2016-08-30, 06:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Ateism är naturalism och det är en tro.

Nej, det betyder definitionen av ateism inte.

Men leka du gärna med semantisk akrobatik.
Citera
2016-08-30, 06:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att det finns ateister som också är anhängare av naturalism betyder inte att alla ateister är det.

Äntligen är vi vid pudelns kärna:

1/ "Ateism" betyder "utan 'gud' ".

2/ Att olika ateister sen associerar sig med/motiveras av olika anledninger till att vara "utan 'gud' " förutsättar en specifikation av vad det är som man möjligen vill kritisera i dessa olika ateisters associerande eller motivation.
Citera
2016-08-30, 06:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förmodligen därför att ateism ses som en motsats till gudstro, och då måste det ju vara en tro på något annat.
De har inte fattat att avsaknad av något inte är dess motsats.

Vilket är det jag implicerar i min metafor "väderkvarnskriget", som påpekar en falsk dikotomi vissa pådyvlande teister skapar i ett försök på att reducera religionsdebatten till svart/vita postioner.
Citera
2016-08-30, 06:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fuck! Och ändå har du lyckats skriva hela 177 inlägg i den här tråden??

Hur som, OM du iaf har lite intresse av att andra också läser Ditt Livs Novell eller vad det nu är, får du gärna korr-läsa också.

Försök komme med något mera än futtig ad hominem.
Citera
2016-08-30, 08:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag ser att du i brist på sakliga argument nu slutligen tydligt demonstrerar, att du är en deltagare i (det jag kallar för) "väderkvarnskriget" mellan olika starkt polariserade faktioner i religionsdebatten.
Till skillnad mot du som är neutral?
Har inget alls emot ateism och ateister som sådana, kanske t o m själv är en sån, men bland religionsbasharna på nätet härjar en speciell sorts pseudoakademisk typ som t ex du själv som det bara är alltför frestande att driva med. Mea maxima culpa!

Din försök till hemgjorda klassificeringar är iaf roande.

Citat:
Så vad har du egentligen själv kommit fram till efter hela 713 inlägg i den här tråden?
Citera
2016-08-30, 09:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Äntligen är vi vid pudelns kärna:

1/ "Ateism" betyder "utan 'gud' ".

2/ Att olika ateister sen associerar sig med/motiveras av olika anledninger till att vara "utan 'gud' " förutsättar en specifikation av vad det är som man möjligen vill kritisera i dessa olika ateisters associerande eller motivation.
Ja alltså teism som är ännu ganska så dominerande sett till hur sammhällen och gemensamma värden definieras i intutionaliserad form, har till slut blivit internaliserat till s.k allmänmedvetanden, det är i stora delar av världen både förbjudet och tabu att kränka vissa av statuerade värden. Inte överallt.. dock i det stora hela, men inte för alla, ty alla underlyder inte rättssäkerhet eller rätt till människorätt. Trist att behöva säga, men industrialismen och rationalistiska livsfilosofier förbjuder och det genom att meningsskiljaktigheter delar på exakt samma plan, en plan.. den demokratiska som kan sekulariseras men ofta med väldigt flytande defiitioner.. för att det ska kunna gå att växla in och ut, kanske utifrån vad för aktivitet el verksamhet individen medborgaren ägnar sig åt.

Det är i juridisk mening komplext,men också socialt lätt sagt komplext med värdeförskjutningar.

Där du som teist kan ses som ateist och som ateist inom en sekund kan värderas som teist. mycket delikat tycker jag.. när i slutänden inga definitioner längre görs gällande och det är i sådant klimat islam växer, tror jag.
Citera
2016-08-30, 09:12
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Fuck! Och ändå har du lyckats skriva hela 177 inlägg i den här tråden??

Hur som, OM du iaf har lite intresse av att andra också läser Ditt Livs Novell eller vad det nu är, får du gärna korr-läsa också.
No shit?!

Så ateism, ÄR tro så som teism är tro.. ?

På vad?
Citera
2016-08-30, 09:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Instämmer. Att själv sakna tro innebär inte att man automatiskt anser att det inte kan finnas något alls att tro på. Det är därför som jag anser att ateism inte nödvändigtvis är motsatsen till att tro på gud(ar).

Mmm, men inte riktigt det jag menar.

Jag pratar om X. Bara för att man inte tror på X betyder inte det att man har ståndpunkten att X inte existerar. Det betyder bara att man inte accepterat påståendet om X's existens som sant.

Jag har aldrig sagt att jag anser att det finns något att tro på.

Men, klart man KAN tro på vad man vill. Men tro (faith) per definition är irrationellt och godtroget.
Du håller något för att vara sant utan evidens. Eller rättare sagt bra evidens. Anekdotisk bevisföring och en härlig känsla i magen håller helt enkelt inte.

Världen vore utan tvekan ett bättre ställe om folk slutade med sådana dumheter.
Citera
2016-08-30, 09:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Har inget alls emot ateism och ateister som sådana, kanske t o m själv är en sån, men bland religionsbasharna på nätet härjar en speciell sorts pseudoakademisk typ som t ex du själv som det bara är alltför frestande att driva med. Mea maxima culpa!

Så vad har du egentligen själv kommit fram till efter hela 713 inlägg i den här tråden?
Nu undanmannövrerar du ändå ämnet ateism, som ord med innebörd att betraktas, ska ateism omfatta levvande individer som inte tar till sig TEISMens olika värderingar, teismens valörer i människovärde och i hur det värderandet följar vissa rätt statiska principer och blir till slut normeringar, som likafullt ändå inte är så giltiga ens för teister själva i hur en låt säga genomsnittsteist skulle vilja värdera sina egna behov, att verkligen "vara" teistiska, nej.. så klart inte.. så, så fort teismen klarat av sina statueringar "nu är jag äkta individ, jag är gift" så är det i EGENTLIG mening, inte ens religiöst, det är däremot juridiskt.. i samhällskroppen.. kan den börja agera som människa, med plötsligt högre VÄRDE, människovärdet har fått sig en boost.. och de facto, bemöts den som klokare kunnigare värdigare och har därmed tagit sig också respekt i besittning. Som, teist i lagens mening, som är juridisk, därmed åtnjuter teisten, lite på halvt skämt sagt, en njutbar känsla (med lagen i ryggen) att börja moralisera ANDRAS leverne, och kamma hem.. en massa märkliga fördelar, på andras bekostnad, dem.. som inte gick till prästen och döpte sig eller var så "försigkomna" att "förstå" vigvattnets magiska ja helande, kraft... och för den sakens skull, måste det få ses somlegitimt att försöka mästra dessa lite seenfärdiga som tar sig sådan evinnerlig tid på sig, att "fatta" den "samhälleliga , nyttan" att in. och underordna sig alla de smartingar som ju är iaf lite intelligenta och förstått, "meningen" med t.ex.. ritualism.. ockultism, och annat vidskepligt som gör-livet-så.meningsfullt och värt, att levas.

Det kan ju inte vara , bara födas.. leva.. och dö och sedn, bara.. död. Det vet ju teisten, att så är det minsann INTE. och med besked har därför teisterna noga sett till att omgärda teism med ordentligt tillsatta bindande traktat paragrafdjungel och en massa "underförstådda" lagar, så ateism.. ska kunna ses som, efterblivet.. o-betänksamt.. inte-riktigt-så-insatt, osv i all oändlighet vad gäller äkta individer resp. de oäkta som är inte lika liksom... tja.. de fattas liksom något... ande kanske, de har själar som är kanske outvecklade? ..det som behöver kanske undersökas lite extra, kanske? njaaa mjaa mjooo.. hmm, ja moral vet de ju iaf inte vad det är hö hö hö
Citera
2016-08-30, 10:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ser att du i brist på sakliga argument nu slutligen tydligt demonstrerar, att du är en deltagare i (det jag kallar för) "väderkvarnskriget" mellan olika starkt polariserade faktioner i religionsdebatten.

Citat:

Det vill jag inte påstå att jag alltid är.

Men däremot är jag tillräcklig intellektuell hederlig till att försöka undvika generaliseringer, så när jag försvarar eller attackerar nån "position", då gör jag det i den mån jag kan vara specifik.

Citat:
Har inget alls emot ateism och ateister som sådana, kanske t o m själv är en sån,

"Kanske"? Vet du inte vad du själv står för?

Citat:
men bland religionsbasharna på nätet härjar en speciell sorts pseudoakademisk typ som t ex du själv som det bara är alltför frestande att driva med.

Kan du specificera mitt "religionsbashari", tack.

Citat:

1/ Är det min ständiga referens till definitionen av ateism som betyder "utan 'gud' " du syftar till med "hemgjorda klassificeringer"?

2/ Och/eller är det mitt påpekande av att ateism kan associeras med/kan motiveras av massor med olika andra positioner?
Citera
2016-08-30, 10:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Jag har "kommit fram till":

1/ Att ateism betyder "utan 'gud' ".

2/ Att ateism kan associeras med/kan motiveras av andra "positioner".

3/ Att det är viktigt att precisera/specificera vad som är vad i detta sammanhang.

4/ Att jag själv är agnostisk ateist; till stor del p.g.a. min position som filosofisk relativist och mitt användande av filosofisk rationalism.
Citera
2016-08-30, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja alltså teism som är ännu ganska så dominerande sett till hur sammhällen och gemensamma värden definieras i intutionaliserad form, har till slut blivit internaliserat till s.k allmänmedvetanden, det är i stora delar av världen både förbjudet och tabu att kränka vissa av statuerade värden. Inte överallt.. dock i det stora hela, men inte för alla, ty alla underlyder inte rättssäkerhet eller rätt till människorätt. Trist att behöva säga, men industrialismen och rationalistiska livsfilosofier förbjuder och det genom att meningsskiljaktigheter delar på exakt samma plan, en plan.. den demokratiska som kan sekulariseras men ofta med väldigt flytande defiitioner.. för att det ska kunna gå att växla in och ut, kanske utifrån vad för aktivitet el verksamhet individen medborgaren ägnar sig åt.

Det är i juridisk mening komplext,men också socialt lätt sagt komplext med värdeförskjutningar.

Citat:
Där du som teist kan ses som ateist och som ateist inom en sekund kan värderas som teist. mycket delikat tycker jag.. när i slutänden inga definitioner längre görs gällande och det är i sådant klimat islam växer, tror jag.

Japp, och det är av den anledning att jag förespråker specificerande istället för generaliserande.

Religionsdebatten är avsevärd mera komplex än det fåniga "väderkvarnskrig" vissa pådyvlande teister vill reducera den till att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in