2016-08-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Javisst! Vindruvstockar är en framgångsrik växt genom sin konservativa förmåga; ständig upprepning av samma välbeprövade process, med ständigt reproducerande av druvor som i sin tur framgångsrikt konserveras genom torkning. Naturens sätt att visa på den konservativa metodens framgång.

Äktenskapet skall snarast ses som ett medel och inte främst som ett mål i sig. Genom äktenskapet ernås goda effekter för barn, samhälle och makar - om de är bra nog för att klara det.

Fast nu är ju alla framgångsrika växter och arter nästan utan undantag sådana som har haft bra anpassningsförmåga…dvs! förmåga att ändra sitt beteende efter behov/ förhållande.
Vindruvsstockar kan du därför vara rätt säker på har x. antal varianter av sig, som alla är fit for fight för specifika förhållanden. Ingen vindruvstick hade överlevt om den slagit sina rankor till konservativ ro någonstans.

Fast du ser det ju som ett mål, vars värde enbart är sig själv. Eftersom du är emot andra saker som gynnar ex. barn men inte äktenskap.
Är mer jag som kan se det som något som gynnar ett mål…nämligen dela livet och lägenheten med trevlig typ och/ eller skaffa barn.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-26 kl. 23:20.
Citera
2016-08-26, 22:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Du beskrev ökningen av skilsmässor som "ett kollektivt kvinnligt misslyckande" och att det är "kraftigt underkänt för kvinnors förmåga att välja män". Det är ett ganska rejält otillbörligt skuldbeläggande av kvinnor med tanke på att man är två ansvariga personer i ett förhållande.

Vad är anledningen till att du tycker att män bör slippa ansvaret för sin egen relation? Vad är det som gör kvinnor så mycket bättre lämpade för att hålla relationen lycklig så att allt ansvar bör ligga på kvinnan?

I en relation så är man två personer, och personligen tycker jag det är bättre att se sin egen del i och lösa de problem som uppstår, än att skylla på den andra. När det går så långt som till skilsmässa så beror det oftast på att parten som vill skiljas är rejält missnöjd med förhållandet, och det blir man inte utan anledning.

Jag tycker inte att män skall slippa ansvaret. Det gör fö män sällan, ty i flera avseenden är det vi som bär ansvar. Men om 70% av skilsmässorna initieras av kvinnor, så bör vi söka förklaringarna i huvudsak hos denna grupp och inte hos männen. I tråden visad statistik visar att kvinnor, särskilt vissa kvinnor, är förhöjt riskfyllda att bilda par med.
Citera
2016-08-26, 22:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Fast nu är ju alla framgångsrika växter och arter nästan utan undantag sådana som har haft bra anpassningsförmåga…dvs! förmåga att ändra sitt beteende efter behov/ förhållande.
Vindruvsstickar kan du därför vara rätt säker på har x. antal varianter av sig, som alla är fit for fight för specifika förhållanden. Ingen vindruvstick hade överlevt om den slagit sina rankor till konservativ ro någonstans.

Det är just detta som är den konservativa metoden - lång upprepning, små modifikationer efter vunna erfarenheter -> framgång.

Citat:
Fast du ser det ju som ett mål, vars värde enbart är sig själv. Eftersom du är emot andra saker som gynnar ex. barn men inte äktenskap.
Är mer jag som kan se det som något som gynnar ett mål…nämligen dela livet och lägenheten med trevlig typ och/ eller skaffa barn.

Nej då. Jag är också för att barn skall få mat, värme, utbildning - men också trygg familj med båda sina föräldrar och stabilitet i relationerna. För de par som inte har barn har äktenskapet också fördelar, men det blir inte lika samhällsviktigt.
Citera
2016-08-26, 23:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nu har jag läst båda dokumenten och kommit fram till några provisoriska slutsatser och hypoteser:

- Lika barn leka bäst. Såväl likhet i ålder som härkomst och utbildningsnivå leder till lägre skilsmässofrekvens.

- Svenska kvinnor är inte särskilt bra som hustruval om man värdesätter hög sannolikhet för ett hållbart äktenskap. Det är alarmerande!

- Med tanke på att kvinnor med låg utbildningsnivå och låg ålder har kraftigt förhöjd risk för skilsmässa, så torde inte feminism vara en uppenbar direkt orsak för att förklara hög skilsmässobenägenhet. Det tycks snarare vara så att utbildning och levnadsålder förbättrar relationsförmågan.

- Samboförhållanden är ytterst osäkra. När barn kommer in i bilden bör makarna vara gifta. Politiska åtgärder för att uppmuntra äktenskap bör vidtas.

- Det krävs handfast undervisning om dessa förhållanden i grundskolan, och gärna i gymnasiet. Särskilt för "riskgrupperna" torde detta vara viktigt.

Jag tror att det finns saker som politik kan göra, saker som politik inte kan göra.

Svensk kultur i sig är så vilsen att det inte finns några politiska verktyg för att få upp den på benen igen, det behövs någonslags kulturell rörelse som växer fram av sig själv.

Men det kommer troligen inte heller att hända. Att välfärdssamhället kollapsar vore ju en bra början för att få människor att försöka reda ut saker och ting själva.

Citat:
- Det krävs handfast undervisning om dessa förhållanden i grundskolan, och gärna i gymnasiet. Särskilt för "riskgrupperna" torde detta vara viktigt.

Här finns en som vill visa en invandrares vidriga beteende i EX on the beach för skolor:

http://nyheter24.se/noje/kronika/845026-nenads-vidriga-beteende-i-ex-on-the-beach-borde-visas-upp-i-vara-skolor

Men det enda de visar är att snubben fick ligga med massa brudar, så belöningen är ju uppenbar för sådan beteende.

Tonårspojkars hjärnor söker ju inte moralisk vägvisare, utan det enda de vill veta är "hur ska jag bete mig för att ligga?"
Senast redigerad av Naknekejsaren 2016-08-26 kl. 23:23.
Citera
2016-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att män skall slippa ansvaret. Det gör fö män sällan, ty i flera avseenden är det vi som bär ansvar. Men om 70% av skilsmässorna initieras av kvinnor, så bör vi söka förklaringarna i huvudsak hos denna grupp och inte hos männen. I tråden visad statistik visar att kvinnor, särskilt vissa kvinnor, är förhöjt riskfyllda att bilda par med.
I 70% av fallen så är kvinnorna alltså så missnöjda med männen och förhållandet att de inte längre vill vara kvar i det. Att kvinnan inte längre står ut i förhållandet ser du alltså som enbart kvinnans fel?

Om min man skulle säga att han vill skiljas så skulle jag undra vad jag gjort för att få honom att inte vilja fortsätta med mig. Men enligt ditt sätt att tänka så skulle hans beslut alltså inte alls bero på mig, utan han skulle vara ensam ansvarig för att förhållandet inte var lyckligt? Kanske är bekvämt att lägga skulden för problem i relationen enbart på den andra, men det där med att skylla ifrån sig ansvar är inte min grej.
Citera
2016-08-26, 23:25
Medlem
Citat:
Det är just detta som är den konservativa metoden - lång upprepning, små modifikationer efter vunna erfarenheter -> framgång.

Nej då. Jag är också för att barn skall få mat, värme, utbildning - men också trygg familj med båda sina föräldrar och stabilitet i relationerna. För de par som inte har barn har äktenskapet också fördelar, men det blir inte lika samhällsviktigt.

Och den "långsamma" upprepningen fungerar inte längre i moderna tider där välden "modifieras" i rasande takt.

bah!..du är för att barn som inte råkar födas inom äktenskapet eller leva inom just ett äktenskap ska strippas från barndbidrag ex.
Och du är emot fri aborträtt. En särledes finfin coctail för att tvinga människor in i olyckliga äktenskap med någon de kanske överhuvudtaget inte vill vara gifta med, eller ha barn med för den delen.
Vi har redan ältat detta 1000 ggr.
Senast redigerad av Merapi 2016-08-26 kl. 23:38.
Citera
2016-08-26, 23:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och den "långsamma" upprepningen fungerar inte längre i moderna tider där välden "modifieras" i rasande takt.

bah!..du är för att barn som inte råkar födas inom äktenskapet ska strippas från barndbidrag ex.
Och du är emot fri aborträtt. En särledes finfin coctail för att tvinga människor in i olyckliga äktenskap med någon de kanske överhuvudtaget inte vill vara gifta med, eller ha barn med för den delen.

Jag skulle själv enbart ge skattelättnader för föräldrar som får barn, därmed aldrig belöna barnfödande bland de ickeproduktiva.

I vilket fall är jag för aborträtten till det fullaste, är nog sista eugeniska metod vi har kvar för att inte degenereras i allt för rasande tempo.

Människor ska inte ha rätt att rota i andras fickor bara för att de får barn, det kallas att ta ansvar för sitt liv.
Citera
2016-08-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag skulle själv enbart ge skattelättnader för föräldrar som får barn, därmed aldrig belöna barnfödande bland de ickeproduktiva.

I vilket fall är jag för aborträtten till det fullaste, är nog sista eugeniska metod vi har kvar för att inte degenereras i allt för rasande tempo.

Människor ska inte ha rätt att rota i andras fickor bara för att de får barn, det kallas att ta ansvar för sitt liv.

Och hur menar du att man "belönar" barnafödande via barnbidrag? Barnbidrag är för barn och inget annat. Folk som får barn får inga ekonomiska fördelar kontra andra vuxna människor.
De som får stötta är barnen, dvs oss allesammans, även dig själv. men du kanske hade velat vara utan barnbidrag, dagis, skola, skolmat, fri tandläkarvård, sjukvård, övrig utbildning? etc?

Och hur kan man överhuvudtaget kalla ex. barnafödande för icke produktivt? barn är själva grunden för ett "produktivt" samhälle.
Citera
2016-08-26, 23:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag tror att det finns saker som politik kan göra, saker som politik inte kan göra.

Svensk kultur i sig är så vilsen att det inte finns några politiska verktyg för att få upp den på benen igen, det behövs någonslags kulturell rörelse som växer fram av sig själv.

Men det kommer troligen inte heller att hända. Att välfärdssamhället kollapsar vore ju en bra början för att få människor att försöka reda ut saker och ting själva.

Onekligen en klok insikt. I ett trasigt samhälle båtar politisk ingenjörskonst föga.

Citat:
Här finns en som vill visa en invandrares vidriga beteende i EX on the beach för skolor:

http://nyheter24.se/noje/kronika/845026-nenads-vidriga-beteende-i-ex-on-the-beach-borde-visas-upp-i-vara-skolor

Men det enda de visar är att snubben fick ligga med massa brudar, så belöningen är ju uppenbar för sådan beteende.

Tonårspojkars hjärnor söker ju inte moralisk vägvisare, utan det enda de vill veta är "hur ska jag bete mig för att ligga?"

Precis! Därför är det främst flickor som behöver undervisas och får livets elementa klara för sig. Många kommer förstås inte att lyssna emedan tonårsflickor nog är den dummaste folkgruppen som står att finna, men varje som går att frälsa är en vinst.
Citera
2016-08-26, 23:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
I 70% av fallen så är kvinnorna alltså så missnöjda med männen och förhållandet att de inte längre vill vara kvar i det. Att kvinnan inte längre står ut i förhållandet ser du alltså som enbart kvinnans fel?

Om min man skulle säga att han vill skiljas så skulle jag undra vad jag gjort för att få honom att inte vilja fortsätta med mig. Men enligt ditt sätt att tänka så skulle hans beslut alltså inte alls bero på mig, utan han skulle vara ensam ansvarig för att förhållandet inte var lyckligt? Kanske är bekvämt att lägga skulden för problem i relationen enbart på den andra, men det där med att skylla ifrån sig ansvar är inte min grej.

Om min fru skulle vilja skilja skulle jag undra vad det är för fel på henne. Jag är emellertid en resonabel karl, så jag kan tänka mig att vi lägger 70% av ansvaret på kvinnorna och 30% på mannen.
Citera
2016-08-26, 23:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och hur menar du att man "belönar" barnafödande via barnbidrag? Barnbidrag är för barn och inget annat. Folk som får barn får inga ekonomiska fördelar kontra andra vuxna människor.
De som får stötta är barnen, dvs oss allesammans, även dig själv. men du kanske hade velat vara utan barnbidrag, dagis, skola, skolmat, fri tandläkarvård, sjukvård, övrig utbildning? etc?

Och hur kan man överhuvudtaget kalla ex. barnafödande för icke produktivt? barn är själva grunden för ett "produktivt" samhälle.

Det handlar om hur välfärdssamhället skapar en ny evolutionär framgångssaga för somliga totalt misslyckade grupper (som somalier) att överleva genom att få många barn. Barnbidrag, bostadsbidrag, ensamstående bidrag (somaliska män låtsasskiljer sig för att kvinnan ska få än mer bidrag).

Det har redan visat sig att de mindre intelligenta i samhället får mycket fler barn än de mer intelligenta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_and_intelligence

I Sverige accelerar vi utvecklingen (bakåt) något enormt.

Jag skulle helst gärna ha likt Kina böter för att få fler barn än 1, som du kombinerar du det med skattelättnader åt de lyckade grupperna, så att de fattiga absolut håller sig till 1 barn per familj medan de som är framgångsrika får många barn.

Vore bra till och med för det enda barnet i fattiga familjen som då får mer uppmärksamhet.
Citera
2016-08-26, 23:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Just därför är det så viktigt att inte springa med i hastigheten, utan att ha förmågan att sätta sig på bakhasorna och ägna sig åt eftertanke. Det är enda sättet att bevara en smula självständighet och inte låta sig enbart bli ett offer för omständigheterna. Konservatism som frihet, kan man säga.

Citat:
bah!..du är för att barn som inte råkar födas inom äktenskapet eller leva inom just ett äktenskap ska strippas från barndbidrag ex.

Därför borde Du veta att jag är för att alla barn skall bli av med barnbidraget och att vi istället skall införa familjeavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in