2016-05-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIJP
Går på gymnasiet just nu, vad skulle den optimala vägen vara för att landa ett analyst jobb på en BB bank i London om man har tänkt att studera på Handelshögskolan Göteborg?
Den optimala vägen hittar du inte på HHG. Nu är inte jag alltför insatt i IB, men min uppfattning är att det är civ ing på KTH, CTH eller LTH alternativt ekonomi på HHS som gäller.
Citera
2016-05-24, 12:52
Medlem
Vilka språk är det bra att kunna om man vill jobba som IB i London? Jag funderar på ryska, stort språk men inte många som kan det, det kan kanske vara meriterande? Eller ska man satsa på stora europeiska språk som tyska, spanska, franska?

Sen undrar jag en annan sak också, är det meriterande att ha varit politiskt aktiv och spelar det isåfall någon roll inom vilket parti?
Citera
2016-05-24, 15:50
Medlem
Läser ekonomiekandidatprogram på Uppsala, har halva kvar och är 22 år. Parrallelt med studierna jobbar jag heltid på SEB (Corporate Actions) och har jobbat på flera olika avdelningar inom just SEB. Har för tillfället VG i samtliga kurser. Har eventuellt tänkt söka jobb hos SEB enskilda till hösten/nästa år. Nu till det jag undrar över:

1. Hur ser mina chanser ut (utifrån CV och betyg)?
2. Vilka andra typer av IB skulle ni rekommendera?
3. Vilka är bäst i Sverige (och ger högst lön)?
4. Utöver de ekonomirelaterade kurserna har jag en del biämnen som jag tänkt läsa. Vilka skulle ni rekommendera som kan vara till nytta om man jobbar inom IB? Finansiell matematik? Programmering?
5. Hade tänkt läsa en termin utomlands också, förhoppningsvis blir det National University of Singapore (NUS). Finns det några intressanta traineeprogram inom IB som ni skulle kunna rekommendera? GS, MS?
6. Vilka av de IB som finns i Sverige har filialer i stora finansiella centrum, såsom New York, London etc.?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av McDonaldsSAB 2016-05-24 kl. 15:54.
Citera
2016-05-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDonaldsSAB
Läser ekonomiekandidatprogram på Uppsala, har halva kvar och är 22 år. Parrallelt med studierna jobbar jag heltid på SEB (Corporate Actions) och har jobbat på flera olika avdelningar inom just SEB. Har för tillfället VG i samtliga kurser. Har eventuellt tänkt söka jobb hos SEB enskilda till hösten/nästa år. Nu till det jag undrar över:

1. Hur ser mina chanser ut (utifrån CV och betyg)?
2. Vilka andra typer av IB skulle ni rekommendera?
3. Vilka är bäst i Sverige (och ger högst lön)?
4. Utöver de ekonomirelaterade kurserna har jag en del biämnen som jag tänkt läsa. Vilka skulle ni rekommendera som kan vara till nytta om man jobbar inom IB? Finansiell matematik? Programmering?
5. Hade tänkt läsa en termin utomlands också, förhoppningsvis blir det National University of Singapore (NUS). Finns det några intressanta traineeprogram inom IB som ni skulle kunna rekommendera? GS, MS?
6. Vilka av de IB som finns i Sverige har filialer i stora finansiella centrum, såsom New York, London etc.?

Tacksam för svar!

Har du tänkt läsa en master sen? För de flesta kommer inte titta på dig alls utan en master, om du inte har extraordinära meriter. Sen värderas betyg på mastern högt. Jobbet du har på SEB känns som en helt okej grej att ha på CVt.

Tror inte du ska stirra dig blind på vad som kan "komma till nytta", utan du bör snarare ta hyfsat relevanta kurser som du kan få bra betyg i. Betyg>kursinnehåll, du kommer ändå behöva lära dig hur det går till på en IB sen. Förutsatt att du inte tänkt bli kvantare eller finansiell modellerare, men då hade du nog läst matte eller fysik istället.

Pareto har i NY, Paris, London vet jag iaf. ABG Sundal i NY, London etc.

Lönelista för 2014: http://www.creditsafe.se/media/662382/loenelista-topp-100-sverige.pdf
Citera
2016-05-25, 14:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarvelComics
Vilka språk är det bra att kunna om man vill jobba som IB i London? Jag funderar på ryska, stort språk men inte många som kan det, det kan kanske vara meriterande? Eller ska man satsa på stora europeiska språk som tyska, spanska, franska?

Sen undrar jag en annan sak också, är det meriterande att ha varit politiskt aktiv och spelar det isåfall någon roll inom vilket parti?

Språk utöver engelska är i första hand användbara om du kan prata helt flytande. Det är ju enkelt för bankerna att rekrytera folk som har andra språk som modersmål, så man sticker inte ut så mycket ifall man är på en halvhög nivå, inte ens om man har halvhög nivå i flera språk.

Skulle du ha varit aktiv i exempelvis RKU (Revolutionär Kommunistisk Ungdom) eller liknande så är det nog tveksamt ifall du skulle bli kallad till intervju, men då borde du rimligtvis inte heller vara intresserad av IB till att börja med. Har du varit aktiv i något riksdagsparti och haft någon förtroendeposition så kan det vara en hyfsad merit. Inget som slår erfarenhet av finansbranschen, men bättre än att inte ha några extracurriculars.
Citera
2016-05-25, 15:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phiskenhisken
Har du tänkt läsa en master sen? För de flesta kommer inte titta på dig alls utan en master, om du inte har extraordinära meriter. Sen värderas betyg på mastern högt. Jobbet du har på SEB känns som en helt okej grej att ha på CVt.
[/url]
Vad är grejen med att halva den här tråden är fylld med massa påståenden från folk som vet att dom bara sitter och gissar? Det där är ju direkt felaktigt så varför ens skriva det?
Citera
2016-05-26, 21:35
Medlem
Nu sitter jag här och tittar på en annons från Goldman Sachs där dom söker en associate. Enligt annonsen är jobbet på 40h/v. Hur går detta ihop med 100+h/veckorna ni pratar om?

Annonsen: http://www.goldmansachs.com/a/data/jobs/42296.html
Citera
2016-05-26, 21:40
Medlem
Citat:
Nu sitter jag här och tittar på en annons från Goldman Sachs där dom söker en associate. Enligt annonsen är jobbet på 40h/v. Hur går detta ihop med 100+h/veckorna ni pratar om?

Vad som står i annonsen och vad som sker i praktiken är nog inte samma sak i det här fallet. Lika dant för min del.
Citera
2016-05-26, 22:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Det innebär att har en laglig rätt att traska hem efter 40 timmar.
Citera
2016-05-26, 22:36
Medlem
Citat:

For det andra ar det dar ingen investment banking-roll, det ser mer ut som en markets-roll, dar det ar helt andra timmar.
Citera
2016-05-26, 22:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mekklarn
Vad som står i annonsen och vad som sker i praktiken är nog inte samma sak i det här fallet. Lika dant för min del.

Det är mycket riktigt så att man inte bör fästa någon uppmärksamhet på det som står i annonsen. I mitt anställningskontrakt på en amerikansk bank så angavs "minst 35 timmar i veckan, men det kan överstiga 48 timmar i veckan". I praktiken så arbetade jag 60 timmar varje vecka (det var på markets, inte IBD). Varje vecka var det tidrapportering, och då anger man 40 timmar för veckan i systemet eftersom det är det enda som går att mata in.
Citera
2016-06-16, 14:42
Medlem
Hej, jag tar för givet att detta redan avhandlats i tråden men jag hittade inget så försöker själv istället.
Hur kommer ett eventuellt brittiskt EU-utträde påverka framtiden för svenskar som söker jobb på banker i London?
Eller kanske ännu mer intressant, hur ser ni som jobbar i branschen på en eventuell brexit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in