Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nu har jag läst båda dokumenten och kommit fram till några provisoriska slutsatser och hypoteser:
- Lika barn leka bäst. Såväl likhet i ålder som härkomst och utbildningsnivå leder till lägre skilsmässofrekvens.
- Svenska kvinnor är inte särskilt bra som hustruval om man värdesätter hög sannolikhet för ett hållbart äktenskap. Det är alarmerande!
- Med tanke på att kvinnor med låg utbildningsnivå och låg ålder har kraftigt förhöjd risk för skilsmässa, så torde inte feminism vara en uppenbar direkt orsak för att förklara hög skilsmässobenägenhet. Det tycks snarare vara så att utbildning och levnadsålder förbättrar relationsförmågan.
- Samboförhållanden är ytterst osäkra. När barn kommer in i bilden bör makarna vara gifta. Politiska åtgärder för att uppmuntra äktenskap bör vidtas.
- Det krävs handfast undervisning om dessa förhållanden i grundskolan, och gärna i gymnasiet. Särskilt för "riskgrupperna" torde detta vara viktigt.
Jag tror att det finns saker som politik kan göra, saker som politik inte kan göra.
Svensk kultur i sig är så vilsen att det inte finns några politiska verktyg för att få upp den på benen igen, det behövs någonslags kulturell rörelse som växer fram av sig själv.
Men det kommer troligen inte heller att hända. Att välfärdssamhället kollapsar vore ju en bra början för att få människor att försöka reda ut saker och ting själva.
Citat:
- Det krävs handfast undervisning om dessa förhållanden i grundskolan, och gärna i gymnasiet. Särskilt för "riskgrupperna" torde detta vara viktigt.
Här finns en som vill visa en invandrares vidriga beteende i EX on the beach för skolor:
http://nyheter24.se/noje/kronika/845026-nenads-vidriga-beteende-i-ex-on-the-beach-borde-visas-upp-i-vara-skolor
Men det enda de visar är att snubben fick ligga med massa brudar, så belöningen är ju uppenbar för sådan beteende.
Tonårspojkars hjärnor söker ju inte moralisk vägvisare, utan det enda de vill veta är "hur ska jag bete mig för att ligga?"