Citat:
Men snälla…skärp dig lite nu.
ekonomi är i stort inkomst - utgifter = en individs ekonomi.
som ensamstående ökar utfgifterna oftast, och som ensamstående har man bara sin egen inkomst och ingen annans.
Detta är samma för män och för kivnnor.
Skillnaden mellan könen är dock att män som gifta arbetar mer med lönearbete, vilket gynnar deras privata ekonomi via pension ex.
Kvinnor arbetar mer med oavlönat arbete som gifta, vilket missgynnar deras privata ekonomi via pension ex.
När dessa två skiljer sig händer det dock saker. Kvinnor får tid över för att börja lönearbeta mer.
Detta STÄRKER hennes privata ekonomi. Medan män oftare står kvar…eller t.o.m minskar sitt lönearbete.
Ergo för den privata ekonomin dvs den INKOMST som man SJÄLV tjänar in är det lönsamt för kvinnor men mindre lönsamt för män att skilja sig.
För båda är det dock förmodligen mer ekonomisk lönsamt att stanna som gifta, och säkerligen mest för män. Men nu pratade vi vad som händer efter skilsmässa och inget annat.
Om du inte fattar, så inget jag kan hjälpa dig mer med.
ekonomi är i stort inkomst - utgifter = en individs ekonomi.
som ensamstående ökar utfgifterna oftast, och som ensamstående har man bara sin egen inkomst och ingen annans.
Detta är samma för män och för kivnnor.
Skillnaden mellan könen är dock att män som gifta arbetar mer med lönearbete, vilket gynnar deras privata ekonomi via pension ex.
Kvinnor arbetar mer med oavlönat arbete som gifta, vilket missgynnar deras privata ekonomi via pension ex.
När dessa två skiljer sig händer det dock saker. Kvinnor får tid över för att börja lönearbeta mer.
Detta STÄRKER hennes privata ekonomi. Medan män oftare står kvar…eller t.o.m minskar sitt lönearbete.
Ergo för den privata ekonomin dvs den INKOMST som man SJÄLV tjänar in är det lönsamt för kvinnor men mindre lönsamt för män att skilja sig.
För båda är det dock förmodligen mer ekonomisk lönsamt att stanna som gifta, och säkerligen mest för män. Men nu pratade vi vad som händer efter skilsmässa och inget annat.
Om du inte fattar, så inget jag kan hjälpa dig mer med.
Det du återkommer till är pensionen. Sverige har ett dåligt pensionssystem som dels missgynnar många kvinnor, dels kommer vara så urholkat den dagen jag själv blir pensionär att det inte går att lita på. Därför bör både män och kvinnor ha privat sparande, och i ett äktenskap ägs detta sparande gemensamt. Börjar man spara när man får sitt första jobb hinner man bygga upp en fin utdelningsportfölj till när man är pensionär.
På politisk nivå är ju andra pensionsmodeller möjliga. I Tyskland som har sambeskattning vill jag minnas att makar också delar på pensionspoäng.