2016-08-29, 16:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Farbror GW är inte imponerad över polisens agerande i fallet:

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-sa-har-gediget-usla-mordutredningar-brukar-se-ut-fran-borjan/

Och visst har han rätt. Det här fallet luktar polisiär inkompetens lång väg. Det är uppenbart att vi behöver lägga ut polisens utredningssida på entreprenad så kan försäkringsbolagen sköta det istället.
Farbror GW har tidigare kastat skit över utredningar där polisen senare visat sig gjort ett bra jobb. Lisa Holm-fallet ligger närmast till hands.
LGW är en mediapajas som förmedlar självklarheter som han har tagit till sig från samma slaskpress han skriver för.
Han har noll insikt. Och är enligt sig själv inne på den delen av året där han är full från lunch och framåt.
Citera
2016-08-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Nja, det behöver inte spela så stor roll för IF. Det är betydligt lägre beviskrav i civilmål än brottmål.

Det jag menar är att IF skulle ha hållit saken på en civilrättslig nivå. De skulle bara ha vägrat betala, och då ligger bollen hos motparten, J*hanna som då måste stämma försäkringsbolaget för att få ut pengar. Det är käranden som måste ange grund till sin talan och styrka sin talan med bevis, en omöjlighet för en privatperson. Den som förlorar får alla rättegångskostnader.

Skulle en förundersökning inte leda till åtal för de brott IF påstår har begåtts av J, är det förödande för dem. Särskilt i bevishänseende, i ett senare skede när frågan aktualiseras igen civilrättsligt. Om det inte går att bevisa i brottmål det IF nu framför, så är det förtal.
Citera
2016-08-29, 16:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag uppfattat är att det är efter att IF har överklagat beslutet att inte göra en förundersökning, som saken kommer utredas. IF har bifogat sin utredning och nu blir det en förundersökning. Kan det vara uppmärksamheten i media som sätter press på åklagarmyndigheten?

Jag undrar om de på IF som nu pressar på åklagarmyndigheten har koll på beviskraven i brottmål.

Det är överåklagare Marianne Ny, (ökändis i Assangesaken) om tog beslutet att inleda förundersökning.
Ok, då förstår jag. Intressant. Allt är ta mig intressant i detta fall!
Citera
2016-08-29, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dito.
Arlanda-gripandet vittnar om stressig höft japp, man skulle gett fan i det (då).
Kan öppet avslöja att jag nästan är mer nyfiken på vad för slags polis-oskick som drabbat detta mordärende från start. Börjar ana att det är större än bara två oliktyckande grupper inom grova brott hos Västerås.
Åklagaren har nämligen varit lite för tyst nu det sista, vilket förhoppningsvis är ett bra tecken.

Nu staplar det dock upp i en annan ände, med ex-makens död, och det ska understrykas att man även rubricerar försök till grovt bedrägeri, och det är i detta skede knappast för att frigöra utredningsresurs, det har man redan genom mord. Även här finns nyfikenhet på varför denna kombo-rubricering inte ens tittades på Aug förra året.
21/8 skrev jag:

... så just idag känns det nog rätt okej hos If. Hoppas man lär sig uppskatta kaffebjudningar nu

Idag var en dag.
Vi bockar av Massi, och bockar på en parallellutredning.
Sex dagar kvar.

Vi bockar av Massi, håller med och så håller vi tillsammans koll på sexan och ser vad det kan ge

IF är nog högfärdiga idag dom vilket jag inte ser någon anledning till alls. Dom har tramsat runt nu
i mångtaligt med artiklar och talat om ditten och datten, fanns ingen anledning för dessa att ta
den mediala vägen och berätta om sin utredning till svenska folket.

Överklaga javisst - men bäst att så sker i tystnad. Nu tror jag i och för sig inte att den mediala cirkusen fått gehör utan det är nog kort och gott alla nya omständigheter ihop och framkommer
nya omständigheter kan såklart en förundersökning öppnas vad den sen kan komma att ge är en
helt annan nöt men "juridiskt" helt rätt. Lipande i media däremot helt fel.

För Massi vart det inte att köra parallellt men vad det verkar blir det så för Fahlander frågan
är vad det ger, en ny möjlighet till anhållan ev för chanserna till att få till en sådan endast
på mordet på Möller hade krävt sina bevis men nu möjligtvis kan dom rida på detta men jag
är skeptiskt men den skeptismen bottnar sig i fallet överlag som har en cirkus stämpel över
sig hittills. Få se nu då om dom kan rätta till snedseglingen med hjälp av ett bolag vars agenda
är att slippa betala 2,5 miljoner till JM.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Eller så godkänner TR byte till EMF efter att Anki har överklagat. Det skulle vara både elakt och omänskligt att påtvinga Anki, i hennes utsatta läge med skador i både kropp och skäl, en personlig representant som hon saknar förtroende för och som dessutom har förtalat henne.

Ja vi får se men jag gissar att Anki godkänt Carlstedt jag som hennes biträde för jag ser det
som självklart att frågan ställdes till henne, eller självklart har den gjorts så. Att sedan Massi
påtalar att ingen ens frågat AM får nog tas med en stor nypa salt. . .
Citera
2016-08-29, 16:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Farbror GW har tidigare kastat skit över utredningar där polisen senare visat sig gjort ett bra jobb. Lisa Holm-fallet ligger närmast till hands.
LGW är en mediapajas som förmedlar självklarheter som han har tagit till sig från samma slaskpress han skriver för.
Han har noll insikt. Och är enligt sig själv inne på den delen av året där han är full från lunch och framåt.

Du minns nog lite fel ang LH-fallet och GW. Han har tex i Veckans Brott poängterat att det är en av de bästa utredningar han sett.

Fö var min poäng att han knappast är ensam i det här fallet att tycka att det luktar inkompetens lång väg. Sedan är det ointressant vilket motiv han skulle ha för att yttra sig. Jag tror emellertid att han är genuint intresserad av att delge sina synpunkter pga sitt stora intresse och kunnighet för brottsfall och kriminologi i allmänhet.
Citera
2016-08-29, 16:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag menar är att IF skulle ha hållit saken på en civilrättslig nivå. De skulle bara ha vägrat betala, och då ligger bollen hos motparten, J*hanna som då måste stämma försäkringsbolaget för att få ut pengar. Det är käranden som måste ange grund till sin talan och styrka sin talan med bevis, en omöjlighet för en privatperson. Den som förlorar får alla rättegångskostnader.

Skulle en förundersökning inte leda till åtal för de brott IF påstår har begåtts av J, är det förödande för dem. Särskilt i bevishänseende, i ett senare skede när frågan aktualiseras igen civilrättsligt. Om det inte går att bevisa i brottmål det IF nu framför, så är det förtal.

Någon jurist får rycka in och bekräfta eller dementera, men
jag tror att…

Om någon har "kännedom om brott" utan att rapportera så kan det i vissa
fall vara åtalbart som "skyddande av brottsling".

Om det är så, så är det IMO märkligare att polisen inte var intresserade
när IF ville överlämna bevis, än vad det är att IF försökte att ge bevisen
och utredningen till polisen.

Citera
2016-08-29, 16:27
Medlem
Starbacks avatar
Jag vet inte om det här redan är ute i tråden. Men nu kommer en nyhet som gör åtminstone vår vän Reimer glad. Den knivhuggna, 63-åriga kvinnan får inte byta advokat till Fritz. Rätten konstaterar att ord står mot ord och medger därför inte byte av advokat.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4323811-63-ariga-kvinnan-far-inte-byta-till-massi-fritz
Senast redigerad av Starback 2016-08-29 kl. 16:29.
Citera
2016-08-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Det känns väldigt märkligt, detta med byte av advokat. Hur kom det sig att afghanerna förordade Massi, de kan ju inte svenska, vad kan de veta om svenska advokater, var det journalisten som hjälpte dem med det?

Hur kommer det att Anki, uppenbarligen sverigedemokrat som fått maken dödad och nästan själv fått sätta livet till av vad hon misstänker är sin dotter. En dotter som knullar med de afghaner hon får betalt för att husera. Hur kommer det sig att Anki inte kräks på allt som har med afghaner att göra? Nä, hon önskar samma advokat som två små ensamkommande skäggbarn! Något stämmer inte här!

Jag undrar faktiskt samma sak. Har Massi-Fritz raggat upp dessa klienter i amerikansk stil? En svensk ambulance chaser?

Massi-Fritz bryr sig inte mycket om processregler, och kladdar faktiskt med jävsreglerna och allt det som är god advokatsed. Jag har aldrig hört om en advokat som går ut så aktivt för att få en ny klient.

Det märkliga är hennes kritik av en kollega som faktiskt skött sig.

Det är märkliga personer i denna sak, och ännu märkligare är de som dras till saken.
Citera
2016-08-29, 16:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag vet inte om det här redan är ute i tråden. Men nu kommer en nyhet som gör åtminstone vår vän Reimer glad Den knivhuggna, 63-åriga kvinnan får inte byta advokat till Fritz.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4323811-63-ariga-kvinnan-far-inte-byta-till-massi-fritz

Yes, det gjorde min dag helt perfekt, en eloge till tingsrätten som avslog Massi,s försök till klientfiske.
Citera
2016-08-29, 16:32
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du minns nog lite fel ang LH-fallet och GW. Han har tex i Veckans Brott poängterat att det är en av de bästa utredningar han sett.

Fö var min poäng att han knappast är ensam i det här fallet att tycka att det luktar inkompetens lång väg. Sedan är det ointressant vilket motiv han skulle ha för att yttra sig. Jag tror emellertid att han är genuint intresserad av att delge sina synpunkter pga sitt stora intresse och kunnighet för brottsfall och kriminologi i allmänhet.
Men det gjorde han efter de hade sytt ihop åtalet! Innan dess bredde han ut sig i media flra gånger och förklarade hur det skulle gå till och hur inkompetenta polisen var. Han är en mediapajas.
Tycker han är rätt underhållande, men glöm bort GW vad det gäller skarpa utredningar.
Senast redigerad av vallero 2016-08-29 kl. 16:40.
Citera
2016-08-29, 16:33
Medlem
nobbenss avatar
Såg på text-TV att ny utredning om mord och försäkringsbedrägeri har inletts rörande JM:s makes död.

Nu kommer väl den finske atletens kropp att grävas upp för obduktion och analys? Allt annat vore ju en stormiss i utredningsarbetet! Undrar hur lång tid detta arbete, med att få fram resultaten från undersökningen av hans kropp, kommer att ta?

Märklig tidpunkt att ge sig ut att fiska på. Visst var det väl sent på kvällen och att han återfanns på morgonen? Efter solnedgång brukar det ju vara kört med nappen - kanske skulle han lägga ut garn?
Citera
2016-08-29, 16:36
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag var på väg att skriva ditt inlägg. Vad jag vet så är medicinen J brukat i 15 år okänt, således är detta med "narkotikaklassat" en trådsanning.
Jag minns inte vilken det var som läckte det här med medicinerna. Det var ett antal sidor sedan.
Men jag minns tydligt att det som uppgavs var att J*h*nna gick på psykofarmaka sen 15 år. Så mycket är säkert .

Jag har redan gissat på Rohypnol. Det är det knarkklassade preparat som bäst matschar J*h*nnas beskrivna personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in