2016-09-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej, eftersom en del av uttrycktet inte är definierat så leder det till att hela uttrycket saknar definition.

Tack!
Citera
2016-09-03, 15:40
Medlem
http://m.imgur.com/1lIMOAv

Någon som skulle kunna förklara steget i lösningen på uppgift 3.1 där determinanten för "normen" skrivs?
Citera
2016-09-03, 16:02
Medlem
Har differentialoperatorer "vanliga" algebraiska egenskaper? Kan man t.ex. skriva ∂²f/∂x² - ∂²f/∂y² = (∂f/∂x + ∂f/∂y)(∂f/∂x - ∂f/∂y)f?
Citera
2016-09-03, 16:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantigtriangel
http://m.imgur.com/1lIMOAv

Någon som skulle kunna förklara steget i lösningen på uppgift 3.1 där determinanten för "normen" skrivs?

Det är lite oklart vilket steg du egentligen menar. Hur som helst, man börjar med att införa ett variabelbyte med u och v istället för x och y.

Sedan ställer man upp följande determinant:

Kod:
  x     y     z
∂x/∂u ∂y/du ∂z/∂u
∂x/∂v ∂y/∂v ∂z/∂v

där alltså x, y och z är basvektorerna. Detta görs via Laplaceutveckling. Därefter är det bara att beräkna partialderivatorna baserat på transformen

x = u²
y = v²
z = 2(u³ + v³)/3

Är det någon specifik del som du inte hänger med på?
Citera
2016-09-03, 16:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Har differentialoperatorer "vanliga" algebraiska egenskaper? Kan man t.ex. skriva ∂²f/∂x² - ∂²f/∂y² = (∂f/∂x + ∂f/∂y)(∂f/∂x - ∂f/∂y)f?

Ja, deriveringsoperatorn är en linjär operator och således gäller exempelvis konjugatregeln som du skrivit.
Citera
2016-09-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, deriveringsoperatorn är en linjär operator och således gäller exempelvis konjugatregeln som du skrivit.

Tackar tackar.
Citera
2016-09-03, 16:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123

Det blir missvisande att skriva så – du kan inte ha f på tre ställen.
Skriv istället:
∂²f/∂x² - ∂²f/∂y² = (∂²/∂x² - ∂²/∂y²) f = (∂/∂x + ∂/∂y)(∂/∂x - ∂/∂y) f.

Tillägg:
I sista ledet knådar du först f:et med operatorn (∂/∂x - ∂/∂y), därefter klämmer du till resultatet med operatorn (∂/∂x + ∂/∂y).
Senast redigerad av Nail 2016-09-03 kl. 16:46.
Citera
2016-09-03, 16:56
Medlem
Citat:
Det är lite oklart vilket steg du egentligen menar. Hur som helst, man börjar med att införa ett variabelbyte med u och v istället för x och y.

Sedan ställer man upp följande determinant:

Kod:
  x     y     z
∂x/∂u ∂y/du ∂z/∂u
∂x/∂v ∂y/∂v ∂z/∂v

där alltså x, y och z är basvektorerna. Detta görs via Laplaceutveckling. Därefter är det bara att beräkna partialderivatorna baserat på transformen

x = u²
y = v²
z = 2(u³ + v³)/3

Är det någon specifik del som du inte hänger med på?

Tack! Det var hur man bestämde determinanten som jag inte förstod. Närmare bestämt varför den ser ut som den gör.
Citera
2016-09-03, 17:07
Medlem
" Beräkna effekt faktorn i en apparat på 125V, 7,2A. Under 30min drift förbrukar apparaten 0,4kWh. "

Jag vet hur man beräknar effekt faktorn om jag har något av två olika effekter men nu rör det till ordentligt när det är helt andra siffror jag får.

Hur gör jag?

Effekten i sig bör väl vara 900W? (U*I) Sen har jag 30min (1800s)

Har tyvärr inte en susning i vilken ände jag ska börja
Citera
2016-09-03, 18:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantigtriangel
Tack! Det var hur man bestämde determinanten som jag inte förstod. Närmare bestämt varför den ser ut som den gör.

Det är standardförfarandet vid variabelbyte. Se här på Wikipedia.
Citera
2016-09-03, 18:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
" Beräkna effekt faktorn i en apparat på 125V, 7,2A. Under 30min drift förbrukar apparaten 0,4kWh. "

Jag vet hur man beräknar effekt faktorn om jag har något av två olika effekter men nu rör det till ordentligt när det är helt andra siffror jag får.

Hur gör jag?

Effekten i sig bör väl vara 900W? (U*I) Sen har jag 30min (1800s)

Har tyvärr inte en susning i vilken ände jag ska börja

Ja, den teoretiska maxeffekten blir U*I = 900 W. Sedan använder man tiden och förbrukningen för att se att maskinen använt 400 Wh/0,5 h = 800 W. Jag har inte hört just begreppet "effektfaktor" tidigare men det avser rimligtvis kvoten mellan dessa, dvs 800/900 = 8/9 ≈ 0,89.
Citera
2016-09-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ja, den teoretiska maxeffekten blir U*I = 900 W. Sedan använder man tiden och förbrukningen för att se att maskinen använt 400 Wh/0,5 h = 800 W. Jag har inte hört just begreppet "effektfaktor" tidigare men det avser rimligtvis kvoten mellan dessa, dvs 800/900 = 8/9 ≈ 0,89.

Jaha! Jag behöver alltså först ta reda på hur många W apparaten förbrukar på en timme (vilket var enkelt i det här exemplet)

800W är alltså effekten man får ut på en timma och 900W är effekten som kommer in i apparaten?

Borde det inte vara verkningsgraden jag får ut när jag dividerar dom så som du visar?

Nu var svaret korrekt enligt facit men har för mig det är såhär man får ut verkningsgraden :s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in