Detta är solklart en uppgörelse mellan Erdogan och Putin. Vad uppgörelsen handlar om vet vi inte, men kurden är utan tvekan den stora förloraren.
Det vi ser nu är det vi såg i Ayn Al-Arab innan USA gav kurden flygunderstöd. Kurden är chanslös och förlorar territorium snabbare en någon annan i det här kriget.
Kanske är det en "Tactical retreat"? Jag vet inte, men vad jag vet är att ett självständigt "Kurdistan" är längre bort än någonsin. Det har turken satt P för vad gäller Syrien, och blir det krig mellan Iraks regering och Peshmerga kommer kurderna stå utan amerikanskt flygunderstöd även där och då kommer Iraks arme köra över Peshmerga på några veckor.
Ryssland har mer att vinna med Turkiet då ryssarna insåg vilka opportunister kurderna är. Ingen vill ha med såna folk att göra så länge det inte gynnar för egensak. Ryssland har inte råd att svika Turkiet angående nedskjutningen av deras stridsplan, Hoppas det här är en rätt väg som faktiskt binder Turkiet och Ryssland bättre med varandra. Även Iran hoppas jag blir del av av nya sälskapet. Är man enade så finns det faktiskt bara en fiende i Mellanöstern som rör om i grytan för alla länder i Mellanöstern. Kurderna är inget än bara vanlig skit. Dem stäppar man på bara.
En kurdisk terrorist säger att militären inte lyckats något alls, 400 km på 6 dagar är rätt så bra enligt mig.
Hizbullahs officiella rövslickare är tillbaka. SDF, som också består av araber, blir av med områden när de krigar mot ett NATO land som har nästan hela världen bakom sig. Inga konstigheter här. Underhållande att se er råttor samarbeta i er propagandakampanj mot det kurdiska folket
Jag sympatiserar verkligen inte med Turkiet. Mycket tack vare dom att Syrien ligger i ruiner och att Sverige pumpas full av flyktingar. Men det är ändå fascinerande att se hur värdelös kurden är utan amerikanskt luftunderstöd. Småflickorna med ihopväxta ögonbryn är chanslösa.
Ryssland har mer att vinna med Turkiet då ryssarna insåg vilka opportunister kurderna är. Ingen vill ha med såna folk att göra så länge det inte gynnar för egensak. Ryssland har inte råd att svika Turkiet angående nedskjutningen av deras stridsplan, Hoppas det här är en rätt väg som faktiskt binder Turkiet och Ryssland bättre med varandra. Även Iran hoppas jag blir del av av nya sälskapet. Är man enade så finns det faktiskt bara en fiende i Mellanöstern som rör om i grytan för alla länder i Mellanöstern. Kurderna är inget än bara vanlig skit. Dem stäppar man på bara.
En kurdisk terrorist säger att militären inte lyckats något alls, 400 km på 6 dagar är rätt så bra enligt mig.
Man kan erövra hur många kilometer som helst när terroristerna lämnar över städer. Det går inte ens att jämföra SDF med Turkiet. Helt otroligt att det har gått en hel vecka. Grymt av SDF att bekämpa terrorurkarna.
Jag hoppas bara att Erdogan har fått tillbaka sitt sinnes fulla bruk och kommit överens med Putin om en lösning.
Jag är personligen övertygad om att Putin låter Erdogan ta norra Syrien och att Assad får resten. Att turkisk pansar började rulla in i Syrien strax efter mötet är inget sammanträffande, någon deal har definitivt gjorts.
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Kurderna har fått för sig att de har gjort militära framgångar själva. När det är så att amerikanska flygvapnet troligtvis gjort 95% av jobbet. Utan USA:s stöd hade kurderna varit utrotade och det ser vi bevis på nu. Kurderna är helt enkelt inte kapabla till att bjuda på motstånd.
Jag hoppas bara att Erdogan har fått tillbaka sitt sinnes fulla bruk och kommit överens med Putin om en lösning.
Jag är personligen övertygad om att Putin låter Erdogan ta norra Syrien och att Assad får resten. Att turkisk pansar började rulla in i Syrien strax efter mötet är inget sammanträffande, någon deal har definitivt gjorts.
Han har nog införstått vad som egentligen sker i Syrien och ändrat helt sin politik i Syrien, det är vad jag tror.
Jo visst har man kommit överens om något, det är uppenbart...
Citat:
Kurderna har fått för sig att de har gjort militära framgångar själva. När det är så att amerikanska flygvapnet troligtvis gjort 95% av jobbet. Utan USA:s stöd hade kurderna varit utrotade och det ser vi bevis på nu. Kurderna är helt enkelt inte kapabla till att bjuda på motstånd.
Den som säger mot det du säger kan inte vara annat än kurd.
Man kommer stå enade mot Turkiet och Turkiets terrorister säger man.
Man står på SDF sida i det här helt enkelt.
Man nämner också hur nära ISIS högkvarter finns till där och att Turkiet vägrar röra den.
Turkiet har dödat nu över 50 civila, undrar varför man bara klagar när ryssen gör det.
Turkiet bekämpar inte YPG, Turkiet med sina terrorister strider mot enade Araber, Assyrier, Kurder inom SDF väster om floden.
Innan SDF gick in i Mambij gav man folk lång tid att kunna fly och även förhandlade med ISIS för att civila skulle kunna skonas, man bombade inte staden med civila offer som Turkiet gör nu.
Visar skillnaden på styrkorna, vilka som är humana och inhumana.
Talesätt:
Det finns ett Arabiskt talesätt:
No grass grows in the trail of a Turk.
Även ett persiskt talesätt:
A Turk who hears the word 'paradise' asks "Is there any gold to be looted there?"
Men den bästa som passar in i den här situationen är nog denna persiska:
"Turkish donkey". It usually means a stubborn person who does not accept any reasons and wants to achieve everything with force.
Uttalandet:
Citat:
10 factions and battalions of the Free Army declared their support for the Military Council of Jarablus and its residents in the face of the Turkish occupation and its supporting mercenaries, and held the global coalition headed by the US responsible for the massacres committed in Jarablus villages.
Factions and platoons affiliated to the Free Syrian Army have released a statement to the public in this concern and was read by the General Commander of Army of Rebels Ahmad Sultan Abu Araj in Til Rifat town.
The statement is as follows:
“Amid this intentional escalation by the global and international powers on our rebels and people of Syria in general and Jarablus and the northern countryside of Aleppo in particular , and the Turkish intervention and occupation of the Syrian lands, and its intentional shelling on Sirisat town and Baer Kosa, and its barbaric massacres of unarmed civilians leaving dozens of martyrs and wounded”.
“We as the revolutionary factions in the Free Syrian Army” Army of Rebels, Brigade 99, Seljuks Brigade, Kurds Front forces, Commandos of Homs Brigade, the Democratic Brigade of North, Hamza Brigade, tribe forces in the countryside of Aleppo, Special Missions Brigade and Arfad Rebels Battalions” we decry and denounce with strongest words the Turks’ support of the extremist factions and the international to before what is going on in north Syria, and we will be standing together in the face of the Turkish offensives”.