2016-08-29, 19:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ganska tydligt, alltså att din ateism inte är en motsats till tro på gud, bara en avsaknad av tro över huvud taget. Du väljer att avstå, men väljer inte dess motsats. (Motsatsen till tro på gud borde rimligtvis vara tro på djävulen i och med att det i tron finns ett motsatsförhållande mellan gud och djävulen.)

Fast tror du på djävulen borde man väl tro på Gud? Iaf erkänner man Guds existens, men väljer att inte följa / tillbe / underkasta sig denna Gud.
Gud har väl skapat Djävulen? Lucifer - den fallna ängeln som valde att vända sig mot Gud.
Citera
2016-08-29, 19:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast tror du på djävulen borde man väl tro på Gud? Iaf erkänner man Guds existens, men väljer att inte följa / tillbe / underkasta sig denna Gud.
Gud har väl skapat Djävulen? Lucifer - den fallna ängeln som valde att vända sig mot Gud.

Inte nödvändigtvis. Man kan ju göra som vissa gudstroende som påstår att katolska kyrkan har förletts av djävulen till att dyrka avgudar (helgon) och annat liknande och man skulle kunna gå så långt att man påstår att begreppet "gud" bara är en villfarelse som skapats av personer som vill leda bort anhängare från den verkliga makten Satan, men att denna villfarelse har dolts genom att anklaga den andra för att vara en villfarelse.

Det skulle kunna vara lika troligt, alltså att gudsbegreppet bara är ett påhitt av någon som vill leda folk vilse från den verkliga kraften hos Satan.

Nu menar jag inte att jag tror det, utan skriver det bara som ett alternativt koncept.

Allt här i världen är inte bara antingen svart (-1) eller vitt (+1). Det finns många gråzoner däremellan, och även andra färger. Något måste inte vara svart bara för att det inte är vitt.
Citera
2016-08-29, 20:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte nödvändigtvis. Man kan ju göra som vissa gudstroende som påstår att katolska kyrkan har förletts av djävulen till att dyrka avgudar (helgon) och annat liknande och man skulle kunna gå så långt att man påstår att begreppet "gud" bara är en villfarelse som skapats av personer som vill leda bort anhängare från den verkliga makten Satan, men att denna villfarelse har dolts genom att anklaga den andra för att vara en villfarelse.

Det skulle kunna vara lika troligt, alltså att gudsbegreppet bara är ett påhitt av någon som vill leda folk vilse från den verkliga kraften hos Satan.

Nu menar jag inte att jag tror det, utan skriver det bara som ett alternativt koncept.

Allt här i världen är inte bara antingen svart (-1) eller vitt (+1). Det finns många gråzoner däremellan, och även andra färger. Något måste inte vara svart bara för att det inte är vitt.

Okej.
Spännande.

Helt rätt - allt är inte svart-vitt.

Men för mig är det svart-vitt gällande om man tror på en övernaturligt makt (Gud / Gudar i folkmun) av något slag eller inte.
Gör man det är man teist - gör man inte det är man ateist.

Sedan om det per definition är varandras motsatser eller inte spelar mindre roll för mig.

Mitt problem rör den totala okunskapen om vad ateism faktiskt är.
Vanligaste problemet folk verkar ha är att de inte kan greppa konceptet att man kan sakna tro på X samtidigt som man inte anser att X inte finns.

Det verkar vara otroligt svårt för många att greppa.
Citera
2016-08-29, 20:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vanligaste problemet folk verkar ha är att de inte kan greppa konceptet att man kan sakna tro på X samtidigt som man inte anser att X inte finns.

Det verkar vara otroligt svårt för många att greppa.

Instämmer. Att själv sakna tro innebär inte att man automatiskt anser att det inte kan finnas något alls att tro på. Det är därför som jag anser att ateism inte nödvändigtvis är motsatsen till att tro på gud(ar).
Citera
2016-08-29, 21:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men håll dig till sakfrågorna, och inse att debatten är utgerad för längesedan - ateism, är inte en tro.

hur svårt ska det vara

Fuck! Och ändå har du lyckats skriva hela 177 inlägg i den här tråden??

Hur som, OM du iaf har lite intresse av att andra också läser Ditt Livs Novell eller vad det nu är, får du gärna korr-läsa också.
Citera
2016-08-30, 05:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Jag är en A-Ateist.
Jag tror inte på ateister

Och vad har din TRO om vad ateismen är att göra med vad ateism FAKTISK ÄR?
Citera
2016-08-30, 05:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken fråga?

Citat:
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Det tar jag så på tråden du refererar till, istället för att ... tämligen irrelevant ... ta den här.
Citera
2016-08-30, 05:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ateism är baserat på okunnighet. Man tror inte på något för att man inte har bevis för det. Vilket i sig är tramsigt. Att vara Ateist är det samma som att vara oseriös och lägga sig på marken och rulla runt istället för att begrunda Gud och söka efter sanningen.

Aaah, du är anhängare av falska dikotomier och anser därför att svart/vita svar "är saken".

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-08-30, 05:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ateister tror inte att det finns någon skapare, men det är en tro som är baserad på okunnighet. Alltså är deras tro substanslös.

1/ Du har ännu inte demonstrerat att brist på tro är en tro.

2/ Frånsett i din egen bubbla av en falsk dikotomi.
Citera
2016-08-30, 05:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns det inga bevis för infrarött ljus?
Om jag säger att jag tror på en skapare, men inte den du tror på, är jag kunnig då?

Citat:
Hade det inte funnits bevis så hade du inte trott på det när en vetenskapsman kommer fram med sin teori precis innan man bevisar det. På liknande sätt kommer Gud uppenbaras för dig, varken du vill det eller inte.

Falsk analogi.

Lär dig elementär logik.

Citat:
Gud är i skapelsen, dvs Naturen och det finns bara en Natur.

Var du inte inne på att ta detta på relevant tråd?

Citat:
Man är inte kunnig bara för att man tror på Gud. Men man kan veta vad Gud är, dvs ha kunskap om Gud. Ifall Gud existerar i en persons värld så kan den mycket möjligt uppbenbaras i en ateists världsbild eftersom Ateisten inte har några motbevis. När gud uppenbaras så dör ateisten.

OK, nu är du tillbaka på din egen ruta étt, där du fortfarande användar dig av en strawman om vad ateism är.
Citera
2016-08-30, 05:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ifall man inte vet något så bygger man teorier, fram tills dom motbevisas eller bevisas. Ateister lägger sig bara på marken och rullar runt och verkar tro att de gjort något förnuftigt.

Om du nu insisterar på att presentera falska analogier, då opererar åtminstone agnostiska ateister "vetenskapligt". Vi kommer inte med svar före bevis/motbevis har presenterats.

Citat:
Att något kommer ur ingenting tyder på en skapelse.

Ta det på relevant tråd.
Citera
2016-08-30, 06:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Internetaktiva ateister verkar till stor del bestå av personer som gärna vill vara smarta men inte är det, och tror att religionsbashing iaf är ett sätt att framstå som smarta. Obs! Tror inte det gäller om alla!

Jag ser att du i brist på sakliga argument nu slutligen tydligt demonstrerar, att du är en deltagare i (det jag kallar för) "väderkvarnskriget" mellan olika starkt polariserade faktioner i religionsdebatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in