2016-08-30, 11:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och vägen dit kanske inte är så spikar som du tror vilket jag redan förklarat för mindre än två timmar sedan men du behagar ju inte läsa och föra en saklig diskussion, du plockar istället bara fram små enkla sanningar ur större resonemang och varje gång bara sådana som talar för din agenda.

Beskriv då vägen till en valutakrasch. Är den inte att valutan blir svagare och svagare tills den är värdelös?
2016-08-30, 11:44
Bannlyst
Citat:
Regeringen är inte lika allsmäktig som gud fader själv. Om kronan kraschar totalt så kommer naturligtvis statens förtroende vara noll och regeringen kan inte göra mer än att ropa sitt still i båten.
Och låta over en miljon invånare bli hemlösa? Inte ens tomte-regeringen som sitter nu skulle låta det ske.
2016-08-30, 11:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Och låta over en miljon invånare bli hemlösa? Inte ens tomte-regeringen som sitter nu skulle låta det ske.

Inte bankerna heller, hur skulle de gynnas av detta?
2016-08-30, 16:54
Medlem
[quote=Alpha101|58326655

b) Byggjobbarna halverar sina löner. Produktionskostnaderna faller och därmed pris på existerande bostäder.

[/QUOTE]

Hej Alpha.

jag har följt denna tråd i ett par år men sällan(aldrig?) deltagit i diskussionen.
Hursomhaver, rätta mig om jag har fel, men du har flertalet gånger hänvisat till produktionskostnaden/byggnadsarbetarnas löner som en parameter när det gäller de "höga" bostadspriserna.

Vilka siffror lutar du dig emot gällande detta? Jag känner till att svenska snickare, elektriker etc ha relativt höga löner pga bla kollektivavtal mm. Men anledningen till att jag vill höra närmare hur du resonerar är att jag själv jobbar i branschen (entreprenad ingenjör på ett hyfsat stort bolag) och har bra insyn i ekonomin på mitt och andra byggföretag. Och visst är produktionskostnaden en stor del i det hela, men enligt min uppfattning var den inte så mycket lägre för 5-10-15 år sedan. Det som jag däremot har sett är att vinsten per såld bostadsrätt(ny prod) har dragit iväg ordentligt de senaste 7-8 åren(positivt för mig).

Tack på förhand
2016-08-30, 17:10
Medlem
Ytterligare en räntehöjning är att vänta nu i september..

Det går mycket bra för USA och det i rasande takt, det lär inte dröja länge innan Sverige och Ingves i spetsen märker av det.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/30/rantor-och-valutor-dollarn-fortsatter-starkas/

En lågkonjuktur är att vänta mycket snart, tror dem som är insatta förstår vad jag menar!

Bajskorv
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-30 kl. 17:12. Anledning: Vvv
2016-08-30, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Ytterligare en räntehöjning är att vänta nu i september..

Det går mycket bra för USA och det i rasande takt, det lär inte dröja länge innan Sverige och Ingves i spetsen märker av det.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/30/rantor-och-valutor-dollarn-fortsatter-starkas/

En lågkonjuktur är att vänta mycket snart, tror dem som är insatta förstår vad jag menar!

Bajskorv

Mja. I verkligheten går det snarare väldigt knackigt just pga nollräntorna. Samma sak här. Marknadsräntor måste till om det någonsin ska bli en bättre utveckling på riktigt (med fler heltidsanställningar, med ökade reala inkomster, med ökat sparande, på sikt). Det förutsätter krasch inklusive tillgångsvärden ned i källaren (bopriserna). Gå in i kraschen med ohemula lån den som vill men det är inget att avundas.
2016-08-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Hej Alpha.

jag har följt denna tråd i ett par år men sällan(aldrig?) deltagit i diskussionen.
Hursomhaver, rätta mig om jag har fel, men du har flertalet gånger hänvisat till produktionskostnaden/byggnadsarbetarnas löner som en parameter när det gäller de "höga" bostadspriserna.

Vilka siffror lutar du dig emot gällande detta? Jag känner till att svenska snickare, elektriker etc ha relativt höga löner pga bla kollektivavtal mm. Men anledningen till att jag vill höra närmare hur du resonerar är att jag själv jobbar i branschen (entreprenad ingenjör på ett hyfsat stort bolag) och har bra insyn i ekonomin på mitt och andra byggföretag. Och visst är produktionskostnaden en stor del i det hela, men enligt min uppfattning var den inte så mycket lägre för 5-10-15 år sedan. Det som jag däremot har sett är att vinsten per såld bostadsrätt(ny prod) har dragit iväg ordentligt de senaste 7-8 åren(positivt för mig).

Tack på förhand
Byggnadskostnaden mäts av SCB. Det utgör kostnaden för att bygga. Där ingår t ex markberedning.
Produktionskostnaden mäts också av SCB. Då ingår även markpris och div skatter.

Här är byggnadskostnad per kvm för flerbostadshus:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0201__BO0201A/KostnaderPerAreorFH2/table/tableViewLayout1/?rxid=6650094e-180b-423f-acc3-a6ea703f8757
1998 13 774
1999 15 815
2000 18 171
2001 21 249
2002 22 571
2003 23 038
2004 21 075
2005 22 403
2006 22 351
2007 25 084
2008 26 613
2009 26 253
2010 27 849
2011 28 350
2012 30 335
2013 32 245
2014 33 060

Som du ser har den närmast fördubblats under den tid du inte sett någon förändring. Du får väl grunna över om det finns kostnader du inte ser. Vi har bl a haft betydande löneökningar de senaste 15 åren. Att det inte skulle märkas, som du säger, gör nog att din kommentar inte riktigt upplevs som tillräknelig.

Båda dessa kostnader har ökat som bostadspriserna sedan mitten på 90talet. (Det innebär dock inte att de nödvändigtvis matchas varje enskilt år). Prisuppgången de senaste 3 åren har varit stark och lär inte matchas av ökningar i vare sig byggnads eller produktionskostnad. Och det lär vara precis därför som vi ser mycket bostadsbyggande nu. Flera markplättar där man tidigare inte sett att man går runt på att bygga på är nu möjliga att bebygga.
Du kan också se att bostadsbyggandet hade gått ned rejält för några år sedan. Och den starka prisuppgången som nu varit var nog nödvändig för att få igång bostadsbyggandet igen.

Vad gäller löner så kan man se det i följande dokument http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Se figur 3.6: "Byggnadsarbetarlöner i Europa 2012". Där ser vi att de svenska är högst av de 18 europeiska länder som ingick i undersökningen. Bl a ser man att lönerna är nästan dubbelt så höga som i Finland. Och svenskar lär knappast vara dubbelt så produktiva som finnar.
2016-08-30, 20:24
Medlem
Citat:
e) räntorna går upp
Du behöver tala om varför. Det är händelserna/orsakerna som vi ska gå igenom och riskbedöma.

Citat:
f) Staten hittar på nya regler som exempelvis avskaffade räntebidrag.
Skattehöjningar som orsakar lågkonjunktur då. Men det kan kanske ingå i a).

Citat:
g) Det blir problem på räntemarknaden och svenska banker börjar betraktas som högriskobjekt
Återigen. Du behöver beskriva händelsen/orsaken. Du går inte det.
För att du ska förstå bättre. Det du gör är ungefär som att säga att alla köper gengasaggregat och kopplar på bilarna. Men du talar inte om vad som förmår folk att göra det. Det behöer finnas en orsak. Och det är risken för orsaken vi ska estimera.

Det vi skulle kunna lägga till av det du skrivit ovan är väl:

e) staten bestämmer sig för att sänka ekonomin och höjer skatterna, vilket orsakr lågkonjunktur och massarbetslöshet. Det lär sänka bostadspriserna.
Senast redigerad av Alpha101 2016-08-30 kl. 20:30.
2016-08-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nu är du väl lite väl optimistisk? Det finns fler parametrar som kan utlösa en prisnedgång och det vet du. Det som är lite oroväckande just nu är att i princip alla parametrar ganska länge gett ett tryck uppåt. Det finns inte mycket luft kvar att blåsa in.
Nu skulle du väl riskbedöma fallen ovan. Och eventuellt lägga till andra risker du ser.

Jag ser inte att du gör det. Varken det ena eller det andra. I stället avslutar du med ett förvirrat påstående om luft, vilket inte verkar ha det minsta verklighetsförankring. När du behöver förfalla till sådant och undvika verkligheten betyder det att du har ett svagt eller obefintlig case.
2016-08-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Byggnadskostnaden mäts av SCB. Det utgör kostnaden för att bygga. Där ingår t ex markberedning.
Produktionskostnaden mäts också av SCB. Då ingår även markpris och div skatter.

Här är byggnadskostnad per kvm för flerbostadshus:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0201__BO0201A/KostnaderPerAreorFH2/table/tableViewLayout1/?rxid=6650094e-180b-423f-acc3-a6ea703f8757
1998 13 774
1999 15 815
2000 18 171
2001 21 249
2002 22 571
2003 23 038
2004 21 075
2005 22 403
2006 22 351
2007 25 084
2008 26 613
2009 26 253
2010 27 849
2011 28 350
2012 30 335
2013 32 245
2014 33 060

Som du ser har den närmast fördubblats under den tid du inte sett någon förändring. Du får väl grunna över om det finns kostnader du inte ser. Vi har bl a haft betydande löneökningar de senaste 15 åren. Att det inte skulle märkas, som du säger, gör nog att din kommentar inte riktigt upplevs som tillräknelig.

Båda dessa kostnader har ökat som bostadspriserna sedan mitten på 90talet. (Det innebär dock inte att de nödvändigtvis matchas varje enskilt år). Prisuppgången de senaste 3 åren har varit stark och lär inte matchas av ökningar i vare sig byggnads eller produktionskostnad. Och det lär vara precis därför som vi ser mycket bostadsbyggande nu. Flera markplättar där man tidigare inte sett att man går runt på att bygga på är nu möjliga att bebygga.
Du kan också se att bostadsbyggandet hade gått ned rejält för några år sedan. Och den starka prisuppgången som nu varit var nog nödvändig för att få igång bostadsbyggandet igen.

Vad gäller löner så kan man se det i följande dokument http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Se figur 3.6: "Byggnadsarbetarlöner i Europa 2012". Där ser vi att de svenska är högst av de 18 europeiska länder som ingick i undersökningen. Bl a ser man att lönerna är nästan dubbelt så höga som i Finland. Och svenskar lär knappast vara dubbelt så produktiva som finnar.

Bostadspriserna har under perioden gått från drygt 10 kkr/kvm till i strax under 100 kkr/kvm och det förklarar du med att byggkostnaden ökat från 13 till 33 kkr/kvm, alltså ca 20 kkr/kvm.

Och ja, byggnadsarbetarna har extremt höga löner för den ringa kompetens de tillägnat sig men du har blandat ihop vad som är orsak och verkan här. Byggnadsarbetarna har ställt höga lönekrav och lyckats få igenom dessa för att deras arbetsgivare får skyhögt betalt och är så ivriga att få igång byggen att de accepterar lönekrav och ockrande underleverantörer.

Kunden som ska ha huset skiter nästan i köpeskillingen för han resonerar precis som nåra pappskallar i den här tråden att kostnaden per månad påverkas ju ändå minimalt ifall köpeskillingen per kvm ökar med någon futtig tusing.
2016-08-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du behöver tala om varför. Det är händelserna/orsakerna som vi ska gå igenom och riskbedöma.

Skattehöjningar som orsakar lågkonjunktur då. Men det kan kanske ingå i a).

Återigen. Du behöver beskriva händelsen/orsaken. Du går inte det.
För att du ska förstå bättre. Det du gör är ungefär som att säga att alla köper gengasaggregat och kopplar på bilarna. Men du talar inte om vad som förmår folk att göra det. Det behöer finnas en orsak. Och det är risken för orsaken vi ska estimera.

Det vi skulle kunna lägga till av det du skrivit ovan är väl:

e) staten bestämmer sig för att sänka ekonomin och höjer skatterna, vilket orsakr lågkonjunktur och massarbetslöshet. Det lär sänka bostadspriserna.

Om någon den 10/9 2001 hade sagt till dig att två flygplan skulle flyga in i wtc och följderna skulle påverka hela världen i decennier så skulle du skrattat.
Tror du någon förutsåg tsunamin i Japan för några år sedan? Vem förutsåg Harrisburg? Vem förutsåg problemen med subprimelånen? Vem förutsåg greklandskrisen?

Min poäng är att det finns så många osannolika händelser som kan påverka världen att trots att varje händelse har extremt liten sannolikhet så blir det ändå bara en tidsfråga innan nästa sak inträffar och det med 100% sannolikhet. Exakt vad vet jag naturligtvis inte men en sak är jag säker på och det är att räntorna kommer av någon anledning förr eller senare tvingas tillbaka till sina historiska omanipulerade nivåer och över det också. Och staten kan med manipulationer skjuta det på framtiden men förr eller senare håller det inte längre.

Du kan jämföra det med stora talens lag.(fast den matematiska nivån är väl långt over youre head)
2016-08-30, 22:20
Medlem
Citat:
Bostadspriserna har under perioden gått från drygt 10 kkr/kvm till i strax under 100 kkr/kvm och det förklarar du med att byggkostnaden ökat från 13 till 33 kkr/kvm, alltså ca 20 kkr/kvm.
I din värld så gick villor som kostade 4 MSEK 2014 för 400 kSEK 98.
I verkligheten, som vi andra befinner oss i, så gick de för 2 MSEK. Vilket stämmer ganska bra med ovanstående.
(Den som tvivlar kan titta på fastighetsprisindex som SCB tillhandahåller).

Citat:
Och ja, byggnadsarbetarna har extremt höga löner för den ringa kompetens de tillägnat sig men du har blandat ihop vad som är orsak och verkan här. Byggnadsarbetarna har ställt höga lönekrav och lyckats få igenom dessa för att deras arbetsgivare får skyhögt betalt och är så ivriga att få igång byggen att de accepterar lönekrav och ockrande underleverantörer.
Mer korrekt är att dom utnyttjat de maffiametoder som de gavs för länge sedan till att utpressa till sig oskäliga löneökningar. Och (S) har hjälpt till med det. T ex har man satt stora byggen i blockad för att det funnits enmansföretag utan anställda som inte tecknat kollektivavtal.
Och man har också lyckats utpressa till sig hinder för utländska företag att verka här.

Övrigt näringsliv är konkurrensutsatt. Folk som arbetar där måste konkurrera med folk i andra länder. Det har byggfacket med sina maffiametoder hindrat i byggsektorn. Och därför måste folket i Sverige betala skyhöga bostadspriser helt i onödan.

Citat:
Kunden som ska ha huset skiter nästan i köpeskillingen för han resonerar precis som nåra pappskallar i den här tråden att kostnaden per månad påverkas ju ändå minimalt ifall köpeskillingen per kvm ökar med någon futtig tusing.
Men visst är det lite intressant att du gnäller över höga priser men samtidigt uppvisar full acceptans över att byggfacket ökar på dessa ohämmat. Och sedan misskrediterar folket i allmänhet. (Troligen uppstod kognitiv dissonans och du tog ut frustrationen på dina medmänniskor).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in