2016-08-28, 17:15
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Du försöker objektifiera Gud.

Gud kan inte klassas som:

1. Naturen
2. Universum

Gud ÄR naturen och Universum. Gud är inget objekt.

Ifall jag skapar en Natur Gud eller en Kärleks Gud då har jag skapat en Idol. Lär dig skillnaden.
En fråga: Hur vet du allt detta? Eller är jag för okunnig får att förstå (belägg saknas)?
Citera
2016-08-28, 17:17
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sanningen har jag inget emot att söka. Får jag fråga hur många gudar du tror på, och du får gärna ge en anledning till varför du inte tror på alla gudspåståenden? ( kanske det beror på din okunnighet?)

Jag tror bara på en Gud. Skaparen av Universum.

Tror inte på andra Gudar för de är skapade av människor, alltså Idoler. Det du kallar för gudar kallar jag för Idoler. Det är en helt annan femma. Jag tror inte på några Avenger gudar.

Citat:
Men om du inte tror på alla gudspåståenden, så undrar jag varför du inte känner dig "manad att söka efter sanningen

Därför Idoler är inte sanningen, man kan inte dras till något som är falskt. Man dras bara till sånt som är sant. Det finns en naturligt begär att dra sig till sanningen.

ifall en 5.åring hittar på en Bajs gud, varför skulle jag känna mig manad att söka den guden?
Citera
2016-08-28, 18:24
Medlem
Citat:
Jag tror bara på en Gud. Skaparen av Universum.

Tror inte på andra Gudar för de är skapade av människor, alltså Idoler. Det du kallar för gudar kallar jag för Idoler. Det är en helt annan femma. Jag tror inte på några Avenger gudar.

Därför Idoler är inte sanningen, man kan inte dras till något som är falskt. Man dras bara till sånt som är sant. Det finns en naturligt begär att dra sig till sanningen.

ifall en 5.åring hittar på en Bajs gud, varför skulle jag känna mig manad att söka den guden?
Du är alltså inte intresserad av sanningen?
Citera
2016-08-28, 22:02
Medlem
Citat:
Du är alltså inte intresserad av sanningen?

Vad är sanningen?
Citera
2016-08-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vad är sanningen?
Tydligen Gud. Och Gud ska man söka, men det gäller att söka rätt Gud. Man ska vara öppen, men inte för öppen. Söker man inte, så är man inte intresserad av sanningen.
Ja, så går snacket i alla fall....
Citera
2016-08-28, 22:29
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Tydligen Gud. Och Gud ska man söka, men det gäller att söka rätt Gud. Man ska vara öppen, men inte för öppen. Söker man inte, så är man inte intresserad av sanningen.
Ja, så går snacket i alla fall....

Gud är skaparen av universum. Du försöker objektifiera Gud och göra det till någon slags Idol. Vilket inte har något att göra med Gud.
Citera
2016-08-28, 22:33
Medlem
Citat:
Gud är skaparen av universum. Du försöker objektifiera Gud och göra det till någon slags Idol. Vilket inte har något att göra med Gud.
Jag försöker ingenting, jag bara går efter vad folk (och text) säger om Gud. I så fall ör det dom troende som gör Gud till en idol.
Citera
2016-08-28, 22:49
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Jag försöker ingenting, jag bara går efter vad folk (och text) säger om Gud. I så fall ör det dom troende som gör Gud till en idol.

Ja det stämmer, just därför vet inga troende om vad gud är för något då de fastat för idolbilden. Man måste gå bortom ordet/konceptet Gud och lära känna Gud.
Citera
2016-08-29, 06:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=-Obi-Wan-Kenobi-|58317255]
Citat:
Gud är skaparen av universum.
Det får du stå för själv, inget som är generellt gällande som riktlinje öht, och inte moraliskt heller, särskilt inte det - men i teokratier tvingas du förhålla dig till vad imamen eller andra megalomaner vill att du ska tro.

Citat:
Du försöker objektifiera Gud
Ordet , namnet gud.. är i sig en projektionsyta.. som man sdan fyller med vad som kan passa. En mental lek som många tror på.. och därför blir otåliga när förvillelserna och begreppsförvirringarna inte längre ses som varken tjänliga el förnuftiga.
Citat:
Idol.
Idol blir den som gör sig förtjänst av troendet med olika metodik säger sig ha "gudskontakt" , det är alltid individer som utnyttjar gudsidén, då "en gud, aldrig någonsin farit ner och varit involverad i mänskliga angelägenheter" , människors känslor framföralt, buffrar upp och spökr för dem, säkertav oförmåga att förstå vad utnyttjande är , men utnyttjande ärino vetenskap inget hokuspokus.. i mysticcism och sökandet efter pseudo kan pseudo betyda nåt, eller att folk av oförstånd men med vanans makt att överge egen beslutsförmåga i vad som är och vad som inte är.

Sagor myter och sägner, har lockat människor genom alla tider, naturfolk inte minst, det är alltså primitiva "behov" hos många att leta ur hopplöshet för att göra sig ännu mer hopplös. Ledningar el. toppskikt, behöver förvirring.. vad skulle annars alla trologer hitta på mef liv och leverne? de skulle förstås behöva jobba och leva med livet istället för föreställnignar.. vilket är svårare.

Att sitta och konspirera, är den late mannens ultimata önskedröm, allt utan motprestationer.
Ja lite pappersarbetem sm är "rent och bekvämt"
Citera
2016-08-29, 07:17
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, just därför vet inga troende om vad gud är för något då de fastat för idolbilden. Man måste gå bortom ordet/konceptet Gud och lära känna Gud.
Säg det till alla troende.
Citera
2016-08-29, 08:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Det är därför religion bildats, för att gud somensamt makt-ord är ettgammeldags maktutövande, att säga gör-som-gud-vill.. är forntidens makthavares retorik, men kan ses ha fått uppsving.... med rätt så allvarliga konsekvenser dessutom.

Man t.ex inte säga "gud vi tackar dig" i domkratiskt sekulära sammanhang, men man behagar det så... det finns inte den gud som varken brukat jorden, skördat den, lagat maten eller serverat den, men gyllen gryningsfantaster har gjort allt som står i deras makt, att driva "gudsidén.. åt de håll de känt vara lönt, roligt eller visat sig iaf ha ökat känslan att ha makt. gud är ordent man taar i mun när man vill ta makt, alla klassiska tänkare har bevisat hur de härdar dne obildade massan med att ta utopiska floskler i mun och får folk i slaveri, men att slaveriet inte upphört efter så många hundra år, är i sig bevis på vad gudsmalandet används till. Meningen med livet.. är att tro, inte veta, inte vara förmäten för då surnar jante, som tydligen vet någonting..

Därför att potentater i ortodoxa, är starkt patriarkaliska och tanterna har accepterat att må det bli som gud vill....

ödestro, som fler tagit efter, utifrån att man sett att det lönat sig.. det inbringar mer, liksom...

att hota lite som det kommer sig.

Hot, har varit mycket bra metodik att ha för att "tro sig öka tron för den som ordar gud.. och hans förhärligade makt.

ändå visar det sig som jag skrev innan,att varenda levande som föds till denna planet , fortare än kvickt lever inget mer än utpräglat materielistiskt och skyndar sig att binda kapital, till sig själv.. och sedan får resten skylla sig själv och kämpa

och så är skadeglädjen den enda sanna glädjen, så de troende som vänder sig ut mot himlen och mot askaparen som är allseende kan säga "vad var det vi sa" , ni, skulle ha följt oss... man ska inte tro man är något nej man ska vara beroende av något smart tänkesätt , för gud har ju redan arrangerat allt på det bästa som det bara går..
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-08-29 kl. 08:24.
Citera
2016-08-29, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
och så är skadeglädjen den enda sanna glädjen, så de troende som vänder sig ut mot himlen och mot askaparen som är allseende kan säga "vad var det vi sa" , ni, skulle ha följt oss... man ska inte tro man är något nej man ska vara beroende av något smart tänkesätt , för gud har ju redan arrangerat allt på det bästa som det bara går..
det är hycklarna du pratar om. de som förnekar den sanna Guden som lever MITT BLAND OSS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in