2016-08-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men snälla…skärp dig lite nu.

ekonomi är i stort inkomst - utgifter = en individs ekonomi.

som ensamstående ökar utfgifterna oftast, och som ensamstående har man bara sin egen inkomst och ingen annans.

Detta är samma för män och för kivnnor.

Skillnaden mellan könen är dock att män som gifta arbetar mer med lönearbete, vilket gynnar deras privata ekonomi via pension ex.
Kvinnor arbetar mer med oavlönat arbete som gifta, vilket missgynnar deras privata ekonomi via pension ex.

När dessa två skiljer sig händer det dock saker. Kvinnor får tid över för att börja lönearbeta mer.
Detta STÄRKER hennes privata ekonomi. Medan män oftare står kvar…eller t.o.m minskar sitt lönearbete.

Ergo för den privata ekonomin dvs den INKOMST som man SJÄLV tjänar in är det lönsamt för kvinnor men mindre lönsamt för män att skilja sig.
För båda är det dock förmodligen mer ekonomisk lönsamt att stanna som gifta, och säkerligen mest för män. Men nu pratade vi vad som händer efter skilsmässa och inget annat.

Om du inte fattar, så inget jag kan hjälpa dig mer med.

Det du återkommer till är pensionen. Sverige har ett dåligt pensionssystem som dels missgynnar många kvinnor, dels kommer vara så urholkat den dagen jag själv blir pensionär att det inte går att lita på. Därför bör både män och kvinnor ha privat sparande, och i ett äktenskap ägs detta sparande gemensamt. Börjar man spara när man får sitt första jobb hinner man bygga upp en fin utdelningsportfölj till när man är pensionär.

På politisk nivå är ju andra pensionsmodeller möjliga. I Tyskland som har sambeskattning vill jag minnas att makar också delar på pensionspoäng.
Citera
2016-08-30, 13:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Och var har du din källa på att så skulle vara fallet?

Om kvinnan och mannen arbetar 100%, och de har eller får barn ökar också risken för skilsmässa.

Du och TS verkar vara ute efter att det är något fel på just kvinnor som gör att skilsmässor existerar.
Jag säger att det generellt inte är "fel" på människor som gifter sig. Felen ligger mycket mer i hur vi lägger upp vår vardag o h våra könsnormer. Om en part blir utarbetad, känner sig mentalt, arbetsmässigt utsugen och förfördelad så vill hen skilja sig i högre grad.
Och KAN alla de individer som känner sig förfördelade ta skilsmässa så gör det självklart detta.

Inte krångligare än så.
Helt fascinerande med vilka glasögon du ser världen. Din tolkning av verklighetens siffror är inte mer vetenskap än en påse nötter.

Det kan lika väl vara så att kvinnor går in med orealistiska förväntningar på en relation. Och att de därför känner sig förfördelade. Eller menar du på fullt allvar att kvinnor är hjälplösa offer?
Citera
2016-08-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate

Så om två personer som lever ihop är mer typiskt manliga i sitt sätt genom att de inte vill diskutera och därigenom lösa problem i förhållandet och har närmare till aggression så är det logiskt att de får större problem än två personer som lever ihop där båda är mer typiskt kvinnliga i sitt sätt och är omhändertagande och pratar ut om problemen.

Tror du missförstår manligt och kvinnligt här. Männen tar upp problemet och löser det verbalt, ifall det är nödvändigt.
Kvinnorna tar upp det redan lösta problemet och ältar det 10 gånger om dagen för att känna sig hörda.
Dessutom är kvinnor aggressivare än män, så ditt resonemang håller inte.
Citera
2016-08-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Helt fascinerande med vilka glasögon du ser världen. Din tolkning av verklighetens siffror är inte mer vetenskap än en påse nötter.

Det kan lika väl vara så att kvinnor går in med orealistiska förväntningar på en relation. Och att de därför känner sig förfördelade. Eller menar du på fullt allvar att kvinnor är hjälplösa offer?

Jag tror att kvinnorna själva har större skuld I att kvinnor blir utmattade än männen faktiskt har. I den medelklass jag befinner mig så ser jag manga kvinnor som mår dåligt och hamnar i kriser och försöker lösa detta genom att skriva postitiva statusrader på fb och dela mindfulnessplattityder och läsa om hur man gör lyckliga val.

De förväntningar som de lägger på sig själva är helt sinnessjuka, när det kommer till sitt utseende, träning, heminredning och kost. Det kanske är bättre att köpa halvfabrikat någon dag än att göra rawfood till sig själv med tillhörande smothies och exotiska nööter samtidigt som barnen ska ha något nyttigt som de tycker om. Samtidigt ska allt vara tiptop I hemmet trots att båda jobbar 100% och är det middagsbjudning till helgen så behöver man nästan måla om ha sneglat på förra årets nobelmeny för inspiration.

Jag tror männen inte skulle ha något emot om kvinnorna taggade ner lite. Köp en pizza, ta ett glas vin med mannen och slang ungar I säng. Kanske man t o m skulle hinna ha lite sex också.
Citera
2016-08-30, 13:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är ju dock inte speciellt rimligt att enbart se ansvar som något som är i slutet av ett förhållande och räkna bort förhållandet/ situationen innan.

Generellt:
-Vi har ju statistik som påvisar grovt våld (där parntnern hamnar i sjuksäng eller på likhuset) i högre grad hos män än hos kvinnor.
-Vi har statistik och forskning som visar att kvinnor i högre grad går in i väggen/ blir sjuka idag än män. Och de flesta forskare som tittar på dessa saker är rörande överens om att dubbelarbete och att bära huvudansvaret för hem/ familj är bidragande orsaker utöver faktorer i arbetslivet.
-Vi har tidsstatistisk över att kvinnor har mindre egentid/ fritid än män generellt. Och att kvinnor lägger ner x. antal mer tid varje dag år ut och år in på hemarbete än vad deras makar gör.

Korrekt! Män har mycket att skämmas över när det gäller kriminalitet, betydligt mer än kvinnor på så got som alla kriminalitetsområden, men särskilt där våld är inblandat. Min syn på straffsatser mm i det avseendet lämpar sig knappt för tryck.

Kvinnor är i högre grad än män anställda i offentlig sektor, och det är i många fall arbetsgivare som är oerhört dåliga, men det är förmodligen riktigt att kvinnor av olika skäl gör mer hemmaarbete än män. Männen har just inte vunnit något på att kvinnors förvärvsfrekvens har ökat, så intresset för hemarbetet har nog inte ökat från männens sida.

Citat:
- Vi har statistik bevis för att det är kvinnor som tar merparten av föräldraledighet och deltid OCH den ekonomiska straff detta medför av pension som sen inte går att leva på, dvs kvinnor har en högre press på sig att oroa sig och lösa sin personliga ekonomiska trygghet.
- Det finns också psykologisk forskning som visar att kvinnor oftare än män är den part i ett förhållande som lägger ner mest mental energi…stöttar, supportrar, tar hand om, det som brukar förkortas "kärlekskraft".

Det finns alltså rätt starka indikationer på att nej parförhållande i dag är inte jämbördiga, parterna tar inte likvärdigt ansvar, det finns alltså skäl för kvinnor att ta ut skilsmässa.

Mycket tyder på att många kvinnor ser föräldraledigheten som sin - inte något att dela med mannen. Detta är emellertid rätt litet undersökt. Efter nio månaders graviditet, nedkomst och ofta en längre tids påfrestning efter nedkomsten, så kan jag förstå det resonemanget. Jag har därtill erfarit det från nära håll.

Citat:
Vilket det också finns forskning på:

Parterna efter en skilsmässa tenderar generellt reagera helt olika.
Klassiska svcenariot är:

Man som inte fattar något, känner sig helt överkörd/ tagen på sängen/ skilsmässan kom helt oväntat.
Kvinna som säger att hon har tjatat i x antal år om vad hon varit missnöjd med utan att något hänt nu gör hon slag i saken.

Man efter skilsmässa upplever mer psykisk oro, "olycka" får mer hem och familjearbete/ ansvar via att ex. plötsligt stå med delad ansvar för barn + eget hushåll, måste kanske gå ner i arbetstid, letar snabbt upp ny partner, eller försöker.

Kvinna efter skilsmässa upplever större lättnad och "lycka", får mindre arbete pga delad vårdnad och eget hem.Kan utöka sitt lönearbete och sociala liv och får därmed ofta bättre personlig ekonomi. Inte lika sugen på att skaffa ny partner.

Ska man prata om ansvar för äktenskap måste man ju även räkna med dessa saker.
inte bara titta på vem som tar ut skilsmässa.

är ju som att tycka att trälar tar mindre ansvar för det gemensamma hushållet, eftersom de gör sig fria. Husbonden/ matmoran minsann har ju skött sig…de har ju varit supransvariga…och regelbundet skött piskningen…men titta! vilket lön för mödan man får…trälarna drar!!!!

typ.

Att en hustru tjatar kommer nog inte som någon överraskning för särskilt många äkta män - det är sådant som hustrur gör. Därför blir det lätt som att bo vid ett vattenfall; man hör ljudet men lägger till slut inte märke till det. Kanske skulle kvinnor slentriantjata litet mindre, så att budskapet verkligen går fram när det är allvar.

Det är givetvis en överdrift, för att inte säga en förolämpning mot både man och kvinna att jämföra kvinnors ställning i dagens Sverige med träldom och slaveri. På få platser, i få epoker, har kvinnor haft en så hög grad av frihet som dagens svenska kvinnor.
Citera
2016-08-30, 13:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Jag tror att kvinnorna själva har större skuld I att kvinnor blir utmattade än männen faktiskt har. I den medelklass jag befinner mig så ser jag manga kvinnor som mår dåligt och hamnar i kriser och försöker lösa detta genom att skriva postitiva statusrader på fb och dela mindfulnessplattityder och läsa om hur man gör lyckliga val.

De förväntningar som de lägger på sig själva är helt sinnessjuka, när det kommer till sitt utseende, träning, heminredning och kost. Det kanske är bättre att köpa halvfabrikat någon dag än att göra rawfood till sig själv med tillhörande smothies och exotiska nööter samtidigt som barnen ska ha något nyttigt som de tycker om. Samtidigt ska allt vara tiptop I hemmet trots att båda jobbar 100% och är det middagsbjudning till helgen så behöver man nästan måla om ha sneglat på förra årets nobelmeny för inspiration.

Jag tror männen inte skulle ha något emot om kvinnorna taggade ner lite. Köp en pizza, ta ett glas vin med mannen och slang ungar I säng. Kanske man t o m skulle hinna ha lite sex också.

Visst är det så, den ansträning som kvinnor lägger ned på hemmet, beror på att hon tävlar med andra kvinnor. Mig veterligen så är det bara män med OCD eller psykopater som kräver det perfekta från sin kvinna.

Vissa kvinnor som håller på sådär som du beskriver flyr från sin ångest, de kan inte ta det lugnt, men det är ju bekvämt att ha män att skylla på.

Överhuvudtaget så missar ju Merapi i sin analys att kvinnor - om de är vuxna och jämställda borde klara av att skapa en relation som de vill ha den. Och att välja rätt man för ett gemensamt mål, nu när vi faktiskt får välja.

Hon bortser också från det faktum att män är mer lojala, de söker sig bara utåt om relationen är helt död och kärlekslös.
Citera
2016-08-30, 13:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Nej, otrohet i äktenskapet är ett tecken på att något är fel i förhållandet, och den otrogna är för feg och oärlig för att rakryggat avsluta äktenskapet istället.

Har man problem inom äktenskapet så behöver båda anstränga sig och göra sitt bästa för att lösa problemen. Om den ena parten anser sig vara ofelbar och tycker att allt beror på den andra, så leder det lätt till skilsmässa. Det går nämligen inte att tvinga någon att t.ex. visa kärlek och omtanke, utan det måste komma frivilligt från den personen.

Skuldbeläggandet och ansvarsförskjutandet är det du som står för. Inte en chans att jag skulle skuldbelägga den som är mest lojal mot familjen och fortsätter att ta hand om och bry sig om sina barn oavsett vad som händer.

Tjafset om feminismen kan du ta med någon annan. För min del så ser jag på skilsmässor på samma sätt oavsett om det är mannen eller kvinnan som initierar skilsmässan.

Till skillnad från dig så anser jag att båda personerna är lika ansvariga för att hålla förhållandet lyckligt. Har man en partner som inte är nöjd och inte mår bra i äktenskapet så tycker jag att man ska granska sig själv och sitt eget beteende med kritiska ögon, för att försöka se vad det är hos en själv eller i förhållandet som personen inte är nöjd med. Om man vill behålla partnern i sitt liv så får man sedan försöka lösa problemen och förbättras. Min inställning och mina åsikter är alltså lika för både män och kvinnor, eftersom jag ser till beteende och inte kön.

Så, mot slutet medger Du alltså att Du har fel i början? Man kan skuldbelägga kvinnor för manlig otrohet?

Citat:
Kvinnors möjlighet att skilja sig var tidigare väldigt begränsad, och männens möjlighet att behålla kvinnor utan att behöva anstränga sig var tidigare mycket större.

Att människor skiljer sig beror på att de inte är nöjda med förhållandet och inte får gehör hos partnern för att förbättra det. Men du har ju extremt svårt att förstå delen om att båda personerna i ett förhållande är ansvariga för att hålla det lyckligt, och att det inte sker några skilsmässor i lyckliga äktenskap.

Uppenbarligen tar de inte sin del av ansvaret för att hålla förhållandet lyckligt, för då skulle inte så många kvinnor vara missnöjda med deras insats i äktenskapet att de ser skilsmässa som enda utvägen.

Enligt dig så är kvinnan alltså ansvarig för att välja rätt man. Ett ansvar som innefattar att i förhand kunna bedöma hur mannen kommer att vara om flera år, hur han kommer att vara som förälder, hur han kommer att vara om han eller kvinnan blir långvarigt sjuk eller skadad m.m., kvinnan har alltså ansvaret att kunna se in i framtiden. Hon är även ensam ansvarig för att hålla förhållandet bra oavsett vad mannen gör eller inte gör. Medan mannen enligt dig har som enda ansvar att passivt stanna kvar, utöver det kan han bete sig hur han vill.

Återigen, varför anser du att mannen inte ska behöva ansvara för mer än så? Anser du verkligen att män har så stora brister att de inte klarar av att ta hälften av ansvaret för att förhållandet är bra?

Ja, kvinnan bär ansvar för vem hon gifter sig med. Mannen bär i sin tur ansvaret för vem han gifter sig med. 50% av äktenskapen upplöses och i 70% av dessa 50% är det kvinnan som initierar skilsmässan. Då bör man nog i första hand söka svaret på varför det skiljer sig så mycket åt. Det naturliga är att kritiskt granska hur kvinnor beteer sig i äktenskapet emedan de större talen indikerar något häråt.

Citat:
Är du intresserad av sanningen så försök se hela bilden. Det förekommer inga skilsmässor i lyckliga förhållanden. Fokus bör därför ligga på varför förhållandet blivit så dåligt att ena parten ser skilsmässa som enda utvägen. Att inbilla sig att den som initierat skilsmässan är den som är ansvarig för att förhållandet blev så dåligt att det ledde till skilsmässa, det är idioti.

Är du medveten om att människor förändras genom livet och av händelser de råkar ut för, och att olika omständigheter tar fram olika sidor hos människor?

Även om man har förmågan att kunna bedöma hur folk kommer vara vid en kris om 10 år så är det svårare att bedöma en person när man är förälskad eftersom förälskelse är en slags neurobiologiskt drogberoende som gör personen mer lättledd, blind och stressad.

Varför väljer de män som blir lämnade kvinnor som kommer lämna dem? Eller just det, män behöver ju inte ta det ansvaret, och det är bara kvinnor som ska kunna förutspå framtiden va?

Med tanke på att du anser att män tar sin del av ansvaret för äktenskapet bara genom att stanna kvar, så vore det ju intressant att veta varför ganska många män inte klarar av att ta det ansvaret genom att finnas kvar för sina barn?

Eller kan det vara så att många män inte stannar kvar i äktenskapet av kärlek eller ansvarskänsla, utan för att det är det som kräver minsta möjliga ansträngning? Att lämna sitt barn är ju också det val som kräver minsta möjliga ansträngning. Det låter ju fint att säga att man är plikttrogen, men handling säger mer än ord.

Är det så att du verkligen inte har kapacitet att förstå att det inte behöver vara den som avslutar förhållandet som gjort förhållandet omöjligt att stanna i? Eller förstår du det, men ändå väljer att skuldbelägga kvinnorna för att det passar din agenda bättre än sanningen? Det vore snällt om du svarar ärligt på det, så jag vet om jag behöver förklara det ännu tydligare för dig, eller bara låta dig fortsätta med ditt ologiska skuldbeläggande.

För att sammanfatt ordflödet, så är det helt enkelt så att när kvinnor gör något som är tveksamt eller klandervärt, så bär männen skulden - när männen gör något klandervärt så bär också männen skulden. Eller hur?
Citera
2016-08-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Visst är det så, den ansträning som kvinnor lägger ned på hemmet, beror på att hon tävlar med andra kvinnor. Mig veterligen så är det bara män med OCD eller psykopater som kräver det perfekta från sin kvinna.

Vissa kvinnor som håller på sådär som du beskriver flyr från sin ångest, de kan inte ta det lugnt, men det är ju bekvämt att ha män att skylla på.

Överhuvudtaget så missar ju Merapi i sin analys att kvinnor - om de är vuxna och jämställda borde klara av att skapa en relation som de vill ha den. Och att välja rätt man för ett gemensamt mål, nu när vi faktiskt får välja.

Hon bortser också från det faktum att män är mer lojala, de söker sig bara utåt om relationen är helt död och kärlekslös.

Så är det nog samtidigt så finns det omvända där mannen av oklar anledning hittar på tusen project I trädgården, ombyggnation och nytt golv och inredd vind I garaget. Och inne I huset star kvinnan själv med alla göromål som rör dagens måsten och känner sig ouppskattad och ensam.

men I båda fallen så beror ju obalansen på att man inte kommunicerar. Som du sager så borde man I dagens läge kunna skapa den relation som man vill ha men jag tror att det finns så mycket påverkan utifrån så man missar möjligheten att vara lyckliga.
Citera
2016-08-30, 14:07
Medlem
[quote=Strix m/94|58330733]
Citat:
Korrekt! Män har mycket att skämmas över när det gäller kriminalitet, betydligt mer än kvinnor på så got som alla kriminalitetsområden, men särskilt där våld är inblandat. Min syn på straffsatser mm i det avseendet lämpar sig knappt för tryck.

Kvinnor är i högre grad än män anställda i offentlig sektor, och det är i många fall arbetsgivare som är oerhört dåliga, men det är förmodligen riktigt att kvinnor av olika skäl gör mer hemmaarbete än män. Männen har just inte vunnit något på att kvinnors förvärvsfrekvens har ökat, så intresset för hemarbetet har nog inte ökat från männens sida.

Och varför måste män "vinna något" på att deras fruar får ett yrkesliv, självständighet och vettig personlig ekonomi?

Måste man "vinna något" för att inse rättvisan med att man delar ansvaret för bra och dåliga saker?

Fattar inte hur du tänker…Måste kvinnor "vinna något" på att män ex. får ökad kontakt med sina barn för att inse värdet i att män som grupp ges denna rättighet/ möjlighet?

Sen slingrar du dig i vanlig ordning från det vi diskuterade…du är en befjädrad slingerbult.

Du lägger ansvaret på kvinnor som skiljer sig….att de skiljer sig…och bortser helt från varför de skiljer sig och OM de har faktisk orättvisa som gör att de till slut tar steget.
Både män och kvinnor har delat ansvar bära de bra och det dåliga sidorna av ett äktenskap.
Både män och kvinnor har också delat ansvar att lyssna in på den andre och försöka tillgodose den andres behov på alla möjliga fronter…ömsesidigt givande och tagande.

Således blir det en faktiskt obalans som kostar någon part som den parten försöker förmdela och få respons och ändring på och detta ignoreras av den andre, så bär den ett ansvar för att den första tar sitt beslut. Man kan liksom inte bara säga att det är enbart den förstes ansvar.
Vilket du gjort konsekvent rakt igenom diskussionen.

Citat:
Mycket tyder på att många kvinnor ser föräldraledigheten som sin - inte något att dela med mannen. Detta är emellertid rätt litet undersökt. Efter nio månaders graviditet, nedkomst och ofta en längre tids påfrestning efter nedkomsten, så kan jag förstå det resonemanget. Jag har därtill erfarit det från nära håll.

Njaee, skulle jag säga, mycket mer tyder på att många kvinnor ser fördelarna med delad föräldraledighet.

Citat:
Att en hustru tjatar kommer nog inte som någon överraskning för särskilt många äkta män - det är sådant som hustrur gör. Därför blir det lätt som att bo vid ett vattenfall; man hör ljudet men lägger till slut inte märke till det. Kanske skulle kvinnor slentriantjata litet mindre, så att budskapet verkligen går fram när det är allvar.

Tjat = kvinnlig kommunikation…ja du den har man ju hört förr.
Om män inte klarar lyssna första gången en kvinna påpekar/ kommunicerar något, vad tycker du dessa kvinnor ska göra? Skriva en uppsats? sjunga? förmedla: kan-du-vänligen-kanske-plocka-ur-diskmaskinen-någon-gång-så-jag-slipper-göra-detta-varje-gång via en arabisk magdans?

Finns ord för människor som skiter i vad andra säger/ önskar trots att det är en befogad önskan.
och det är ego.

Citat:
Det är givetvis en överdrift, för att inte säga en förolämpning mot både man och kvinna att jämföra kvinnors ställning i dagens Sverige med träldom och slaveri. På få platser, i få epoker, har kvinnor haft en så hög grad av frihet som dagens svenska kvinnor.

Självklart en överdrift, men gjorde frågan tydlig.
Och jepp…svenska kvinnor har friheten att lämna när hon anser att nä! nu har jag försökt tillräckligt och inget händer alltså går jag eftersom jag betraktar det alternativet som bättre än nuvarande.
Att så som du önskar att de ska stanna kvar och bara fortsätta acceptera en orättvis samvaro och make som skiter i detta förhållande utan tycker allt är helbra, han mår ju toppen, tror jag aldrig du hade krävt av män som grupp.
Citera
2016-08-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fast, du kan ju inte påstå att du inte vill delta i könskriget samtidigt som du påstår att alla bra egenskaper är kvinnliga och alla dåliga egenskaper är manliga, förstår du väl?

Min hela poäng är att allt (!) det där är på individnivå. Precis vem som helst kan vara snäll och våldsam eller omhändertagande. I gränslandet finns det typiska skillnader mellan män och kvinnor, men det är mest för att det är vad som förväntas av dem. Best practise, för att få skit att funka.
Det är massor av livserfarenhet och "sunt förnuft", som ännu inte formulerats ner i skrift i stil med oskrivna regler i denna kategori.
Man kan lyfta och ifrågasätta vart och ett av dessa, men det är knappast värt att stoppa hela maskineriet för att veta "varför man smörjt kolvstakarna med mycket fett"...
Närru Pansar, jag har inte påstått att alla bra egenskaper är kvinnliga eller att alla dåliga egenskaper är manliga, upprepar det jag skrev:
"Min åsikt är att det finns egenskaper som oftare förknippas med män, och egenskaper som oftare förknippas med kvinnor. Båda könen förknippas med både "bra" och "dåliga" egenskaper, och om egenskapen är bra eller dålig kan bero på situationen."

Vet man inte varför kolvar och stakar behöver olja och av den anledningen inte bryr sig om det, så är risken stor att maskineriet stannar av sig själv...
Citera
2016-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Tror du missförstår manligt och kvinnligt här. Männen tar upp problemet och löser det verbalt, ifall det är nödvändigt.
Kvinnorna tar upp det redan lösta problemet och ältar det 10 gånger om dagen för att känna sig hörda.
Dessutom är kvinnor aggressivare än män, så ditt resonemang håller inte.
Nej, när det gäller relationsproblem så är det väldigt vanligt att män undviker dem in i det längsta, vilket inte är bra då problemen och irritationen lätt växer.

Däremot så skulle många kvinnor behöva bli bättre på hur man tar upp problem och löser konflikter. Få personer är tankeläsare, och jag upplever det som ganska vanligt att kvinnor ger sura antydningar istället för att säga rakt ut vad problemet är, och tala om hur de skulle vilja ha det istället.

Vill man ha en bra relation så kan man inte bara utgå ifrån vad man själv tycker är viktigt, utan även ta hänsyn till sin partner. Så om män slutar fly från relationsproblem och kvinnor blir rakare i sitt sätt att kommunicera så blir det bättre. Ser man bara sin sida av problemet eller vägrar se att man har någon del i det alls, då är det svårt att lösa det.

Vad grundar du ditt påstående om att kvinnor är aggressivare än män på? Vad är då anledningen till att män är överrepresenterade när det gäller våldsbrott?
Citera
2016-08-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så, mot slutet medger Du alltså att Du har fel i början? Man kan skuldbelägga kvinnor för manlig otrohet?
Nej, absolut inte. Den oärlighet och det svek som otroheten innebär bär personen själv ansvaret för. Däremot så är det båda personernas ansvar att få till ett bra sexliv, och ett bra förhållande.

Citat:
Ja, kvinnan bär ansvar för vem hon gifter sig med. Mannen bär i sin tur ansvaret för vem han gifter sig med. 50% av äktenskapen upplöses och i 70% av dessa 50% är det kvinnan som initierar skilsmässan. Då bör man nog i första hand söka svaret på varför det skiljer sig så mycket åt. Det naturliga är att kritiskt granska hur kvinnor beteer sig i äktenskapet emedan de större talen indikerar något häråt.
Du förstår alltså fortfarande inte att det är både kvinnans och mannens beteende i förhållandet som bör granskas om någon av dem tycker förhållandet är så illa att den vill skiljas? Jag förklarar det en sista gång för dig då: Både mannen och kvinnan har lika stort ansvar för att hålla förhållandet lyckligt, och det sker inga skilsmässor i lyckliga äktenskap...

Citat:
För att sammanfatt ordflödet, så är det helt enkelt så att när kvinnor gör något som är tveksamt eller klandervärt, så bär männen skulden - när männen gör något klandervärt så bär också männen skulden. Eller hur?
Jag utgår ifrån att din förmåga att tolka ord inte kan vara så katastrofalt dålig, utan att det passar din agenda bättre att skuldbelägga kvinnor än att försöka se den verkliga orsaken. Men väljer du att fjanta istället för att diskutera seriöst när du inte kan svara så är det ju ditt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in