2016-06-16, 19:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Hej, jag tar för givet att detta redan avhandlats i tråden men jag hittade inget så försöker själv istället.
Hur kommer ett eventuellt brittiskt EU-utträde påverka framtiden för svenskar som söker jobb på banker i London?
Eller kanske ännu mer intressant, hur ser ni som jobbar i branschen på en eventuell brexit?

En högst reell möjlighet är att många av jobben kan komma att flytta från London till Paris, Frankfurt, Zürich och så vidare. Det beror en del på huruvida det i samband med en eventuell Brexit uppstår hinder för att flytta kapital mellan UK och eurozonen eller inte. Skulle inga sådana hinder uppstå kan man nog utgå från att det inte blir så mycket jobb som flyttar men om det å andra sidan skulle bli besvär med kapitalöverföringar så tappar troligtvis London en del som finanscentrum. Det är inte så konstigt att finansbranschen generellt tenderar att föredra att UK stannar i EU.
Citera
2016-07-04, 13:43
Medlem
Skulle behöva lite input från någon som är insatt. Vad skulle ni rent spontant välja av dessa två alternativ och varför: Heltidstjänst på SEB/Carnegie/Nordea eller off-cycle internship (6 mån längd och nästan 100% conversion rate om man gör bra ifrån sig) på MS/BAML? Positionerna är i Stockholm och inom investment banking. Kan tillägga att jag är klar med studierna och att jag eventuellt skulle vilja jobba utomlands i framtiden men skulle kunna starta karriären i Stockholm.

Tacksam för svar.
Citera
2016-07-04, 15:25
Medlem
Ms/baml.
Citera
2016-07-04, 16:19
Medlem
Tveklöst ms/baml!
Citera
2016-07-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolorean
Ms/baml.

Tack för input. Glömde säga att jag jobbar på en av de nämnda svenska bankerna för tillfället (har gjort det i 6 mån) och slutar alltså ft för ett internship. Men det känns ändå som rätt val att börja på någon av Londonbankerna.
Citera
2016-08-30, 12:58
Medlem
Någon som har koll på vilka investment banker som finns i Köpenhamn?
Citera
2016-08-30, 21:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtz0n
Någon som har koll på vilka investment banker som finns i Köpenhamn?

Jag har ingen personlig erfarenhet av Köpenhamn, men den här Wikipediaartikeln kan möjligen vara av intresse (främst då Group 5, Branches of foreign banks in Denmark, under förutsättning att du inte uttryckligen eftersträvar att arbeta på en dansk bank).
Citera
2016-09-02, 21:19
Medlem
Vilka firmor skulle ni rekommendera om man vill göra IBD-karriär i Stockholm?

Skulle ni säga att ABG/ Carnegie är bättre ställen att vara på än t.ex SEB om man vill vara kvar på firman en längre period (mer än 2-3 år)?

Det skulle även vara intressant att höra om ni vet vilka IBD-firmor i Stockholm som brukar jobba mest samt hur mycket.
Citera
2016-09-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt

Skulle ni säga att ABG/ Carnegie är bättre ställen att vara på än t.ex SEB om man vill vara kvar på firman en längre period (mer än 2-3 år)?

Det skulle även vara intressant att höra om ni vet vilka IBD-firmor i Stockholm som brukar jobba mest samt hur mycket.
Morgan Stanley, Citi, Rothschild, Lazard
Citera
2016-09-03, 22:38
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt

Arbetstider beror på desk. Kan exempelvis tänka mig att Carnegies ecm team krigat 12-16h om dagen senaste 2 åren pga alla ipo. Stter du på en tradingavd är du ex friare, men förvänta dig minimum 10h om dagen, men självklart mer om det är en högre arbetsbelastning.
Citera
2016-09-04, 02:23
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Arbetstider beror på desk. Kan exempelvis tänka mig att Carnegies ecm team krigat 12-16h om dagen senaste 2 åren pga alla ipo. Stter du på en tradingavd är du ex friare, men förvänta dig minimum 10h om dagen, men självklart mer om det är en högre arbetsbelastning.

Är det inte lite orimligt att klämma in 10 timmar om dagen som trader om marknaden är öppen typ 8?
Citera
2016-09-04, 09:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Är det inte lite orimligt att klämma in 10 timmar om dagen som trader om marknaden är öppen typ 8?
Nja, komma in 45 min innan för att pyssla med lite grejer, läsa lite vad som hänt över natten, svänga förbi morgonmötet. Efter stängning är det ganska rimligt att det blir en dryg timme med administration och annat mög så att ni mer seniora kan traska hem vid fem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in