2016-08-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du hävdar alltså att förändringen har ett mer eller mindre konstant flöde och du förväntar dig att denna förändring fortsätter. Därför ligger dig på mig att bevisa att förändringen kommer att brytas.

Kan du bekräfta att det är vad du menar?

Finns inget konstant flöde i nåt som förändras slumpmässigt men i bortsett från det så tolkar du mig någorlunda rätt.

I förrgår blåste det nordligt, igår blåste det sydligt och idag är det vindstilla kan vi av den informationen göra tolkningen att det även imorgon är vindstilla? Vindstilla är ju både samma som idag samt medelriktningen av de tre senaste dagarna.
Senast redigerad av L.D. 2016-08-31 kl. 14:57.
2016-08-31, 15:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Finns inget konstant flöde i nåt som förändras slumpmässigt men i bortsett från det så tolkar du mig någorlunda rätt.

I förrgår blåste det nordligt, igår blåste det sydligt och idag är det vindstilla kan vi av den informationen göra tolkningen att det även imorgon är vindstilla? Vindstilla är ju både samma som idag samt medelriktningen av de tre senaste dagarna.
Att det rör sig slumpmässigt är inte riktigt sant eftersom den rör sig som reaktion på något annat.

Jag håller med om att trenden i förändringen är en ganska bra vägledning om hur framtiden ser ut.

Sedan 93 då vi lät kronan flyta så har styrräntan sjunkit stadigt. Även om den stigit under vissa perioder så är den långsiktiga trenden tydlig. Spontant skulle jag säga att trenden bör fortsätta. såvida vi inte förändrar något grundläggande i valutan. Dock så har vi passerat noll så jag tror att ytterliga lättnaden kommer i from av QE från RB snarare än ytterligare sänkningar.
2016-08-31, 16:04
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2016/8/31/morgan-stanley-rads-svensk-husmarknad/

Snart bara die dummen Schweden kvar som tror benhårt på stigande priser. Riksbanken med Ingves har gett upp. Och FI med Erik vågar inte sätta ned foten för hårt; samtliga tjänstemän där vill ju gärna in i bankvärlden så småningom. Onödigt stöta sig för mycket med bankerna då.
2016-08-31, 17:53
Medlem
Sven2s avatar
Fler och fler studenter köper bostad
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6507024
2016-08-31, 18:49
Medlem
MurrayHewitts avatar
Blev idag uppringd av en mäklare som frågade om jag ville köpa en ny lägenhet. Utan att ha anmält mig någonstans frågar han mig om jag vill köpa lägenhet eftersom han hade flera "spännande".

Njuter av att se dom tvingas börja arbeta för sina provisioner. Närmaste året kommer nog mest likna varvskrisen.
2016-08-31, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Två fel i en ganska kort mening. "Den" som han talade om var produktionskostnaden, "den" som du talar om är byggnadskostnaden. Den tid han talar om visar du att "den" har ökat med ungefär 50 %, vilket inte är en fördubbling.
1. Då "han" sa sig jobba som entreprenör så är det skäligt att anta att det han ser och har erfarenhet av är byggnadskostnad, eller del därav. Det är ett skäl att hålla sig till just byggnadskostnad.
2. Eftersom "han" också ville tala om löners påverkan är det ett skäl att hålla sig till byggnadskostnad. Och slippa markprisets inverkan.
3. Det är inte uppenbart från det "han" skriver att han är insatt i distinktionen mellan produktionskostnad och byggnadskostnad. Det kan alltså vara byggnadskostnad som är det intressanta. (Och därför ger jag "definitionerna" i början av mitt svar. Då har han möjlighet att påtala att det var just produktionskostnad han ville prata om).

Detta skriver du är "fel". Men det fel som du refererar till verkar mest vara en jämförelse av två textsträngar, som du inte får lika. Är det så att dina upprörda påståenden om fel är på "rättstavningsprograms-nivå"?

Om du inte har någon väldigt bra förklaring så får vi nog se dina bidrag här på den nivån.

Alternativt har du egna mentala problem, och är bara ute efter att vara ett sk "ass hole" och gnälla på andra.

4. Det jag svarade på var ett påstående om upplevd prisstabilitet i 15 år. Helst skulle man då vilja mäta mellan 2000-2015. Nu redovisar inte SCB data för 2015. Och min gissning för 2015 är inte bättre än att backa hela mätperioden 1 år, och mäta från 1999-2014. Det ger en ökning på 109%.
Nu kan det vara så att du "vet" vad mätetalet för 2015 är, och därför kan mäta 2000-2015. Emellertid är ditt inlägg som vanligt tomt på fakta. Du kommer bara med ett grundlöst påstående.

5. Det får väl antas vara allmänt spridd kunskap att markpriset ökat. Och därmed är det skäligt att anta att produktionskostnaden ökar mer än byggkostnaden. Ur data som Eerie senare listat ser vi att ökningen är 116%. Dvs jag har medvetet försvagat ökningen, vilket försvagar mitt case. Men det är ändå så pass starkt att det inte är ett bekymmer.

Detta benämner du också som "fel". Men det är som sagt helt tomt från din sida med något som helst stöd för detta.

Citat:
Om man precis har försökt motbevisa ett påstående genom att använda sig av en annan kostnad och en annan tidsperiod än de som nämndes ursprungligen så bör man inte kalla andras kommentarer för otillräkneliga...
Och vad som borde framgå ovan har jag stöd för mitt påståenden.

Där det saknas "bevis" är det som ger stöd för dina "påhopp".
Riktigt varför du skriver detta när du själv falerar, är lite mysko. Men jag tror att det är ett ämne för psykologi-forum snarare.

Citat:
Den intellektuella ohederligheten fortsätter alltså. Du presenterade siffror för flerbostadshus, dessa siffror kommenterades genom att nämna utvecklingen av marknadspriset för bostäder i flerbostadshus [i Stockholm], och då svarar du med villaprisers utveckling? Rimligt så det förslår...
Ja, det är väldigt rimligt.
a) Påståendet jag besvarar avser bostadspriser. Och villor är bostäder. Och eftersom det är formellt korrekt borde du, om du ska vara konsekvent, nicka instämmande och inte klaga. Men här kan vi se att du inte förmår vara konsekvent. Därmed kan vi sluta oss till att det är någon annan drivkraft som förmår dig till ditt uppträdande.

b) Påståendet gäller en tidsperiod där jag inte känner till BR försäljningspris-statistik.

c) BR-priser och villapriser ser sedan 2005 att ha följt varandra något sånär. Därför kan villapriser ses som ett acceptabelt replacement. Iaf för den grova nivån som diskuterades.

Jag ser inte att du på något sätt ovan har beaktat det jag skrivit. (Något som den som kommer med personangrepp av det slag du gör bör ha gjort i förväg. Annars frågar man).

Återigen verkar det som du inte tänker det minsta innan du skriver, utan bara är ute efter att slå ned på sådant som ligger på stavfelsnivån.
Ska man klaga på någon så bör man åtminstone ha en grund för det, och man bör ha påtalat fakta för vederbörande några ggr innan.
2016-08-31, 20:43
Medlem
Citat:
Vi pratar väl huvudsakligen om bostadsrätter i den här tråden och ganska lite om villor.
Visst, jag jamnade ut siffrorna lite I mitten på 90-talet kunde man köpa en 1a på 30 kvm för 300 kkr, på Östermalm det vet jag för jag var spekulant på den tiden. Dagens priser vet du själv.
TS handlade om husköp.

Byggnadskostnad och produktionskostnad från SCB gäller för stora regioner som hela landet eller storstadsregioner. Det innebär att det kan finnas avvikelser. Äppelviken kan ha haft en kraftigare utveckling på markpris. Även Östermalm.
I Stockholms län finns tomter för 250 KSEK och för 7 MSEK.

Genom att använda prisstatistik från SCB får man något som är mätt på samma sätt genom åren och undviker anomalier.
2016-08-31, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tack för svar och stort tack för SCB länken. väldigt intressant att laborera med.

Mina funderingar;

Kostnaden för mark är den post som öka mest procentuellt (om jag läst statistiken rätt vill säga). Vad säger du om detta?
Det är väldigt rimligt att marken ökar när vi har befolkningsökning och urbanisering. Priserna du ser är vid nyproduktion. Och det görs där det finns efterfrågan. Framförallt när det gäller BR så vågar man bara bygga där betalviljan är stark.

Men sedan är inte markpriset så stor andel av produktionskostnaden. Kanske ca 15%.

Och i byggnadskostnad som jag listade ingår inte markpris, som sagt.

Citat:
du skriver "div skatter" det skulle vara mycket intressant att få reda på mer om dessa skatter och dess utveckling, har du något tips på var jag kan läsa mer om detta så får du gärna peka mig i rätt riktning.
Moms är väl den dominerande. I övrigt sviktar minnet vad gäller skatter.

Citat:
Gällande den totala ökningen av produktionskostnaden kontra byggnads arbetarnas löner så är denna statistik(återigen rätta mig gärna om jag har fel) möjligen en aning missvisande.

...

Du skriver att "byggnadsarbetenas" löner ökat (vilket stämmer). Företaget som jag är verksam inom använder oss av en hel del utländsk arbetskraft(polen,lettland,estland) när det kommer till mindre kvalificerade arbeten, tex. betong,armering,platssättning, måleri (och detta gör att våra kostnader för löner inte ökat i närheten lika mycket som statistiken påskiner för dessa moment). Men det kan vi inte göra när det kommer till installationer(mer om detta senare) då är det så gott som alltid certifierade tekniker/ ingenjörer som leder VVSare och elektrikernas arbete samtidigt som de själva deltar aktivt i installationen,driftsättning, energioptimering mm.
Om inte jag missminner mig så måste ni betala enligt kollektivavtal i Sverige. Annars får ni era byggen i blockad.

Citat:
sen slutet av 90 talet har kraven på kompetens och utbildning för en hyfsat betytande del av arbetskraften som uppför större fastigheter ökat enormt, detta beror på diverse direktiv(lagar från EU håll) samt att komplexiteten för fastigheters HVAC system har ökat av episka proportioner,på gott och ont.
Mycket av arbetstimmarna går väl på sådant som måla/lägga golv/kakla/sätta upp tapeter/reglar/gipsskivor/spackla mm. Dvs väsentligen samma arbetsmoment som för 15 år sedan. Eller 30 år sedan för den delen.
(Iaf de byggen jag har haft viss inblick i har det varit så).

Citat:
Bostadshus 100 lgh uppfört 91-92, konstruktionsmässigt hyfsat lik en fastighet uppförd 2010(matrial mässigt skiljer det sig,äve arbetet med säkerhet på arbetplasten har utökats mkt , inget jag går in på här dock). Huset byggt 92 har sin värmeförsörjning samt varmvatten från fjärrvärmenätet med enkla värmeväxlare som VVS personal med några år i branschen kan montera efter ritning,ofta kan dessa VVSare även justera in ventiler mm. Huset från 2010 har även det ett fjärrvärmesystem dock integrerat med flera frånluftvärmepumpssystem för att ta tillvara värmeenergi från bostäderns ventilation. Dessa system är inte sällan väldigt komplexa och kräver utbildade(högskoleingenjörer alt. 2 år YH) certifierade tekniker för installation och injustering, dessa aggregat kontrolleras/utvärderas även 1-4 gång per år av certifierad personal(lagstadgat/EU direktiv). Rent komptonentmässigt är det även hyfsat dyra prylar beroende på trycklasser,programvara mm
Mja, inte vet jag väl om inkoppling av frånluftsvärmepump är så krävande. Men visst krävs det att man lär sig pumpen ifråga. Men de få timmarna som läggs på den injusteringen måste ju vara felräkningstimmar i bygget. Dvs helt försumbara jämfört med allt gamla vanliga arbete som görs.

Citat:
Det jag vill komma till är att om kostnaderna för dess system/lösningar och killarna/tjejerna som installerar,driftsätter,underhåller dessa finns med i kalkylen och statistiken för "produktionskostnad" så är det inte så konstigt att produktionskostnaden ökar, jag undrar snarare varför den inte ökat mer.
Om en viss typ av arbete kräver mer kompetens/utbildning så är det väl inte helt orimligt att ersättningen för arbetet ökar?
Ja, inkoppling av värmesystem måste ingå. Du kan räkna med att allt arbete ingår. Även projektledning.
Och jag envisas med att injustering av värmepumpen är helt försumbar i byggnadskostnaden.
Däremot kan jag tänka mig att dyrare materialval kan synas.

Citat:
För att undvika missförstånd, jag förnekar inte att lönerna för de traditionella byggnadsarbetena har ökat(hur ser det ut om vi inflationsjusterar?) men att lägga skulden på ökade produktionskostnader och i förlängningen höga bostadspriser på fackförbunden är att förenkla det hela
Vill även tillägga att jag INTE är något stort fan av fackförbund i allmänhet och byggnads i synnerhet.
Nej, men jag säger inte att löneökningarna är hela orsaken. Däremot säger jag att de bidrar. Och ligger dom på dubbla nivån mot Finland så menar jag att de bidrar onödigt mycket.

Sedan ska man ha klart för sig att i många av de andra posterna ligger lönekostnader implicit. Men då inte av byggnadsanslutna. Materialkostnader sägs nu utgöra 45% av byggnadskostnaden. Jag vet inte hur prisutvecklingen varit på det. Men egen erfarenhet säger att de stått närmast still. Vilket gör prisökningen mer underlig.
2016-08-31, 21:56
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Sedan ska man ha klart för sig att i många av de andra posterna ligger lönekostnader implicit. Men då inte av byggnadsanslutna. Materialkostnader sägs nu utgöra 45% av byggnadskostnaden. Jag vet inte hur prisutvecklingen varit på det. Men egen erfarenhet säger att de stått närmast still. Vilket gör prisökningen mer underlig.

Helt klart exklusivare materialval genomgående i hela bostaden.

Det förväntas vara fullutrustat med vitvaror idag, ytskikten ska vara exklusiva, det ska vara golvvärme åtminstone i våtutrymmen osv.

Titta på orenoverade lägenheter byggda på 90-talet och deras materialval och standard. Plastmattor i alla rum utom vardagsrum, inga tvättmaskiner och torktumlare, ingen golvvärme.

Jag är inte förvånad att materialkostnaderna drar iväg, kanske inte sett till pris men till standardhöjning jämfört med tidigare.
2016-08-31, 23:39
Medlem
https://rikatillsammans.se/2011/04/09/mycket-intressant-svensk-privatekonomisk-statistik/
Siffror från 2007 finns inte nyare vad jag vet.
Så någon i 30 års åldern som mig har alltså bara 30.000 kr tillgängligt på bankkontot i snitt. Det är hur lite som helst.
Hur kan då en trettioåring verkligen ha dessa multimiljonlån. Väldigt beroende på stadig inkomst från jobb för att klara livhanken.
2016-08-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Var I artikeln star det så? Kan bara hitta att "en ev. räntehöjning är osäkert om det hjälper".

Du kasnke inte är medveten om att styrräntan och räntan för bostadslån inte hänger ihop va? Bla har ju inte bostadräntan fäljt styrräntans nergång senaste tiden.

Jo dem följs visst åt.

Att inte räntan på bolånen har hängt med reporäntan "styrräntan" är något du borde fråga bankerna om, hehe.

Bajskorv
2016-09-01, 02:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Som vanligt saknas resonemang om varför världen skulle ha fastnat i någon slags konstigt scenario där allt bevaras konstant för överskådlig framtid.
Hela tråden är ju en skolbok i "ett barns psykologi". Att plocka in en ny konstant efter en oväntad rörelse av något vi trodde var konstant är en idiotisk tolkning av läxan, men det är också en mänskligt intuitivt tolkning innan någon har tänkt efter.

Alternativ A) Tror att räntan söker sig mot historiskt normala nivåer från denna extrema anomali, alternativ B) Tror att det var ett misstag att tolka räntan som stabil och prognostiserarbar tack vare denna extrema anomali, alternativ C) Dum i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigpapper
Vill man veta hur det kommer gå i framtiden så är det nog rimligare att titta på hur det ser ut i Japan i dag än hur det såg ut i Sverige i går.
Ni (... ni är väldigt många) lider av kollektivt vansinne. Ni glömde ett ganska fundamentalt steg i processen: att faktiskt analysera saken innan ni gjorde påståendet vedertaget. Dels skulle underlaget visa sig vara oerhört spekulativt som prognos även om situationerna var i det närmaste identiska, dels träffar underlaget i verkligheten så dåligt att det kan förklaras av ren slump. Gå och köp en dyr lott om "Japan" visar sig duga som prognos här.
Senast redigerad av Trillske 2016-09-01 kl. 03:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in