2016-04-03, 12:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så boräntan var inte lägre för nån månad sedan än vad den är nu?

Nej precis, det kunde du se om du kollade källan jag angav. Lägsta genomsnittsräntan för ett 3-månaders bolån var följande

December 2015: 1,35%
Januari 2016: 1,39%
Februari 2016: 1,35%
2016-04-03, 12:39
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi får se till att vara klara och tydliga med vad vi menar.

Några stater (kan nog vara de du listar) har en paragraf i sin lokala lagstiftning som medger just att om man går i kk så får långivaren nöja sig med panten.

Och man ska notera vad jag skriver. För en del brukar felaktigt skriva att det är bara att lämna nyckel till banken och gå. Det är alltså fel.

Vill man göra detta i de stater som då medgav detta var det en lång och omständig process att gå igenom. Sedan är man paria på lånemarknaden under ett bra tag framöver. Jag tror inte de kunde få sig ett kreditkort t ex.

Och man måste alltså gå i personlig kk. Ur din länk:

(Vidare är det inte någon bank som är motpart. I USA sköttes inte bostadsfinansiering av banker).
Nej, vid non-recourselån kan inte långivaren ge sig på andra tillgångar utöver säkerheten för det aktuella lånet (dvs bostaden) och alltså bör det inte finnas några krav på att gå i konkurs. Kreditvärdigheten lär dock påverkas, såklart. Du lämnar alltså nyckeln till banken och går.

Det du beskriver låter mer som den svenska situationen. Här måsta man gå i personlig konkurs och sedan kräla i stoftet i minst 5 år.

http://www.investopedia.com/ask/answers/08/nonrecourse-loan-vs-recourse-loan.asp
Citat:
What is the difference between a non-recourse loan and a recourse loan?

The essential difference between a recourse and non-recourse loan has to do with which assets a lender can go after if a borrower fails to repay a loan. As a matter of principle, borrowers almost always favor non-recourse loans, while lenders almost always favor recourse loans.

In both types of loans, the lender is allowed to seize any assets that were used as collateral to secure the loan. In most cases, the collateral is the asset that was purchased by the loan. For example, in both recourse and non-recourse mortgages, the lender would be able to seize and sell the house to pay off the loan if the borrower defaults.

The difference comes if money is still owed after the collateral is seized and sold. In a recourse mortgage, the lender can go after the borrower's other assets or sue to have his or her wages garnished. In a non-recourse mortgage, however, the lender is out of luck. If the asset does not sell for at least what the borrower owes, the lender must absorb the difference and walk away.
Senast redigerad av Schering 2016-04-03 kl. 12:42.
2016-04-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, vid non-recourselån kan inte långivaren ge sig på andra tillgångar utöver säkerheten för det aktuella lånet (dvs bostaden) och alltså bör det inte finnas några krav på att gå i konkurs. Kreditvärdigheten lär dock påverkas, såklart. Du lämnar alltså nyckeln till banken och går.
Om du gör en sk strategic default så får du vara beredd på att långivaren stämmer dig på resterande belopp.

Intentionen med paragrafen är att folk som hamnat i en hopplös situation inte ska behöva ha en skuld hängande över sig resten av livet.

Men gör du en strategic default så är inte du föremål för intentionen i paragrafen. Du uppvisar bara dålig moral.
Att strategic default förekommer trots allt handlar om att bara vissa långivare tar sig mödan att stämma låntagarna.
2016-04-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför ska man göra båda delarna, varför inte göra det som är mest lönsamt och minskar skulden snabbast?
Därför att det är coolt o va skuldfri samtidigt som det är coolt att ha nån mille på aktiekontot.
2016-04-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Okej! Du får gärna betala 1.99% ränta om du vill. Jag ligger på 1,19% med 3 Mkr/60% belåning... Tro mig... Jag har koll!
3 miljoner i lån? Sover du gott om natten?
2016-04-03, 13:51
Medlem
Citat:
Största win är att ha så stora nettotillgångar som möjligt. Om man bäst uppnår det genom en måttlig belåning samtidigt som tillgångarna är mycket större än lånet så är det helt okej. Den mest optimala strategin är inte att minska risken till noll och de som tror det lurar sig själva eftersom försök till det leder till stora långsiktiga risker.

Är rätt nöjd med min låga skuldsättning plus allt jag äger med noll i skuld..

Ser inte hur jag skulle ha nån risk då jag sitter i villa med 50% skuldgrad, har en hyresfastighet som ger intäkt månad ut och in och har ca 50% skuldgrad på den oxå, sitter med en bil värd 300k utan skuld, sitter med hus på Phuket för miljoner utan skuld, har en stor aktieportfölj med stora stabila utdelare osv..

Men om jag nu skulle tycka att det är korkat i framtiden att sitta utan skulder (vilket jag gör om 6-7 år) så är det ju inget som hindrar mig från att gå låna en hög med miljoner om jag nu skulle vilja det.
2016-04-03, 13:52
Medlem
Citat:
Nej precis, det kunde du se om du kollade källan jag angav. Lägsta genomsnittsräntan för ett 3-månaders bolån var följande

Så då stiger räntorna nu då som jag sa.
2016-04-03, 14:03
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du gör en sk strategic default så får du vara beredd på att långivaren stämmer dig på resterande belopp.

Intentionen med paragrafen är att folk som hamnat i en hopplös situation inte ska behöva ha en skuld hängande över sig resten av livet.

Men gör du en strategic default så är inte du föremål för intentionen i paragrafen. Du uppvisar bara dålig moral.
Att strategic default förekommer trots allt handlar om att bara vissa långivare tar sig mödan att stämma låntagarna.
Du påstod förut att man måste gå i personlig konkurs. Nu pratar du istället om strategic default, alltså att man lämnar huset p g a att värdet har gått ner under värdet på lånet, d v s man lämnar huset av affärsmässiga skäl och inte för att man inte har råd att bo kvar och betala räntan.

Vi kan väl i alla fall vara överens över poängen, i delar av USA behöver man som husägare inte vara rädd för att bli sittande på gatan utanför och skuldsatt upp över öronen på grund av ett prisfall på bostadsmarknaden. Man blir av med både bostad och skuld samtidigt.

Det som är lite skrämmande i Sverige är att vissa verkar tro att det är ungefär likadant här. En del ser på det som att banken äger lägenheten och att räntan är någon form av hyra och känner sig därför trygga med att betala mer per kvadratmeter än de klarar av att spara ihop på ett år.
2016-04-03, 14:25
Medlem
Citat:
Du påstod förut att man måste gå i personlig konkurs. Nu pratar du istället om strategic default, alltså att man lämnar huset p g a att värdet har gått ner under värdet på lånet, d v s man lämnar huset av affärsmässiga skäl och inte för att man inte har råd att bo kvar och betala räntan.
Om man hamnar i en ekonomisk situation att man inte kan betala, så kan man komma ur sina nonrecours-lån genom att (efter en lång process) flytta ut på gatan.

Men om du försöker göra det trots att du har ekonomiska resurser så kan fordringsägaren stämma dig på skillnaden.

Att inte så många blir stämda och att strategic default trots allt förekomemr en hel del beror på att det inte är en bank som är motpart. (Jag skulle vara tacksam om folk kunde sluta skriva banken i de här sammanhangen. Det bara visar på bristande insikt).

Fordringsägaren är en SPE, och som i sin tur har lånat genom att emittera RMBS. SPE'n har inga anställda. SPE'n bara har anlitat ett servicebolag för att ta in räntor och amorteringar.
För SPE'n gör det inget om några låntagare gör stretegic default. Det bara defaultar på några RMBS till.

För att SPE'n ska stämma de som gör strategic default krävs att någon RMBS-innehavare gormar med de som sitter som styrelse för SPE'n och lyckas tvinga dom till handling. Låg sannolikhet mao.

Men det finns ju de som provat med strategic default där det inte var en SPE som satt på skulden och fått advokater efter sig. Då är det inte lika kul längre.

Citat:
Det som är lite skrämmande i Sverige är att vissa verkar tro att det är ungefär likadant här. En del ser på det som att banken äger lägenheten och att räntan är någon form av hyra och känner sig därför trygga med att betala mer per kvadratmeter än de klarar av att spara ihop på ett år.
Jag ser inte det du beskriver. Var ser du att folk tror att de inte står för reaförlusterna om de säljer till lägre än vad de köpt. Eller inte förstår att det sitter kvar med skulder om de säljer under skuldnivån?

Att folk ser till boendekostnad per månad (eller kvartal) är för att det är vad de defacto betalar.
Frågar du folk som äger bostad så lär dom (möjligen efter visst slingrande) att bekräfta att de förstår att det finns någon viss sannolikhet för prisfall. Men de kommer att säga att de inte tror på prisfall.
Senast redigerad av Alpha101 2016-04-03 kl. 14:28.
2016-04-03, 14:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så boräntan var inte lägre för nån månad sedan än vad den är nu?

Citat:

Citat:
Så då stiger räntorna nu då som jag sa.

Är du inte ens läskunnig, det var som du kan se exakt samma ränta i februari som i December och aningen lägre än i Januari. Du är så förblindad av dina förutfattade meningar att du inte ser verkligheten.
2016-04-03, 15:19
Medlem
KometenKommers avatar
Diagram med inflationsjusterade småhuspriser tillsammans med reallöner sen 1950 för hela Sverige samt Stockholm på Flutes blogg.

http://flutetankar.blogspot.se/2016/04/den-maniska-fasen.html

Det är sista tre åren det har blivit riktigt hysteriskt.
2016-04-03, 15:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Diagram med inflationsjusterade småhuspriser tillsammans med reallöner sen 1950 för hela Sverige samt Stockholm på Flutes blogg.

http://flutetankar.blogspot.se/2016/04/den-maniska-fasen.html

Det är sista tre åren det har blivit riktigt hysteriskt.

Det skulle vara intressant med motsvarande diagram där priserna är ersatta med bokostnaderna, då skulle bilden bli en helt annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in