2016-09-01, 22:48
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men det gör dem ju inte direkt immuna mot åtal. Om den lille pojken vill så kan han vittna mot henne dessutom. Att få put är knappast hans stora bekymmer just nu.

Nu är ju denna teori om giftermål endast spekulationer från min sida om vad orsaken skulle vara för att det var SÅ angeläget att mötas just i Trondheim. Om de ville bli anonyma för ett tag, så hade det ju räckt att dra till någon större stad i Sverige.
Så vet man ju inte hur mycket lögner han fått sig itutat om både det ena och andre.
Teorin om att de gift sig var just för att 1 det har lämnats in en hinderprövning 2 Norge och Trondheim var ett så angeläget resmål
Citera
2016-09-01, 22:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu är ju denna teori om giftermål endast spekulationer från min sida om vad orsaken skulle vara för att det var SÅ angeläget att mötas just i Trondheim. Om de ville bli anonyma för ett tag, så hade det ju räckt att dra till någon större stad i Sverige.
Så vet man ju inte hur mycket lögner han fått sig itutat om både det ena och andre.
Teorin om att de gift sig var just för att 1 det har lämnats in en hinderprövning 2 Norge och Trondheim var ett så angeläget resmål
Jag medger att jag blev förvånad över att det var så lättvindigt att bli vigd av snudd på vem som helst i Norge och få det giltigt i Sverige. Jag intalar mig själv, och lever tills vidare på det hoppet, att polisen hade koll på henne hela vägen och att de inte hann med sin romantiska ceremoni.
(vänligen krossa inte denna förhoppning, låt mig få somna med den drömmen)
Citera
2016-09-01, 22:57
Medlem
Grandiosos avatar
Efter förhören – Arbogaparet fortsätter neka till brott

Citat:
En 41-årig Eskilstunakvinna och hennes 18-årige sambo är anhållna misstänkta för mord och försök till mord i Arboga den 3 augusti. Under torsdagen har de förhörts i Västerås – men båda förnekar brott.

I måndags inleddes även förundersökning om mord och försök till grovt bedrägeri gällande den 41-åriga kvinnans exmakes död. Han hittades drunknad på grunt vatten förra året, och märkliga omständigheter som försäkringsbolaget If:s utredare upptäckte har sent omsider gjort att det som först avskrevs som en olyckshändelse nu i stället utreds som ett brott.

Ingen är misstänkt i det ärendet och enligt Anders Hedström har polisen för närvarande fokuserat på sommarstugemordet den 3 augusti.

– Nu är det fokus på de här två brotten framtill att åklagaren tar ställning till en häktningsframställan, säger han.

Tidningen har sökt Amanda Hikes och Lars Jähresten, 41-åringens respektive 18-åringens advokater.
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4332686-efter-forhoren-arbogaparet-fortsatter-neka-till-brott
Citera
2016-09-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Alltså om de hur hunnit eller om de ska så är det väl en win win situation . Han får stanna i Sverige och hon behöver inte vara orolig för att han vittnar mot henne
Nej, han får inte stanna i Sverige bara för att han har gift sig eller ska gifta sig med henne. Han måste först lämna Sverige och ansöka om uppehållstillstånd vid en svensk ambassad i något land utanför Sverige där han har tillstånd att vistas. Iran ligger närmast till hands. Han kan åka hem till Afghanistan och där köpa ett visum till Iran. Undantaget är om JM är gravid med hans barn och barnet föds medan han fortfarande befinner sig här. Då kan han få uppehållstillstånd direkt. Fast om JM och/eller han döms för brottet så blir det nog svårt för honom att få uppehållstillstånd.
Citera
2016-09-01, 23:05
Medlem
styrlunds avatar
klurar på en sak när det gäller legitimitet i misstänktas giftermål.
Inför varje giftermål krävs det hindersprövning.
Hur noga har skattemyndigheten kunnat kontrollera mannen.
Om han uppgav felaktiga uppgifter vid tullen, bör väl deras giftermål vara ogiltigt i juridisk mening.
Om killen är smart, bör han säga säga det nu.
Han kommer få Pk-poäng som fan.
Citera
2016-09-01, 23:06
Medlem
Citat:
Tack. Att gifta sig skulle ju ge henne en rad fördelar. Hon verkar ha tänkt en del. Om de - gud förbjude - skulle släppas på lördag lär väl de gifta sig på studs. Om afghanpojken inte har fattat galoppen vill säga.

Vad skulle det generera för fördelar för JM att gifta sig med en 18-årig arbetslös afghanhanne, förutom att hon får fri tillgång till sex med en outtröttlig pojke? Det skulle ju absolut inte generera pengar i klass med vad t.ex. exet rektorn gjorde och vad de har gemensamt i övrigt har jag svårt att fatta, han är för fan i hennes dotters ålder.

Afghanen är definitivt ett socialt nedköp ur alla aspekter, det skulle absolut ses som skumt och bli stigmatiserande om en 41-taggare gifter sig med en 18-årig asylsökande, men iofs är det ju en "Palme" hon gör i så fall (Olof Palme förespråkade faktiskt att man gifter sig med folk så de får uppehållstillstånd, dvs välgörenhetsäktenskap av ren solidaritet) och det kanske kan ses som fint av vissa....
Senast redigerad av Potifar2 2016-09-01 kl. 23:10.
Citera
2016-09-01, 23:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Vad skulle det generera för fördelar för JM att gifta sig med en 18-årig arbetslös arghanhanne, förutom att hon får fri tillgång till sex med en outtröttlig pojke? Det skulle ju absolut inte generera pengar i klass med vad t.ex. exet rektorn gjorde och vad de har gemensamt i övrigt har jag svårt att fatta, han är för fan i hennes dotters ålder.

Afghanen är definitivt ett socialt nedköp ur alla aspekter, det skulle absolut ses som skumt och bli stigmatiserande om en 41-taggare gifter sig med en 18-årig asylsökande, men iofs är det ju en "Palme" hon gör i så fall (Olof Palme förespråkade faktiskt att man gifter sig med folk så de får uppehållstillstånd, dvs välgörenhetsäktenskap av ren solidaritet) och det kanske kan ses som fint av vissa....

Kan lovat giftemål för å att se till att han då får stanna i Sverige, inte behöver vittna och ja kanske teckna en livförsäkring Eller av ren kärlek
Citera
2016-09-01, 23:21
Medlem
kurtspurts avatar
Tänk vad fint det hade varit om polisen buggade hotellrummet som de greps i... Det har ju framkommit i media att polisen ändå hade koll på parets förehavanden.
Citera
2016-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan lovat giftemål för å att se till att han då får stanna i Sverige, inte behöver vittna och ja kanske teckna en livförsäkring Eller av ren kärlek
Hon kan ha lovat honom giftermål som belöning för att han dödade hennes far. Om allt hade gått enligt planerna så hade de kunnat skiljas om ett par år och då hade han haft PUT och pengar nog att hämta hit en hustru från hemlandet.
Citera
2016-09-01, 23:22
Bannlyst
Citat:
Har du vaknat?
Vanligtvis så brukar inte advokater prata med media om vad deras klienter känner och tycker.
Dessutom har inte Wenna varit direkt pratglad. "Utredningen är inne i ett känsligt skede" är ungefär lika med att säga blaha.

Nej på väg i säng strax. Som du väntat på mig ser jag. Gulligt

Vanligtvis gör dom så om advokaterna tillåts vill säga. Yppandeförbudet är till just för att dom inte får/skall prata bl a "utredningen får inte störas" som det så vackert heter. Detta arma förbud gäller
inte åk som vanligtvis bjuder på lite smått och gott till media lite nu som då. Ett jävla otyg är vad advokaterna tycker detta förbud är för sig själva och för sin klient.

Fahlander och Wenna kan sitta och tala med varann, poliser, olika kollegor likaså tala med media
om dom känner för det. Advokaterna å sin sida får inte yppa ett ord till någon inte ens rådgöra
med sina kollegor om ditten och datten gällande fallet. Total tystnad gäller.

Snacka om obalans.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad menar du med "pratglad"? Kan du ge exempel från något hon sagt idag som skulle kunna klacificeras som snacksaligt?

Hon är pratglad med media japp. Sen i måndags har hon alert svarat på medias frågor.
Fahlander som varit med sedan dag ett har i dagsläge inte hunnit med lika många artiklar
som Wenna hunnit med på sina fjuttiga fyra dagar.

Verbet pratglad är således en fullträff att använda sig av men du kanske vill använda dig
av helt andra verb, helt ok för mig.
Senast redigerad av LKVN 2016-09-01 kl. 23:26.
Citera
2016-09-01, 23:24
Medlem
nobbenss avatar
På förekommen anledning - ett absolut sista klargörande i denna sak från min sida!
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ok, ska backa upp dig, det är allmänt känt att man kan dö av att klippa ett heroinberoende rakt av och det finns dokumenterade fall. Man kan faktiskt avlida av att klippa ett alkoholberoende också, vilket kallas delirium tremens. Droger är farligt på många sätt...

Dock håller jag för osannolikt att JM gick på just heroin, det är i mina ögon en lite för tung drog som gör folk till en zombie, hon ser helt enkelt för fräsch ut för det och agerar lite för aktivt. däremot kan hon säkert ha intagit andra substanser t ex narkotikaklassade värktabletter.
Ok, det blev en del surr om detta och jag uppmanades att själv använda internet av Axis.bold.as.love när jag ville h*n skulle presentera dokumenterade dödsfall i samband abstinens från drogmissbruk och då företrädesvis heroinet.

Jag fann ju inga sådana och naturligtvis så eftersom det inga finns. Detta är i alla fall vad jag starkt misstänker är fallet och att det där med dödsfall vid abstinens är en seglivad myt och inget annat och något narkomaner påpassligt o listigt utnyttjar för å få det dom vill.

Jag kontaktade https://lakemedelsverket.se/ för att få klarhet i saken och här följer vår konversation i oavkortad version med undantag att jag ändrat mitt riktiga namn till mitt FB-namn (nobbens):

Citat:
Hej, jag undrar om det finns några dokumenterade fall av att personer dött av abstinensbesvär
från ett avslutat heroinmissbruk? Alltså inte dokument om risker för dödlighet utan verkliga fall där döden inträtt och att det då är med säkerhet fastställt att orsaken är abstinens och inte något annat pga allmänt dåligt hälsotillstånd.
Citat:
Hej nobbens,
Tack för din fråga. Heroin ingår ej i något godkänt läkemedel och det som du frågar efter blir därmed ej registrerat i vår databas på enheten för Läkemedelssäkerhet. Jag har därför tyvärr inte möjlighet att besvara din fråga utan får hänvisa dig vidare.

Vänliga hälsningar
Sofia

Citat:
OK, jag förstår!
Nu är det inte så att jag söker info för att starta ett missbruk
utan jag deltar på ett diskussionsforum där meningarna går isär.

Man har ju i alla tider hört att det kan vara förenat med rent av
livsfara att avsluta ett opiatmissbruk helt tvärt utan sk nedtrappning.

Jag vet av egen erfarenhet från diverse behandlingshem att intagna
lyckats bryta sitt beroende av opiater helt tvärt utan vare sig
nedtrappning, substitutionsmedicinering eller annan medicinering
överhuvudtaget. Då har det även inkluderat personer med mycket
höga dygnsdoser när de tvärt lagt av sitt opiatmissbruk.

Så då ställer jag frågan något annorlunda och utesluter heroinet
som främst var det som vi på forumet diskuterade beträffande
abstinensbesvären.

Har ni några dokumenterade fall med dödlig utgång orsakat av
total momentan abstinens från ett opiatmissbruk typ Metadon,
morfinliknande preparat eller substitutioner som Subutex?

Med vänlig hälsning - nobbens
Citat:
Hej nobbens,
Tack för din återkoppling. Jag har sökt i den svenska biverkningsdatabasen, som innehåller de fall/biverkningsrapporter som inkommer till Läkemedelsverket, på biverkningar på produkter med ATC-kod:
N07BC Medel vid opioidberoende

Jag har sedan gått igenom de dödsfall som vi har fått inrapporterat på dessa produkter men det finns inga dödsfall som rör abstinens i vår nationella biverkningsdatabas.

Vänliga hälsningar
Sofia Attelind
Enheten för läkemedelssäkerhet

Så det där med att förhörsledare skulle kunna, så att säga, hota till livet när de förhör narkomaner är ren å skär bullshit! OAO
Citera
2016-09-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej på väg i säng strax. Som du väntat på mig ser jag. Gulligt

Vanligtvis gör dom så om advokaterna tillåts vill säga. Yppandeförbudet är till just för att dom inte får/skall prata bl a "utredningen får inte störas" som det så vackert heter. Detta arma förbud gäller
inte åk som vanligtvis bjuder på lite smått och gott till media lite nu som då. Ett jävla otyg är vad advokaterna tycker detta förbud är för sig själva och för sin klient.

Fahlander och Wenna kan sitta och tala med varann, poliser, olika kollegor likaså tala med media
om dom känner för det. Advokaterna å sin sida får inte yppa ett ord till någon inte ens rådgöra
med sina kollegor om ditten och datten gällande fallet. Total tystnad gäller.

Snacka om obalans.

Hon är pratglad med media japp. Sen i måndags har hon alert svarat på medias frågor.
Fahlander som varit med sedan dag ett har i dagsläge inte hunnit med lika många artiklar
som Wenna hunnit med på sina fjuttiga fyra dagar.

Verbet pratglad är således en fullträff att använda sig av men du kanske vill använda dig
av helt andra verb, helt ok för mig.

Frågan är.väl snarast, om hon yppat något av substans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in