2016-08-29, 21:39
Medlem
Smart kvinna med ett hjärta av av det kallaste stål. Hon kommer klara sig genom utan att bli dömd.
Det är fortfarande högst egendomligt att hon inte stannar vid sin mammas sjukbädd utan känner mer för en utlandssemester. Hallå!!!!!! Trauma! Mord! Pappa Död!! " I don´t care......" !!!!
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jag försökte men fann inget - bara att försäljningen av Rohypnol i Sverige upphörde 2004. Kan inte du länka till denna googlekälla då - för enkelhetens skull....
Absolut! Här är 1971 års narkotikareglering: http://www.unodc.org/documents/commissions/CND/Int_Drug_Control_Conventions/1971_Schedules/Revision1_2015/ST_CND_1_ADD2_Rev1_e_V1600359.pdf

Det tas fram på internationell basis och alla länder som skriver på implementerar detta i sin lagstiftning. Det är via dessa konventioner som nästan alla preparat som är narkotikaklassade i Sverige har blivit det. Den aktiva substansen i Rohypnol är flunitrazepam. Det är alltså den som är narkotikaklassad. Rohypnol är ett varumärke. Flunitrazepam är en benzodiazepin. Alla bensodiazepiner är narkotikaklassade i Sverige. Du hittar flunitrazepam på sidan 4 i dokumentet.

Ny artikel i media: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4324532-krangligt-att-halla-forhor-i-thailand

Här står att JM bokat semesterhuset till den 28 oktober. Polisen säger vidare att det i värsta fall kan ta åratal om man vill ha folk utlämnade från Thailand. Antagligen så väntar dom väl ut henne om dom kommer fram till att hon ska gripas.

Att hålla förhör går tydligen inte heller för sig för den svenska polisen så länge hon är i Asien:
Citat:
För att ett förhör ska kunna bli verklighet måste åklagarmyndigheten arbeta tillsammans med den Thailändska polisen. Det är inte tillåtet att från svenskt håll ringa upp och hålla förhör direkt med en misstänkt person som befinner sig i Thailand utan att gå via landets myndigheter.

– Det är inte som att arbeta med Gävlepolisen, men de går att samarbeta med, säger Marie Lind Thomsen.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-29 kl. 21:51.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Betalar media henne för att uttala sig? Eller vad i helvete är det du insinuerar?
Alla har rätt att begära en advokat och inte bli tilldelad någon random som vederbörande inte alls känner förtroende för.
Ja. Ska det ändras så krävs det särskilda skäl enligt lagtexten. Du menar att förordnandet som försvarare och senare målsägandebiträde inte skedde enligt lagen?

Bespara mig dina emotionella utbrott.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-08-29 kl. 21:49.
Citera
2016-08-29, 21:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Jag tror att Ank* helt enkelt ser EMF som bättre än biträdet hon har nu.Står hon på sig så kommer hon få byta.Hon kan helt sonika vägra samarbeta med Carlstedt.Konstigt att Carlstedt protesterar dock!

Kvarstår misstankarna mot JM?

Målsägarbiträdesrollen roll är ju att hjälpa klienten att förstå vad som händer inför och under rättegången samt att begära skadestånd åt klienten. Om modern vägrar sammarbeta med Carlstedt kommer det bara att drabba henne själv Dvs hon får ingen förklaring o inget bra stöd inför rättegången o ingen bra hjälp med skadeståndsanspråk.

Förhör med polis, åklagaren mm kan hon inte vägra att vara samarbetsvillig med. Hon kan tvingas till detta liksom till att vittna.
Senast redigerad av Solglittret 2016-08-29 kl. 21:42.
Citera
2016-08-29, 21:41
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är nog inte dags att dra för stora slutsatser av den nyöppnade förundersökningen om drunkningen av exmaken.

Det är Utvecklingscentrum i Göteborg som driver den delen tydligen och där är Marianne Ny chef och hon är känd för att kunna dra fall i långbänk, det är bara att titta på Julian Assangefallet så får man ett bra exempel på hur tokigt det kan gå.

Marianne Ny är ett hår av hin och om hon får styra i det här fallet så kan det bara gå käpprätt åt helvete med den utredningen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagare-utreder-drunkning-utanfor-arboga/
Men vad vill hon styra och i så fall vilken riktning i det här fallet?
Assangefallet har en stark feminazikoppling och har fått stor prestigestatus. Det finns ingen feministisk koppling i detta ärende väl? Utöver att J är en kvinna?
Citera
2016-08-29, 21:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag får alltid lite lätt huvudvärk av dina inlägg.
Oftast en stor massa direkt info/tyckande utan källor.
Du sitter (tydligen) med en massa info och du vet exakt vad som händer. Men du kan ändå inte förmedla detta på ett sätt som är relevant för tråden. Jag kommer ihåg dig från tidigare trådar.

Ursäkta, huvudvärk är det sista som önskas.
Pga tidsbrist skriver jag ibland ut tankeväckelser och sammanfattningar, en hel del från eget "tyckande". Jag brukar läsa ut stycken som samstämmer och ger en bild. Ibland försöker jag förmedla min "bild", men jag vet att det kan vara krångligt att utläsa ( Har problem själv ibland)
Dialog hade passat bättre än text ibland kanske?

Men tror jag förstår vad du söker..
Får försöka bemöta rakare.

DN (Klockan 13:31)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagare-utreder-drunkning-utanfor-arboga/
Citat:
Utredningen ska nu drivas vidare av kammaråklagare Johan Fahlander. Han har redan en utredning om ett mord på en 68-årig man och mordförsök på hans 63-åriga hustru den 3 augusti denna sommar.

SVT (Uppdaterad klockan 16.26 / tillagt vilka åklagare som tilldelas återinitierad förundersökningen)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/41-aringens-mans-drunkningsdod-utreds-pa-nytt
Citat:
Nu går fallet vidare till åklagarkammaren i Västerås, där Jessica Wenna och Johan Fahlander fått överprövningsärendet.

Till detta ska läggas att det precis nyligen tystnat betänkligt från både Fahlander och Polisen. Det ser ut som att man rumsterat om i leden, och tätat hål.

Ihopslaget ger detta mig bilden att det dels;

1/
Gick relativt snabbt för åklagarmyndigheten att tilldela drunknings-ärendet till kammaråklagare (förundersökningsledare).
Denna återupptagna förundersökning ges alltså till Jessica Wenna ihop med Johan Fahlander, som något som i vart fall nu, i början, kan betraktas hänga ihop.

2/
Betraktas hänga ihop till den grad att försäkringsbolaget If, vid fullt mordpådrag i ett ärende som If utåt sett inte har att göra med egentligen (Möller-föräldrarna) - Går ut i ett sandlådekrig (massmedia) för sin egna utredning om en tvivelaktig "drunkning" med tillhörande misstänkt bedrägeri.

Som jag ser det.
If gick så långt att man var nära att offentliggöra mer (kopplingen??) i media, i syfte att dels tvinga åklagarmyndigheten att ta i materialet, men också för sin egen övertygelse om att ärendena hör ihop (?).
När nu materialet kunde läggas på vilken åklagare som helst, läggs det alltså på samma åklagare som håller i 3/8-mordet/mordförsöket.

Ovanstående är så pedagogiskt jag kan texta under dessa omständigheter.
Mycket är fortfarande okänt, och jag har ingen kontakt/insyn i denna utredning alls.

Jag kan ju inte skriva ut i klarspråk om jag tror att pappan och kanske även mamman Möller anade en del om "drunkningen" / skyddat JM, men att samveten var på väg att yttra sig, eftersom If redan innan händelsen 3e augusti överklagat till åklagarmyndigheten.
Det blev ju inga 2.5 miljoner. Istället får man ett försäkringsbolag som utreder, och tar det hela vägen till överåklagare...
Dottern bort sig i yrket såväl som i ett pinsamt sexbrott-ärende som uppmärksammas i media.

Leif GW gjorde i mitt tycke bort sig rejält i min historik, men jag länkar upp honom ändå -
Här en 40min gammal krönika:
http://www.expressen.se/nyheter/gw-mannens-grav-kommer-att-oppnas/

Jag var före GW i inlägget du citerar, men budskapet är detsamma:
Citat:
Den samlade bilden blir ganska bestickande
Citera
2016-08-29, 21:50
Medlem
Grandiosos avatar
– Med automatik kommer det här beslutet leda till en gravöppning plus en omtagen obduktion. Skulle det visa sig att han har fått i sig något olämpligt så hamnar utredningen i ett annat läge. Då kan den där Thailandsresan hon är i väg på bli kort., säger Leif GW Persson till Expressen.

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4221323-gw-tror-att-mannens-grav-oppnas
Citera
2016-08-29, 21:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Men vad vill hon styra och i så fall vilken riktning i det här fallet?
Assangefallet har en stark feminazikoppling och har fått stor prestigestatus. Det finns ingen feministisk koppling i detta ärende väl? Utöver att J är en kvinna?

Styra kanske hon inte vill, men förhala är hon förbannat duktig på, ett fall kan ju dö på grund av att det går för lång tid och om det är önskan från åklagare i det här fallet så har de verkligen fått tag på rätt person, nu ska ju tydligen Fahlander sköta den utredningen också men troligen med Marianne Ny,s vakande öge över sig.
Citera
2016-08-29, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Målsägarbiträdesrollen roll är ju att hjälpa klienten att förstå vad som händer inför och under rättegången samt att begära skadestånd åt klienten. Om modern vägrar sammarbeta med Carlstedt kommer det bara att drabba henne själv Dvs hon får ingen förklaring o inget bra stöd inför rättegången o ingen bra hjälp med skadeståndsanspråk.

Förhör med polis, åklagaren mm kan hon inte vägra att vara samarbetsvillig med. Hon kan tvingas till detta liksom till att vittna.
Jag tror hon får byta.Rätten sumpar inte huvudvittnet för sin prestige skull.Hon överklagar säkert elöer så drar sig Carlstedt tillbaks.
Kan du svara på JM's ev status om hon är misstänkt?
Nån nämnde att hon kunde vara gravid.Kan det vara ett skäl till att hon undgått häktning?
Men eftersom hon inte fick reseförbud borde hon inte vara misstänkt!
Citera
2016-08-29, 21:52
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Absolut! Här är 1971 års narkotikareglering: http://www.unodc.org/documents/commissions/CND/Int_Drug_Control_Conventions/1971_Schedules/Revision1_2015/ST_CND_1_ADD2_Rev1_e_V1600359.pdf

Det tas fram på internationell basis och alla länder som skriver på implementerar detta i sin lagstiftning. Det är via dessa konventioner som nästan alla preparat som är narkotikaklassade i Sverige har blivit det. Den aktiva substansen i Rohypnol är flunitrazepam. Det är alltså den som är narkotikaklassad. Rohypnol är ett varumärke. Flunitrazepam är en benzodiazepiner. Alla bensodiazepiner är narkotikaklassade i Sverige. Du hittar flunitrazepam på sidan 4 i dokumentet.

Ny artikel i media: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4324532-krangligt-att-halla-forhor-i-thailand

Här står att JM bokat semesterhuset till den 28 oktober. Polisen säger vidare att det i värsta fall kan ta åratal om man vill ha folk utlämnade från Thailand. Antagligen så väntar dom väl ut henne om dom kommer fram till att hon ska gripas.

Att hålla förhör går tydligen inte heller för sig för den svenska polisen så länge hon är i Asien:
Jag är rätt säker på att thaipolisen skickar hem J direkt om det är påkallat. Men låt henne plaska runt i poolen ett tag till. Det hindrar inte det primära polisarbetet. Förhör med J är dessutom totalt meningslösa. Förhör med personer kring henne är nog desto mer givande.
Citera
2016-08-29, 21:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
– Med automatik kommer det här beslutet leda till en gravöppning plus en omtagen obduktion. Skulle det visa sig att han har fått i sig något olämpligt så hamnar utredningen i ett annat läge. Då kan den där Thailandsresan hon är i väg på bli kort., säger Leif GW Persson till Expressen.

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4221323-gw-tror-att-mannens-grav-oppnas
Dags att bevaka graven då, så inte kroppen får fötter. Eller vingar.
Citera
2016-08-29, 21:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja. Ska det ändras så krävs det särskilda skäl enligt lagtexten. Du menar att förordnandet som försvarare och senare målsägandebiträde inte skedde enligt lagen?

Bespara mig dina emotionella utbrott.

Jag har inte sett dagboksbladet, men hon var misstänkt först och fick en försvarare tilldelad.
Nu är det målsägarbiträde det gäller och frågan är om hon verkligen ska behöva dras med en tilldelad försvarare. Det anser inte jag eftersom hon inte känner förtroende för Carlstedt och som målsägarbiträde är det viktigt att ge hjälp och stöd. Nej, men du kan sluta med fnaskandet för det behöver inte Massi Fritz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in