2016-08-28, 17:14
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Här är två exempel:

http://m.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

3:a på 88 m^2 för hisnande 5 750 k i Solberga (Älvsjö)

http://oakhouse.se/

4:a på 88 m^2 för 4 850 k i ektorp Nacka
Vågar man spekulera i vad byggbolagen har för vinstmarginaler på dessa bostäder?
2016-08-28, 17:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Köpa 1991? Alla var lika berusade då som nu och det gick åt helvete rätt bra också.
Köpa 2001? Mindre skakigt, Göran Persson-regeringen stod för förtroendeingivande intryck.
Köpa 2006? Som 2001.
Köpa 2011, 2014 eller 2015? Dumt, finanskrisen löstes aldrig och hög förljugen inflation har skapat rekordskulder, spekulativt tänkande och ständigt ökande tillgångspriser. Lägg till massinvandringen som torde krossa landet. Man ska inte köpa något här, man ska inte försöka att rota sig här, såvida man inte gillar invandrarna som väller in förstås. Jag beklagar att jag är medelålders svensk på plats i det här skitlandet.

Och trots alla dessa kriser har det på lite sikt varit en utmärkt affär är köpa vid alla dessa tillfällen.

Långt bättre än att betala dyrt för HR månad efter månad.
2016-08-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vågar man spekulera i vad byggbolagen har för vinstmarginaler på dessa bostäder?
Ingen har lyckats se att byggbolagen har haft stigande resultat i takt med stigande bostadspriser.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostadsbyggande-och-ombyggnad/Nybyggnad-av-bostader/5595/5602/19985/
Här kan man se att produktionen är väldigt hårt kopplad till priser. Dvs byggbolagen bygger när priserna krupit upp så att dom går runt på det.

Och nu har vi haft kraftigt stigande priser sedan 2013. Och då har också byggbolagen sett att dom går runt på att bygga och gör det.
Detta förstärks också av att presumtionshyran gjort att Fastighetsbolagen kan beställa hyreshus.
2016-08-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har iof inget med bubbla att göra, men många nyproduktioner ligger ute för priser långt över vad marknaden betalar för befintliga liknande objekt...

Köper man det på spekulation så lär man göra en dålig affär...

Här är två exempel:

http://m.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

3:a på 88 m^2 för hisnande 5 750 k i Solberga (Älvsjö)

http://oakhouse.se/

4:a på 88 m^2 för 4 850 k i ektorp Nacka

Eller är det nån som tror att detta är ett "fynd"?

Vad kan detta skifta bero på tror du? Förut låg nyproduktionen under budpriserna och nu kraftigt över. Har också märkt detta på senare tid (senast året). Det är alltså snarare de fasta priserna på nyproduktion som ökat snabbare än budpriserna (vilka även de ökat men inte i samma takt).
Senast redigerad av Kungzholmen 2016-08-28 kl. 22:06.
2016-08-28, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och trots alla dessa kriser har det på lite sikt varit en utmärkt affär är köpa vid alla dessa tillfällen. Långt bättre än att betala dyrt för HR månad efter månad.

Du hade sagt samma sak 1991 och lurat folk in i fördärvet och BR/HR är en annan diskussion.
2016-08-28, 22:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Vad kan detta skifta bero på tror du? Förut låg nyproduktionen under budpriserna och nu kraftigt över. Har också märkt detta på senare tid (senast året). Det är alltså snarare de fasta priserna på nyproduktion som ökat snabbare än budpriserna (vilka även de ökat men inte i samma takt).

Jag tror att byggbolagen vill döda spekulationsköpandet och ta vinsten själv. Ligger priset för högt måste de sänka när det börjar närma sig inflyttning.

Och det är troligt att så också blir fallet.
2016-08-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Men har nyproduktion någonsin sålts under likvärdigt "begagnat". Min minnesbild är att det alltid legat en bra bit över. Och folk som "köpt på ritning" har ansetts som lite tokiga som köper så dyra bostäder.
Sedan har marknaden kommit ifatt innan tillträde, men det är ju en annan sak.

Och att nyproducerat är dyrare är också rimligt. Då är allt nytt och fräscht, utan behov av någon renovering under överskådlig tid.
2016-08-29, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men har nyproduktion någonsin sålts under likvärdigt "begagnat". Min minnesbild är att det alltid legat en bra bit över. Och folk som "köpt på ritning" har ansetts som lite tokiga som köper så dyra bostäder.
Sedan har marknaden kommit ifatt innan tillträde, men det är ju en annan sak.

Och att nyproducerat är dyrare är också rimligt. Då är allt nytt och fräscht, utan behov av någon renovering under överskådlig tid.

Nyprod har t ex 2014-2015 sålts betydligt under marknadspris.
Har bl a köpt 5 st och sålt på ritning. Alla med en riktigt riktigt fin avkstning.
Finns fortfarande dessa möjligheter men nu behöver man hitta guldkornen!
Har blivit svårare iom att köerna nu är via anmälan på en hemsida. Förra året var det fysiska köer. Kunde sova i en kö i en vecka för att kunna tjäna 1 mille. Rätt fin timlön :-)
2016-08-29, 07:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du hade sagt samma sak 1991 och lurat folk in i fördärvet och BR/HR är en annan diskussion.

Jag har både sålt av innan ras och köpt nära bottnar tidigare när det gäller aktieinnehav så det är inte alls säkert jag skulle ha gjort det. Däremot är det förstås mycket svårt att förutse när det ska rasa så för de allra flesta är det bäst att inte ens försöka. De flesta som försöker blir stående utanför marknaden i åratal när den bara stiger (känner du igen dig).

Mycket bättre att stället bara vara beredd på att det kommer svänga och vara långsiktig. För bor gör vi på lång sikt och då bör vi betrakta bostadsaffärer på lång sikt. Då kan vi se att även om man haft maximalt otur och köpt precis innan alla dessa ras som räknades upp så har det varit en lysande affär ändå på lite sikt. Ännu bättre har det förstås varit om man inte haft maximal oflyt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, ibland lyckas du ju underhålla oss i varje fall. Vi anade såklart att du lider av grav myopi, men det är ändå underhållande.

Ytterligare ett i raden av tramsinlägg med personliga påhopp från dig. Om du försöker slå personligt rekord blir det däremot svårt för detta är det du alltid hållit på med.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-29 kl. 07:19.
2016-08-29, 07:51
Bannlyst
Citat:
Jag har både sålt av innan ras och köpt nära bottnar tidigare när det gäller aktieinnehav så det är inte alls säkert jag skulle ha gjort det. Däremot är det förstås mycket svårt att förutse när det ska rasa så för de allra flesta är det bäst att inte ens försöka. De flesta som försöker blir stående utanför marknaden i åratal när den bara stiger (känner du igen dig).

Mycket bättre att stället bara vara beredd på att det kommer svänga och vara långsiktig. För bor gör vi på lång sikt och då bör vi betrakta bostadsaffärer på lång sikt. Då kan vi se att även om man haft maximalt otur och köpt precis innan alla dessa ras som räknades upp så har det varit en lysande affär ändå på lite sikt. Ännu bättre har det förstås varit om man inte haft maximal oflyt.

"Känner jag igen mig"? Det har inte med trådens ämne att göra. Det är bara tydligt att vad Sven gör är vad Kurt-Sune gör. Det lockas med vinster och man vill prata upp prisnivåerna genom att locka in fler och nya människor in i lånekarusellen som är ett pyramidspel. Den svaga bankbranschen skiter man i. Att ta lite samhällsansvar är något helt obekant.

Rätt in i kaklet bara!
Senast redigerad av Mertillen 2016-08-29 kl. 07:58.
2016-08-29, 08:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Känner jag igen mig"? Det har inte med trådens ämne att göra. Det är bara tydligt att vad Sven gör är vad Kurt-Sune gör. Det lockas med vinster och man vill prata upp prisnivåerna genom att locka in fler och nya människor in i lånekarusellen som är ett pyramidspel. Den svaga bankbranschen skiter man i. Att ta lite samhällsansvar är något helt obekant.

Rätt in i kaklet bara!

Jaha så det har med trådens ämne att göra när du påstår vad jag skulle ha gjort 1991 men det har inte med trådens ämne att göra när jag frågar dig om du känner igen dig, fin logik där.

Och tror du att du tar samhällsansvar när du sitter där år efter år i en HR och betalar till andras lån, seriöst?
2016-08-29, 08:18
Bannlyst
Citat:
Jaha så det har med trådens ämne att göra när du påstår vad jag skulle ha gjort 1991 men det har inte med trådens ämne att göra när jag frågar dig om du känner igen dig, fin logik där.

Och tror du att du tar samhällsansvar när du sitter där år efter år i en HR och betalar till andras lån, seriöst?

Ditt andra stycke ovan är ju av samma skrot och korn. Vad fan vet du om det där?

Min och din privatekonomi har inte med tråden att göra! Var ärlig med det istället för att spela dum och låta att vara dryg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in