Citat:
Ursprungligen postat av
McDonaldsSAB
Läser ekonomiekandidatprogram på Uppsala, har halva kvar och är 22 år. Parrallelt med studierna jobbar jag heltid på SEB (Corporate Actions) och har jobbat på flera olika avdelningar inom just SEB. Har för tillfället VG i samtliga kurser. Har eventuellt tänkt söka jobb hos SEB enskilda till hösten/nästa år. Nu till det jag undrar över:
1. Hur ser mina chanser ut (utifrån CV och betyg)?
2. Vilka andra typer av IB skulle ni rekommendera?
3. Vilka är bäst i Sverige (och ger högst lön)?
4. Utöver de ekonomirelaterade kurserna har jag en del biämnen som jag tänkt läsa. Vilka skulle ni rekommendera som kan vara till nytta om man jobbar inom IB? Finansiell matematik? Programmering?
5. Hade tänkt läsa en termin utomlands också, förhoppningsvis blir det National University of Singapore (NUS). Finns det några intressanta traineeprogram inom IB som ni skulle kunna rekommendera? GS, MS?
6. Vilka av de IB som finns i Sverige har filialer i stora finansiella centrum, såsom New York, London etc.?
Tacksam för svar!
Har du tänkt läsa en master sen? För de flesta kommer inte titta på dig alls utan en master, om du inte har extraordinära meriter. Sen värderas betyg på mastern högt. Jobbet du har på SEB känns som en helt okej grej att ha på CVt.
Tror inte du ska stirra dig blind på vad som kan "komma till nytta", utan du bör snarare ta hyfsat relevanta kurser som du kan få bra betyg i. Betyg>kursinnehåll, du kommer ändå behöva lära dig hur det går till på en IB sen. Förutsatt att du inte tänkt bli kvantare eller finansiell modellerare, men då hade du nog läst matte eller fysik istället.
Pareto har i NY, Paris, London vet jag iaf. ABG Sundal i NY, London etc.
Lönelista för 2014:
http://www.creditsafe.se/media/662382/loenelista-topp-100-sverige.pdf