Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Det händer inte ett skit med prisbilden eftersom de 31.000 bostäder som finns till salu är en aaaning färre än de 700.000 Boverket anser att vi behöver bygga för att komma i balans. Det är förresten ingen som vill bo i de modulbostäder med delat kök och torrdass i källaren som vi möjligen skulle ha råd att bygga enligt Boverkets direktiv. De bostäder som lockar, och som kommer att bli ännu mer lockande om vi tar bort "flyttskatten", är de 31.000 bostäder som redan recyclas bland bolånetorskarna.
Det har var ju inte svar på min fråga så jag tar den igen.
1. Om mängden bostadsyta som står till försäljning ökar mer än den efterfrågade bostadsytan, vad tror du då händer med priserna?
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Jag tror att antalet nya bostäder som kommer ut på marknaden om man tar bort "flyttskatten" skulle vara försumbart. Det är inte rimligt att tro att gamlingarna sitter och håller på sina underhållskrävande palats bara för att de idag bara skulle tjäna 5 miljoner med bibehållen "flyttskatt" i stället för 6 miljoner om man tog bort den.
Inte heller fråga 2 förstod du så jag upprepar den också:
2. Om man motverkar att äldre personer som äger mycket bostadsyta lägger ut det till försäljning så att de inte kan efterfråga mindre bostäder, vilken effekt tror du det får på utbud respektive efterfrågan av bostadsyta?
Det jag skriver handlar om mängden bostadsyta som bjuds ut respektive efterfrågas, inte antalet bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Jag kan naturligtvis ha fel.
Här träffade du rätt i alla fall, 1 av 3 är kanske inte så dumt ändå.