Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Byggnadskostnaden mäts av SCB. Det utgör kostnaden för att bygga. Där ingår t ex markberedning.
Produktionskostnaden mäts också av SCB. Då ingår även markpris och
div skatter.
Här är
byggnadskostnad per kvm för flerbostadshus:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0201__BO0201A/KostnaderPerAreorFH2/table/tableViewLayout1/?rxid=6650094e-180b-423f-acc3-a6ea703f8757
1998 13 774
1999 15 815
2000 18 171
2001 21 249
2002 22 571
2003 23 038
2004 21 075
2005 22 403
2006 22 351
2007 25 084
2008 26 613
2009 26 253
2010 27 849
2011 28 350
2012 30 335
2013 32 245
2014 33 060
Som du ser har den närmast fördubblats under den tid du inte sett någon förändring. Du får väl grunna över om det finns kostnader du inte ser. Vi har bl a haft betydande löneökningar de senaste 15 åren. Att det inte skulle märkas, som du säger, gör nog att din kommentar inte riktigt upplevs som tillräknelig.
Båda dessa kostnader har ökat som bostadspriserna sedan mitten på 90talet. (Det innebär dock inte att de nödvändigtvis matchas varje enskilt år). Prisuppgången de senaste 3 åren har varit stark och lär inte matchas av ökningar i vare sig byggnads eller produktionskostnad. Och det lär vara precis därför som vi ser mycket bostadsbyggande nu. Flera markplättar där man tidigare inte sett att man går runt på att bygga på är nu möjliga att bebygga.
Du kan också se att bostadsbyggandet hade gått ned rejält för några år sedan. Och den starka prisuppgången som nu varit var nog nödvändig för att få igång bostadsbyggandet igen.
Vad gäller löner så kan man se det i följande dokument
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf
Se figur 3.6: "Byggnadsarbetarlöner i Europa 2012". Där ser vi att de svenska är högst av de 18 europeiska länder som ingick i undersökningen. Bl a ser man att lönerna är nästan dubbelt så höga som i Finland. Och svenskar lär knappast vara dubbelt så produktiva som finnar.
Tack för svar och stort tack för SCB länken. väldigt intressant att laborera med.
Mina funderingar;
Kostnaden för mark är den post som öka mest procentuellt (om jag läst statistiken rätt vill säga). Vad säger du om detta?
du skriver "div skatter" det skulle vara mycket intressant att få reda på mer om dessa skatter och dess utveckling, har du något tips på var jag kan läsa mer om detta så får du gärna peka mig i rätt riktning.
Gällande den totala ökningen av produktionskostnaden kontra byggnads arbetarnas löner så är denna statistik(återigen rätta mig gärna om jag har fel) möjligen en aning missvisande.
Varför?
Jag ska försöka förklara hur jag upplever det hela.
Du skriver att "byggnadsarbetenas" löner ökat (vilket stämmer). Företaget som jag är verksam inom använder oss av en hel del utländsk arbetskraft(polen,lettland,estland) när det kommer till mindre kvalificerade arbeten, tex. betong,armering,platssättning, måleri (och detta gör att våra kostnader för löner inte ökat i närheten lika mycket som statistiken påskiner för dessa moment). Men det kan vi inte göra när det kommer till installationer(mer om detta senare) då är det så gott som alltid certifierade tekniker/ ingenjörer som leder VVSare och elektrikernas arbete samtidigt som de själva deltar aktivt i installationen,driftsättning, energioptimering mm.
sen slutet av 90 talet har kraven på kompetens och utbildning för en hyfsat betytande del av arbetskraften som uppför större fastigheter ökat enormt, detta beror på diverse direktiv(lagar från EU håll) samt att komplexiteten för fastigheters HVAC system har ökat av episka proportioner,på gott och ont.
Försöker exemplifiera detta.
Bostadshus 100 lgh uppfört 91-92, konstruktionsmässigt hyfsat lik en fastighet uppförd 2010(matrial mässigt skiljer det sig,äve arbetet med säkerhet på arbetplasten har utökats mkt , inget jag går in på här dock). Huset byggt 92 har sin värmeförsörjning samt varmvatten från fjärrvärmenätet med enkla värmeväxlare som VVS personal med några år i branschen kan montera efter ritning,ofta kan dessa VVSare även justera in ventiler mm. Huset från 2010 har även det ett fjärrvärmesystem dock integrerat med flera frånluftvärmepumpssystem för att ta tillvara värmeenergi från bostäderns ventilation. Dessa system är inte sällan väldigt komplexa och kräver utbildade(högskoleingenjörer alt. 2 år YH) certifierade tekniker för installation och injustering, dessa aggregat kontrolleras/utvärderas även 1-4 gång per år av certifierad personal(lagstadgat/EU direktiv). Rent komptonentmässigt är det även hyfsat dyra prylar beroende på trycklasser,programvara mm
Det jag vill komma till är att om kostnaderna för dess system/lösningar och killarna/tjejerna som installerar,driftsätter,underhåller dessa finns med i kalkylen och statistiken för "produktionskostnad" så är det inte så konstigt att produktionskostnaden ökar, jag undrar snarare varför den inte ökat mer.
Om en viss typ av arbete kräver mer kompetens/utbildning så är det väl inte helt orimligt att ersättningen för arbetet ökar?
För att undvika missförstånd, jag förnekar inte att lönerna för de traditionella byggnadsarbetena har ökat(hur ser det ut om vi inflationsjusterar?) men att lägga skulden på ökade produktionskostnader och i förlängningen höga bostadspriser på fackförbunden är att förenkla det hela
Vill även tillägga att jag INTE är något stort fan av fackförbund i allmänhet och byggnads i synnerhet.
Har du tid och möjlighet får du gärna komma med kritik/tillägg/synpunkter på mitt resonemang.