2016-09-03, 18:35
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Zara har inte skapat ett jävla skit. Allt hon gör produceras långt över hennes huvud. Hon är en produkt i tidens anda och nästa år vill vi ha nya produkter.
Pop 101

Visst har hon det genom sina framträdande och sitt engagemang. Hon framför ju suveränt det som presenteras för henne och uppfyller över förväntan det som krävs av henne. Hur skulle hon annars vara så berömd som hon är. Jag tror visst på en framtid för henne oavsett vad du sitter och skriver inne i ditt bepansrade skåp.
Citera
2016-09-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Va bra att du kommit igång. Tack! Du behövde en kick!

Då Zara Larsson reagerat som till ex vid det kända festivalframträdandet då en kvinna i publiken blev våldtagen var det befogat.

Zara Larsson har skrivit/sagt ett flertal kommentarer som uttrycker manshat:

http://www.zaralarsson.se/2015/06/19/manshat/
http://www.zaralarsson.se/2015/06/30/tydlig-punktform-ska-jag-har-forklara/
http://nyheter24.se/modette/livsstil/836240-zara-larsson

Citat:
Och bilderna du relaterar till vadå? Om du inte vet vad det är för bilder varför tar du då upp det? Hon har en snygg kropp och jag ser inget fel i att använda den. Det är ju en del av hennes identitet.
Jag använder också en del av mej själv här på Flaschback eftersom jag i avtataren har en bild på mina ben.

https://postimg.org/image/aww4hmr3t/
https://postimg.org/image/6bl01lgyb/
https://postimg.org/image/j4g8ds31t/
https://postimg.org/image/4ljnqbbal/
https://postimg.org/image/9bsnqv37n/

Det relaterar till hennes behov av bekräftelse och uppmärksamhet, ompaketerat till "att äga sin egen kropp" eller liknande skit så att det ska kunna framstå som aktivism och att man gör ett viktigt statement

Anledningen till att jag inte vad det var för bilder (vart exakt de kunde ha haft sitt ursprung) är för att jag helt enkelt inte bryr mig så speciellt mycket. Zara Larsson och hennes liv är inget jag aktivt gräver i utan stöter på lite då och då när hon kläcker ur sig något skit och får rampljuset på sig av media.

Visst är det en del av hennes identitet men som jag sa så är det ett väldigt billigt sätt att få uppmärksamhet på och något som i stort sett varenda kvinna kan dra till med i brist på något konkret. Lägg märke till att det inte ens är några uppträdanden det rör sig om som kan bidra till att förklara saken utan bilder från henns privata liv. Det skriker: "titta på mig, jag är porrig och rebellisk, bekräfta att jag fortfarande är relevant".

Hon får som sagt göra precis vad hon vill men då bör hon också stå för att hon inte köper den delen av feminism där det ska beklagas på kvinnokroppar som objektifieras och bla bla bla. Hon är ett sexobjekt och när män där ute betraktar henne som det så är det bara att gilla läget och inte helt plötsligt vända på kappan.

Och titta hon säger emot sig själv också: https://postimg.org/image/rooiv3jgj/

Hon verkar lite kluven med det hon håller på med den där Zara.

Citat:
Visst har hon visst genomslag i samhällsdebatten på sitt sätt annars hade media inte varit ett dugg intresserade av henne i den utsträckning som de är.
.

Hon har genomslag men det betyder inte att hennes åsikter är vassa utan media är intresserade av all möjlig skit bara det har en feministisk klang. Hälften av hennes inlägg är rent ut sagt bransliga divafasoner och resten är gamla, genomtuggade icke-argument av typen "manshat är ok för det skadar ingen", "jag hatar strukturerna", "sämre löner för kvinnor" o s v.

Dessa "debattinlägg" får vi höra från henne inte för att något sådant behov egentligen finns utan hon råkar vara en ung popsångera som gör genomslag internationellt och då blir hennes åsikter helt plötsligt viktiga.

Citat:
Ja,jag ser verkligen upp till Zara och ber inte om ursäkt för det. Du har en annan uppfattning om henne och det får du givetvis ha.

Jag behöver inte din ursäkt. En vuxen kvinna får se upp till en pampad fjortis som gör barnsliga divautspel och törstar efter bekräftelse om hon vill det men det är och förblir tragiskt.
Citera
2016-09-03, 19:31
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keller55

Zara reagerar fullt naturligt på det kvinnohat som hon menar finns och som kommer till uttryck i form av att vi kvinnor är utsatta i olika sammanhang och upplever otrygghet. Hon skriver: Kvinnohat föder manshat. Det är helt naturligt att hata sina förtryckare och vad de utsätter en för.Hon skriver vidare:Jag har aldrig påstått att manshat är bra eller lösningen på livets alla gåtor, bara jämfört konsekvenserna som manshat respektive kvinnohat får.

Det var ganska oförargliga bilder du plockat fram. Om du inte bryr dej varför då göra besväret att leta upp dem? Och påstå att hennes liv är ingenting du gräver i.Ja,men är ju precis det du gjort.

När det gäller sin exponering av kvinnokroppen är det faktiskt så att här är feminismen delad,,Zara menar att hon bestämmer över sin kropp och vad hon vill med den och hur hon använder den. Så resonerar jag också. Jag är dock inte feminist men ställer upp för Zaras rätt att få ha sin framtoning även om somliga likt dej ogillar det. Så kluven är hon alls inte.

Du skriver: "Hälften av hennes inlägg är rent ut sagt barnsliga divafasoner och resten är gamla, genomtuggade icke-argument av typen;" "manshat är ok för det skadar ingen", "jag hatar strukturerna", "sämre löner för kvinnor" o s v. Ja, men det är ju en bild av IRL.

Tyck du gärna att jag tragisk som ser i Zara det du inte ser.
Citera
2016-09-03, 19:54
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Lite svårt att förstå mig på hennes populatritet. Bra röst, men har ännu att höra henne sjunga med äkta inlevelse, och ännu att hennes managers väljer ut någon bra låt åt henne.

Ändå trumpetar AB upp henne och skriver att hon hyllas och rosas och hatas som om hon vore Drottning av Saba.

Hon måste ha stora finansiella och mediala resurser bakom sig. Om hon bara kunde leva upp till dem.
Citera
2016-09-03, 20:24
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Zara reagerar fullt naturligt på det kvinnohat som hon menar finns och som kommer till uttryck i form av att vi kvinnor är utsatta i olika sammanhang och upplever otrygghet. Hon skriver: Kvinnohat föder manshat. Det är helt naturligt att hata sina förtryckare och vad de utsätter en för.Hon skriver vidare:Jag har aldrig påstått att manshat är bra eller lösningen på livets alla gåtor, bara jämfört konsekvenserna som manshat respektive kvinnohat får.

Så män ska alltså ta kollektivt ansvar för vad vissa andra män gör, inte bara det utan även för känslor av otrygghet, detta är något helt naturligt för dig? Vilka är dessa förtryckare du snackar om? Förklara gärna varför män ska ta kollektivt (arvsmässigt också kanske?) ansvar för saker dom inte har gjort.

Alla hatideologer resonerar f ö precis på samma sätt som du d v s att deras hat är rättfärdigat.

Citat:
Det var ganska oförargliga bilder du plockat fram. Om du inte bryr dej varför då göra besväret att leta upp dem? Och påstå att hennes liv är ingenting du gräver i.Ja,men är ju precis det du gjort.

För att det är en del av ämnet.

Citat:
När det gäller sin exponering av kvinnokroppen är det faktiskt så att här är feminismen delad,,Zara menar att hon bestämmer över sin kropp och vad hon vill med den och hur hon använder den. Så resonerar jag också. Jag är dock inte feminist men ställer upp för Zaras rätt att få ha sin framtoning även om somliga likt dej ogillar det. Så kluven är hon alls inte.

Precis så hon bestämmer. Och det hon vill är just att sälja imagen av sig själv som ett sexobjekt och att detta ska vara ett betydande drivmedel för hennes karriär och konkurrera med uppskattningen hon får för sin musik. Fast det är väl iofs. mer regel än undantag att det går till pä det viset för artister som sjunger sådan dussinskit.

Jag vet inte vad hon tycker om just denna aspekt inom feminismen. Hon är dock en produkt av Svensk feminism och där är det väldigt vanligt att "objektifierandet av kvinnokroppen" utgör en problemfråga. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om hon hycklar för hon är inget annat än produkt som spyr ur sig skedmatad skit till åsikter.

På vilket sätt är hon inte kluven när hon klandrar andra tjejer som änvänder sina halvnakna kroppar till att fiska bekräftelse och gör samma sak själv?

Citat:
Du skriver: "Hälften av hennes inlägg är rent ut sagt barnsliga divafasoner och resten är gamla, genomtuggade icke-argument av typen;" "manshat är ok för det skadar ingen", "jag hatar strukturerna", "sämre löner för kvinnor" o s v. Ja, men det är ju en bild av IRL.

Vilken bild? Att klaga på osynliga strukturer och rättfärdiga hatförespråkande är knappast några vattentäta argument utan bara ogenomtänkt och jävligt kasst. Har media inget bättre för sig än att ge fjortisar en plattform att leva ut sin trotsålder det är ju fan riktigt pinsamt.

Citat:

Jag tycker inte att dina argument till att försvara henne är särskilt övertygande då hon varken gör något modigt eller debatterar på ett bra sätt. Det är lätt när man är medias gullegris och saker löser sig ändå.
Citera
2016-09-03, 20:26
Medlem
Citat:
[/spoiler]

Zara har aldrig varit i närheten att kunna påvisa att det verkligen existerar ett generellt patriarkalt förtryck som premierar ett stort antal män och som trycker ner de flesta kvinnor utifrån just deras kön - att visa detta utifrån något annat än att (lätt parafras) "det känns så här och jag mår dåligt av det, då måste det ju typ finnas ett patriarkat. JAG HATAR MÄN!!!!!". Hon har inte heller lyckats peka på någon *annan* som kunnat komma med bevis för detta. Skälet är förstås att det inte finns någon verklig grund för detta fantasifoster, det handlar om projicerade fantasier.

Nu kan man förstås säga att det är litet hårt att slå Zara Larsson i huvudet med att hon inte är vetenskapsman eller filosof, hon är ju trots allt bara en tonårig sångerska som hugger på allt som rör sig. (Jag betvivlar att hon ens har läst Det andra könet, när det gäller sådant jobbar hon nog mest med hörsägen och vad hon snappat upp från twitter, Nöjesguiden och Fejan). Okay, men då borde hon kanske inte heller ta munnen full, borde inte uppträda som om hon var en ny Moses och låta som om hon kunde och visste allt.
Citera
2016-09-03, 21:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Zara Larsson har ju utmärkt sig som engagerad mot sexuella övergrepp m.m.
"Hoppas alla tjejer där ute mår bra. Ta hand om er! Och om ni ser någon bli utsatt för ofredande, ge han en box på kuken."
http://www.zaralarsson.se/2016/01/11/ett-svin-ar-ett-svin/

Mycket av kritiken mot Zara Larsson har jag tyckt var rätt underlig och hysterisk. Men nu är jag förbryllad. Hennes senaste sång handlar uppenbart om att bejaka en mycket aggressiv sexualitet från kvinnor gentemot män. Den är så aggressiv att om vi vänder på könen så hade det, iallafall i en svensk kontext, uppenbart handlat om sexuella övergrepp.

Jag återger enligt regelverket inte ett helt verk, utan delar här. Ni kan googla er till resten. De delar jag tar med avser att illustrera när detta musikaliska verk uttrycker en aggressiv syn på sexualitet och bejakar sexuella övergrepp.

Texten är så tydlig att det inte finns mycket att analysera på djupet. Jag vill dock uppmärksamma en av de lyriska raderna:
Citat:
Could've stopped right now, even if I wanted
Den som är bekant med engelska idiom håller säker med mig om att "even if I wanted" är en stark indikation på att det i början av raden borde vara could not have, och inte could have. Alltså:
Citat:
Couldna stopped right now, even if I wanted
Kvinnan i lyriken saknar alltså tillräcklig agens för att kontrollera sig själv. Och hela texten ser för övrigt ut som ett - dåligt - försvarstal efter att de sexuella övergreppen har begåtts.

It ain't my fault you keep turning me on
It ain't my fault I'm not leaving alone
I can't talk right now, I'm looking and I like what I'm seeing
Could've stopped right now, even if I wanted
Gotta get it, get it, get it, while it's hot right now
Baby I insist, please don't blame me for what ever happens next
No I, can't be responsible
If I, get you in trouble now
See you're, too irresistible
So if I put your hands where my eyes can't see
Then you're the one who's got a hold on me
No I can't be responsible, responsible
It ain't my fault
It ain't my fault you came here looking like that
You just made me trip, fall, and land on your lap
It ain't my fault you got me so caught
Oh, well that's too bad it ain't my fault
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-09-03 kl. 21:57.
Citera
2016-09-03, 23:22
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keller55

Jag tycker inte om hat överhuvudtaget. Men det är en verklighet vi lever med. Du har naturligtvis som man inte upptäckt hur jargongen kan vara här på Flaschback mot kvinnliga användare som avslöjar en skrämmande kvinnosyn. Själv skulle jag kanske inte hata män som sådana utan det sätt som många beter sej på. Och det ju detta som Zara djupast sett menar. Ja, varför kan inte männen ta ett kollektiv ansvar? Jo,de finns dem som gör det och tar avstånd från det sätt unga tjejer och kvinnor blir behandlande på i det verkliga livet.

När Zara på scen uppträder i sensuell look stämplas hon som sexobjekt med tvivelaktiga baktankar. Jag menar om man har ett tilltalande utseende varför skall man dölja detta. Tyvärr gör många kvinnor det för att just slippa få nedsättande omdömen. Istället för att klä upp sej klär man ner sej. När du argumenterar kan man tro att du talar för dem inom feminismen som vänder sej mot exponering av kvinnokroppen.

Nej det är klart att du inte låter dej övertygas av mina argument. Det har jag inte räknat med. Vi kommer nog inte mycket längre i vår verbala fight. Men det var kul att jag fick i gång dej.
Citera
2016-09-04, 01:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
[/spoiler]

Jag tycker inte om hat överhuvudtaget. Men det är en verklighet vi lever med. Du har naturligtvis som man inte upptäckt hur jargongen kan vara här på Flaschback mot kvinnliga användare som avslöjar en skrämmande kvinnosyn. Själv skulle jag kanske inte hata män som sådana utan det sätt som många beter sej på. Och det ju detta som Zara djupast sett menar. Ja, varför kan inte männen ta ett kollektiv ansvar? Jo,de finns dem som gör det och tar avstånd från det sätt unga tjejer och kvinnor blir behandlande på i det verkliga livet.

När Zara på scen uppträder i sensuell look stämplas hon som sexobjekt med tvivelaktiga baktankar. Jag menar om man har ett tilltalande utseende varför skall man dölja detta. Tyvärr gör många kvinnor det för att just slippa få nedsättande omdömen. Istället för att klä upp sej klär man ner sej. När du argumenterar kan man tro att du talar för dem inom feminismen som vänder sej mot exponering av kvinnokroppen.

Nej det är klart att du inte låter dej övertygas av mina argument. Det har jag inte räknat med. Vi kommer nog inte mycket längre i vår verbala fight. Men det var kul att jag fick i gång dej.

Bra fråga! Lyft fram den till andra feminister runt om i världen och inte bara i hyllningstråden till din egna västerländska feministiska idol. Zara är helt fri. Väljer sexism. Blir en förebild. Feminism handlar väl om att tjejer inte ska behöva objektifiera sig själva för att bli framgångsrika? Om en kvinna blir framgångsrik på patriarkal sexistisk objektifiering så är det väl inte feminism? En svensk feminist är en typisk feg medelklass feminist som drar alla män över en kam och blundar för de riktiga riskgrupperna. En frihetlig feminst borde slänga kläderna i riktigt patriarkala miljöer.
Senast redigerad av Blundetto 2016-09-04 kl. 02:14.
Citera
2016-09-04, 02:06
Medlem
Citat:
Men snälla du! Jag har i tidigare inlägg förklarat att jag inte är feminist. Jag försöker enbart förklara att en negativ syn på oss som vill vara lite sensuella finns inte bara bland feminister utan även i andra rörelser och bland folk som inte är ett skit PK medvetna. Har mötte det i diskussioner med såväl killar som tjejer och haft rejäla verbala fighter. Mitt själförtronende har växt. Just därför skriver jag här på Flaschback. Och Zara Larsson är för mej en verklig förebild. Jag försöker bli lika tuff som hon. Och är på god väg.

Jag skrev aldrig att just du var en feminist. Har inte en aning om vem du är och jag har inte följt tråden, så jag har ingen aning. Men dit bristande självförtroende i dina inlägg lyser starkare än en sol. Se inte upp till andra, se upp till dig själv och jobba på dig själv. Ser du upp till andra kommer du bara att skapa en spegelbild av den personen.
Citera
2016-09-04, 04:09
Medlem
girigfans avatar
Alla ni som tycker att zara är jättestor för att hon gjorde emlpten. För det första gjorde hon inte det, david guetta fixade och drar in oproportionerligt mer betalt. Och för det andra vem gjorde em låten året innan om det nu är så stort?
Citera
2016-09-04, 07:35
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jag skrev aldrig att just du var en feminist. Har inte en aning om vem du är och jag har inte följt tråden, så jag har ingen aning. Men dit bristande självförtroende i dina inlägg lyser starkare än en sol. Se inte upp till andra, se upp till dig själv och jobba på dig själv. Ser du upp till andra kommer du bara att skapa en spegelbild av den personen.

Bristande självförtroende??? Vad då?? Hade jag haft det hade jag aldrig vågat ta steget in i det här mansdominerade forumet och få ta emot den ena verbala örfilen efter den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in