2016-08-29, 21:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om man kunde casha in ännu mer på lyan när man säljer den så skulle det uppstå incitament för att låna ännu mer pengar för att köpa en bostad. Precis som ränteavdraget gör sitt för att driva upp priserna. Som jag skrev tidigare så går inte säljaren av en bostad upp i rök efter försäljningen, utan han måste antingen betala för en ny bostad eller bli hyrestorsk och då tränga undan någon som kanske skulle vilja hyra men som i stället tvingas ge sig in i bolånecirkusen.

Det är de skenande priserna på bostäder höjdarna i EU och Sverige är oroliga för. Att då ytterligare späda på bolånebubblan genom att dela ut ännu mer godis till bolånetorskarna är således en dålig idé. Särskilt när det inte byggs tillräckligt, utan det är redan befintliga bostäder som recyclas till högre och högre priser.

Förstår du hur utbud/efterfrågan påverkar prisbilden?

1. Om mängden bostadsyta som står till försäljning ökar mer än den efterfrågade bostadsytan, vad tror du då händer med priserna?

2. Om man motverkar att äldre personer som äger mycket bostadsyta lägger ut det till försäljning så att de inte kan efterfråga mindre bostäder, vilken effekt tror du det får på utbud respektive efterfrågan av bostadsyta?
Citera
2016-08-29, 21:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstår du hur utbud/efterfrågan påverkar prisbilden?
Ja.

Citat:
1. Om mängden bostadsyta som står till försäljning ökar mer än den efterfrågade bostadsytan, vad tror du då händer med priserna?
Det händer inte ett skit med prisbilden eftersom de 31.000 bostäder som finns till salu är en aaaning färre än de 700.000 Boverket anser att vi behöver bygga för att komma i balans. Det är förresten ingen som vill bo i de modulbostäder med delat kök och torrdass i källaren som vi möjligen skulle ha råd att bygga enligt Boverkets direktiv. De bostäder som lockar, och som kommer att bli ännu mer lockande om vi tar bort "flyttskatten", är de 31.000 bostäder som redan recyclas bland bolånetorskarna.

Citat:
2. Om man motverkar att äldre personer som äger mycket bostadsyta lägger ut det till försäljning så att de inte kan efterfråga mindre bostäder, vilken effekt tror du det får på utbud respektive efterfrågan av bostadsyta?
Jag tror att antalet nya bostäder som kommer ut på marknaden om man tar bort "flyttskatten" skulle vara försumbart. Det är inte rimligt att tro att gamlingarna sitter och håller på sina underhållskrävande palats bara för att de idag bara skulle tjäna 5 miljoner med bibehållen "flyttskatt" i stället för 6 miljoner om man tog bort den.

Jag kan naturligtvis ha fel.
Citera
2016-08-29, 21:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det händer inte ett skit med prisbilden eftersom de 31.000 bostäder som finns till salu är en aaaning färre än de 700.000 Boverket anser att vi behöver bygga för att komma i balans. Det är förresten ingen som vill bo i de modulbostäder med delat kök och torrdass i källaren som vi möjligen skulle ha råd att bygga enligt Boverkets direktiv. De bostäder som lockar, och som kommer att bli ännu mer lockande om vi tar bort "flyttskatten", är de 31.000 bostäder som redan recyclas bland bolånetorskarna.

Det har var ju inte svar på min fråga så jag tar den igen.

Citat:
Jag tror att antalet nya bostäder som kommer ut på marknaden om man tar bort "flyttskatten" skulle vara försumbart. Det är inte rimligt att tro att gamlingarna sitter och håller på sina underhållskrävande palats bara för att de idag bara skulle tjäna 5 miljoner med bibehållen "flyttskatt" i stället för 6 miljoner om man tog bort den.

Inte heller fråga 2 förstod du så jag upprepar den också:

Det jag skriver handlar om mängden bostadsyta som bjuds ut respektive efterfrågas, inte antalet bostäder.

Citat:
Jag kan naturligtvis ha fel.

Här träffade du rätt i alla fall, 1 av 3 är kanske inte så dumt ändå.
Citera
2016-08-29, 21:46
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det har var ju inte svar på min fråga så jag tar den igen.
Min fråga? Det var två frågor du ställde. Plural.

Citat:
Ingenting händer med priserna eftersom det bara blir lite fler eller lite större bostäder som bolånetorskarna kan låna sig till Nirvana på. Pengar saknas inte, det ser bankerna till, utan det är bostäder som saknas.

Citat:
Jag har svarat på din fråga. Om man som gamling bor kvar i ett palats man inte orkar sköta som man får 5 miljoner för idag bara för att man skulle få 6 miljoner om man tog bort flyttskatten så får man skylla sig själv. Jag talar om "flyttskatten", eftersom det var det jag kommenterade i tråden.

Citat:
Det jag skriver handlar om mängden bostadsyta som bjuds ut respektive efterfrågas, inte antalet bostäder.
Du verkar vara lika egendomlig som Gromph som tror att man kan dela med sig av boyta från utflyttningsbygder till centrala Stockholm, bara bostäderna kommer ut på marknaden.

Kan inte du vara så vänlig förresten och svara på dina egna frågor så att vi lågpannade får facit?
Citera
2016-08-29, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Min fråga? Det var två frågor du ställde. Plural.

Ingenting händer med priserna eftersom det bara blir lite fler eller lite större bostäder som bolånetorskarna kan låna sig till Nirvana på. Pengar saknas inte, det ser bankerna till, utan det är bostäder som saknas.

Jag har svarat på din fråga. Om man som gamling bor kvar i ett palats man inte orkar sköta som man får 5 miljoner för idag bara för att man skulle få 6 miljoner om man tog bort flyttskatten så får man skylla sig själv. Jag talar om "flyttskatten", eftersom det var det jag kommenterade i tråden.

Du verkar vara lika egendomlig som Gromph som tror att man kan dela med sig av boyta från utflyttningsbygder till centrala Stockholm, bara bostäderna kommer ut på marknaden.

Kan inte du vara så vänlig förresten och svara på dina egna frågor så att vi lågpannade får facit?

Tack för att du klargör att du inte förstår hur prisbilden påverkas av utbud och efterfrågan. Därmed står det klart att du inte ens läst kurs 1A i ekonomi.
Citera
2016-08-29, 21:52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Tack för att du klargör att du inte förstår hur prisbilden påverkas av utbud och efterfrågan. Därmed står det klart att du inte ens läst kurs 1A i ekonomi.
Svara nu själv på dina frågor.
Citera
2016-08-29, 21:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Svara nu själv på dina frågor.

1. Om utbudet ökar minskar priset om allt annat är lika. Detta är fullständigt grundläggande kunskaper om ekonomi.

2. Idag motverkar vi att äldre som har mycket mer boyta än de behöver och vill ha kan byta ner sig till mindre boyta. Skulle vi förändra detta skulle mer boyta bjudas ut till försäljning.
Citera
2016-08-29, 22:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
1. Om utbudet ökar minskar priset om allt annat är lika. Detta är fullständigt grundläggande kunskaper om ekonomi.

2. Idag motverkar vi att äldre som har mycket mer boyta än de behöver och vill ha kan byta ner sig till mindre boyta. Skulle vi förändra detta skulle mer boyta bjudas ut till försäljning.
Det där har du läst i någon teoribok. Vakna upp och lukta på kaffet för helvete!

1. Det utbud som skulle öka vid ett avskaffande av flyttskatten är så försumbart, sett till det behov av bostäder som finns (fråga Boverket), att det inte skulle påverka prisbilden alls. De få bostäder som skulle komma ut skulle snarare ge ett litet fåtal fler bolånetorskar möjlighet att skaffa bolån på 140 år. Dessutom skulle bolånetorsken vara beredd att låna mer, naturligtvis med bankens goda minne, om man kunde tjäna ännu mer (eller låna till en ännu dyrare resa till Thailand) på bostaden vid en försäljning. Man ska alltså först få göra ränteavdrag på lånen och sedan kamma hem vinsten på bostaden skattefritt?

2. Nej, säger jag. Antalet bostäder som skulle komma ut på marknaden vid slopad "flyttskatt", och som gamlingarna enligt dig sitter och smyghåller på, skulle vara försumbart sett till det enorma behov som finns. Visa siffror på hur många som vägrar att sälja en bostad de skulle vilja komma bort från på grund av "flyttskatten". Har du några sådana siffror?
Citera
2016-08-29, 22:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det där har du läst i någon teoribok. Vakna upp och lukta på kaffet för helvete!

Ja det står i massor av teoriböcker men det förnekas heller inte av någon seriös ekonom överhuvudtaget. All praxis styrker också de teorierna så bara en idiot förnekar teorierna om utbud/efterfrågan.
Citera
2016-08-29, 23:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Luktenutavbajs är helt fel ute.

Det är flyttskatten och hyresregleringen i kombo som drar upp priserna på ägt boende.

Lägg där till en snuskigt låg ränta så är det inte svårt att räkna ut vart priserna tar vägen.

Ser man till att hyresmarknaden fungerar och ger folk incitament till att flytta till ett mer lämpligt boende så kommer "bubblan" att stävjas.
Citera
2016-09-01, 12:10
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6507645

Bostadskrisen i P1-MORGON i morse torsdag 1 september ...
Citera
2016-09-01, 15:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6507645

Bostadskrisen i P1-MORGON i morse torsdag 1 september ...

Helt fel fokus när lösningen på bostadsbristen ska vara att bostadslösa ska bo i nyproducerade hyresrätter.

Det är lika troligt som att alla som köper sin första bil köper en sprillans ny.

Fokus bör ligga på hur ungdomar och nyanlända kan komma åt det begagnade beståndet och öppna upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in