2016-08-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Om någon den 10/9 2001 hade sagt till dig att två flygplan skulle flyga in i wtc och följderna skulle påverka hela världen i decennier så skulle du skrattat.
Tvärtom var de byggda för att det inte skulle bli så stora skador om något sådant skulle inträffa. Dock hade man missat en detalj, vilket visade sig förödande.

Citat:
Tror du någon förutsåg tsunamin i Japan för några år sedan? Vem förutsåg Harrisburg? Vem förutsåg problemen med subprimelånen? Vem förutsåg greklandskrisen?
Kraftverken var byggda för att klara en tsunami. Dock inte både jordbävning och tsunami samtidigt. Kärnkraftsolyckor talades det väldigt mycket om innan Harrisburg. (Om du nu är 18 år så bör du undvika argument som rör tiden innan din födelse. Det blir väldigt patetiskt).
"Problemen" med subprimelånen var väl kända. Varför frågar du det?
Problem med Greklands ekonomi har det varit i decennier. Hade du frågat det motsatta hade det blivit svårare. De som satt med grekiska statsobligationer lär ha suttit med de propert försäkrade. (Bortsett då från kommunistbankerna på Cypern).

Citat:
Min poäng är att det finns så många osannolika händelser som kan påverka världen att trots att varje händelse har extremt liten sannolikhet så blir det ändå bara en tidsfråga innan nästa sak inträffar och det med 100% sannolikhet. Exakt vad vet jag naturligtvis inte men en sak är jag säker på och det är att räntorna kommer av någon anledning förr eller senare tvingas tillbaka till sina historiska omanipulerade nivåer och över det också. Och staten kan med manipulationer skjuta det på framtiden men förr eller senare håller det inte längre.
För det som frågan gäller är det dock inga som helst problem att producera de händelser som kan påverka.

De du listade ovan är väsentligen helt ovidkommande för frågeställningen.
Om du menar att jag har fel i det så är det bara att visa orsakssambanden. (Notera att då måste du tänka i flera steg).

Citat:
Du kan jämföra det med stora talens lag.(fast den matematiska nivån är väl långt over youre head)
Har du något argument så för fram det. Du kan utgå från att jag klarar allt du kan producera.
2016-08-30, 23:46
Medlem
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ28689_1506572505

Begärt för kåken: 2900000
Första bud: 2500000
Sista: 3300000
Men de tre sista har backat ur, vilken röra! Varför lägger man fantasibud för att senare backa ur?
2016-08-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt

Men de tre sista har backat ur, vilken röra! Varför lägger man fantasibud för att senare backa ur?
Frågar du mäklare kan du nog få höra de mest bisarra historier de varit med om.
En mäklare jag träffade berättade att en gång dök inte köparna upp till kontraktskrivningen. Säljaren satt och väntade (och var väldigt gammal och nervös och började sitta och skaka). Till slut lyckas mäklaren få tag på ena köparen per telefon. Då stod denne i duschen. Hans tjej hade hoppat av affären. Och dom verkade inte tänka tanken att meddela det. Ordinära svenskar.
2016-08-31, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Som du ser har den närmast fördubblats under den tid du inte sett någon förändring.
Två fel i en ganska kort mening. "Den" som han talade om var produktionskostnaden, "den" som du talar om är byggnadskostnaden. Den tid han talar om visar du att "den" har ökat med ungefär 50 %, vilket inte är en fördubbling.

Citat:
Du får väl grunna över om det finns kostnader du inte ser. Vi har bl a haft betydande löneökningar de senaste 15 åren. Att det inte skulle märkas, som du säger, gör nog att din kommentar inte riktigt upplevs som tillräknelig.
Om man precis har försökt motbevisa ett påstående genom att använda sig av en annan kostnad och en annan tidsperiod än de som nämndes ursprungligen så bör man inte kalla andras kommentarer för otillräkneliga...
2016-08-31, 09:11
Medlem
Citat:
I din värld så gick villor som kostade 4 MSEK 2014 för 400 kSEK 98.
I verkligheten, som vi andra befinner oss i, så gick de för 2 MSEK. Vilket stämmer ganska bra med ovanstående.
(Den som tvivlar kan titta på fastighetsprisindex som SCB tillhandahåller).
Den intellektuella ohederligheten fortsätter alltså. Du presenterade siffror för flerbostadshus, dessa siffror kommenterades genom att nämna utvecklingen av marknadspriset för bostäder i flerbostadshus [i Stockholm], och då svarar du med villaprisers utveckling? Rimligt så det förslår...
2016-08-31, 09:42
Medlem
Citat:
I din värld så gick villor som kostade 4 MSEK 2014 för 400 kSEK 98.
I verkligheten, som vi andra befinner oss i, så gick de för 2 MSEK. Vilket stämmer ganska bra med ovanstående.
(Den som tvivlar kan titta på fastighetsprisindex som SCB tillhandahåller).

Mer korrekt är att dom utnyttjat de maffiametoder som de gavs för länge sedan till att utpressa till sig oskäliga löneökningar. Och (S) har hjälpt till med det. T ex har man satt stora byggen i blockad för att det funnits enmansföretag utan anställda som inte tecknat kollektivavtal.
Och man har också lyckats utpressa till sig hinder för utländska företag att verka här.

Övrigt näringsliv är konkurrensutsatt. Folk som arbetar där måste konkurrera med folk i andra länder. Det har byggfacket med sina maffiametoder hindrat i byggsektorn. Och därför måste folket i Sverige betala skyhöga bostadspriser helt i onödan.

Men visst är det lite intressant att du gnäller över höga priser men samtidigt uppvisar full acceptans över att byggfacket ökar på dessa ohämmat. Och sedan misskrediterar folket i allmänhet. (Troligen uppstod kognitiv dissonans och du tog ut frustrationen på dina medmänniskor).

Vi pratar väl huvudsakligen om bostadsrätter i den här tråden och ganska lite om villor.
Visst, jag jamnade ut siffrorna lite I mitten på 90-talet kunde man köpa en 1a på 30 kvm för 300 kkr, på Östermalm det vet jag för jag var spekulant på den tiden. Dagens priser vet du själv.
2016-08-31, 09:44
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Två fel i en ganska kort mening. "Den" som han talade om var produktionskostnaden, "den" som du talar om är byggnadskostnaden. Den tid han talar om visar du att "den" har ökat med ungefär 50 %, vilket inte är en fördubbling.

Om man precis har försökt motbevisa ett påstående genom att använda sig av en annan kostnad och en annan tidsperiod än de som nämndes ursprungligen så bör man inte kalla andras kommentarer för otillräkneliga...

Va?

Här är produktionskostnad som då inkluderar markpriset. Byggkostnaden exkluderar markpriset. Oklart vad ursprungspostaren syftar på när han säger produktionskostnad. Men det är inte så viktigt kanske när siffrorna i stort säger samma sak, en kraftig ökning av kostnaderna.

1998 15 039
1999 17 531
2000 18 150
2001 22 249
2002 23 474
2003 24 037
2004 22 264
2005 24 480
2006 24 058
2007 28 183
2008 30 709
2009 30 067
2010 32 837
2011 34 526
2012 36 416
2013 37 571
2014 37 808

Alltså en höjning med över 100% som du påstår är 50%... En fördubbling är en ökning med 100%, en halvering är en minskning med 50%.

Det blir dock lustigt att när man postar totalkostnaden så skreks det tidigare i tråden om att det endast var markpriset som hade ökat, vilket vi då visade var felaktigt, båda kostnaderna har ökat över 100%. När man sedan postar bara byggkostnaden så gnälls det om att man inte visar totalen. Du visar även upp bristande matematikkunskaper då du menar att en justering från 13 774 till 33 060 är ungefär 50% och inte en fördubbling.
2016-08-31, 09:44
Medlem
Citat:

Har du något argument så för fram det. Du kan utgå från att jag klarar allt du kan producera.

2016-08-31, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Ytterligare en räntehöjning är att vänta nu i september..

Det går mycket bra för USA och det i rasande takt, det lär inte dröja länge innan Sverige och Ingves i spetsen märker av det.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/30/rantor-och-valutor-dollarn-fortsatter-starkas/

En lågkonjuktur är att vänta mycket snart, tror dem som är insatta förstår vad jag menar!

Bajskorv
Var I artikeln star det så? Kan bara hitta att "en ev. räntehöjning är osäkert om det hjälper".

Du kasnke inte är medveten om att styrräntan och räntan för bostadslån inte hänger ihop va? Bla har ju inte bostadräntan fäljt styrräntans nergång senaste tiden.
2016-08-31, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt

Skulle tro att de som la buden inte insåg vilket enorm renoveringsbehov huset har....
Som villaägare ser jag ju hur mycket som hellst som behöver göras omgående, tex nytt tak för ca 100 000kr.
2016-08-31, 10:26
Medlem
Citat:
Byggnadskostnaden mäts av SCB. Det utgör kostnaden för att bygga. Där ingår t ex markberedning.
Produktionskostnaden mäts också av SCB. Då ingår även markpris och div skatter.

Här är byggnadskostnad per kvm för flerbostadshus:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0201__BO0201A/KostnaderPerAreorFH2/table/tableViewLayout1/?rxid=6650094e-180b-423f-acc3-a6ea703f8757
1998 13 774
1999 15 815
2000 18 171
2001 21 249
2002 22 571
2003 23 038
2004 21 075
2005 22 403
2006 22 351
2007 25 084
2008 26 613
2009 26 253
2010 27 849
2011 28 350
2012 30 335
2013 32 245
2014 33 060

Som du ser har den närmast fördubblats under den tid du inte sett någon förändring. Du får väl grunna över om det finns kostnader du inte ser. Vi har bl a haft betydande löneökningar de senaste 15 åren. Att det inte skulle märkas, som du säger, gör nog att din kommentar inte riktigt upplevs som tillräknelig.

Båda dessa kostnader har ökat som bostadspriserna sedan mitten på 90talet. (Det innebär dock inte att de nödvändigtvis matchas varje enskilt år). Prisuppgången de senaste 3 åren har varit stark och lär inte matchas av ökningar i vare sig byggnads eller produktionskostnad. Och det lär vara precis därför som vi ser mycket bostadsbyggande nu. Flera markplättar där man tidigare inte sett att man går runt på att bygga på är nu möjliga att bebygga.
Du kan också se att bostadsbyggandet hade gått ned rejält för några år sedan. Och den starka prisuppgången som nu varit var nog nödvändig för att få igång bostadsbyggandet igen.

Vad gäller löner så kan man se det i följande dokument http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Se figur 3.6: "Byggnadsarbetarlöner i Europa 2012". Där ser vi att de svenska är högst av de 18 europeiska länder som ingick i undersökningen. Bl a ser man att lönerna är nästan dubbelt så höga som i Finland. Och svenskar lär knappast vara dubbelt så produktiva som finnar.

Tack för svar och stort tack för SCB länken. väldigt intressant att laborera med.

Mina funderingar;

Kostnaden för mark är den post som öka mest procentuellt (om jag läst statistiken rätt vill säga). Vad säger du om detta?

du skriver "div skatter" det skulle vara mycket intressant att få reda på mer om dessa skatter och dess utveckling, har du något tips på var jag kan läsa mer om detta så får du gärna peka mig i rätt riktning.

Gällande den totala ökningen av produktionskostnaden kontra byggnads arbetarnas löner så är denna statistik(återigen rätta mig gärna om jag har fel) möjligen en aning missvisande.

Varför?

Jag ska försöka förklara hur jag upplever det hela.

Du skriver att "byggnadsarbetenas" löner ökat (vilket stämmer). Företaget som jag är verksam inom använder oss av en hel del utländsk arbetskraft(polen,lettland,estland) när det kommer till mindre kvalificerade arbeten, tex. betong,armering,platssättning, måleri (och detta gör att våra kostnader för löner inte ökat i närheten lika mycket som statistiken påskiner för dessa moment). Men det kan vi inte göra när det kommer till installationer(mer om detta senare) då är det så gott som alltid certifierade tekniker/ ingenjörer som leder VVSare och elektrikernas arbete samtidigt som de själva deltar aktivt i installationen,driftsättning, energioptimering mm.

sen slutet av 90 talet har kraven på kompetens och utbildning för en hyfsat betytande del av arbetskraften som uppför större fastigheter ökat enormt, detta beror på diverse direktiv(lagar från EU håll) samt att komplexiteten för fastigheters HVAC system har ökat av episka proportioner,på gott och ont.

Försöker exemplifiera detta.

Bostadshus 100 lgh uppfört 91-92, konstruktionsmässigt hyfsat lik en fastighet uppförd 2010(matrial mässigt skiljer det sig,äve arbetet med säkerhet på arbetplasten har utökats mkt , inget jag går in på här dock). Huset byggt 92 har sin värmeförsörjning samt varmvatten från fjärrvärmenätet med enkla värmeväxlare som VVS personal med några år i branschen kan montera efter ritning,ofta kan dessa VVSare även justera in ventiler mm. Huset från 2010 har även det ett fjärrvärmesystem dock integrerat med flera frånluftvärmepumpssystem för att ta tillvara värmeenergi från bostäderns ventilation. Dessa system är inte sällan väldigt komplexa och kräver utbildade(högskoleingenjörer alt. 2 år YH) certifierade tekniker för installation och injustering, dessa aggregat kontrolleras/utvärderas även 1-4 gång per år av certifierad personal(lagstadgat/EU direktiv). Rent komptonentmässigt är det även hyfsat dyra prylar beroende på trycklasser,programvara mm

Det jag vill komma till är att om kostnaderna för dess system/lösningar och killarna/tjejerna som installerar,driftsätter,underhåller dessa finns med i kalkylen och statistiken för "produktionskostnad" så är det inte så konstigt att produktionskostnaden ökar, jag undrar snarare varför den inte ökat mer.
Om en viss typ av arbete kräver mer kompetens/utbildning så är det väl inte helt orimligt att ersättningen för arbetet ökar?

För att undvika missförstånd, jag förnekar inte att lönerna för de traditionella byggnadsarbetena har ökat(hur ser det ut om vi inflationsjusterar?) men att lägga skulden på ökade produktionskostnader och i förlängningen höga bostadspriser på fackförbunden är att förenkla det hela
Vill även tillägga att jag INTE är något stort fan av fackförbund i allmänhet och byggnads i synnerhet.

Har du tid och möjlighet får du gärna komma med kritik/tillägg/synpunkter på mitt resonemang.
2016-08-31, 10:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tack för svar och stort tack för SCB länken. väldigt intressant att laborera med.

Mina funderingar;

Kostnaden för mark är den post som öka mest procentuellt (om jag läst statistiken rätt vill säga). Vad säger du om detta?

du skriver "div skatter" det skulle vara mycket intressant att få reda på mer om dessa skatter och dess utveckling, har du något tips på var jag kan läsa mer om detta så får du gärna peka mig i rätt riktning.

Gällande den totala ökningen av produktionskostnaden kontra byggnads arbetarnas löner så är denna statistik(återigen rätta mig gärna om jag har fel) möjligen en aning missvisande.

Varför?

Jag ska försöka förklara hur jag upplever det hela.

Du skriver att "byggnadsarbetenas" löner ökat (vilket stämmer). Företaget som jag är verksam inom använder oss av en hel del utländsk arbetskraft(polen,lettland,estland) när det kommer till mindre kvalificerade arbeten, tex. betong,armering,platssättning, måleri (och detta gör att våra kostnader för löner inte ökat i närheten lika mycket som statistiken påskiner för dessa moment). Men det kan vi inte göra när det kommer till installationer(mer om detta senare) då är det så gott som alltid certifierade tekniker/ ingenjörer som leder VVSare och elektrikernas arbete samtidigt som de själva deltar aktivt i installationen,driftsättning, energioptimering mm.

sen slutet av 90 talet har kraven på kompetens och utbildning för en hyfsat betytande del av arbetskraften som uppför större fastigheter ökat enormt, detta beror på diverse direktiv(lagar från EU håll) samt att komplexiteten för fastigheters HVAC system har ökat av episka proportioner,på gott och ont.

Försöker exemplifiera detta.

Bostadshus 100 lgh uppfört 91-92, konstruktionsmässigt hyfsat lik en fastighet uppförd 2010(matrial mässigt skiljer det sig,äve arbetet med säkerhet på arbetplasten har utökats mkt , inget jag går in på här dock). Huset byggt 92 har sin värmeförsörjning samt varmvatten från fjärrvärmenätet med enkla värmeväxlare som VVS personal med några år i branschen kan montera efter ritning,ofta kan dessa VVSare även justera in ventiler mm. Huset från 2010 har även det ett fjärrvärmesystem dock integrerat med flera frånluftvärmepumpssystem för att ta tillvara värmeenergi från bostäderns ventilation. Dessa system är inte sällan väldigt komplexa och kräver utbildade(högskoleingenjörer alt. 2 år YH) certifierade tekniker för installation och injustering, dessa aggregat kontrolleras/utvärderas även 1-4 gång per år av certifierad personal(lagstadgat/EU direktiv). Rent komptonentmässigt är det även hyfsat dyra prylar beroende på trycklasser,programvara mm

Det jag vill komma till är att om kostnaderna för dess system/lösningar och killarna/tjejerna som installerar,driftsätter,underhåller dessa finns med i kalkylen och statistiken för "produktionskostnad" så är det inte så konstigt att produktionskostnaden ökar, jag undrar snarare varför den inte ökat mer.
Om en viss typ av arbete kräver mer kompetens/utbildning så är det väl inte helt orimligt att ersättningen för arbetet ökar?

För att undvika missförstånd, jag förnekar inte att lönerna för de traditionella byggnadsarbetena har ökat(hur ser det ut om vi inflationsjusterar?) men att lägga skulden på ökade produktionskostnader och i förlängningen höga bostadspriser på fackförbunden är att förenkla det hela
Vill även tillägga att jag INTE är något stort fan av fackförbund i allmänhet och byggnads i synnerhet.

Har du tid och möjlighet får du gärna komma med kritik/tillägg/synpunkter på mitt resonemang.
Jag har en fundering som du är till viss del inne på med avancerade värmesystem.

Jag tycker att bostäder som byggs idag verkar bra mycket bättre än de som byggts tidigare. Det är låg energiförbrukning med avancerade energisystem, kakel och klinkers i badrum, diskbänkar i granit, infälld induktions häll, bubbelbad trä golv i alla rum etc.

Detta bör också till viss del förklara den ökade kostnaden för att bygga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in