Flashback bygger pepparkakshus!
2016-09-03, 20:10
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Tvärtom ju. Med tre livlinor är det otroligt mycket lättare att chansa på de riktigt svåra frågorna.

Men men, vi har väl haft denna diskussionen innan om jag inte missminner mig...
Man kan chansa lika mycket oavsett utom möjligen just på 150000 där man får en "fri" chansning om man tar 3 livlinor. Det handlar snarare om ifall man tycker att 100000 kr är mycket pengar eller inte. Har man redan så man klarar sig är det inte så mycket och man är beredd att ta större risker för att kunna gå därifrån med en mille. Visar precis som i verkliga livet att det är enklare att tjäna mycket pengar om man redan har mycket pengar eftersom man då är beredd att ta större risker.
Citera
2016-09-03, 20:50
Medlem
Otroligs avatar
Det var smärtsamt att de Stenbockens vändkrets-debaklet. Vittnar bara om hur värdelös "Fråga publiken" är som livlina då de influeras alldeles för mycket av vad som sägs plus att de antagligen måste svara på frågan? Bäst vore ju om publiken fick en tillsägning att bara svara om de faktiskt kan frågan - kan man inte avstår man att svara.

Kanske vore dags att skrota den livlinan och ersätta med en annan. "Double dip" är något de har haft i USA och den verkar rätt intressant: Man ger först ett svar, om detta är rätt ryker livlinan men man går till nästa nivå. Är det fel får man en chans till att svara rätt - dock måste man svara och får inte gå iväg med pengarna. Hade definitivt gett en intressantare dimension till programmet än den tröga publiken man får dras med vecka ut och vecka in.
Citera
2016-09-03, 23:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara jag som tycker att frågorna nu är mer upplagda så att det är svårare att googla? Exempelvis Fälldin-frågan skulle man behöva googla i flera steg, vilket man knappast hinner på 30 sekunder.

Om man vet när Victoria föddes så är det bara att googla på Sveriges statsministrar eller Sveriges statsminister 1977 så kommer man till listan på wikipedia.
Citera
2016-09-03, 23:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Publiken var ju inte med i matchen där. Svarade Mexiko bara för att deltagaren själv trodde det samt livlinan. Oroande att 87% av publiken inte kan en sådan fråga när det är 50/50 dessutom. Tråkigt för henne.

Det konstiga är ju att hon inte själv fattade att publiken kunde ha påverkats av vad hon och hennes livlina trodde. Har hon aldrig sett programmet innan eller läst psykologi?
Citera
2016-09-04, 09:18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara jag som tycker att frågorna nu är mer upplagda så att det är svårare att googla? Exempelvis Fälldin-frågan skulle man behöva googla i flera steg, vilket man knappast hinner på 30 sekunder.

Nu borde man, iaf enligt mig, ha koll på Fälldin och speciellt med tanke på vilka alternativen var, att veta när Victoria är född kanske färre vet men det känns också som något som man fått lära sig tidigt i skolan (eller så är jag bara så gammal att sådan kunskap var viktig att kunna).

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det var smärtsamt att de Stenbockens vändkrets-debaklet. Vittnar bara om hur värdelös "Fråga publiken" är som livlina då de influeras alldeles för mycket av vad som sägs plus att de antagligen måste svara på frågan? Bäst vore ju om publiken fick en tillsägning att bara svara om de faktiskt kan frågan - kan man inte avstår man att svara.

Kanske vore dags att skrota den livlinan och ersätta med en annan. "Double dip" är något de har haft i USA och den verkar rätt intressant: Man ger först ett svar, om detta är rätt ryker livlinan men man går till nästa nivå. Är det fel får man en chans till att svara rätt - dock måste man svara och får inte gå iväg med pengarna. Hade definitivt gett en intressantare dimension till programmet än den tröga publiken man får dras med vecka ut och vecka in.

Håller fullständigt med. Jag brukar alltid säga att "fråga publiken" är en livlina jag aldrig skulle använda om jag nämnt något om svarsalternativen ty då svarar den ju alltid som den tävlande. Dessutom kan den extremt sällan de svårare frågorna som man behöver hjälp på.

Den livlinan du nämner istället verkar mycket mer intressant, får hoppas den tas in istället. Vilka livlinor har de där i övrigt?
Citera
2016-09-04, 12:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nu borde man, iaf enligt mig, ha koll på Fälldin och speciellt med tanke på vilka alternativen var, att veta när Victoria är född kanske färre vet men det känns också som något som man fått lära sig tidigt i skolan (eller så är jag bara så gammal att sådan kunskap var viktig att kunna).

Håller fullständigt med. Jag brukar alltid säga att "fråga publiken" är en livlina jag aldrig skulle använda om jag nämnt något om svarsalternativen ty då svarar den ju alltid som den tävlande. Dessutom kan den extremt sällan de svårare frågorna som man behöver hjälp på.

Den livlinan du nämner istället verkar mycket mer intressant, får hoppas den tas in istället. Vilka livlinor har de där i övrigt?

Jag tycker det tillhör allmänbildningen så mycket som det uppmärksammas varje år med Victoriadagen.
Citera
2016-09-04, 13:02
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Vet ej hur det ser ut just nu men de har haft något i stil med "Fråga experten" och "Tre vise män" där man får fråga antingen en expert eller flera experter inom olika områden.

Hoppas de byter ut den värdelösa publik-livlinan snart. De införde ju att man kunde byta ut en fråga (om man väljer den vägen) för ett tag sen så helt omöjliga inför förändringar är de väl inte.
Citera
2016-09-04, 18:58
Medlem
Citat:
Vet ej hur det ser ut just nu men de har haft något i stil med "Fråga experten" och "Tre vise män" där man får fråga antingen en expert eller flera experter inom olika områden.

Hoppas de byter ut den värdelösa publik-livlinan snart. De införde ju att man kunde byta ut en fråga (om man väljer den vägen) för ett tag sen så helt omöjliga inför förändringar är de väl inte.

Kan ju vara soft med fråga publiken om man stöter på en riktig kunskapslucka på typ 5-10k. Låt säga att du är värdelös på sport och får frågan om vilka som vann VM 2014 på 10.000. Då är publiken sannolikt bättre än både ring en vän och 50-50.

Men annars håller jag med. Publiken är imbeciller när det kommer till frågor med någorlunda svårighetsgrad.
Citera
2016-09-05, 08:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag tycker det tillhör allmänbildningen så mycket som det uppmärksammas varje år med Victoriadagen.

Helt sant, jag var lite "för snäll" i att man borde veta det, det är givetvis något som bara ska sitta.

Citat:

Låter mer intressant helt klart, bara att hoppas att det kommer hit med.
Publik-livlinan är som sagt totalt meningslös.
Citera
2016-09-05, 14:13
Medlem
Ganonitos avatar
Man kanske skulle ta och kontakta produktionsbolaget och be dem byta ut publiken-livlinan inför nästa säsong.
Citera
2016-09-06, 17:00
Medlem
Kupongfritts avatar
Det kanske är fel på mina glasögon, TV eller möjligtvis båda två men jag tycker den nya feta stilen på poängstegen i programmet är ful, svårläst och det är nästan omöjligt att se färgskillnad på de vita vanliga nivåerna och de gulmärkta säkerhetsnivåerna.

Håller någon med?
Citera
2016-09-09, 21:46
Medlem
Glidarmannens avatar
Kvällens tävlande var skärpt, bra, och tvekade inget fram till 100 000 kr Men då kom blundern. "Vad är en korvett?".
Han har ett alternativ och utan att missleda publiken frågar han dom och hälften svarar "fartyg" som är hans alternativ. Varför då ringa en vän? Suck... Dessutom var jag förvånad att han inte kunde svaret direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in