Zara Larsson har ju utmärkt sig som engagerad mot sexuella övergrepp m.m.
"Hoppas alla tjejer där ute mår bra. Ta hand om er! Och om ni ser någon bli utsatt för ofredande, ge han en box på kuken."
http://www.zaralarsson.se/2016/01/11/ett-svin-ar-ett-svin/
Mycket av kritiken mot Zara Larsson har jag tyckt var rätt underlig och hysterisk. Men nu är jag förbryllad. Hennes senaste sång handlar uppenbart om att bejaka en mycket aggressiv sexualitet från kvinnor gentemot män. Den är så aggressiv att om vi vänder på könen så hade det, iallafall i en svensk kontext, uppenbart handlat om sexuella övergrepp.
Jag återger enligt regelverket inte ett helt verk, utan delar här. Ni kan googla er till resten. De delar jag tar med avser att illustrera när detta musikaliska verk uttrycker en aggressiv syn på sexualitet och bejakar sexuella övergrepp.
Texten är så tydlig att det inte finns mycket att analysera på djupet. Jag vill dock uppmärksamma en av de lyriska raderna:
Citat:
Could've stopped right now, even if I wanted
Den som är bekant med engelska idiom håller säker med mig om att "even if I wanted" är en stark indikation på att det i början av raden borde vara could not have, och inte could have. Alltså:
Citat:
Couldna stopped right now, even if I wanted
Kvinnan i lyriken saknar alltså tillräcklig agens för att kontrollera sig själv. Och hela texten ser för övrigt ut som ett - dåligt - försvarstal efter att de sexuella övergreppen har begåtts.
It ain't my fault you keep turning me on
It ain't my fault I'm not leaving alone
I can't talk right now, I'm looking and I like what I'm seeing
Could've stopped right now, even if I wanted
Gotta get it, get it, get it, while it's hot right now
Baby I insist, please don't blame me for what ever happens next
No I, can't be responsible
If I, get you in trouble now
See you're, too irresistible
So if I put your hands where my eyes can't see
Then you're the one who's got a hold on me
No I can't be responsible, responsible