2016-08-28, 15:29
Medlem
Trillskes avatar
... samma visa varje gång. Att du inte begriper saken (vilket jag påpekade redan i förra inlägget, du är inte helt svårläst) gör den inte desto mindre sann.

Om någon mer begåvad människa än du vill diskutera påståendet och nå en tydligare siffra på vilken typ av skillnader det handlar om har de fritt fram. Så du kan vara lugn med att de vuxna faktiskt håller en öppen diskussion snarare än väljer godtyckliga slutsatser. Att du önskar du kunde vara delaktig i en sådan diskussion kan vi dock inte hjälpa dig med, det är helt och hållet ditt fel.
2016-08-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Hur mycket pengar har du? Vad jobbar du med? Hur riskbenägen är du? Hur mycket tror du att priserna kan stiga från dagens nivåerna så att du kan göra en "bostadskarriär" och tjäna pengar ur luft?

http://www.valueguard.se/stockholmbr

Jag tar mig dock friheten att svara på förhand:

Ja, det är ett mycket dåligt beslut.

Tack för era svar. Vill gärna inte svara på dina personliga frågor trots att dom är väldigt relevanta för frågan. Jag ville mest ha en övervägande blick över hur ni såg på ett bostadsköp.
Nu ska jag inte ta beslutet fören 2017 så jag får se hur marknaden ser ut då, men ska testa att lägga en del skambud så man får träning och kommer in i gejmet så att säga.
Efter att ha skummat igenom era svar inser jag dock att jag behöver lära mig väldigt mycket innan jag vågar mig på att köpa en bostad själv.
Det lutar väl åt en andrahandsuthyrning.
2016-08-28, 15:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
... samma visa varje gång. Att du inte begriper saken (vilket jag påpekade redan i förra inlägget, du är inte helt svårläst) gör den inte desto mindre sann.

Om någon mer begåvad människa än du vill diskutera påståendet och nå en tydligare siffra på vilken typ av skillnader det handlar om har de fritt fram. Så du kan vara lugn med att de vuxna faktiskt håller en öppen diskussion snarare än väljer godtyckliga slutsatser. Att du önskar du kunde vara delaktig i en sådan diskussion kan vi dock inte hjälpa dig med, det är helt och hållet ditt fel.

Ja med dig är det samma visa varje gång, det är bara att gå tillbaks och kolla på alla inlägg du skriver. Majoriteten består av personpåhopp och absolut inget substantiellt alls. Kan du inte göra oss alla en tjänst och bara försvinna.
2016-08-28, 15:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Tack för era svar. Vill gärna inte svara på dina personliga frågor trots att dom är väldigt relevanta för frågan. Jag ville mest ha en övervägande blick över hur ni såg på ett bostadsköp.
Nu ska jag inte ta beslutet fören 2017 så jag får se hur marknaden ser ut då, men ska testa att lägga en del skambud så man får träning och kommer in i gejmet så att säga.
Efter att ha skummat igenom era svar inser jag dock att jag behöver lära mig väldigt mycket innan jag vågar mig på att köpa en bostad själv.
Det lutar väl åt en andrahandsuthyrning.

Hoppas du har gott om pengar för det blir dyrt i längden.

Ungefär som när folk tänker att jag tillfälligtvis ska lösa mina förvaringsproblem genom att hyra ett förråd. Det där tillfälliga har en tendens att bli permanent och det kommer inte dröja länge innan kostnaderna överstiger värdet av det som förvaras.

Nu handlade din situation inte om förrådsproblem men lika fullt kan du riskera att välja en betydligt dyrare lösning som du ser som kortsiktig men som i praktiken blir mycket långsiktig och mycket dyr.

Tänk igenom när denna "kortsiktiga" lösning ska upphöra och hur det ska gå till, det är mitt råd.
2016-08-28, 15:49
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej okej du tänkte inte på situationen för 5 år sedan men du kan läsa vad folk sa för 6 år sedan i början av tråden. Pretty much the same.
Så extrapolation in absurum et ad nauseam? Slår aldrig fel?
2016-08-28, 15:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så extrapolation in absurum et ad nauseam? Slår aldrig fel?

Det finns ingen relevans med det påståendet och något av det som jag skrev.

Det jag ville få dig att inse är att folk har tänkt som du i alla tider. Folk har alltid resonerat att priserna nu är högre än någonsin och att det nu därför är alldeles för dyrt. Om du hade ställts inför frågeställningen för 6 år sedan när tråden skapades hade du säkert haft samma inställning. Av det kan du fundera över hur giltig argumentationen är.
2016-08-28, 16:09
Medlem
Det lustiga i den här tråden att båda sidor har rätt.
Sidan som är för köp och sidan som är emot.
Det här är ett spel där ingen kan gissa när det tar slut.

Vore bra om man kunde hålla personliga påhopp utanför här.

Lite nyheter från omvärlden då:
"I’ve Never Seen Anything Like This Before" - The Housing Markets In The Hamptons, Aspen And Miami Are All Crashing
Luxury condo sales in Miami have crashed 44%.
http://www.zerohedge.com/news/2016-08-27/“i’ve-never-seen-anything-housing-markets-hamptons-aspen-and-miami-are-all-crashing

Vad är det som händer? Det brukar ju vara båtar och sommarstugor som drabbas först i en inledande recession. Nu är det lyxkåkar som drabbas. Varför köper ingen dem? Börjar miljonärerna dra åt svångremmen för att deras affärer går dåligt, var är pengarna? Vi snackar alltså om folk som cashar dessa hus! Om de nu inte vågar lägga ut kontant för ett hus så blir man ju fundersam hur smart det kan vara att låna till ett...
Senast redigerad av Taskigt 2016-08-28 kl. 16:26.
2016-08-28, 16:48
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Det finns ingen relevans med det påståendet och något av det som jag skrev.

Det jag ville få dig att inse är att folk har tänkt som du i alla tider. Folk har alltid resonerat att priserna nu är högre än någonsin och att det nu därför är alldeles för dyrt. Om du hade ställts inför frågeställningen för 6 år sedan när tråden skapades hade du säkert haft samma inställning. Av det kan du fundera över hur giltig argumentationen är.
Jag förstår att det var vad som åsyftades och min poäng var att det stämmer till dess att det inte längre stämmer.
2016-08-28, 17:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Det har iof inget med bubbla att göra, men många nyproduktioner ligger ute för priser långt över vad marknaden betalar för befintliga liknande objekt...

Köper man det på spekulation så lär man göra en dålig affär...

Här är två exempel:

http://m.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

3:a på 88 m^2 för hisnande 5 750 k i Solberga (Älvsjö)

http://oakhouse.se/

4:a på 88 m^2 för 4 850 k i ektorp Nacka

Eller är det nån som tror att detta är ett "fynd"?
2016-08-28, 17:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag förstår att det var vad som åsyftades och min poäng var att det stämmer till dess att det inte längre stämmer.

Ja så det är ett dåligt argument för att säga att det är dumt att köpa.
2016-08-28, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har iof inget med bubbla att göra, men många nyproduktioner ligger ute för priser långt över vad marknaden betalar för befintliga liknande objekt...

Köper man det på spekulation så lär man göra en dålig affär...

Här är två exempel:

http://m.peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Bergkristallen/

3:a på 88 m^2 för hisnande 5 750 k i Solberga (Älvsjö)

http://oakhouse.se/

4:a på 88 m^2 för 4 850 k i ektorp Nacka

Eller är det nån som tror att detta är ett "fynd"?

Det finns gott om BR i stan som jag skulle föredra istället för dessa.
2016-08-28, 17:12
Bannlyst
Citat:
Det känns väl ungefär lika dumt att köpa nu som det gjorde för 1, 2, 5, 10, 15 eller 25 år sedan antar jag.

Köpa 1991? Alla var lika berusade då som nu och det gick åt helvete rätt bra också.
Köpa 2001? Mindre skakigt, Göran Persson-regeringen stod för förtroendeingivande intryck.
Köpa 2006? Som 2001.
Köpa 2011, 2014 eller 2015? Dumt, finanskrisen löstes aldrig och hög förljugen inflation har skapat rekordskulder, spekulativt tänkande och ständigt ökande tillgångspriser. Lägg till massinvandringen som torde krossa landet. Man ska inte köpa något här, man ska inte försöka att rota sig här, såvida man inte gillar invandrarna som väller in förstås. Jag beklagar att jag är medelålders svensk på plats i det här skitlandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in