Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Två fel i en ganska kort mening. "Den" som han talade om var produktionskostnaden, "den" som du talar om är byggnadskostnaden. Den tid han talar om visar du att "den" har ökat med ungefär 50 %, vilket inte är en fördubbling.
1. Då "han" sa sig jobba som entreprenör så är det skäligt att anta att det han ser och har erfarenhet av är byggnadskostnad, eller del därav. Det är ett skäl att hålla sig till just byggnadskostnad.
2. Eftersom "han" också ville tala om löners påverkan är det ett skäl att hålla sig till byggnadskostnad. Och slippa markprisets inverkan.
3. Det är inte uppenbart från det "han" skriver att han är insatt i distinktionen mellan produktionskostnad och byggnadskostnad. Det kan alltså vara byggnadskostnad som är det intressanta. (Och därför ger jag "definitionerna" i början av mitt svar. Då har han möjlighet att påtala att det var just produktionskostnad han ville prata om).
Detta skriver du är "fel". Men det fel som du refererar till verkar mest vara en jämförelse av två textsträngar, som du inte får lika. Är det så att dina upprörda påståenden om fel är på "rättstavningsprograms-nivå"?
Om du inte har någon väldigt bra förklaring så får vi nog se dina bidrag här på den nivån.
Alternativt har du egna mentala problem, och är bara ute efter att vara ett sk "ass hole" och gnälla på andra.
4. Det jag svarade på var ett påstående om upplevd prisstabilitet i 15 år. Helst skulle man då vilja mäta mellan 2000-2015. Nu redovisar inte SCB data för 2015. Och min gissning för 2015 är inte bättre än att backa hela mätperioden 1 år, och mäta från 1999-2014. Det ger en ökning på 109%.
Nu kan det vara så att du "vet" vad mätetalet för 2015 är, och därför kan mäta 2000-2015. Emellertid är ditt inlägg som vanligt tomt på fakta. Du kommer bara med ett grundlöst påstående.
5. Det får väl antas vara allmänt spridd kunskap att markpriset ökat. Och därmed är det skäligt att anta att produktionskostnaden ökar mer än byggkostnaden. Ur data som Eerie senare listat ser vi att ökningen är 116%. Dvs jag har medvetet försvagat ökningen, vilket försvagar mitt case. Men det är ändå så pass starkt att det inte är ett bekymmer.
Detta benämner du också som "fel". Men det är som sagt helt tomt från din sida med något som helst stöd för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Om man precis har försökt motbevisa ett påstående genom att använda sig av en annan kostnad och en annan tidsperiod än de som nämndes ursprungligen så bör man inte kalla andras kommentarer för otillräkneliga...
Och vad som borde framgå ovan har jag stöd för mitt påståenden.
Där det saknas "bevis" är det som ger stöd för dina "påhopp".
Riktigt varför du skriver detta när du själv falerar, är lite mysko. Men jag tror att det är ett ämne för psykologi-forum snarare.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Den intellektuella ohederligheten fortsätter alltså. Du presenterade siffror för flerbostadshus, dessa siffror kommenterades genom att nämna utvecklingen av marknadspriset för bostäder i flerbostadshus [i Stockholm], och då svarar du med villaprisers utveckling? Rimligt så det förslår...
Ja, det är väldigt rimligt.
a) Påståendet jag besvarar avser bostadspriser. Och villor är bostäder. Och eftersom det är formellt korrekt borde du, om du ska vara konsekvent, nicka instämmande och inte klaga. Men här kan vi se att du inte förmår vara konsekvent. Därmed kan vi sluta oss till att det är någon annan drivkraft som förmår dig till ditt uppträdande.
b) Påståendet gäller en tidsperiod där jag inte känner till BR försäljningspris-statistik.
c) BR-priser och villapriser ser sedan 2005 att ha följt varandra något sånär. Därför kan villapriser ses som ett acceptabelt replacement. Iaf för den grova nivån som diskuterades.
Jag ser inte att du på något sätt ovan har beaktat det jag skrivit. (Något som den som kommer med personangrepp av det slag du gör bör ha gjort i förväg. Annars frågar man).
Återigen verkar det som du inte tänker det minsta innan du skriver, utan bara är ute efter att slå ned på sådant som ligger på stavfelsnivån.
Ska man klaga på någon så bör man åtminstone ha en grund för det, och man bör ha påtalat fakta för vederbörande några ggr innan.