2016-08-29, 22:27
Medlem
lasternassummas avatar
Andreas Ekengren, kammaråklagare, Göteborg:
"Vi har i det här materialet funnit att det finns en eller flera omständigheter som talar för att brott kan ha begåtts, vad gäller då mord och försök till grovt bedrägeri och det är därför vi har inlett en förundersökning om det."

Mer ville han inte säga just nu...

Citera
2016-08-29, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Man hade inte ens tillräckligt på fötterna för att begära en utredningshäktning, hur ska man då kunna belägga med reseförbud?
Ok.Rätt märkligt faktiskt då domstolarna häktar folk dagligen av ren slentrian.Det känns som att det är nåt som är galet här minst sagt hehe.Två av JM's närmaste har dött nyligen och hela sexhärvan!Om det är foul play med hennes make så är det inte konstigt om han skulle blivit förgiftad.Mycket märkligt att denna familj flugit under radarn faktiskt.
Citera
2016-08-29, 22:31
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ursäkta, huvudvärk är det sista som önskas.
Pga tidsbrist skriver jag ibland ut tankeväckelser och sammanfattningar, en hel del från eget "tyckande". Jag brukar läsa ut stycken som samstämmer och ger en bild. Ibland försöker jag förmedla min "bild", men jag vet att det kan vara krångligt att utläsa ( Har problem själv ibland)
Dialog hade passat bättre än text ibland kanske?

Men tror jag förstår vad du söker..
Får försöka bemöta rakare.

DN (Klockan 13:31)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagare-utreder-drunkning-utanfor-arboga/

SVT (Uppdaterad klockan 16.26 / tillagt vilka åklagare som tilldelas återinitierad förundersökningen)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/41-aringens-mans-drunkningsdod-utreds-pa-nytt

Till detta ska läggas att det precis nyligen tystnat betänkligt från både Fahlander och Polisen. Det ser ut som att man rumsterat om i leden, och tätat hål.

Ihopslaget ger detta mig bilden att det dels;

1/
Gick relativt snabbt för åklagarmyndigheten att tilldela drunknings-ärendet till kammaråklagare (förundersökningsledare).
Denna återupptagna förundersökning ges alltså till Jessica Wenna ihop med Johan Fahlander, som något som i vart fall nu, i början, kan betraktas hänga ihop.

2/
Betraktas hänga ihop till den grad att försäkringsbolaget If, vid fullt mordpådrag i ett ärende som If utåt sett inte har att göra med egentligen (Möller-föräldrarna) - Går ut i ett sandlådekrig (massmedia) för sin egna utredning om en tvivelaktig "drunkning" med tillhörande misstänkt bedrägeri.

Som jag ser det.
If gick så långt att man var nära att offentliggöra mer (kopplingen??) i media, i syfte att dels tvinga åklagarmyndigheten att ta i materialet, men också för sin egen övertygelse om att ärendena hör ihop (?).
När nu materialet kunde läggas på vilken åklagare som helst, läggs det alltså på samma åklagare som håller i 3/8-mordet/mordförsöket.

Ovanstående är så pedagogiskt jag kan texta under dessa omständigheter.
Mycket är fortfarande okänt, och jag har ingen kontakt/insyn i denna utredning alls.

Jag kan ju inte skriva ut i klarspråk om jag tror att pappan och kanske även mamman Möller anade en del om "drunkningen" / skyddat JM, men att samveten var på väg att yttra sig, eftersom If redan innan händelsen 3e augusti överklagat till åklagarmyndigheten.
Det blev ju inga 2.5 miljoner. Istället får man ett försäkringsbolag som utreder, och tar det hela vägen till överåklagare...
Dottern bort sig i yrket såväl som i ett pinsamt sexbrott-ärende som uppmärksammas i media.

Leif GW gjorde i mitt tycke bort sig rejält i min historik, men jag länkar upp honom ändå -
Här en 40min gammal krönika:
http://www.expressen.se/nyheter/gw-mannens-grav-kommer-att-oppnas/

Jag var före GW i inlägget du citerar, men budskapet är detsamma:

Hmm.
Du är alltså en journalist därav svårigheten i att uttrycka dig koncist. För mig är det ganska klart att vissa saker hör ihop. Jag behöver oftast heller inte tänka längre än så.
Fahlander och Wenna. Är de komprometterade? I så fall varför?
Och vilket inlägg har jag citerat som du nämner i samband med LGW?
Jag vill absolut ha kvar din input rotesau, don't get me wrong.
Du är bara väldigt obtuse (jag hittar bara det engelska ordet - jag är svengelsk).
Senast redigerad av vallero 2016-08-29 kl. 22:51.
Citera
2016-08-29, 22:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Är inte detta ett brott också?

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnans-krav-maken-ska-kremeras--snabbt/

Johanna Möller är ju en fullständigt samvetslös och obehaglig människa. Hon måste ha mer än en skruv lös. Hon är i en klass helt för sig själv.
Hela historien är som en skruvad Hollywoodfilm
Citera
2016-08-29, 22:38
Medlem
elgecys avatar
Den här tråden börjar bli väldigt lång, så ursäkta för spam..;

är sambon/"älsklingen" häktad?

kommer hon verkligen resa hem från thailand?
Citera
2016-08-29, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Johanna Möller är ju en fullständigt samvetslös och obehaglig människa. Hon måste ha mer än en skruv lös. Hon är i en klass helt för sig själv.
Hela historien är som en skruvad Hollywoodfilm
Helt sanslöst att JM inte blev häktad.Vad pysslar tingsrätten med där borta egentligen?
Citera
2016-08-29, 22:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Ok.Rätt märkligt faktiskt då domstolarna häktar folk dagligen av ren slentrian.Det känns som att det är nåt som är galet här minst sagt hehe.Två av JM's närmaste har dött nyligen och hela sexhärvan!Om det är foul play med hennes make så är det inte konstigt om han skulle blivit förgiftad.Mycket märkligt att denna familj flugit under radarn faktiskt.

JM har haft välbärgade föräldrar, härstammar från en socialt välanpassad framgångsrik familj, välartad syster. Hon har sex barn och har arbetat med socialt utsatta och upplåtit sitt hem till utsatta ensamkommande.Dessutom ganska nybliven änka efter en tragisk olycka där hon blir ensam kvar med ett par år gamla tvillingar.
På pappret ser det väldigt bra ut. Det ha nog gjort att hon kunnat hållas.
Citera
2016-08-29, 22:42
Medlem
Är lite orolig för "älskling" blir lämnad ensam. Hoppas att det löser sig för honom och att han hittar en ny svensk tant
Citera
2016-08-29, 22:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Ingen är häktad och MGMs nästa destination vet nog bara hon. Personligen tror jag inte hon har tillräckligt med pengar för att fly till något land utan utlämningsavtal för att leva livets glada; varför isf sitta på vischan i Thailand mitt i regnsäsongen...
Citera
2016-08-29, 22:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Nej ingen är häktad. JM befinner sig i Thailand med vuxen dotter o dennas familj samt med sina tre år gamla tvillingar. "Älskling" är inte med.
Om tidigare uppgifter stämmer har de hyrt ett hus i två månader till 28 oktober. Då kanske hon kommer hem....
Citera
2016-08-29, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ingen är häktad och MGMs nästa destination vet nog bara hon. Personligen tror jag inte hon har tillräckligt med pengar för att fly till något land utan utlämningsavtal för att leva livets glada; varför isf sitta på vischan i Thailand mitt i regnsäsongen...
Vet man var pengarna från asylboendet tagit vägen?Staten verkar ju inte haft nån vidare koll på vilka som driver hemmen så hon kan ha fått loss pengar också.Det har ju funnits kriminalitet i familjen men de har ändå fått driva hemmet.
Sitter JM i Thailand och väntar på att få ut försäkringspengarna?Försäkringsbolaget kan väl inte hålla inne pengarna om brott ej kan styrkas?Och där är vi väl just nu?
Citera
2016-08-29, 22:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej ingen är häktad. JM befinner sig i Thailand med vuxen dotter o dennas familj samt med sina tre år gamla tvillingar. "Älskling" är inte med.
Om tidigare uppgifter stämmer har de hyrt ett hus i två månader till 28 oktober. Då kanske hon kommer hem....

Om man vill få hem någon från tex Thailand spärrar man deras pass bara. Då hämtas personen av thailändsk polis. Svensk polis har bra kontakt med thailändsk polis. Men som det ser ut just nu lär hon få sola ett tag till. Möjligen läser hon svenska tidningar men hem brukar dom alltid komma till slut.
Dock verkade hon väldigt säker sist hon släpptes om att det inget fanns i bevisväg. Något måste ju givetvis komma upp för att man öht ska få till en häktning på 41 åringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in