2016-08-27, 19:03
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Det skulle ha gjorts en undersökning av MBs bil samt hem.
Citera
2016-08-29, 15:31
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En alt hypotes (dock inte lika trovärdig) och förklaring till blodets placering i bagageutrymme och på list, är att KJ har medfört en ryggsäck el väska till platsen för att plocka ihop hennes tillhörigheter, utan att uppmärksamma var han ställt den. En rejält blodbesudlad väska har då slängts in där bak för vidare transport och dumpning till t ex närliggande vatten.
Det enda som med säkerhet kan fastslås är att blodet tillhör VB och att blodet kommer från en avliden VB.

DL vittnar om att blodspåren i bakluckan ser ut som om något legat på mattan och sedan hävts ut ur bagageluckan med stöd av listen (en torso på 33 kg?) och pratar om att det är mycket lättare att lyfta in något tungt i en bagagelucka utan att komma åt listen än det är att lyfta ut. Att då spårbilden ser ut som den gör skulle kunna bero på att det finns ett mindre läckage i emballeringen (fläcken på mattan) som när det utsätts för tryck då kroppen ligger på listen blöder igenom avsevärt mer.

Såvida inte kroppen legat i väskor så tycker jag att det bara komplicerar saker. Även om KJ uppenbart är virrig, så verkar han ändå ha haft någon uppfattning om att desto mindre kontakt desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Påsen från COOP innehöll silikonspray och en fingervante. Det talar snarare för att påsen redan låg i bagageutrymmet vid tiden för försvinnandet.
Att just en plastpåse skulle ha använts för att täcka ansiktet är ingen sanning utan en spekulation. Det kan vara så men det behöver inte vara så, det finns andra material förutom plast som kan ha använts.

Ja, det är spekulation. Nu när jag tittar efter så är blodfläcken mindre än jag minns den. Så plastkassen kanske låg i bagaget när kroppen lades in och det var då den fläckades. Att det ligger saker i kassen ser jag dock inte som något argument för eller emot något. KJs uppmärksamhet är tydligt varierande, vilket också syns på spårbilden. Han kan mycket väl ha missat blodspåret på plastpåsen och därför fortsatt använda den.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fanns VB:s blod på insidan av plastpåsen? Om inte, så anser jag att snacket om att täcka över offrets ansikte/huvud är en ren och skär fantasi.

Det där med silikonspray och fingervante har gått mig förbi, en nyhet för mig. Menar någon här i tråden på fullt allvar att KJ skulle ta tillvara på en plastpåse som han har använt på en död VB och också använda den till att lägga grejer i, i synnerhet när det presumeras att KJ använde ett emballage runt kroppen när den låg i bilen som han sedan har destruerat eller gömt, det är ju en patetisk spekulation.

Plastpåsar är nog ganska vändbara, så på viken sida blodet sitter är oviktigt för teorin om att täcka ansiktet. Att täcka över ansiktet är särskilt vanligt i fall där mördaren har en relation till offret, så det är långtifrån fantasi att det kan ha gått till på det sättet. Snarare är det troligaste att KJ täckt ansiktet på något sätt, frågan är om plastpåsen använts.

KJ har slarvat med flera saker i sin städning efter mordet, så det är långtifrån någon patetisk spekulation. KJ har exempelvis sparat ett par nerblodade arbetshandskar och en tejprulle. Han har missat att tvätta bort blodet från bagageluckans kant, och följaktligen inte heller bytt ut mattan i bagageutrymmet. Att då påstå att det är otroligt att han skulle kunna missa en blodfläck på en kasse och sen lägga lite grejer i den, det håller inte.

Värt att påpeka för övrigt är att allt blod i bagageluckan är +4, förutom handskarna, vilket tyder på låg utspädning. I bagageluckan ligger vid undersökningen av bilen två olika softairvapen, så om vi ska tro KJ angående låsningen av bilen så gör det den från början otroliga planteringen ännu mindre trolig.
Citera
2016-08-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Vad är det som tyder på att polisen jobbar med den teorin, menar du? Så har inte jag uppfattat det alls, men jag är å andra sidan bara en blond bimbo med makabra intressen.

Vatchareeyas expojkvän AF som själv blev mordhotad av MB sedan han ringt och berättat för MBs fru om MBs sexrelation med Vatchareeya, hade tydligen polisanmält mordhoten från MB, men Vatchareeya fick honom att ta tillbaks denna polisanmälan.
Ca fyra veckor innan Vatchareeya försvann hotade hon som vi vet MB med att hon skulle avslöja sin och MBs sexrelation för MBs fru AN.
Vatchareeya verkar ha varit rädd att berätta om MBs mordhot, men för sin styvpappas vän försökte hon ändå berätta lite.

Citat:
Det som kommer fram i FUP är ju inte direkt smickrande (av MBs topp 4 mobilkontakter är två stycken olika vänsterprassel, t ex).
Om jag förstår dig rätt (och du verkar ju onekligen ha insyn i utredningen, eller?) så hade MB förutom VB skaffat sig ett till vänsterprassel.

H (AN): Mikk* sa att hon ville förstöra och skicka SMS och det är det som polisen kollar alla mina
SMS var det och jag jobbar och när jag också skulle och äta och då hade hon skickat till
honom att hon ville prata. Och om det var hennes mamma, han tyckte att hon var väldigt
jobbig och han ville bli av med henne. Så han hade skrivit, jag jobbar. Det var nog han som
sist hade kontakt med.
F1. Så du uppger att den hon sist hade kontakt med det var Mikk*?
H (AN). Jo det tror jag i alla fall.
F1. Har polisen sagt det till dig eller Mikk*?
H (AN): Till Mikk*.
FUP s 1113
AN vittnar om att MB ville bli av med VB, och att den som VB sist hade kontakt med enligt polisen var MB.

Möjligt outrett alternativt händelseförlopp på kvällen den 4 maj när VB försvann.;

VB ville träffa MB för att prata med MB och sms:ade därför MB.

Om det är riktigt att MB som judenheten berättar, då hade två vänsterprassel - alltså att MB då hade ytterligare ett vänsterprassel vid sidan om VB - kan MB ha varit extra motiverad att bli av med VB för att VB blivit så hotfull mot MB.

MB kan i det sista sms:et till VB ha stämt träff med VB och sedan kan MB själv (han hade druckit 1-2 starköl) eller tillsammans med medhjälpare hämtat upp VB.
De kan ha åkt till Aldersjön dit de brukade åka för att ha sex.
Där kan MB först ha tagit struptag på VB (ungefär som han gjorde mot kvinnan X som hotade att avslöja deras relation för MBs fru), och sen kan MB ha gett VB ett karateslag/spark i huvudet.
Citera
2016-08-30, 17:45
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Citat;

- Olika personer och djurarter har olika hårkvaliteter och kan därmed identifieras.

- Hår bryts ner långsamt och kan hittas intakt flera år efter att en person har begravts.

- Hår kan innehålla DNA. Hårsäcken (roten) består av vanliga celler som kan analyseras för kärn-DNA
och själva strået kan analyseras för mitokondrie-DNA (vilket dock är mer komplicerat).

- Hår växer långsamt och kan därför analyseras för att ge svar på frågor angående personens vanor. Mat,
droger och gift lämnar exempelvis spår i håret.

Källa: http://www.molbiol.umu.se/digitalAssets/30/30990_csi-laborationer---vilken-information-finns-i-ett-hrstr-091120.pdf

Om man hade viljan från åklagarhåll så kanske det hade gått att bena ut om hårstrået kom ifrån en omnivor, herbivor eller carnivor. Det djuret som har fällt hårstrået bör ha haft vissa matvanor, på så vis skulle man teoretiskt kunna avgöra vilken typ av djur det handlar om, men också kunna utesluta vilken typ av djur det inte kommer ifrån.

Om hårstrået saknade rot så kan det kanske berätta något om hur strået lossnade från bäraren, kanske kan man med mikroskop se om det är avbrutet eller klippt. Klippt strå bör betyda husdjur.

Hur som helst så kan jag inte finna något i FUP som talar för att man ens har övervägt att försöka artbestämma och härleda hårstråetsom enligt min uppfattning eventuellt kan binda kroppen till en viss plats, en plats som i sin tur eventuellt kan knytas till person.

Nej, jag är ganska övertygad om att du har rätt där. Ingenting, vare sig de kriminaltekniska protokollen eller SKLs handlingar, tyder på det.
Citera
2016-08-30, 18:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Fanns VB:s blod på insidan av plastpåsen? Om inte, så anser jag att snacket om att täcka över offrets ansikte/huvud är en ren och skär fantasi.

Det där med silikonspray och fingervante har gått mig förbi, en nyhet för mig. Menar någon här i tråden på fullt allvar att KJ skulle ta tillvara på en plastpåse som han har använt på en död VB och också använda den till att lägga grejer i, i synnerhet när det presumeras att KJ använde ett emballage runt kroppen när den låg i bilen som han sedan har destruerat eller gömt, det är ju en patetisk spekulation.

Finns en bild på kassen i FUP på s305. Av bilden att döma - med reservation för att bilden möjligtvis är manipulerad av polisen - verkar det som att blodet fanns på utsidan av påsen. Tyvärr, framgår det inte av bilderna VAR i bagageutrymmet påsen fanns, vilket Kyrö också kritiserar i resningsansökan. Någon enstaka åklagarkramare, som fortfarande lever i förnekelse, kan möjligtvis fortfarande envisas tro denna påse skulle använts för att skyla över ett huvud.

FUP s312
Citat:
Bagaget
Vapenfodral innehållande soft air gun vapen, Canon kamera, fleecejacka blå, nike träningsskor, Gula glasögon, täcke med blommigt påslakan, kudde med blommigt örngott, röd dunjacka, rosa badhandduk, vit badhandduk, 2 beige kamouflagebyxor med bälte, orange tygbit, ett par bruna tumvantar i skinnliknande material, gul/grå arbetshandskar, paket adresserat Kristoffer Johansson (Paketet innehöll en soft air gun pistol), pannband i fleece, mobiltelefon Samsung, 6st gröna magasin till automatvapen, 1st svart magasin till pistol, kniv med orangeskaft, kudde med blått örngott, svart arbetsoverall, svart känga, röd tumvante, svart arbetsjacka av märket blåkläder, sopsäck, kamouflagedräkt (mössa och jacka), grön och svart scarf, kamelpack, 4st 0,5l tomma coca-cola flaskor, trangiakök, tom kartong till en m-92 soft air gun, laddare, svart strumpa, kamouflage hatt (ökenhatt), transparent påse, plastkasse dollarstore, systemkasse, kamouflage/tyg bitar, tom 1l motorolja, 2st okularskydd, sprint, påse med vita plaskulor, spårmejsel, plastkasse COOP (S075) innehållande silikonspray och fingervante.

Är det bara jag som tycket det är ytterst märkligt att enbart påsen hade blod på sig av allt detta innehåll som fanns i bagageutrymmet? Handskarna räknar jag bort nu, eftersom den mest logiska förklaringen är att blodet på dessa kommer från att de legat med handryggen nedåt mot bagagerumsmattan vilken sedan blötts ned av det läckande camelpacket.

Summerar man ovanstående samt lägger till resningsansökans punkt 159 - blir den logiska slutsatsen att det är mer sannolikt att en plantering skett, än att ett lik i ett läckande emballage skulle ha transporterats i bagageluckan.

Resningsansökan punkt 159.
Citat:
I detta fall har bilden dessutom manipulerats för att vilseleda rätten. Bifogat finns den ursprungliga bilden som borde ha redovisats. På denna samt på förstoringar på området ser man dessutom klart att spåret har en riktning från höger till vänster.
Detta talar för en plantering.
Citera
2016-08-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Finns en bild på kassen i FUP på s305. Av bilden att döma - med reservation för att bilden möjligtvis är manipulerad av polisen - verkar det som att blodet fanns på utsidan av påsen. Tyvärr, framgår det inte av bilderna VAR i bagageutrymmet påsen fanns, vilket Kyrö också kritiserar i resningsansökan. Någon enstaka åklagarkramare, som fortfarande lever i förnekelse, kan möjligtvis fortfarande envisas tro denna påse skulle använts för att skyla över ett huvud.

FUP s312

Är det bara jag som tycket det är ytterst märkligt att enbart påsen hade blod på sig av allt detta innehåll som fanns i bagageutrymmet? Handskarna räknar jag bort nu, eftersom den mest logiska förklaringen är att blodet på dessa kommer från att de legat med handryggen nedåt mot bagagerumsmattan vilken sedan blötts ned av det läckande camelpacket.

Summerar man ovanstående samt lägger till resningsansökans punkt 159 - blir den logiska slutsatsen att det är mer sannolikt att en plantering skett, än att ett lik i ett läckande emballage skulle ha transporterats i bagageluckan.

Resningsansökan punkt 159.

Ja det syns tydligt att blodet är placerat på plastkassens utsida där COOPs logotyp är tryckt, och
som du mycket riktigt påpekar är det är ytterst märkligt att enbart påsen hade blod på sig av allt detta innehåll som fanns i bagageutrymmet.

Sammantaget blir den logiska slutsatsen precis som du säger, att det är mer sannolikt att en plantering skett, än att ett lik i ett läckande emballage skulle ha transporterats i bagageluckan.
Kupén undersöktes visuellt och fotograferades. Bluestar15 användes för att hitta blod.
Det fanns ingenting i kupén som bedöms vara av intresse för utredningen.
FUP s 304
Citera
2016-08-30, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Ja det syns tydligt att blodet är placerat på plastkassens utsida där COOPs logotyp är tryckt, och
som du mycket riktigt påpekar är det är ytterst märkligt att enbart påsen hade blod på sig av allt detta innehåll som fanns i bagageutrymmet.

Sammantaget blir den logiska slutsatsen precis som du säger, att det är mer sannolikt att en plantering skett, än att ett lik i ett läckande emballage skulle ha transporterats i bagageluckan.
Kupén undersöktes visuellt och fotograferades. Bluestar15 användes för att hitta blod.
Det fanns ingenting i kupén som bedöms vara av intresse för utredningen.
FUP s 304

Liket bör ha legat underst om inget annat än handskar och en plastpåse är besudlat, var placerade KJ alla de här grejerna när han transporterade VB i bilen, hur fick hon plats?

Kanske lånade han härbret som tillfällig förvaringsplats?
Citera
2016-08-31, 00:43
Medlem
Citat:
Liket bör ha legat underst om inget annat än handskar och en plastpåse är besudlat, var placerade KJ alla de här grejerna när han transporterade VB i bilen, hur fick hon plats?

Kanske lånade han härbret som tillfällig förvaringsplats?
Ja OY, det finns mest bara frågetecken och gissningar i det här rättsfallet.

Här är bara en liten del ur KJs försvarsadvokat Bo Forssbergs slutplädering i Tingsrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av tankar
(...)Var har brottet begåtts?
Åklagarna har angivit Bodens kommun som plats för den här gärningen. Det kan lika gärna ha begåtts i en närliggande kommun. Det är ett enormt område vi talar om. När det gäller 22-åringen vet vi att det har varit husrannsakningar och undersökningar på samtliga platser han har tillgång till. Hans bostad, föräldrarnas bostad och familjens sommarstuga:
Det finns inga fynd på det här ställena som kan knyta 22-åringen till brottet:
När det gäller 22-åringens egen bostad gör den tekniska utredningen följande slutsats. Efter den genomförda platsundersökningar har inga tecken påvisats som visar att brottet ska ha skett i den misstänktes lägenhet.
Med den kunskap som dagens kriminalteknik har är det omöjligt hävdar jag att det är omöjligt att dölja en brottsplats.
Vi kan utesluta de ställena som brottsplatser.
Dessutom är det i 22-åringens lägenhet stökigt och ostädat. Det är inte städat.

Utredningen kan inte visa någon mordplats, inte heller någon styckningsplats. Vi vet inte om det är en och samma plats. Vi vet inte när kroppen skulle ha styckats. Det vi vet är var kroppsdelarna har återfunnits. Det är i och kring det så kallade gula huset, vi vet att det området är ett välfrekventerat område. Många bodensare går dit, motionerar, och promenerar med hundar.
Det har framkommit att personer har tittat in i det gula huset utan att observera någon kropp.
(...)

Källa Joel Gustafsson/Piteåtidningen: https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.pitea-tidningen.se%2Fnyheter%2Fsenaste_nytt%2F22-aringen-kvar-i-haktet- 8018200-default.aspx%3F

Åklagarnas gärningspåstående;

De båda åklagarna
har yrkat ansvar på KJ för mord enligt 3 kap 1 § brottsbalken
med följande gärningsbeskrivning:
KJ har dödat VB
genom att med knivliknande föremål
sticka eller hugga VB i hjärta och lungor med inre och yttre förblödning och luftinträde till lungsäckarna som följd.
Det hände den 4-5 maj 2013 inom Bodens kommun.

- KJ har obehörigen skadat och skymfligen behandlat liket efter VB.
Han har avlägsnat hennes ben och händer.
Han har i sin personbil transporterat henne
och därefter placerat hennes kvarlevor dels i skogen,
dels i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun.
Det hände under tiden den 4-22 maj 2013
inom Bodens kommun.
KJ begick gärningen med uppsåt.
Källa: DOM B 1300-13 LULEÅ TINGSRÄTT 2014-01-22 S 11

Fakta om Boden
Här bor drygt 27 500 personer. Kommunens yta är ca 4 600 km².
Källa: http://www.upplevboden.nu/turistcenter/fakta-om-boden/

En viktig aspekt av gärningspåståendet är tid- och platsangivelsens betydelse för den tilltalades möjlighet att försvara sig mot anklagelsen. (…) ”Ju mer oprecis och vittomfattande tid- och platsbestämningen är, desto svårare är det typiskt sett för den tilltalade att föra motbevisning.”

Den tilltalades svårigheter att försvara sig mot oprecisa tid- och platsangivelser ska beaktas inom ramen för bevisprövningen.

Källa: Nordh, Roberth, Praktisk process II. Processens ram i brottmål. Om gärningsbegreppet, ändring och justering av åtal m. m. (2012). S 30.

Jag tycker att de finns alltför stora svagheter i bevismaterialet. Jag tror att fel person - Vatchareeyas vän/ex 22-årige KJ - är dömd för det här mycket allvarliga brottet mot Vatchareeya. Jag tror att KJ är oskyldigt dömd. Jag menar att det föreligger rimligt tvivel och möjligt alternativt händelseförlopp och alternativ motiverad gärningsman, främst Vatchareeyas gifta älskare/karatelärare som inte är tillräckligt utredd.

Yttre undersökning av kropp funnen 2013-05-22, utförd 2013-05-24
FUP, s 408
Övrigt
109. De inre organen företer mindre blodmängder än vanligt. Vid vändning av kroppen för yttre undersökning av ryggsidan rann en stor mängd blod ut från stickskadorna på den vänstra sida av bröstkorgen. Detta blod har funnits i den vänstra lungsäcken (enligt röntgensvar)
FUP s 416
Det blödde rejält från VBs stickskador vid yttre undersökning (24 maj) två dagar efter att kroppen återfanns (22 maj), trots att kroppen bör ha kylts ner inför undersökningarna. Undersökningen var ju hela 20 dgr efter försvinnandet.

Försvarets utmärkta slutpläderingar som avslutade huvudförhandlingarna i tingsrätten och hovrätten, belyste enligt min mening det viktigaste i detta rättsfall, där alltför många viktiga frågor fortfarande återstår - kort sagt;
När?
Var?
Hur?
Vem?
Varför?
Senast redigerad av tankar 2016-08-31 kl. 01:07.
Citera
2016-08-31, 09:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nej, det måste man inte alls. Jag har kompisar som jobbar på försvaret i Luleå (där också en viss JJ jobbar) som personligen kan intyga att där finns det bärbara datorer som kan skriva ut utan skrivare.

Så du tror på det du skrev? Jag trodde det var sarkasm.
Det förklarar en del som jag misstänkt länge.

Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Det är inte riktigt sant. "print to file" är en funktion som kan användas, dvs man skriver ut till en fil som lagras i datorn.
När man skapar en PDF-fil skriver man den, "print to PDF" i tex word.
Om man bara trycker på print, väljs den skrivare som är förinställd, oftast en vanlig skrivare, men den förinställda skrivaren kan vara tex "print to PDF"

...och då sprutar det ut blod i bagagerummet?

judenheten skrev:
Citat:
Kan det möjligen vara så att mördaren mejlade liklukt och blod i en bifogad pdf till KJ, som hade sin laptop i skuffen och att handskarna råkade komma åt printknappen så att datorn skrev ut blod och liklukt i bagageutrymmet? Vet någon hur det är med det här? Jag har hört av en brorsas kompis mamma att det faktiskt går att mejla liklukt? Varför har inte SKL undersökt det?
Citera
2016-08-31, 09:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det hänger väl närmast samman med frågan när den blodiga VB transporterades: Styckad... eller ostyckad? - Vad sägs om att hon transporterades den 4 maj och att en del småsaker som då låg i bilen (handskar, plastpåse...) besudlades med blod från bagagerumsmattan, och att sedan handskarna men inte plastpåsen kom att utsättas för AB:s läckande camelpack?
Citera
2016-08-31, 09:55
Medlem
letsdoits avatar
Dagens knäckfråga:

Varför bar KJ ned alla sina filmer till sitt förråd? – Och hur orkade han med tanke på sina förtvinade muskler och sina knackande, trasiga leder?
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1771
H: Filmer, det kör jag inte så mycket utav eftersom att jag ser på 6:an och sånt och så har jag min tv-kontroll saknar ett batteri som jag inte orkar köpa så att jag inte orkat… jag har inte sett på film på ett bra tag. Jag har för övrigt ställt ner alla mina filmer i ehh… förrådet, å…
När bars filmerna i väg från lägenheten..?
Citera
2016-08-31, 10:12
Medlem
letsdoits avatar
KJ tycks ha behövt inköpa en hel del nya kläder efter föräldrarnas veckolånga bortovaro. - Vid husrannsakan hittades i en papperskorg i vardagsrummet 7 etiketter utvisande inköp av 6 vita t-shirts och ett par Adidasbyxor (s. 220). Betr. A-LJ:s helgen 11-12 maj gjorda inköp:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1177f
L säger att hon under helgen 11-12 maj [dvs direkt efter hemkomsten] handlade kläder till K, hon köpte en grå huvtröja, 2 blå t-shirtar och ett par knälånga svarta byxor. Hon handlade på Intersport i Boden, vad hon minns. /.../ Hej, jag är lite osäker på om det var 13 eller 14 maj han åkte till stugan. Jag är även lite osäker på om båda tröjorna var blå. Jag tror det var något tryck på båda tröjorna. Jag är även lite osäker på om byxorna var svarta eller marinblå.
KJ har ett kvitto på 50 kr från 8 maj kl. 18:58 på något han inköpt i Pingstkyrkans second hand-butik: Ett par begagnade skor..? - Eller kanske en bättre begagnad film? - Och var gjorde han av sin mörkblå ytterrock? - Skänkte han den till Pingstkyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in