Citat:
Ursprungligen postat av
zaqxswc
"Kurdisk självbestämmande skrämmer skiten ur er,"
Jag skickar in en och samma fråga här lite nu och då speciellt till dig 1ntellectua1, hur kan det komma sig att peshmerga har både självstyre och samarbetar med turkarna? Varför kan inte kurderna i Syrien samarbeta med Turkiet när kurderna i Irak kan det?
Förlåt min okunnighet om du diskuterat det redan på många andra ställen, men jag skulle så gärna vilja veta varför det är skillnad...
Men lägg av.
PYD har till och med skapat en korridor åt Turkiet i Februari 2015 åt Turkiet med 300 soldater ur YPG för att Turkiet ska kunna förflytta Sultan suleyman shah grav, Kurderna tog mark från IS och kunde då göra detta för Turkiet, Assad gjorde uttalanden att Turkiet är illegalt i Syrien. Det var första gången Turkiet var inne i Syrien.
Men angående varför inte PYD men KRG, saken är PYD har visst försökt men Ankara vill inte

Dom vill ha det så här, man är för rädd för att det ska sprida sig till kurderna i Turkiet, det finns flest kurder i Turkiet, Turkiet skulle kollapsa om det skulle sprida sig.
Salih Muslim, PYDs ledare som har SDF, YPG, YPJ, mm under sig har sagt klart och tydligt:
Citat:
Muslim says the resistance in Kobane has revealed the fact that it is not possible anymore to distinguish Rojava from the southeast of Turkey. Then could the PYD play a constructive role in the peace process of Turkey? “We have said this to Ankara so many times,” he says. “Once Turkey accepts our existence and our identity, we are up to anything. We could serve in all capacities. We don’t want to be enemies with Turkey.”
Last but not least: How to fix the PYD’s relations with Turkey? “There is no reason at all why the relations shouldn’t improve. Once Turkey takes a step and recognizes us, we would do anything. All we want is that it doesn’t stand in our way.”
And Muslim’s last sentence: “All I want to say is: Don’t waste our words of brotherhood and friendship. We genuinely want Turkey to affect the developments in a positive way.
http://www.hurriyetdailynews.com/a-conversation-with-salih-muslim.aspx?PageID=238&NID=75570&NewsCatID=466