistnäringen.
Citera
2016-09-04, 17:35
Medlem
jag tror inte droger var inblandade, utan psykos i form av paranoid schizofrenie. Lars tyckte att byggarbetaren likna en av de som var ute efter honom.

Antingen dog Lars efter några dagar i skogen eller så liftade han sig fram genom Bulgarien och befinner sig nu i Bulgarien eller Ryssland.

Citera
2016-09-04, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen skogsdungen.

Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Håller med dig i det om skogen, finns ju fan inget annat än en dunge! Och den borde dom väl rimligen finkammat eller? Det mesta tyder ju på en knark-psykos, men det skumma är ju att ingen kropp har hittats, det tyder ju på att någon undanskaffat den!

Finns ju en hel del suspekta saker att haka upp sig på. Jag reagerar på att när polarna under 10 minuter skall införskaffa McDonken-burgare försvinner alltså denne Mittank spårlöst?! Hade jag vart i Bulgarien med polare på natten hade jag följt med in på haket oavsett om jag tänkte äta eller ej. Är det förresten bara jag som tycker mig ha uppfattat av någon av alla dokumentärer att denna McDonald var en uteservering där man handlade i typ en korvmoj? Där har alltså denne Mittank under ca. 10 minuter försvunnit spårlöst för att dyka upp nästa förmiddag, och berättat att han blivit påpucklad av lejda ligister och ådragit sig denna öronskada?!

Hans historia till polarna är naturligtvis en lögn, och lösningen på den här gåtan finns nog under den tidsrymden han var borta hela natten, något säger mig narkotikaaffärrer.

Förresten finns det någon vänlig själ här som orkar sammanfatta och översätta vad som sägs i filmen nedan? Vore oerhört tacksam. Är en kort film med detektiven hans mor lejde när han är nere i Varna och forskar.

https://www.youtube.com/watch?v=FsWCX3Zqmgw

Då var det denna skogsdunge som Lars sprang in i efter att han hade klättrat över flygplatsens staket.

Jag antar att den här dungen har finkammats men jag vet inte.

Det kan ha varit någon/några som undanskaffade kroppen men också att Lars har drunknat kort tid efter att han ankom den omtalade dungen. Antingen genom olycka eller självmord.

Jag tror också att den här historien han berättade efter att hans reskamrater gick till McDonalds inte är med sanningen överensstämmande. Jag tror också att det är under den här tiden som något ev. kan ha hänt då han är försvunnen från sina kamrater.

Inte heller privatdetektiven Andreas Gütig som hans familj hyrde kunde komma till klarhet med vad som hade hänt Lars. Då var han ändå på plats i Bulgarien.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-04 kl. 18:14.
Citera
2016-09-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU
jag tror inte droger var inblandade, utan psykos i form av paranoid schizofrenie. Lars tyckte att byggarbetaren likna en av de som var ute efter honom.

Antingen dog Lars efter några dagar i skogen eller så liftade han sig fram genom Bulgarien och befinner sig nu i Bulgarien eller Ryssland.

Problemet med den teorin, är att Lars försvann när han väntade pa kompisarna utanför McDonald's. I samband med det adrog han sig av allt att döma trumhinneskadan. Den skadan torde ha uppstatt i samband med att han misshandlats. Varför skulle en med paranoid schizofreni i inledningsskedet, försvinna fran kompisar och hamna i brak med främmande?

Dessutom rapporteras Lars ha haft dalig aptit under hela resan. Jag tycker det sammantagna talar för drogmissbruk, och vanföreställningar p.g.a. detta.
Citera
2016-09-04, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken till Lars mycket märkliga beteende?

Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU

Ang. byggarbetaren vet vi inte om han gjorde detta men visst kan det vara möjligt.

Jag säger inte att droger var inblandade men detta är faktiskt ingen omöjlighet. Varför åt Lars knappast någonting under sin vistelse i Goldstrand är en fråga av intresse?

Om Lars dog efter några dagar i denna skogsdunge så skulle kroppen säkerligen ha återfunnits. Jag utgår då ifrån att området kom att finkammas med kam.

Eftersom det inte finns något vittne som kan säga med säkerhet att han/hon har sett honom efter 14.07.08. så utgår jag ifrån att han kom att avlida någonstans i ett vattendrag.

Detta med panikångest har diskuterats flitigt i tråden. Han kan ha fått denna, som jag ser det, av följande orsaker.

1. Ev. användning av narkotika eller blivit drogad utan att han visste om det.
2. Kände ev. igen byggnadsarbetaren på flygplatsen.
3. Latent mental sjukdom eller hjärnskada i samband med den påstådda misshandeln.
4. Han befann sig ensam i ett främmande land. Han var ingen världsvan utlandsresenär och detta kan ev. ha varit hans första utlandsresa.

Fyll gärna på med fler orsaker som ev. kan ha varit orsaken till hans mycket märkliga beteende.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-04 kl. 20:57.
Citera
2016-09-04, 23:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ang. byggarbetaren vet vi inte om han gjorde detta men visst kan det vara möjligt.

Jag säger inte att droger var inblandade men detta är faktiskt ingen omöjlighet. Varför åt Lars knappast någonting under sin vistelse i Goldstrand är en fråga av intresse?

Om Lars dog efter några dagar i denna skogsdunge så skulle kroppen säkerligen ha återfunnits. Jag utgår då ifrån att området kom att finkammas med kam.

Eftersom det inte finns något vittne som kan säga med säkerhet att han/hon har sett honom efter 14.07.08. så utgår jag ifrån att han kom att avlida någonstans i ett vattendrag.

Detta med panikångest har diskuterats flitigt i tråden. Han kan ha fått denna, som jag ser det, av följande orsaker.

1. Ev. användning av narkotika eller blivit drogad utan att han visste om det.
2. Kände ev. igen byggnadsarbetaren på flygplatsen.
3. Latent mental sjukdom eller hjärnskada i samband med den påstådda misshandeln.
4. Han befann sig ensam i ett främmande land. Han var ingen världsvan utlandsresenär och detta kan ev. ha varit hans första utlandsresa.

Fyll gärna på med fler orsaker som ev. kan ha varit orsaken till hans mycket märkliga beteende.

Kanske är det så att vi målar in oss i ett hörn, när vi fokuserar så mycket på Lars ev. psykiska ohälsa.

Det finns ju faktiskt inga bevis alls på att Lars led av någon psykisk ohälsa överhuvudtaget, det är rena spekulationer från vår sida.
Det kan trots allt finnas andra förklaringar till Lars agerande, hans beteende kan ha varit irrationellt i samband med att han tagit narkotika, och i ett narkotikapåverkat tillstånd kan naturligtvis en person bete sig märkligt på många sätt och vis, det skulle också förklara avsaknaden av aptit.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, jag menar som så här, - även om Lars har betett sig egendomligt och märkligt under resan så behöver det inte nödvändigtvis vara orsaken till hans försvinnande.

Det kan lika väl vara så att Lars har blivit utsatt för ett grovt brott, mördad helt enkelt.
Något kan ha gått väldigt, väldigt snett i samband med att han skulle köpa knark tex.

Vi ska också tänka på att Lars inte alls var van vid den här miljön.
Lars är van vid trygga Tyskland, han har aldrig varit utomlands och helt plötsligt står han kanske och vill köpa knark av kriminella östeuropeer i Bulgarien.. vad som helst kan ha hänt!
Citera
2016-09-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kanske är det så att vi målar in oss i ett hörn, när vi fokuserar så mycket på Lars ev. psykiska ohälsa.

Det finns ju faktiskt inga bevis alls på att Lars led av någon psykisk ohälsa överhuvudtaget, det är rena spekulationer från vår sida.
Det kan trots allt finnas andra förklaringar till Lars agerande, hans beteende kan ha varit irrationellt i samband med att han tagit narkotika, och i ett narkotikapåverkat tillstånd kan naturligtvis en person bete sig märkligt på många sätt och vis, det skulle också förklara avsaknaden av aptit.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, jag menar som så här, - även om Lars har betett sig egendomligt och märkligt under resan så behöver det inte nödvändigtvis vara orsaken till hans försvinnande.

Det kan lika väl vara så att Lars har blivit utsatt för ett grovt brott, mördad helt enkelt.
Något kan ha gått väldigt, väldigt snett i samband med att han skulle köpa knark tex.

Vi ska också tänka på att Lars inte alls var van vid den här miljön.
Lars är van vid trygga Tyskland, han har aldrig varit utomlands och helt plötsligt står han kanske och vill köpa knark av kriminella östeuropeer i Bulgarien.. vad som helst kan ha hänt!

Jag far av dina inlägg oundvikligen en känsla av att du starkt ogillar bulgarer/östeuropéer. Att du betraktar de som potentiella brottslingar eller nagot ännu värre. Dessa dina presumtiva fördomar gör att du lätt malar in dig i ett hörn ....

Du har i flera inlägg i följd sagt att "vad som helst kan ha hänt", och liknande saker. Men kan verkligen vad som helst ha hänt? Hur vore det om du i stället tog fasta pa olika scenarier, och listade dem efter sannolikhet?

Nagot som verkligen inte kan ha hänt, enligt min bedömning, är att Lars genomfört ett planerat försvinnande.
Citera
2016-09-05, 00:26
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Är själv inte särskilt insatt i detta fall, minns att jag sett och läst lite om det för ett år sedan.

En liten detalj jag reagerade över på övervakningsfilmen är att det ser ut som att han har kontakt med en kvinna precis innan han går ur bild (in till läkarstationen?).

Har man hört något från henne? Det verkar ju inte vara någon djupare konversation. Hon pekar åt hållet han försvinner sedan, så troligen frågar Lars henne om vägen. Förmodligen så sades inget av vikt men hon kanske kan vittna om hur han verkade.

https://youtu.be/GqCokFceWTw

Tycker det ser ut som om hon vill ge Lars något. T ex någon reklampryl.
Citera
2016-09-05, 01:05
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Tycker det ser ut som om hon vill ge Lars något. T ex någon reklampryl.
Om ni kollar på bilder från flygplatsen så ser ni att det ligger något som ser ut som någon typ av reception just där på hörnet, kan tänka mig att det inte var något annat än att han frågade någon av dem som jobbade där vart läkarmottagningen låg, och kvinnan visade honom vägen.

Och ni som fortfarande snackar om att han försvann in i en SKOG, titta på google maps och ni får se att det inte finns en skog på bra många kilometers avstånd. Det man däremot kan se om man går igenom alla bilder är att det fanns en liten skogsdunge där han sas klättra över med max midjehöga buskar, och det området MÅSTE ju vara finkammat. I övrigt ser det ju ut att vara plattmark utan träd och buskar i minst en mil åt alla håll.

Och om han nu drunknat vilket är en mycket trolig teori så måste han efter att ha klättrat över staketet nästan tagit sig i en cirkel ner till havet.

Något som också är lite skumt är att när man ser det sista av honom på övervakningsfilmen så ser han ut att småjogga för att helt plötsligt tokaccelerera som Ben Johnson på ett 100 meters-lopp.

Tycker att hans beteende tyder på paranoia från narkotikabruk
Citera
2016-09-05, 01:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag far av dina inlägg oundvikligen en känsla av att du starkt ogillar bulgarer/östeuropéer. Att du betraktar de som potentiella brottslingar eller nagot ännu värre. Dessa dina presumtiva fördomar gör att du lätt malar in dig i ett hörn ....

Du har i flera inlägg i följd sagt att "vad som helst kan ha hänt", och liknande saker. Men kan verkligen vad som helst ha hänt? Hur vore det om du i stället tog fasta pa olika scenarier, och listade dem efter sannolikhet?

Nagot som verkligen inte kan ha hänt, enligt min bedömning, är att Lars genomfört ett planerat försvinnande.
Hehe, nej kriminella öststatare är inte att leka med.

Nej, något planerat frivilligt försvinnande är det inte frågan om, det är vi helt överens om.

Andra scenarier kan vi naturligtvis endast spekulera i, samma gäller Lars psykiska hälsa, här vet vi heller inget säkert.
Lars märkliga beteende och agerande under resan behöver nödvändigtvis inte bero på psykisk sjukdom eller skada uppkommen av slaget han fick, det kan likväl handla om tillfällig narkotikapåverkan, därav också avsaknaden av aptiten.

Låt oss spekulera i den sista sekvensen av den här historien, det sista vi ser av Lars är när han springer ut från flygplatsbyggnaden för att sedan hoppa över stängslet, där upphör alla spår.

Vart var han på väg?
Hade han ett mål när han hoppade över stängslet eller rusade han bara iväg i total sinnesförvirring?

Läkaren har vittnat om att Lars verkade nervös och orolig, precis innan han avvek från rummet, kanske Lars satt och funderade på något väldigt, väldigt viktigt och allvarligt i denna stund?
Kanske Lars resonerade fram och tillbaka med sig själv, "ska jag sätta mig på flyget nu och åka hem och glömma allt detta, eller ska jag...."
Kanske Lars beslutar sig för att han ska stanna och reda ut någon allvarlig händelse som skett, dessutom är han kanske vid detta tillfälle också narkotikapåverkad vilket gör att han agerar på ett minst sagt märkligt vis, genom att rusa ut och hoppa över stängslet.

Jag ser framförallt två olika scenarier:
1. Han har drabbats av en skada i samband med misshandeln, och därav hans märkliga beteende, detta slutat helt enkelt med att han rusar ut från flygplatsen, hoppar över stängslet och försvinner.
Kanske drunknade han, kanske dog han i ett skogsområde, kanske lever han som hemlös någonstans i Bulgarien, han kan ju också ha drabbats av minnesförlust i kombination med skadan han fick.

2. Något väldigt allvarligt hände där nere i Bulgarien, han kan ha blivit vittne till något mycket allvarligt brott, han kan ha kommit i konflikt med grovt kriminella typer, eller han kan helt enkelt bara ha bråkat med fel personer, något som kostade honom livet i slutändan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men helt omöjligt är det ju inte att någon helt enkelt slog ihjäl honom.
Senast redigerad av BAB7 2016-09-05 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in