2016-08-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
det är hycklarna du pratar om. de som förnekar den sanna Guden som lever MITT BLAND OSS.

Vad heter den samme Guden?
Citera
2016-08-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
det är hycklarna du pratar om. de som förnekar den sanna Guden som lever MITT BLAND OSS.
Om det finns en "sann Gud som lever mitt ibland oss", varför tror folk på så många olika gudar? Eller inte tror alls?
Är Gud så dålig på att ge sig tillkänna? Detta måste ju vara ett totalt misslyckande från Guds sida.
Citera
2016-08-30, 06:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Ifall någon person sade sig veta vad Gud är för något. Skulle du anta att detta var helt omöjligt? Dvs. att Gud enligt dig helt enkelt inte existerar och därmed är ett sådant påstående automatiskt helt falskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Se nu börjar din uppläsning av "argument" från missionsmanualen att ta en alternativ och mera konstruktiv riktning.

Självklart är precision och specifikation ett måste i religionsdebatten. Inte såna vaga generaliseringer som du hittills har presenterat på denna tråd.

Och med detta sagt: Försök hålla dig till trådämnet istället för att flaxa in på " 'guds'-bevis" o. dyl.

Jag är agnostisk ateist ...

Citat:
Svara på frågan

... vilket torde vara svar på din fråga (förutsatt att du har ett minimum av information om vad detta innebär, vilket tills vidare är osäkert. Du verkar t.ex. ha såpass dålig logisk kunnande, att du opererar med falska dikotomier).
Citera
2016-08-30, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vad heter den samme Guden?

Lövet
Citera
2016-08-30, 06:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror bara på en Gud.

Japp, men tråden rör sig om att bevisa 'gud'. Den är inte en såpbox för vittnande om personlig tro.

Men du kanske inte förstår skillnaden?
Citera
2016-08-30, 16:52
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Det finns bevis som stödjer teorin om Guds existens. Gud pekar mot en högre verkligheten som är menad att levas efter. Gud representerar godhet och helighet och detta finns det massvis bevis på i vår verklighet. Logiken följer att äpplet inte faller långt från trädet och att skapelsen efterliknar skaparen.

1. Universum är byggd enligt Guds mått, Evighet och Oändlighet.

2. Bevis för skapelsen är Stillhet och Tomhet som pekar mot ett Omanifesterat tillstånd som är källan till allt som existerar.

3. Människan är utrustad med kraften att skapa, vilket är logiskt då Gud själv är en skapare, så vi efterliknar vår Gud. Vi människor kan uppenbarligen skapa musik, poesi etc.

4. Gud avslöjar sig själv genom det mänskliga sinnet i form av kärlek, skönhet, frid, glädje, lycka etc. vilket är gudomliga och heliga kvalitéer som än en gång påvisar att vi representerar Gud även i den inre psykologiska världen

5. Energiprincipen: Energi är oförstörbart vilket stödjer teorin att Livet är evigt och oförstörbart. Vilket än en gång tyder på att Gud blandat in sina fingrar i skapelsen. För man kan inte förstöra något som Gud har skapat. Vilket pekar på att det finns frälsning efter döden.

Allt detta sammantaget tyder på en allsmäktig skapare.

Att sträva efter Gud är att leva ett liv som representerar allt som är gott. Att imitera Gud och därmed ha kärlek i sitt hjärta och skapa ett Himmelrike på Jorden.
Citera
2016-08-30, 17:06
Medlem
Citat:
Det finns bevis som stödjer teorin om Guds existens. Gud pekar mot en högre verkligheten som är menad att levas efter. Gud representerar godhet och helighet och detta finns det massvis bevis på i vår verklighet. Logiken följer att äpplet inte faller långt från trädet och att skapelsen efterliknar skaparen.

1. Universum är byggd enligt Guds mått, Evighet och Oändlighet.

2. Bevis för skapelsen är Stillhet och Tomhet som pekar mot ett Omanifesterat tillstånd som är källan till allt som existerar.

3. Människan är utrustad med kraften att skapa, vilket är logiskt då Gud själv är en skapare, så vi efterliknar vår Gud. Vi människor kan uppenbarligen skapa musik, poesi etc.

4. Gud avslöjar sig själv genom det mänskliga sinnet i form av kärlek, skönhet, frid, glädje, lycka etc. vilket är gudomliga och heliga kvalitéer som än en gång påvisar att vi representerar Gud även i den inre psykologiska världen

5. Energiprincipen: Energi är oförstörbart vilket stödjer teorin att Livet är evigt och oförstörbart. Vilket än en gång tyder på att Gud blandat in sina fingrar i skapelsen. För man kan inte förstöra något som Gud har skapat. Vilket pekar på att det finns frälsning efter döden.

Allt detta sammantaget tyder på en allsmäktig skapare.

Att sträva efter Gud är att leva ett liv som representerar allt som är gott. Att imitera Gud och därmed ha kärlek i sitt hjärta och skapa ett Himmelrike på Jorden.
Hur vet du att Gud "representerar godhet"? Och "godhet" efter vilken måttstock? Har du klara besked om vad Gud tycker är gott?
Det verkar som man måste anta en massa saker, innan man ska börja anta dina bevis. Det blir en himla massa antaganden.....
Citera
2016-08-30, 17:14
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du att Gud "representerar godhet"? Och "godhet" efter vilken måttstock? Har du klara besked om vad Gud tycker är gott?
Det verkar som man måste anta en massa saker, innan man ska börja anta dina bevis. Det blir en himla massa antaganden.....

Jag visade för dig massa saker som bevisar att Gud möjligtvis existerar, allt jag sade går att bevisa dels objektivt och subjektivt. Därför att ordet Gud kommer från godhet/Helighet. Det är det Gud står för ur ett filosofiskt perspektiv. Gud är en produkt av observerbara faktorer som jag tagit upp för dig. Det är inte så att man "hittar" på Gud som ett isolerat fenomen och sedan applicerar på verkligheten. Gud är en del av verkligeten, alltså mer än ett ord. Ordet -Gud- pekar mot något annat. Det är det man fokuserar på, jag tänker inte bevisa mentala koncept för dig för det är inte vad det är.
Citera
2016-08-30, 17:26
Medlem
Citat:
Jag visade för dig massa saker som bevisar att Gud möjligtvis existerar, allt jag sade går att bevisa dels objektivt och subjektivt. Därför att ordet Gud kommer från godhet/Helighet. Det är det Gud står för ur ett filosofiskt perspektiv. Gud är en produkt av observerbara faktorer som jag tagit upp för dig. Det är inte så att man "hittar" på Gud som ett isolerat fenomen och sedan applicerar på verkligheten. Gud är en del av verkligeten, alltså mer än ett ord. Ordet -Gud- pekar mot något annat. Det är det man fokuserar på, jag tänker inte bevisa mentala koncept för dig för det är inte vad det är.
Fast jag behöver inte använda ordet "Gud" för att förklara godhet, kärlek, lycka o.s.v. Dom orden duger bra som dom är. Om du kallar universum, naturen, kärlek och liknande saker för Gud, ja då är jag också troende (enligt dig).
Citera
2016-08-30, 17:37
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Fast jag behöver inte använda ordet "Gud" för att förklara godhet, kärlek, lycka o.s.v. Dom orden duger bra som dom är. Om du kallar universum, naturen, kärlek och liknande saker för Gud, ja då är jag också troende (enligt dig).

Du behöver inte använda order Gud. Det är bara ett ord

Men ordet kärlek, frihet etc...är också bara ord. De alla pekar mot något heligt här i livet. Att utforska dessa djupare aspekter om livet är att vara religiös som går ut på att bli mer vis som person och ha en djupare förståelse kring livet. Då pratar jag om religionens etymologiska innebörd inte om organiserad religion som har konceptualiserats.
Citera
2016-08-30, 17:43
Medlem
Citat:
Du behöver inte använda order Gud. Det är bara ett ord

Men ordet kärlek, frihet etc...är också bara ord. De alla pekar mot något heligt här i livet. Att utforska dessa djupare aspekter om livet är att vara religiös som går ut på att bli mer vis som person och ha en djupare förståelse kring livet. Då pratar jag om religionens etymologiska innebörd inte om organiserad religion som har konceptualiserats.
Ja, och dom orden räcker. Varför kalla det för "Gud". Det öppnar bara för missförstånd...
Och jag ser inte dessa ords innebörd som gudsbevis.
Citera
2016-08-30, 17:53
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ja, och dom orden räcker. Varför kalla det för "Gud". Det öppnar bara för missförstånd...
Och jag ser inte dessa ords innebörd som gudsbevis.

Vad dessa ord representerar är gud, så det är inte direkt bevis på gud men det visar att gud möjligtvis existerar. Vilket betyder att man inte kan förneka det genom att kräva bevis när det redan finns bevis. Det är något man måste utforska själv på liknande sätt som forskare utforskar naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in