2016-08-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja white flight har drivit upp priserna på Östermalm eftersom det är så tryggt där....

(FB) Gängöverfall/Bakhåll Östermalm

Ja för det är Engelska Skolan norra eller Futuraskolan som drar ner Sveriges PISA-resultat. Det är i Vasastan som bilar brinner dagligen och så vidare. Kom in i matchen..

Vänta tills villaområden i Stockholms län inför "gated communitys". Det lär inte bli prisfall.
2016-08-29, 14:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Det är som du märkt 15 års kö till bostäder idag därför tvingas många köpa som hellre skulle hyrt etc. Driver priserna upp..
Anledningen till att de hellre vill hyra är att då behöver de inte betala marknadspris. Släpper man hyrorna fria skulle kön försvinna väldigt snabbt. De som inte har råd att köpa en BRF har ännu mindre råd att hyra till marknadspris.
2016-08-29, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att skylla på invandrarna är bara korkat. På kort sikt påverkar invandringen inte priserna ett dyft. Invandrarna är inte med på racet alls. De bor på förläggningar. Möjligtvis på lite längre sikt när de är mer etablerade med job och kredithistorik. Skulle efterfrågan vara lägre så skulle det dessutom byggas mindre.

Det råder ingen större brist på bostäder. Varje gång jag sökt ny bostad så har det inte varit något större problem att hitta en. Det råder brist på personer som är villiga att betala marknadspriser.

Stämmer i och för sig. Går jag ut och räknar bostäder hittar jag flera stycken. Men invandringen är mycket stor och bostadsbyggandet hinner inte ifatt. Situationen skulle förstås underlättas med ett invandringsstopp. Men vad fan, ös på mer mer invandring om det gör dig glad. Senaste prognoserna den närmaste 5-årsperioden omfattar en halv miljon sådana människor. Från Afrika och mellanöstern och Afghanistan. Du njuter av det, va? Det gör i alla fall inte jag kan jag meddela.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är du där igen och pratar om person trots att du själv sa att det inte är topic, du har uppenbara problem att följa det du själv säger.

Dessutom svarade du inte på frågan den här gången heller, tror du att det är att ta samhällsansvar att bo I HR och betala andras lån?

Jag svarar inte på din fråga, nej bra du har märkt det. Finns ju ingen anledning därtill. Du har ställt denna meningslösa fråga därför att jag anser att du är ansvarslös. Det är vad jag anser om dig och du stör dig på det och det Sven, är ett problem som du får leva med.
2016-08-29, 15:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag svarar inte på din fråga, nej bra du har märkt det. Finns ju ingen anledning därtill. Du har ställt denna meningslösa fråga därför att jag anser att du är ansvarslös. Det är vad jag anser om dig och du stör dig på det och det Sven, är ett problem som du får leva med.

Bra att du medger att du är svarslös åtminstone men det är inte för att du anser att frågan är meningslös. Det var du själv som tog upp frågan om samhällsansvar.
2016-08-29, 15:09
Bannlyst
Citat:
Bra att du medger att du är svarslös åtminstone men det är inte för att du anser att frågan är meningslös. Det var du själv som tog upp frågan om samhällsansvar.

Du är fortfarande en ansvarslös person. Du tar ju inget som helst samhällsansvar i bolånefrågan. Du vet varför jag skriver så. Gå tillbaka och läs för jag ska inte behöva upprepa mig. Ledtråden är Kurt-Sune.

Moderaten Alpha101 brukar annars uttrycka sig exakt likadant. Det fungerar inte. Man skiter i er och det är inte detsamma som att ni har några kunskaper som ni kan testa andra på.

Jag lägger till att det är inte liv och död detta. "Jag skiter i er" låter för hårt. Sven för helvete, jag har inget emot dig personligen
Senast redigerad av Mertillen 2016-08-29 kl. 15:14.
2016-08-29, 15:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Stämmer i och för sig. Går jag ut och räknar bostäder hittar jag flera stycken. Men invandringen är mycket stor och bostadsbyggandet hinner inte ifatt. Situationen skulle förstås underlättas med ett invandringsstopp. Men vad fan, ös på mer mer invandring om det gör dig glad. Senaste prognoserna den närmaste 5-årsperioden omfattar en halv miljon sådana människor. Från Afrika och mellanöstern och Afghanistan. Du njuter av det, va? Det gör i alla fall inte jag kan jag meddela.

Har du varit på någon visning? Hur många av de som budar är invandrare?

Sedan kan du besöka en byggarbetsplats. Du kommer hitta betydligt fler invandrare här. Så om du stryper invandringen stryper du också produktionen men inte efterfrågan. I alla fall på kort sikt.

Kan du inte buda över någon föräldralös tjomme i övre tonåren så är du direkt pinsam.
2016-08-29, 16:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du är fortfarande en ansvarslös person. Du tar ju inget som helst samhällsansvar i bolånefrågan. Du vet varför jag skriver så. Gå tillbaka och läs för jag ska inte behöva upprepa mig. Ledtråden är Kurt-Sune.

Moderaten Alpha101 brukar annars uttrycka sig exakt likadant. Det fungerar inte. Man skiter i er och det är inte detsamma som att ni har några kunskaper som ni kan testa andra på.

Jag lägger till att det är inte liv och död detta. "Jag skiter i er" låter för hårt. Sven för helvete, jag har inget emot dig personligen

Det är noterat att du tycker att de som själva köper sin bostad och förespråkar det inte tar samhällsansvar men att de som hyr gör det. Men grunderna för din åsikt vägrar du att redovisa. Du är svarslös i vanlig ordning.

Mer naturligt tycker jag det motsatta är, att de som själva finansierar sin bostad är de som tar störst samhällsansvar.
2016-08-29, 17:18
Medlem
Citat:
Mer naturligt tycker jag det motsatta är, att de som själva finansierar sin bostad är de som tar störst samhällsansvar.

Dom som betalar kontant menar du?

Vanligast är väl att banken finansierar, det är ju liksom därför den här tråden existerar
2016-08-29, 17:33
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Hej allesamman!

Har bolånebubblan spruckit än?

Är det förresten någon som postat följande länk i tråden? http://www.va.se/nyheter/2015/05/13/fly-bankfallan/ Det är ord och inga visor i den drapan! Den "hemlige bankiren" talar om prisfall på 60 %! Är det någon som vill kommentera innehållet i artikeln?

Jag läste tills jag insåg att han hade glömt bort att lönerna ökat sen 1996. Han utgår i hela sin kalkyl ifrån vad en person som är villig att betala 100 000 kr om året i bostadskostnad kan erlägga för köpeskilling, sen antar han att betalningsviljan ökat med en faktor om 1,5 för att visa ökad betalningsvilja för boende idag jämfört med 1996. När han gör det säger han att en prisökning om 5 ggr är motiverad men priserna har ökat 6 gånger. Släng på löneökningar och sätt betalningsviljan till procent av disponibel inkomst så ser prisökningen plötsligt liten ut...

1996 snittlön tjänstemän nominellt = 250 900 kr
2015 snittlön tjänstemän nominellt = 492 900 kr

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Med en antagen ökning av "betalningsviljan" med 50% så har man effektivt sänkt sin boendekostnad som andel av inkomst med 25% i hans räkneexempel och då är man ändå på 5 ggr priset jämfört med 1996 och alltså nära 2015 års prisnivå.

Justera istället så att betalningsviljan idag motsvarar samma andel av disponibel inkomst som 1996 så är bostadsmarknaden alltså underprissatt enligt hans resonemang.

Jag förstår inte riktigt hur han tänkt faktiskt.
2016-08-29, 17:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Dom som betalar kontant menar du?

Vanligast är väl att banken finansierar, det är ju liksom därför den här tråden existerar

Det är få som betalar sin bostad kontant och det gäller hyresvärdar också. Av någon outgrundlig anledning tycker du att man tar större ansvar om man låter någon annan finansiera sin bostad än om man själv gör det och du klarar inte av att berätta varför, du är svarslös.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-29 kl. 17:53.
2016-08-29, 18:28
Bannlyst
Citat:
Det är noterat att du tycker att de som själva köper sin bostad och förespråkar det inte tar samhällsansvar men att de som hyr gör det. Men grunderna för din åsikt vägrar du att redovisa. Du är svarslös i vanlig ordning.

Du har alltså med vilje noterat fel. Jag har säkert upprepat mig att ditt oansvariga jag beror på att du vill se än mer instabila banker samtidigt som du vill locka in folk i bolånefällan, därför att du lovar dem bra affärer i utbyte. Det är inte svårt att förstå detta. Du står bara inte för vad du säger och den person som du är. Istället ställer du en poänglös fråga som jag därför inte bryr mig om att besvara. Du står ju oavsett vad jag svarar för samma saker alltjämt. Det är ju du och inte jag som ska svara på frågor. Varför försöker du prata upp marknaden? (Du behöver inte svara, du får för min del förbli ditt gamla jag och jag bryr mig ändå inte om ditt eventuella svar (som säkert ändå inte kommer))
2016-08-29, 18:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har alltså med vilje noterat fel. Jag har säkert upprepat mig att ditt oansvariga jag beror på att du vill se än mer instabila banker samtidigt som du vill locka in folk i bolånefällan, därför att du lovar dem bra affärer i utbyte. Det är inte svårt att förstå detta. Du står bara inte för vad du säger och den person som du är. Istället ställer du en poänglös fråga som jag därför inte bryr mig om att besvara. Du står ju oavsett vad jag svarar för samma saker alltjämt. Det är ju du och inte jag som ska svara på frågor. Varför försöker du prata upp marknaden? (Du behöver inte svara, du får för min del förbli ditt gamla jag och jag bryr mig ändå inte om ditt eventuella svar (som säkert ändå inte kommer))

Nu ljuger du också, du kan inte styrka det du påstår och undviker därför i vanlig ordning att komma med citat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in