Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Inte nödvändigtvis. Man kan ju göra som vissa gudstroende som påstår att katolska kyrkan har förletts av djävulen till att dyrka avgudar (helgon) och annat liknande och man skulle kunna gå så långt att man påstår att begreppet "gud" bara är en villfarelse som skapats av personer som vill leda bort anhängare från den verkliga makten Satan, men att denna villfarelse har dolts genom att anklaga den andra för att vara en villfarelse.
Det skulle kunna vara lika troligt, alltså att gudsbegreppet bara är ett påhitt av någon som vill leda folk vilse från den verkliga kraften hos Satan.
Nu menar jag inte att jag tror det, utan skriver det bara som ett alternativt koncept.
Allt här i världen är inte bara antingen svart (-1) eller vitt (+1). Det finns många gråzoner däremellan, och även andra färger. Något måste inte vara svart bara för att det inte är vitt.
Okej.
Spännande.
Helt rätt - allt är inte svart-vitt.
Men för mig är det svart-vitt gällande om man tror på en övernaturligt makt (Gud / Gudar i folkmun) av något slag eller inte.
Gör man det är man teist - gör man inte det är man ateist.
Sedan om det per definition är varandras motsatser eller inte spelar mindre roll för mig.
Mitt problem rör den totala okunskapen om vad ateism faktiskt är.
Vanligaste problemet folk verkar ha är att de inte kan greppa konceptet att man kan sakna tro på X samtidigt som man inte anser att X inte finns.
Det verkar vara otroligt svårt för många att greppa.