2016-08-28, 14:40
Medlem
Att fsa inte gick in i husen i jarabulus beror nog mer på att man inte chansar att sova i hus som kan vara riggade med bomber för 1 natts sömn, men visst, för propagandan låter det bra att säga att man respekterar civilas hem
Citera
2016-08-28, 15:25
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Varför ska man använda toppmoderna stridsvagnar när man inte behöver det? Det är inte så att man möter en reguljär armé precis.

Man hade kunnat undvika spektaklet av sprängda pansarvagnar? Tror inte YPG har brist på ATGMs, finns en oerhörd mängd cirkulerande i Syrien.

Vad jag läst nu är det på grund av att brigaden som medverkar inte har tillgång till Leopards (5th Armored Brigade, stationerad i Gaziantep).
Citera
2016-08-28, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Turkiet har redan börjat begå brott mot mänskligheten inte bara inom Turkiet utan på plats i Syrien.

Turkiet har börjat döda civila i klass med ISIS i Turkiet, Frankrike mm.

35+ Civila har dödats och över 50 civila skadats av Turkiet redan.

AFP skriver nu:

Man anser samtidigt att Turkiet gör kriget mer komplext och med sin inblandning.

https://www.yahoo.com/news/turkish-bombardment-kills-20-civilians-syria-monitor-075502802.html?soc_src=social-sh&soc_trk=tw

Turkar dödar civila i Jarablus: https://twitter.com/NaksiTurk/status/769886407707992064
Citera
2016-08-28, 15:45
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Man hade kunnat undvika spektaklet av sprängda pansarvagnar? Tror inte YPG har brist på ATGMs, finns en oerhörd mängd cirkulerande i Syrien.

Vad jag läst nu är det på grund av att brigaden som medverkar inte har tillgång till Leopards (5th Armored Brigade, stationerad i Gaziantep).

Turkarna har totalt 2600 stridsvagnar. De räknar med att en och annan stridsvagn går förlorad. Det här är en begränsat operation, bättre förlora nån gammal skit än toppmodern stridsvagn.

PKK/YPG är utkastad även från al-Maghayer, nu har FSA nått Sajur vid Euphrat...
Senast redigerad av Yasko 2016-08-28 kl. 15:48.
Citera
2016-08-28, 15:51
Moderator
Unitys avatar
Diskutera sakligt. Tjafs mellan olika etniska grupper kommer leda till varning.
/Mod
Citera
2016-08-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ntellectua1
Du har alltså ingen källa alls som stärker dina turkiska påståenden om att PKK skulle befinna sig väster om Euphrates? Säg som det är istället. Ni stämplar YPG och SDF som terrorister på falska grunder. De har aldrig någonsin begått terrorattentat, de attackerade inte ens turkiet trots att ni sköt med artilleri mot de. Kurdisk självbestämmande skrämmer skiten ur er, skurkstaterna i Mellanöstern och västvärlden. Därav ert samarbete i kampen mot det kurdiska folket.
"Kurdisk självbestämmande skrämmer skiten ur er,"
Jag skickar in en och samma fråga här lite nu och då speciellt till dig 1ntellectua1, hur kan det komma sig att peshmerga har både självstyre och samarbetar med turkarna? Varför kan inte kurderna i Syrien samarbeta med Turkiet när kurderna i Irak kan det?
Förlåt min okunnighet om du diskuterat det redan på många andra ställen, men jag skulle så gärna vilja veta varför det är skillnad...
Citera
2016-08-28, 16:13
Medlem
Citat:
Turkarna har totalt 2600 stridsvagnar. De räknar med att en och annan stridsvagn går förlorad. Det här är en begränsat operation, bättre förlora nån gammal skit än toppmodern stridsvagn.

PKK/YPG är utkastad även från al-Maghayer, nu har FSA nått Sajur vid Euphrat...
Desto större anledning att utrusta sina soldater med så bra materiel som möjligt för att öka deras chanser att komma hem levande. Nu vet jag inte hur bra deras tyska vagnar hade klarat sådana smällar men vi får väl förutsätta att chanserna att klara sig för besättningen hade varit betydligt högre om de i stället valt Leopard 2A4.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Turkiet har den äldre Leopard 2A4 som hette Strv-121 i Sverige. Svenska Strv-122 är en utveckling av Leopard 2A5. Det finns ännu nyare versioner som heter A6, A6+, A7 och A7+ men det är alltså inte dessa versioner som Turkiet har.

Leopard 2A4 är konstruerade på 80-talet och är antagligen rätt sårbara för moderna PV-vapen.
Citera
2016-08-28, 16:26
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
"Kurdisk självbestämmande skrämmer skiten ur er,"
Jag skickar in en och samma fråga här lite nu och då speciellt till dig 1ntellectua1, hur kan det komma sig att peshmerga har både självstyre och samarbetar med turkarna? Varför kan inte kurderna i Syrien samarbeta med Turkiet när kurderna i Irak kan det?
Förlåt min okunnighet om du diskuterat det redan på många andra ställen, men jag skulle så gärna vilja veta varför det är skillnad...

Men lägg av.

PYD har till och med skapat en korridor åt Turkiet i Februari 2015 åt Turkiet med 300 soldater ur YPG för att Turkiet ska kunna förflytta Sultan suleyman shah grav, Kurderna tog mark från IS och kunde då göra detta för Turkiet, Assad gjorde uttalanden att Turkiet är illegalt i Syrien. Det var första gången Turkiet var inne i Syrien.

Men angående varför inte PYD men KRG, saken är PYD har visst försökt men Ankara vill inte Dom vill ha det så här, man är för rädd för att det ska sprida sig till kurderna i Turkiet, det finns flest kurder i Turkiet, Turkiet skulle kollapsa om det skulle sprida sig.

Salih Muslim, PYDs ledare som har SDF, YPG, YPJ, mm under sig har sagt klart och tydligt:
Citat:
Muslim says the resistance in Kobane has revealed the fact that it is not possible anymore to distinguish Rojava from the southeast of Turkey. Then could the PYD play a constructive role in the peace process of Turkey? “We have said this to Ankara so many times,” he says. “Once Turkey accepts our existence and our identity, we are up to anything. We could serve in all capacities. We don’t want to be enemies with Turkey.”

Last but not least: How to fix the PYD’s relations with Turkey? “There is no reason at all why the relations shouldn’t improve. Once Turkey takes a step and recognizes us, we would do anything. All we want is that it doesn’t stand in our way.”

And Muslim’s last sentence: “All I want to say is: Don’t waste our words of brotherhood and friendship. We genuinely want Turkey to affect the developments in a positive way.

http://www.hurriyetdailynews.com/a-conversation-with-salih-muslim.aspx?PageID=238&NID=75570&NewsCatID=466
Citera
2016-08-28, 16:43
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Men angående varför inte PYD men KRG, saken är PYD har visst försökt men Ankara vill inte

Genom att sätta Öcalan bilder överallt? Hänga posters med självmordsbombare i Turkiet och genom att träna terrorister i sitt territorium som åkte in i Turkiet och sprängde människor upp i luften? Kan du inte berätta för mig vad Bahoz Erdal gjorde i Syrien när han dödades?

Turkiet gav stöd till PYD i Kobane, turkiska lastbilar förde in förnödenheter i staden mitt under DAESH attacken, vad fick man tillbaka? Propaganda om att Turkiet hjälpte DAESH.

Det är bara att titta på relationen KRG-Turkiet. De stödjer inte några terrorgrupper mot Turkiet och därför är relationen bra. Bara för några dagar sen så var Barzani i Turkiet och togs emot som en statschef. Salih Muslim har också besökt Turkiet flertal gånger innan, men har man organiska band med PKK så ska man inte förvänta sig nån vänlig Turkiet tillbaka. Synd om civila kurderna bara, många har ju redan flytt från regionens nordkorea till Turkiet och KRG inklusive Salih Muslims storebror, de har alienerat konservativa kurder genom sitt förtryck och inser inte att de skadar kurderna i Syrien med sitt beteende. Nu har PKK/PYD inga vänner i regionen och blivit legosoldater åt USA, lycka till för USA kommer att dumpa PKK när det gjort smutsgörat...
Citera
2016-08-28, 16:46
Bannlyst
Citat:
Genom att sätta Öcalan bilder överallt? Hänga posters med självmordsbombare i Turkiet och genom att träna terrorister i sitt territorium som åkte in i Turkiet och sprängde människor upp i luften? Kan du inte berätta för mig vad Bahoz Erdal gjorde i Syrien när han dödades?

Turkiet gav stöd till PYD i Kobane, turkiska lastbilar förde in förnödenheter i staden mitt under DAESH attacken, vad fick man tillbaka? Propaganda om att Turkiet hjälpte DAESH.

Det är bara att titta på relationen KRG-Turkiet. De stödjer inte några terrorgrupper mot Turkiet och därför är relationen bra. Bara för några dagar sen så var Barzani i Turkiet och togs emot som en statschef. Salih Muslim har också besökt Turkiet flertal gånger innan, men har man organiska band med PKK så ska man inte förvänta sig nån vänlig Turkiet tillbaka. Synd om civila kurderna bara, många har ju redan flytt från regionens nordkorea till Turkiet och KRG inklusive Salih Muslims storebror, de har alienerat konservativa kurder genom sitt förtryck och inser inte att de skadar kurderna i Syrien med sitt beteende. Nu har PKK/PYD inga vänner i regionen och blivit legosoldater åt USA, lycka till för USA kommer att dumpa PKK när det gjort smutsgörat...

PKK har fortfarande aldrig fått någon hjälp av USA. YPG är inte samma sak som PKK. YPG har aldrig begått terrorattentat.
Citera
2016-08-28, 16:49
Bannlyst
Turkiet stödjer islamistgrupper helt öppet i Syrien. Samma islamister som skär huvudet av små barn. Video finns. Dock verkar ingen bry sig om dessa småsaker. Det är mycket viktigare att bomba kurder.
Citera
2016-08-28, 16:53
Medlem
Yaskos avatar
FSA kastar ut DAESH terrorister från Mudalalah & Zairiyah västra Jarablus och sparkar ut PKK/YPG terrorister från Zughrah & Qunli just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in